Boiler Inventum EDR50 defect na fout Stedin

Maar goed de monteur constateerde dat de installateur van de dag ervoor de boilerstop rechtstreeks had aangesloten op de min vanuit de grond zonder via het circuit in de meter te laten lopen oid

Misschien dat ik het verkeerd opvat, maar dit lees ik als:
de fase aansluiting van de boiler zat na de meter, de nulaansluiting zat voor de meter.

Als je die fout al maakt als installateur, dan zie ik het ook nog wel gebeuren dat die "nulaansluiting" stiekem op een andere fase zat.

In dat geval krijgt de boiler gewoon mooi 400v voor zijn kiezen. Dat zou imo het verbrandde relais en een verbrandde boiler kunnen verklaren.

Anoniem

Op 2 oktober 2018 13:52:51 schreef timberleek:
Misschien dat ik het verkeerd opvat, maar dit lees ik als:
de fase aansluiting van de boiler zat na de meter, de nulaansluiting zat voor de meter.

Als je die fout al maakt als installateur, dan zie ik het ook nog wel gebeuren dat die "nulaansluiting" stiekem op een andere fase zat.

In dat geval krijgt de boiler gewoon mooi 400v voor zijn kiezen. Dat zou imo het verbrandde relais en een verbrandde boiler kunnen verklaren.

Dan was het element bij de eerste opwarming direct doorgebrand. Niet pas na 10 dagen. De eerste opwarming na het leegtappen van de boiler heeft 4 1/2 uur geduurd. (Bron: Inventum.nl) Dat overleeft een 230 V element niet op 400 V.

t zou nogal raar zijn als de boiler de nul van voor de meter haalt, immers maakt dat niet uit, de nul wordt niet bemeten.

echter is hier geen buis vanuit de groepenkast naar het relais te zien, alleen de extra flex die naar het meterbord loopt. dat maakt het ook onduidelijk, tevens zouden aparte voedingen niet door 1 buis mogen lopen, de TF draden mogen niet in dezelfde buis met de draden uit de huisinstallatie. immers zitten die draden direct achter de hoofdzekering..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 oktober 2018 14:09:21 schreef HenkR:
De eerste opwarming na het leegtappen van de boiler heeft 4 1/2 uur geduurd. (Bron: Inventum.nl) Dat overleeft een 230 V element niet op 400 V.

Een element wat goed gekoeld is aan het water kan een hoop hebben. Op 400V gaat het opwarmen 3x sneller (spanning is wortel-drie maal hoger). Dus maar anderhalf uur...
Ik wil niet uitsluiten dat de boel daar een dikke tik van krijgt en dan 10 dagen later pas sneuvelt. De kans is groter dat het TIJDENS het verkeerd aangesloten zijn fout gaat, maar het KAN wel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

evengoed, het element vlamt hoe dan ook door, waar het normaal licht oranje kleurt wordt het met teveel spanning feloranje en gaan de zwakke punten al snel eraan, die worden nog heter en daar smelt ie dan door. evengoed, 400V op zn donder komt maar amper voor met een losse nul, het is doorgaans een varierende spanning tussen 230V en 400V, afhankelijk van de last op de andere fasen..

het is wrs constantaandraad, maar het boilervat is van koper. zou er chemische bijkomstigheid zijn dan zou het koper aan de onderkant ook wel verkleurd zijn. het groene zal dan eerder komen door de koperbuis waar het ingeschoven zit..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 2 oktober 2018 14:54:38 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zoals ook in mijn laatste bericht zei ik al dat we ons wellicht niet teveel moeten blindstaren op het Relais, dat daar een probleem werd gevonden wil nog niet zeggen dat de installateur "niet geen andere" onjuiste zaken heeft verricht met bijvoorbeeld de stresstest van de boiler door 50 liter weg te pompen, in zoverre blijft het gewoon gissen wat die installateur allemaal heeft gedaan of fout heeft gedaan het net iets te toevallig is dat 10 dagen later de boiler ineens defect is.

Dat de spiraal groen uitslaat is van het koperen vat wellicht als ik er een doek doorhaal dat deze er groen uit gaat komen.

Een warmteelement is besteld en krijg ik morgen binnen, ik zal zodra deze is gemonteerd hier laten weten of de boiler weer is gaan werken ja of nee, mogelijk dat er toch ook nog andere zaken defect zijn geraakt zoals bijv het maximaal thermostaat of de warmteregelaar.....

