Boiler Inventum EDR50 defect na fout Stedin

Hou daar was ik weer, mijn eerdere topic was ook mbt een Inventum EDR50 in 2014, ik heb toen een andere gekocht omdat de Boiler in zeer slechte gevaarlijke staat was.
Inmiddels bijna 4 jaar later en 4 jaar lang plezier van gehad, altijd vlot met opwarmen geen extreme hoge kosten en voor wat ik van een boiler mag verwachten geheel naar tevredenheid.
Ding was dan ook nog zgan.

Tot dan Stedin op 19-09-2018 een slimme meter kwam plaatsen,en er een installateur aan werd gezet die of geen verstand heeft van boileraansluitingen of letterlijk en figuurlijk de terrorist uithing en mijn boiler om zeep heeft geholpen.

Na de installatie s,avonds maar is in de meterkast gaan kijken hoe het eruitziet enzo, en rook een soort brandlucht smeulend plastic oid, meter zelf was niet warm, wel bleek de boilerstop (dag/nachtschakelaar) heel erg heet te worden, dat is niet goed dus de volgende ochtend Stedin gebeld, op hun verzoek de boel uitgezet tot er een monteur langskwam.

Het hele verhaal uitgelegd van wat de monteur de dag ervoor allemaal had gedaan en verzocht aan me aangezien deze had gevraagd of ik even 50 liter warm water weg wou laten lopen zodat hij kon vernemen of de boiler in werking treed, buitensporig vreemde vraag, maar goed ik ben de moeilijkste niet, in ieder geval duidelijk dat de installateur blijkbaar het vak niet geheel bekwaam was, ook ik achteraf gezien de vraagstelling absurd vind, dan controleer je toch of de boiler ampere trekt oid .
Maar goed de monteur constateerde dat de installateur van de dag ervoor de boilerstop rechtstreeks had aangesloten op de min vanuit de grond zonder via het circuit in de meter te laten lopen oid, zo legde de monteur dat ong uit, eenmaal de boel goed aangesloten ging deze weer op retour.

Hmm kon lekker douchen en afwassen ging prima niets aan de hand verders, tot de daaropvolgende zaterdag de 29ste letterlijk 10 dagen later stopt mijn boiler ermee, ook hoorde ik de omschakeling niet meer om 23 uur, gewacht tot maandag wat was gisteren, monteur ondervind geen probleem in de boilerschakelaar in de meterkast, dus ik bel Stedin op en zeg hallo uw installateur veroorzaakt hier sluiting in de boilerstop oid, en mijn boiler begeeft het 10 dagen later terwijl dat apparaat nog geen 6 jaar oud is en hier dik 4 jaar met plezier heeft gedraait.
En jullie komen meters plaatsen en de zooi gaat ineens kapot.
Tja ze zullen de klacht opnemen en ik krijg over circa 5 dagen bericht van ze.
Leuk joh, tis mijn eigen boiler dus nergens geen contract laat staan een aankoopbewijs, dus zal ik ook mezelf moeten behelpen en zit al sinds zaterdag zonder warm water.

Inmiddels alles doorgemeten, de boiler krijgt stroom, de maximaal sensor krijgt stroom de draaiknop krijgt stroom en het warmte element krijgt stroom, wie van de 3 gaat er als eerste kapot en wat mag ik verwachten van wat er gebeurt moet zijn met de boiler ?.

Rechtstreeks op de min gezet zei de monteur, houd dat in 380 volt ?, in plaats van 230 ?. en wat voor werking heeft dat naar de boiler toe (zwarte draad uit de meterkast). met die verstandhouding dat je je moet beseffen dat er in de boilerstop iets goed heet werd wat al niet goed is uiteraard.

