inductieplaat Quigg IK 4014. 15, rare reactie bij in stekkerdoos stoppen

Hallo, Als ik de spanning aanleg (stekker) dan paar zwakke beeps en wat flikkeren van display en na 1 seconde alles af.

Ik vermoed slechte werking van de Viper die de 15V moet maken.
Fuse OK; Thermofuse onder pot OK; spanning op EC8 is slechts 109V. (tussen anodes D6 en D7 245Vac). D's losgedaan en gemeten: lijken beide OK.
Op de voltregulator 78L05 (van 15V naar 5V) krijg ik aan ingang slechts 1.2V DC tov grnd van de voltregulator.
Graag jullie mening. (Heb gn Viper12A liggen).
(meer fotos zie je op https://www.circuitsonline.net/forum/view/137269/1 )
Als iemand een schema heeft is dit reuzewelkom.

r9 om zeep door gare switcher? of gewoon gaar, meen dat dat ook al was voorgekomen bij die fornuisjes..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo testman, je reageerde idd vroeger ivm zelfde Quigg. R 9 is voorheen vervangen door een R van 23ohm met fuse in serie. Dit heeft maanden gewerkt zonder probl.
R9 met fuse doorgemeten: is 23 ohm: dus OK.
Wat denk je van de spanning over EC8? en hoe kun je de omgeving van de Viper verder debuggen? Viper doet mogelijks poging om te starten; Hoe nazien wat oorzaak van mislukken is?

Niemand die me hierbij wat kan verderhelpen? Dank bij voorbaat.

meten is weten, de viper is deel van een smps stuurvoeding, meet of er geen sluiting secundair zit. als er op ec8 maar 109V staat heb je dus primair al een probleem. gelijkricht diode stuk of elco ec8 zelf is rot, of de viper is toch dood. zonder viper zou je dan wel 310V moeten hebben op ec8.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 oktober 2018 10:21:28 schreef testman:
meten is weten, de viper is deel van een smps stuurvoeding, meet of er geen sluiting secundair zit. als er op ec8 maar 109V staat heb je dus primair al een probleem. gelijkricht diode stuk of elco ec8 zelf is rot, of de viper is toch dood. zonder viper zou je dan wel 310V moeten hebben op ec8.

Eindelijk tijd gevonden om de Viper uit te solderen. Klopt qua spanning: is 310V op EC8; daarna nieuwe viper in gestopt en idem verhaal als post 1. spanning over EC8 is weer 118V; Spanning op ingang voltregelaar IC2 LM7805 is 0V; Viper weer kapot of andere oorzaak? Tijdens afwezigheid van Viper deed ik enkele metigen:
Trafo: spoel van 3,5 en van 1,6 ohm; Drain-source: oneindig; Elco's lijken OK (hoge R > 2Mohm); Dioden errond: ok.
Iemand een idee?

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb met Quigg (Aldi) alleen maar slechte ervaringen, erger dan bagger :(

Jaren geleden had Aldi nog wel eens wat leuks voor en kleine prijs: Een prima slijptolletje en leuke elektrische schroevendraaiers, maar dat is voorbij.... ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Opgelost: EC8 (4,7µF/450V) was doorgeslagen; C van 1000V in gezet op hoop van langere levensduur…
Dank aan allen..

[Bericht gewijzigd door patpin op zaterdag 13 juli 2019 14:10:35 (84%)

Tidak Ada

Golden Member

Hopelijk heb je er een 105° uitvoering in gezet.
85° is hier niet op zijn plaats, er is al warmte genoeg in de kookplaat, die zal het zeker langer uithouden...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Heb die in de luchtaanzuig geplaatst. Dank voor tip.

maartenbakker

Golden Member

Bij 1000V zal het wel gaan om een foliecondensator. Die leven ook zonder koeling langer dan elco's, maar koelen kan nooit kwaad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."