Stedin heeft mij verzocht om een monteur in te schakelen voor de boiler hetgeen ik dus inmiddels had gedaan vanmorgen, na de diag en kosten etc ik hierover nog met ze in overleg moet, de toezegging dat de relais goed is bevonden door de monteur is nog geen bevestiging dat de oorzaak aan het apparatuur ligt, maar goed gelukkig vallen de kosten voor een element nog mee, ik had honderden euro,s verwacht aangezien ik onlangs zoiets tegen kwam 739 euro of zo voor warmteelement daarom al zoiets had dat wordt weer uitkijken naar en andere...

mel

Golden Member

Op 2 oktober 2018 13:40:09 schreef HenkR:

Ik mis trouwend een inlaatcombinatie op de foto's.

Dat hoeft niet, het kan ook een boilermengkraan zijn natuurlijk..
(ik ben geen loodgieter.. :P )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

nu komen die meter vervangende teams ( welke veelal ingeleend zijn van grote bedrijven ) wel wat oude rotzooi tegen begreep ik wel, houten meterborden, tig verschillende merken en modellen TF ontvangers voor meter/boiler omschakelen, stoffen draad. te weinig tijd krijgt men ervoor, dus haasten maar. daar worden ook de fouten mee geschapen, snel snel erin slingeren en een nuldraad zit niet goed vast. komt er veeel later pas uit, en je krijgt nog maar max 2500€ vergoed aan kapotte apparatuur ook al is het de fout van de netbeheerder.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 2 oktober 2018 14:52:52 schreef testman:
het is wrs constantaandraad, maar het boilervat is van koper. zou er chemische bijkomstigheid zijn dan zou het koper aan de onderkant ook wel verkleurd zijn. het groene zal dan eerder komen door de koperbuis waar het ingeschoven zit..

Nee, in normale gevallen komt er koperstof vrij. Dit is een zwart geleidend poeder. De constantaandraad wordt onder normale omstandigheden zwart, nooit groen.

Weet je de installatie van de slimme meter was gedaan door een vrij jong persoon vermoedelijk in opleiding, Stedin belde mij op 19-09-2018 op met de mededeling dat de monteur wat later zou komen aangezien deze wat meer tijd nodig had dan hij had gehoopt op het adres voor mij, die vertraging zou te wijten zijn aan een boiler in dat pand, ongeveer 2 uur later als gepland kwam de monteur alsnog,en ook bij mij had hij klaarblijkelijk problemen met de aansluitingen van de boiler, inwelke je mag concluderen dat er onvoldoende geschoold personeel rondloopt bij Stedin.
De monteur die de dag erop de boeel weer kwam fixen had het er al over dat bijzaken als boilers vaak een probleem zijn bij het personeel.

Bij mijn meterkast zit de meter inderdaad op een gammel hardboard die je zo met een duwtje heen en weer kan bewegen.
Kijk als ik met een bezoekje van een electricien en een warmteelement van totaal 76,00 euro incl verzenden klaar ben, daarmee circa 4 dagen zonder warm water zat hoef ik echt geen wereldbedragen, ik wil gewoon dat het zo snel als mogelijk is opgelost, vraag is dus of het morgen opgelost zal zijn of dat er nog dieper in de buidel getast moet gaan worden, en of er dus in zekere zin aanspraak gemaakt kan worden op Stedin.

Anoniem

Op 2 oktober 2018 18:13:54 schreef Catman:
Zoals ook in mijn laatste bericht zei ik al dat we ons wellicht niet teveel moeten blindstaren op het Relais, dat daar een probleem werd gevonden wil nog niet zeggen dat de installateur "niet geen andere" onjuiste zaken heeft verricht met bijvoorbeeld de stresstest van de boiler door 50 liter weg te pompen, in zoverre blijft het gewoon gissen wat die installateur allemaal heeft gedaan of fout heeft gedaan het net iets te toevallig is dat 10 dagen later de boiler ineens defect is.

Dat de spiraal groen uitslaat is van het koperen vat wellicht als ik er een doek doorhaal dat deze er groen uit gaat komen.

Een warmteelement is besteld en krijg ik morgen binnen, ik zal zodra deze is gemonteerd hier laten weten of de boiler weer is gaan werken ja of nee, mogelijk dat er toch ook nog andere zaken defect zijn geraakt zoals bijv het maximaal thermostaat of de warmteregelaar.....

Stedin heeft mij verzocht om een monteur in te schakelen voor de boiler hetgeen ik dus inmiddels had gedaan vanmorgen, na de diag en kosten etc ik hierover nog met ze in overleg moet, de toezegging dat de relais goed is bevonden door de monteur is nog geen bevestiging dat de oorzaak aan het apparatuur ligt, maar goed gelukkig vallen de kosten voor een element nog mee, ik had honderden euro,s verwacht aangezien ik onlangs zoiets tegen kwam 739 euro of zo voor warmteelement daarom al zoiets had dat wordt weer uitkijken naar en andere...

