verschil contactor en relais

dag circuiters, ik ben een relais aan het zoeken om een buiten wcd in en uit te schakelen, zodat niet jan en alleman daar kan gaan staan aftappen.

nu zie ik verschillende relais en contactor's , nu vraag ik mij af wat de verschillen zijn tussen die 2, is een contactor alleen voor grotere vermogens of zit er meer verschil in ?

mel

Golden Member

Een contactor vind je veel in amerikaanse texten..In het Nederlands heet het een magneetschakelaar.
Een relais, die benaming zeggen we vaak tegen laag vermogen dingen.
Het is in principe hetzelfde.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Voor een WCD zet je dus een magneetschakelaartje

Waarom een magneetschakelaar? Kan het niet met een gewone handschakelaar?

Op 3 oktober 2018 20:01:06 schreef KlaasZ:
Waarom een magneetschakelaar? Kan het niet met een gewone handschakelaar?

ik wil een kastje gaan maken met drukknoppen waar ik alles mee kan bedienen in de schuur

Op 3 oktober 2018 19:41:58 schreef flukemaster:
dag circuiters, ik ben een relais aan het zoeken om een buiten wcd in en uit te schakelen, zodat niet jan en alleman daar kan gaan staan aftappen.

nu zie ik verschillende relais en contactor's , nu vraag ik mij af wat de verschillen zijn tussen die 2, is een contactor alleen voor grotere vermogens of zit er meer verschil in ?

contactors zijn inderdaad hoog vermogen relais , en dat is ook het enige verschil ( als je het formaat niet mee telt ) , ze werken beide op de zelfde manier

ik wil een kastje gaan maken met drukknoppen waar ik alles mee kan bedienen in de schuur

Zoals KlaasZ al aanvoerde; dat kan dus met een gewone handschakelaar.

Waarom denk je dat een contactor/magneetschalelaar/hoog vermogen relais, hier een meerwaarde zou hebben?

Op 3 oktober 2018 21:38:30 schreef Brainbox:
[...]

Zoals KlaasZ al aanvoerde; dat kan dus met een gewone handschakelaar.

Waarom denk je dat een contactor/magneetschalelaar/hoog vermogen relais, hier een meerwaarde zou hebben?

omdat ik anders alle kabels naar het kastje moet gaan leggen , de magneetschakelaar kan ik gewoon op de plek van het apparaat zelf plaatsen en de magneetschakelaar aansturen met 0,5mm2 , dat gaat een stuk makkelijker als vult 2,5 naar het kastje leggen van allerlei verschillende apparaten/wcd's

.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op woensdag 3 oktober 2018 21:59:31 (96%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

je hebt ook wcd's met een slotje erop...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een impulsrelais is niet altijd handig omdat je dan een aparte indicatie (lamp)moet maken om te zien of de contactdoos nu aan of uit staat.
Bovendien heb je dan twee toetsen nodig.
Met een gewoon relais plus draaischakelaar heb je dat probleem niet.

Hoeveel vermogen wil je er mee gaan schakelen?
Voor zwaar hand gereedschap (cirkelzaag, freesmachine etc.) moet je wel een relais nemen dat minimaal 16 Ampere kan schakelen.

GJ_

Moderator

Op 3 oktober 2018 21:03:55 schreef klaasy:... ze werken beide op de zelfde manier

min of meer wel, maar de constructie is totaal anders.

zekers wel, hulprelais met wisselcontact trekken met minder kracht de contacten in elkaar, ook is de afstand tussen de contacten kleiner. magneetrelais komen sneller met meer kracht in. tevens heeft elk contact een brug die tussen de 2 aansluitingen wordt gedrukt, zeker bij inductieve lasten nodig icm vonkvorming, contactafstand is groter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op een knop komt een flinke compressor van 2kw , zou ik deze daar voor kunnen gebruiken

12A bij AC3 moet kunnen. wel alleen op de hoofdcontacten, die laatste niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 oktober 2018 08:11:01 schreef Brainbox:
Een impulsrelais is niet altijd handig omdat je dan een aparte indicatie (lamp)moet maken om te zien of de contactdoos nu aan of uit staat.
Bovendien heb je dan twee toetsen nodig.
Met een gewoon relais plus draaischakelaar heb je dat probleem niet.

een draaischakelaar vind ik niet voor 2,50

Op 4 oktober 2018 11:06:25 schreef testman:
12A bij AC3 moet kunnen. wel alleen op de hoofdcontacten, die laatste niet..

en dat betekent 12a per contact?, dan zou ik er een voor de nul kunnen gebruiken en de 2 overige in parralel voor de fase , en het hulpcontact zal voor de aanstuuring nog wel van pas komen

[Bericht gewijzigd door flukemaster op donderdag 4 oktober 2018 21:55:55 (11%)

Op 4 oktober 2018 08:15:01 schreef GJ_:
[...]min of meer wel, maar de constructie is totaal anders.

en die constructie verschilt ook nog eens per merk
hoe ver wil je gaan met het vergelijken van die 2 ?
in de basis werken ze allebei gelijk en de functie zijn van beide gelijk
voor iemand die niet weet wat het verschil is tussen de twee , is de constructie niet relevant .
eigenlijk voor niemand , het ding met schakelen en hoe hij dat doet is niet belangrijk, zolang hij dat doet met de opgegeven specificatie`s