Ben ik nou weer de dupe en kan ik weer op zoek naar een nieuwe of zou er een sensor stuk zijn dat ondanks dat ie stroom krijgt gewoon weigert te werken ?.

maartenbakker

Golden Member

Denk dat je beter een claim kunt indienen aan de hand van een onafhankelijk rapportje over wat er allemaal mis is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 2 oktober 2018 04:06:28 (64%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Boiler kapje losmaken.
Meten op de aansluitdraden of er 230 volt op staat.
Dan meten op de elementen zelf, of er spanning op staat. zo ja, KAN het element kapot zijn, zo nee, is er iets in de beveiliging van de boiler niet in orde.
En een boiler zit altijd op de eigen installatie aangesloten. alleen het relais, wat niets anders is dan een schakelaar,word aangestuurd via de netbeheerder.
Dus als je in de meterkast het "relais" met de hand op "aan"zet,dan ZOU er spanning op de boiler moeten komen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Heb in feitte overal stroom op, ook op het element, enige daarin zou kunnen zijn dat de sensor kapot is buitenom het element lijkt me.

Als in feitte de boiler op een eigen circuit zit, waarom zou die installateur dan gevraagd hebben om de boiler leeg te laten lopen met de vraag of ik wil luisteren of het warmteelement werkt ?
Hem er al op aansprak 50 liter warm water weg laten lopen ???, vond ie zelf normaal dus.
Het geeft temeer aan dat hij zichzelf niet zeker was qua aansluitingen.

Het relais was verkeerd aangesloten door de installateur daardoor werd het relais ook gloeiendheet en stonk het in de meterkast de rood/groene naast de meter, en ik kan daar dus niks ik kan niet op groen drukken ook niet op rood, is een zelfschakelend apparaat , sinds het probleem hoor ik het om 23 uur en 07 uur ook niet meer tikken, vooralsnog zeggen ze dat het apparaat gewoon werkt in de meterkast.

Een schadeclaim gaat er zowiezo komen, kan me alleen weinig voorstellen bij een verkeerde draad die is aangesloten waarop vervolgens de boiler nog wel 10 dagen werkt maar dan ineens de geest geeft, dan moet ie toch flink op zijn donder gehad hebben lijkt me dat de verkeerde draad wellicht 380 volt was of zo.

[Bericht gewijzigd door Catman op dinsdag 2 oktober 2018 07:45:34 (15%)

mel

Golden Member

Dat lijkt me niet.De voeding van de boiler komt uit je eigen installatie..
Hooguit kan hij de spoel van het relais op 380 hebben gezet, dat is dus een probleem voor de netbeheerder.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

de boiler heeft vaak een aparte groep, deze gaat via het boiler relais welke door de meter wordt aangestuurd middels TF pulsen. als je ook echt 230V hebt met een belasting van een lamp oid, dan is de zekering en voeding dus ok. niet met een spanningzoeker meten, dan kun je ook 100V hebben of een onderbroken nul, zie je met zo'n ding niet.

die kroonsteenbunt onder die boiler ben ik niet zo'n fan van, de draden hadden ook in de inbouw doos verlengd kunnen worden.

als je de voeding niet vertrouwt zou ik zeggen zet er een netsnoer aan en steek de stekker ergens in een wcd, ding is 650W wat geen probleem is voor een algemene groep.

als het element ook daadwerkelijk 230V krijgt, is het element gewoon om zeep, het duurt wel uren voor de boiler van koud naar 80 graden is gegaan met een klein element als dit.

meet ZONDER de netvoeding erop de boiler door, in koude toestand zou je een 40-65ohm moeten meten waar de voeding binnenkomt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb je de spanning op het element met een simpele spanningzoeker of met een universeel meter of duspol gemeten?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Heb zonet Hoogeboom Brielle op bezoek gehad voor het doormeten van de Boiler en deze heeft geconstateerd dat het warmteelement defect moet zijn aangezien deze niet doormeet met het speciale doormeetapparaat waar je zojuist oversprak, ik heb zelf slecht op 230 volt gemeten en dat gaf tie inderdaad, een stedinmedewerker had ook al gemeten dat er 230 uit komt inderdaad. Nu dus middels een electricien.

boiler is 4 jaar oud, dan kun je nog wel aan een element komen..

https://www.bengshop.nl/inventum-element-230v-650w-s1204002-art/

76€ dus.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is dezelfde als deze neem ik aan : https://www.installatievakwinkel.nl/inventum-onderdeel-elektrische-boi…

En bij deze op onderzoek uitgegaan en is het bij deze bevestigd dat het warmte element defect is cq een spiraal is doorgebrand, ongeveer hetzelfde idee als wat er in de bakeliet relais is gebeurt....... met het leeg laten lopen van de boiler en opwarmen tijdens de installatie.....