Het laten leeg tappen van de boiler door de monteur is heel normaal. De beste man wilde zeker weten dat alles weer werkt. Daar is niets mis mee, is alleen maar een teken dat de man zijn eigen werk wilde controleren. Een groen uitgeslagen element duidt op corrosie door een agressieve omgeving. Helaas geef je geen antwoord op mijn vraag over wasmiddel en boerderij-opstelling voor jij de boiler tweedehands kocht. De regelthermostaat en de maximaalbeveiliging lopen zelfs in het geval van overspanning geen schade op.

De Boiler is aangeschaft in Delft vanuit een rijtjeshuis als ik mij niet vergis dus geen boerderij oid, en of deze nu hangt bij een wasmachine nee, wel vlak bij een stinkende vullisbak maar dat zal het niet zijn, kun jij me ergens overtuigen dat groene aanslag op een warmteelement niet goed is of zou zijn ?. vind zelf niks op google.

ik ben wel benieuwd wat het boilerrelais nog deed eigenlijk, ik zie dat die kroonsteen onder de boiler een zwarte en bruine draad bevat, die aan de andere kant zijn gebrugd. dat is wel raar, want normaal heb je maar 1 draad die je handmatig schakelt naar continu met de knopjes op het boilerrelais. ding staat wrs dus altijd aan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is correct, in feitte heeft daardoor de dag/nacht stand geen werking dat zei de electricien reeds ook vandaag, ik heb zelf 4 jaar geleden de boiler opgehangen en aangesloten wel op de wijze zoals het voorheen heeft gezeten,aangezien het precies dezelfde boiler was, de conclusie daarin zal zijn dat de EDR50 na een goeie afwasbeurt of douche gewoon leeg is en er op de dag meer verbruikt wordt aan warm water dan de boiler kan leveren, nu de boiler zelf vrij weinig energie verbruikt is het dus niet zo erg dat deze op de dag 2 of 3 x per dag extra verwarmt en soms ook snachts.......

Of dit een negatieve werking op het apparaat heeft ik heb geen idee, enige wat ik weet is dat 4 jaar geleden de oude er uit is gegaan vanwege defecten en lekkage en ik een precies dezelfde heb teruggeplaatst en dus ook 4 jaar lang gewoon plezier had van het apparaat.

of de boiler warmer zetten, met 80 graden water kun je meer water van 50 graden mengen als met 65 graden water. anders heeft het ding te weinig vermogen, 50 liter met 650W is niet heel veel..

de boiler heeft een dag en nacht aansluiting zie ik, zit die aan de andere kant ook bedraad? zo ja kan daar het verschil inzitten, de dagstand heeft miss meer vermogen of een hogere temperatuur ( gezien er maar 1 element inzit ) als de nachtstand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 2 oktober 2018 19:26:39 schreef Catman:
De Boiler is aangeschaft in Delft vanuit een rijtjeshuis als ik mij niet vergis dus geen boerderij oid, en of deze nu hangt bij een wasmachine nee, wel vlak bij een stinkende vullisbak maar dat zal het niet zijn, kun jij me ergens overtuigen dat groene aanslag op een warmteelement niet goed is of zou zijn ?. vind zelf niks op google.

niet alles staat op google. Ik heb 8 jaar bij een boilerfabriek gewerkt, eerst als servicecoordinator en later op de R&D afdeling. Ik beroep mij dus op mijn vakkennis en ervaring. De 23 jaar ervaring als servicetechnicus bij een installatiebedrijf tel ik nu even niet mee.

AO Smith? daar heb ik ook wat ervaring mee opgedaan, vooral de gasboilers..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman ,het zal te maken hebben met dag en nacht tariefen ik heb alleen nooit geweten dat die zwarte draad ws niet doorgelust hoort te zitten om voordeel te hebben in de nacht en dan langzamer opwarmt oid, hoe het precies zit geen idee, als iets werkt en geen torenhoge kosten oplevert is het mij al snel best.

Heb de temp draaiknop altijd op laag staan en geeft wat dat betreft gewoon goed heet water, al was hij naar mijn idee wel sneller koud na een douche .

En warempel ik hoor de tik in de meterkast om 23 uur net gaan, dus het relais schakelt.

Waar moet die zwarte draad normaliter op komen dan Testman ? en wat voor verschillen geeft dat alleen in tarief en snachts minder vlot warm of zit er dan ook ziets in dat ie op bepaalde momenten niet opwarmt oid ?.

HenkR , corrosie onstaat naar mijn idee bij vocht, enige wat ik me daar bij voor kan stellen dat hij recht boven de vaat hangt in de keuken, uiteraard kan het apparaat vroeger voordat ik hem kocht best ergens op eeen verkeerde plek hebben gehangen al moet een boiler bestand zijn tegen plekken als een doucheomgeving of bij een wasmachine, apparaat zag er 4 jaar terug uit als zgan mijn idee dat het hooguit 2 a 3 jaar oud was toen ook zou je met corrosie vochtige omgeving etc mogen verwachten dat het overige ijzerwerk wordt aangetast terwijl dat er zelfs nu na 4 jaar nog als nieuw uit ziet.