Zie foto,s ,

[Bericht gewijzigd door Catman op dinsdag 2 oktober 2018 11:17:05 (36%)

Nog even een vraag Op de website die mij is doorgelinkt staat
https://www.bengshop.nl/inventum-element-230v-650w-s1204002-art/

Dit echter is op mijn element hetvolgende : 204002 zonder de s1 ervoor, ik vermoed dat die link een warmteelement is voor een andere boiler van inventum mits ik er naast zit maar alvorens ik er 1 bestel liever gelijk raak schiet.

Zie foto. De V van inventum is ietwat vaag, echter staat er bij het typenummer echt geen S1 voor. dus vraag me af ?? als ik zoek puur op : 204002 kom ik uit op deze site : https://www.elektramat.nl/inventum-inv-204002-verw-element-per-1-stuks…

Echter staat daar bij 999 werkdagen qua levertijd en niet leverbaar de eancode is ook anders en stuurt niks terug op google. ???.

Ik heb hier nog een goede 4 jaar oude 50 liter boiler liggen, mag je voor dezelfde prijs hebben als de kosten van een nieuw element. Neem even contact per mail op als je belangstelling hebt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

ik zou zeggen, even inventum mailen of bellen en vragen wat het verschil tussen die 2 elementen is. lengte of diameter staan er niet bij immers. toch een ander type en ean nummer..

het element is ook nog wel te maken, maar dat vergt enige knutselvaardigheid. het zijn losse keramische delen die uit elkaar kunnen. het rotte stuk eruit halen en weer koppelen met een blanke amp verbinder.

wel checken of er meer van die slechte plekken zijn in het element, want nog een rotte plek zal snel weer uitval opleveren..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 2 oktober 2018 12:04:30 (48%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een edr50 of ander merk ? aangezien ik daarnaast kom te zitten met ophanging en aansluitingen als ik hem moet vervangen voor een andere waarschijnlijk.

Volgens Inventum uit Houten moet er altijd S1 voorstaan dus zou het de juiste moeten zijn, al is de eancode wel anders en de afbeelding ook anders dan het 5 elementsmodel.

Ook de winkel waar ik hem hem besteld gebeld en deze zeggen dat de afbeelding kan afwijken van het artikel.

Artikel Prijs Besteld
aantal
BTW Rijtotaal
Inventum onderdeel elektrische boiler,
element 650W
Artikelnummer: 30520035381
€ 69,00 1 € 11,98 € 69,00
Subtotaal van bestelling: € 69,00
BTW: € 13,18
Verzending en verwerking: € 6,95
Totaal: € 75,95
KvK: 57434263
BTW: NL852578441B01
IBAN: NL87ABNA0455990271
BIC: ABNANL2A
Veel plezier met uw aankoop en tot de volgende aankoop!
Team Installatievakwinkel.nl

[Bericht gewijzigd door Catman op dinsdag 2 oktober 2018 12:31:22 (61%)

Op 2 oktober 2018 10:26:21 schreef Catman:

En bij deze op onderzoek uitgegaan en is het bij deze bevestigd dat het warmte element defect is cq een spiraal is doorgebrand, ongeveer hetzelfde idee als wat er in de bakeliet relais is gebeurt....... met het leeg laten lopen van de boiler en opwarmen tijdens de installatie.....

Heb je het nu over de boiler leeg laten lopen, zodat ie intern droog staat? Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Vraag me af of de boiler daar niet een beveiliging tegen heeft.

Even het heetwater laten lopen om te zien of de thermostaat inschakelt is geen probleem.

Ik zie vooralsnog geen reden waarom de boiler door toedoen van de monteur defect geraakt kan zijn tenzij je 'm dus droog laat koken op zijn verzoek.
Dat het boilerrelais verkeerd is aangesloten lijkt me daar los van staan.

380v? Dat kan alleen als je een driefase hoofdaansluiting hebt. Heb je die?
Die 380 (tegenwoordig 400)v kan je overigens prima meten.

Nog even een tip: als je de laatste bent die gereageerd heeft, gebruik dan de edit/bewerk functie van je laatste bericht zodat je niet iedere keer het topic omhoog schopt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

plaatjes op die sites kloppen wel vaker niet, het typenummer moet wel kloppen. een element met meer vermogen past ook niet, dat is langer of dikker doorgaans.

als je gewoon 50 liter water afneemt komt er koud water voor terug in de boiler, daar is het element niet van stukgegaan. zo'n element zet erg uit en krimpt ook weer, die krullen liggen te dicht op elkaar waardoor het daar fout is gegaan lijkt het.

als het al bij stedin lag, is het een slechte nul, boiler heeft een hogere voedingspanning gehad. zo niet zat dit er al langer aan te komen.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 2 oktober 2018 12:36:01 (55%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De installateur heeft gevraagd of ik even 50 liter warm water wou weg laten lopen, hij moest volgens hem alleen koud water hebben om te diagnoseren dat de boiler werkt cq verwarmd.
380 volt rechtstreeks uit de grond zou volgens mij wel kunnen, al denk ik eerder dat ie sluiting heeft gemaakt in het relais, immers bakelieten brandlucht waargenomen en een veel te hete schakelrelais in de meterkast, dus met die wetenschap vervolgens een kapotte boiler, het zal hem mischien hebben gezeten in het leeg laten lopen en opwarmen en iets verkeerd aangesloten hebben gehad, hij heeft het apparaat wel gestresd toen hij met stroom bezig was en dus iets verkeerd aansloot, uiteraard heeft hij ook buitenom de relais gewerkt qua stroom, wellicht staar ik me teveel blind op de relais.
Kan een knullig iemand zijn die wellicht enige tijd sluiting heeft veroorzaakt oid om niet direct het relais aan te hoefen wijzen als de veroorzaker.

Het is vrij knap dat 10 dagen later de boiler het begeeft van een boiler die nog 15 jaar te gaan had.

je moet er geluk mee hebben, boilers kunnen 3 jaar halen en 45 jaar, hangt van meer factoren af..

als het relais nu niet meer schakelt overigens, dan is dat wel stuk. het handmatig schakelen moet zonder werkende boiler nog wel kunnen, ook rond 23.00 uur en 7.00 uur moet ie weer schakelen doordeweeks.

de boiler krijgt alleen voeding, temperatuur regelt deze zelf. heel de frut dus laten voor wat het is en de 230V direct van die groep laten komen werkt ook. de boiler zal dan gaan stoken als het water te ver is afgekoeld en de thermostaat inschakelt ipv pas laat in de avond. evt wat verbruik te compenseren door de thermostaat op 65 graden ipv 80 graden te zetten.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 2 oktober 2018 12:50:44 (38%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb een duister vermoeden dat de monteur per ongeluk 400V op die boiler heeft gezet ipv 230V.

Ik help regelmatig mensen met klachten op forums mbt defecte solar-installaties. Vaak hoor ik dan "toen de monteur de meterkast weer in bedrijf wilde zetten ontstond er kortsluiting en waren er apparaten in huis defect".
Als ik die omvormers dan zelf onder oog neem staat de complete elcobank bol.

Als een 230V boiler 400V krijgt gaat hij echt niet zomaar in 1 seconde stuk. Er loopt alleen fors meer stroom, en daar zijn relais, beveiligingen etc vaak niet op berekend en worden heter en gaan stinken. Uiteindelijk geeft er iets de geest.

Een goede monteur controleert of er geen fases en nul verwisseld zijn alvorens hij alles inschakelt.
Als je als monteur fases en nul verwisseld moet je eigenlijk je diploma inleveren.

Als er meer eindgroepen in uw huis 400V hebben gehad ipv 230V is de kans groot dat er meerdere apparaten beschadigd zijn geraakt.
Wil niet zeggen dat die apparaten direct defect zijn. Sommige apparaten worden gewoon zwaar overbelast, andere gaan direct stuk.

Er ist wieder da...

Er is tijdens de montage 1 apparaat zwaar belast en dat is de boiler, de rest in de keuken zit op een andere groep, andere apparaten zoals koelkast magnetron koffiezetter zijn dan ook vooralsnog allemaal heel, het was inderdaad ook mijn idee dat de boiler ten tijden van het stressmoment verkeerde stroom kreeg of de gehele tijd tot de dag erop de andere stedinmedewerker de boel correct kwam aansluiten, vooralsnog kan ik er niet bij dat deze nog jonge boiler zomaar als per toeval ineens stuk gaat.

als de ts elektrisch kookt is de kans op 3 fasen veel groter. echter heeft de boiler niks met de meter bedrading te maken, het contact in dat relais schakelt de boiler. daar is niks aan veranderd, hooguit de voeding van dat TF relais onder de meter die verkeerd is aangesloten. als de nul niet vast zat, dan heb je idd meer stuk. wel raar, immers gaat de fase met de grootste last de laagste spanning krijgen, dwz dat er na 11 uur nog een grotere last op een andere fase zat in huis die de boiler dan een hogere spanning gaf. dat moet meer als 1000W zijn..

overigens heb ik gezien hoe de slimme meters worden gehangen, hoeveel tijd men ervoor krijgt per meter is niet eens haalbare kaart. monteurs in opleiding die de fasen niet eens merken voor het loshalen van de oude meter, fijn een links draaiveld waar eerst 40 jaar een rechts veld zat..

toen ze hier waren geweest was er 1 aardlek niet terug gezet. het is dat ik in de avond iets uit de vriezer moest hebben en het opviel dat het brood wat zacht was, anders was het ding helemaal ontdooid geweest de volgende dag. intussen die vriezer maar bij een andere groep gezet zodat dit in t vervolg eerder opvalt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 oktober 2018 11:58:01 schreef Catman:
Een edr50 of ander merk ? aangezien ik daarnaast kom te zitten met ophanging en aansluitingen als ik hem moet vervangen voor een andere waarschijnlijk.

Ik kijk het vanavond even voor je na, hij lijkt in ieder geval sterk op je huidige.

<Edit> Die van mij is een Inventum EDR 51 </edit>

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Het was ws een elektrotechnicus in opleiding, die vooralsnog slechts in de fase zat van meters plaatsen maar bij bijzaken niet wist of weet hoe te handelen maw ik citeer de monteur die de dag erop langs kwam die zei : meters plaatsen met ze is geen probleem maar zodra er externe zaken bij komen kijken als boilers weten ze niet wat ze moeten doen, 1 en 1 is twee.

Anoniem

Ik heb de foto's van het defecte element even bekeken. De weerstandsdraad is behoorlijk groen uitgeslagen. Deze boiler heeft hoogst waarschijnlijk in een omgeving gehangen waar de omgevingslucht agressief was. Een verwarmingsdraad kan wel zwart worden maar als hij groen is klopt er iets niet. Staat er een wasmachine in de zelfde ruimte met een open verpakking waspoeder of heeft de boiler op een boerderij gehangen? Dan heb je daar de oorzaak. Stedin heeft in dit geval geen schuld. Ook als de boiler op een constante spanning heeft gestaan in plaats van via het boiler-relais regelt de thermostaat gewoon de temperatuur van de boiler. De zwarte draad in de extra kroonsteen heeft een lang ongeïsoleerd stuk. Hiermee kunnen allerlei onderdelen in de boiler worden aangeraakt als de kap onder de boiler is gemonteerd. De draad kan metalen delen aanraken die geaard zijn of ongewenst spanning op onderdelen zetten. Die kroonsteen moet je echt weg halen.

Ik mis trouwend een inlaatcombinatie op de foto's.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 2 oktober 2018 13:55:56 (19%)