Wellicht bedoel je mischien een ander soort vorm van corrosie aangezien bij mij corrosie bruin is danwel door vocht en zonder vocht geen corrosie, hooguit metaalmoeheid of kalkaanslag

Zojuist wel een site gevonden waar groene aanslag wel optreed maar dat doet het dan voornamelijk op koper . en het lijkt er niet op dat die spiralen van koper zijn, zou ik hem mischien nog kunnen solderen zou je zeggen......

https://www.thuisbarista.nl/forum/viewtopic.php?f=22&t=5158

Anoniem

@ testman, ik heb bij Daalderop gewerkt :-)

@ mel, een lagedruk kraan is mogelijk, TS heeft op de vraag over de inlaatcombinatie echter (nog) geen antwoord gegeven.

@ Catman, de opbouw van Inventum boilers en de boilers van Daalderop is vrijwel identiek. Ze hebben beide open elementen. Vocht komt in de buizen waar het element in schuift niet voor, zelfs geen condens. Zou dit wel zo zijn dan zou de stapelsteen waar de verwarmingsspiraal op zit daar sporen van laten zien en die staan er niet op. Verder zou de aardlekschakelaar protesteren omdat er dan een aardlekstroom ontstaat.

Het hele verhaal over de problemen met de boiler is vol van aanname's: de monteur zou een leerling kunnen zijn, dit is niet vast gesteld. De boiler kan een overspanning hebben gehad, we weten niet eens of er krachtstroom in de goepenkast zit. Geen krachtstroom in de groepenkast betekend ook geen krachtstroom op de meter. Indien er 400 V op de boiler heeft gestaan was het element bij de eerste opwarming echt stuk gegaan. Je hebt de boiler immers koud getapt. De opwarmtijd is volgens Inventum 4 1/2 uur. In de eerste periode is het element goed gekoeld maar als het water opgewarmd is wordt er niet meer genoeg gekoeld. De buis waar het element ingeschoven is zal dan scheuren of het element brandt door. De groene aanslag uit jouw voorbeeld is trouwens van soldeerflux. Het boilertje heeft deze aanslag op alle soldeernaden. Typisch geval van niet spoelen na het hard-solderen. De zichtbare witte aanslag is kalk. De lasnaden zijn lek. Is niet raar want de lasnaden op de bodem en top zitten op de plaats waar de meeste rek- en strek in het materiaal zit. Als je ergens geen lasnaden wilt hebben dan is het op die plekken :-)

Testman : de boiler heeft een dag en nacht aansluiting zie ik, zit die aan de andere kant ook bedraad? zo ja kan daar het verschil inzitten, de dagstand heeft miss meer vermogen of een hogere temperatuur ( gezien er maar 1 element inzit ) als de nachtstand..

De zwarte draad op het schakelrelais zit aangesloten en gaat de groepenkast in voor zover ik weet is de boel aangesloten, als dat niet zo zou zijn zou een verkeerde mindraad aansluiten op het relais niet van invloed zijn.

Dit als je dat bedoelde mocht je bedoelen dat er ook een draad zit op de blauwe draad voor mijn wetenschap de + dan zit daar geen zwarte draad op nee.?, sorry voor de late reactie.

[Bericht gewijzigd door Catman op woensdag 3 oktober 2018 00:46:35 (10%)

Anoniem

De blauwe draad is altijd de Nul. In leken taal zou je dat de - kunnen noemen. De fase (+) voor is altijd bruin. De nachtstroomdraad (geschakelde +) is altijd zwart.

Anoniem

Op 2 oktober 2018 23:16:32 schreef Catman:
het lijkt er niet op dat die spiralen van koper zijn, zou ik hem mischien nog kunnen solderen zou je zeggen......

De constantaandraad van het element kleurt bij opwarmen oranje. De temperatuur is dan ongeveer 500 tot 600 graden. Solderen doe je op een temperatuur van 350 graden. Bij de eerste opwarming gaat dit mis. Hard solderen op een temperatuur van 800 graden of hoger is een oplossing maar ik weet niet welke flux je dan moet gebruiken en of dit kan.

maartenbakker

Golden Member

Inelkaar draaien en borax gebruiken als flux ;) Althans zo deden ze dat vroeger...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

een amp verbinder van de isolatie ontdoen, de draad aan weerszijden erin steken en aanknijpen. optwisten en omvouwen werkt ook, wel lang zat twisten en niet te strak draaien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer