Slagboom in de herhaling

GJ_

Moderator

Ik codeer altijd op de gootdeksels.

Shiptronic

Overleden

Als je een ondderdeel vervangt, ben je de codering niet gelijk kwijt, niet iedereen heeft dezelfde printer , word een zooitje.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Op 2 september 2018 12:33:33 schreef GJ_:
45 graden word niks.
Inderdaad wel de onderste en de bovenste goot over de volle breedte.
De verticale goten daar tussenin.

Waarom de bovenste ook niet op sluiten tussen de buitenste?

die 45°, mee eens.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 3 september 2018 11:36:53 (98%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 2 september 2018 19:25:12 schreef Shiptronic:
[...]

Waarom de bovenste ook niet op sluiten tussen de buitenste?

Waarom niet molenwieken ? :P
Iets met persoonlijke voorkeur.... :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
GJ_

Moderator

Op 2 september 2018 19:25:12 schreef Shiptronic:
Waarom de bovenste ook niet op sluiten tussen de buitenste?

Daar is geen echte reden voor behalve dat we het niet mooi vinden :-)

bprosman

Golden Member

Begint aardig te vlotten hier.

Beetje off-topic Had het er met GJ_ over maar het was een hele eye-opener dat we (de camping) met een KvK nummer binnen 10 min klant waren bij de technische unie.

Het "Alleen voor installateurs" concept en minimum omzet schijnen ze helemaal te hebben laten vallen. Met iDeal betalen kon gewoon binnen 10 min na aanmelding. Op rekening moet wel even over gepraat worden.

Laatste puntje is iets waar de "deskundigen" het nog niet over eens zijn. Er zit een elektronisch ook op de slagboom die detecteert of er een object tussen/onder de slagboom staat. In de huidige setup stopt de boom als hij naar beneden gaat en er komt iets tussen. Er zijn ook setups waarbij de boom dan meteen weer open gaat.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 5 september 2018 13:24:37 schreef bprosman:
Er zit een elektronisch oog op de slagboom die detecteert of er een object tussen/onder de slagboom staat. In de huidige setup stopt de boom als hij naar beneden gaat en er komt iets tussen. Er zijn ook setups waarbij de boom dan meteen weer open gaat.

Dat zou ik er zeker tussen laten zitten, is een stuk veiliger dan zonder. En het gaat je misschien wel schade claims schelen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Dat zou ik er zeker tussen laten zitten, is een stuk veiliger dan zonder. En het gaat je misschien wel schade claims schelen.

Oh hij blijft er zeker tussen, maar als ik rondkijk zijn er 2 mogelijke reacties bij slagbomen :

1. Object gedetecteerd en de slagboom stopt beweging (bevriest).
2. Object gedeteerd en de slagboom stopt met naar beneden gaan en gaat meteen weer open.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat hangt er vanaf welke situaties je voorziet. Voor auto's die nog door willen glippen is automatisch open gaan wellicht handig. Voor alle andere situaties is het wellicht veiliger om gewoon de beweging te stoppen (kinderen die eraan gaan hangen bijv, of mensen met een fiets die eraan blijven haken etc).

[Bericht gewijzigd door meander op woensdag 5 september 2018 14:44:17 (11%)

Spanning staat en stroom gaat!
GJ_

Moderator

Er is voor beiden iets te zeggen.

Als de boom na een pauze omhoog gaat kan deze als fotocel weer vrij is automatisch verder in de normale cyclus.
Maar als er iets tussen zit is er wel echt iets fout en kun je er ook voor kiezen alles stil te zetten. Hoe het dan daarna verder moet zou ik even niet weten. Volgens mij haal je je gelijk een paar nieuwe problemen op de hals.

bprosman

Golden Member

Voor alle andere situaties is het wellicht veiliger om gewoon de beweging te stoppen (kinderen die eraan gaan hangen bijv, of mensen met een fiets die eraan blijven haken etc).

Dit is ook mijn vaders argument (na 20 jaar ervaring daar).
Dank voor jullie reacties en argumenten, ik ga voor "bevriezen".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Nog een laatste vraag.
Als deze besturing een aardlek heeft (30mA) , dan hoeft de voedende kabel die toch niet te hebben ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

op zich niet, hangt van je voeding af, kan de aarding daar een 16A automaat eruit jassen bij fase/aarde sluiting? een hulpaarde kan dat niet, de weerstand moet daarvoor laag zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

op zich niet, hangt van je voeding af, kan de aarding daar een 16A automaat eruit jassen bij fase/aarde sluiting? een hulpaarde kan dat niet, de weerstand moet daarvoor laag zijn.

Gaan we proberen :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Hij is er klaar voor, Logo! programma lijkt te werken.
Helaas kan ik hem door omstandigheden dit weekend niet ombouwen, was er ideaal weer voor geweest, 20 Graden en een bijna lege camping.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Ziet er netjes uit, maar toch één vraag: waarom niet wat meer ruimte tussen de gootjes? Je hebt zoveel ruimte niet gebruikt. Zelf zet ik de gootjes altijd op de rand van de montageplaat.

bprosman

Golden Member

Eh ja... ik dacht eigenlijk nog wat frut (zoals de ontvanger) aan de zijkant kwijt te kunnen. Achteraf had ik dat misschien beter kunnen doen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Op 5 oktober 2018 12:56:13 schreef GJ_:
Ziet er netjes uit, maar toch één vraag: waarom niet wat meer ruimte tussen de gootjes? Je hebt zoveel ruimte niet gebruikt. Zelf zet ik de gootjes altijd op de rand van de montageplaat.

Dan kom je in problemen met de bevestigingsschroeven.. Je wil niet weten hoe je er soms voor zit te klootzakken . :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik mis een hoofdschakelaar....
Je mag en kan de aardlek ook als hoofdschakelaar gebruiken, maar dan moet de bedrading vanaf de voedingsklemmen naar de aardlek duidelijk herkenbaar anders gemaakt worden dan de overige bedrading.

De gootjes hadden aan de zijkant tot de rand van de montageplaat kunnen lopen, aan de bovenkant een cm of 2 vanaf de bovenrand. Had je veel meer ruimte. Iets kleinere gootjes had ook makkelijk gekund.
Motorbeveiliging helemaal links had je bedrading gescheeld.
Waarom een 3P+N automaat voor de motor? een 3P is ook goed, en je gebruikt een PKZM0, dan hoef je in dit geval helemaal niet voor te beveiligen, dan kan je 3P (+N) automaat helmaal vervallen.
Op je PKZ.. kan een hulpontact, zodat je kunt signaleren dat deze In of UIT staat.

Handig hé, die doorverbindingsstrippen op je rijgklemmen. Ik geef meestal met een viltstift aan welke polen er doorverbonden zijn, dat zoekt makkelijker bij problemen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 5 oktober 2018 17:13:11 schreef Toeternietoe:..Iets kleinere gootjes had ook makkelijk gekund....

IEUWWW. Deze zijn 40, dat is hier het minimum. Als je daarvoor te weinig ruimte meent te hebben gebruik je gewoon een grotere kast. :-)

ik had eerder een smallere maar hogere goot gebruikt, hoeveel draad zit er nu helemaal in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 5 oktober 2018 19:08:08 schreef GJ_:
[...]IEUWWW. Deze zijn 40, dat is hier het minimum. Als je daarvoor te weinig ruimte meent te hebben gebruik je gewoon een grotere kast. :-)

Voor kleine kastjes gebruik ik de Tehalit BA6 ........ die is 18 mm.
Ondangs deze zeer bescheiden afmeting kan daar nog behoorlijk wat draad in.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
bprosman

Golden Member

Je mag en kan de aardlek ook als hoofdschakelaar gebruiken, maar dan moet de bedrading vanaf de voedingsklemmen naar de aardlek duidelijk herkenbaar anders gemaakt worden dan de overige bedrading.

Kan ik dat doen met een label ? Of moet het een andere kleur worden ? Het is nu Zwart.

Handig hé, die doorverbindingsstrippen op je rijgklemmen. Ik geef meestal met een viltstift aan welke polen er doorverbonden zijn, dat zoekt makkelijker bij problemen.

Hele handige dingen omdat je er ook pennen tussenuit kunt breken.
Markeren is een goede tip.

Dan kom je in problemen met de bevestigingsschroeven.. Je wil niet weten hoe je er soms voor zit te klootzakken . :P

Daarom heb ik er ook draadeindjes in gelijmd. Dan kan ik het paneel er in "hangen" ipv met 2 handen het paneel op zijn plaats houden en met mn lippen de schroef er in proberen te pielen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 5 oktober 2018 20:01:05 (22%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Kan ik dat doen met een label ? Of moet het een andere kleur worden ? Het is nu Zwart.

De spanning VOOR de hoofdschakelaar kan vaak niet afgeschakeld worden. Dus als de hoofdschakelaar uit staat is de bedrading/ bekabeling VOOR de hoofdschakelaar niet spanningsloos.
Hoe je het oplost?.
1: Inkomende klemmen duidelijk coderen en afzonderen van de rest (bv een stuk naar links schuiven, vrij van de rest.
2: Bedrading naar de hoofdschakelaar in een apart gootje, en deksel voorzien van tekst "Blijf in bij uitgeschakelde hoofdschakelaar" of iets dergelijks.
Je kunt de voedingskabel met isolatie en al door laten lopen in de (bestaande) goot (dus invoeren zonder rijgklemmen), en alleen het allerlaatste stukje ontdoen van mantel.
Bedrading (in de bestaande goot) voorzien van een slang oid. bv een stukje flexbuis, of iets van Spiraalband / Spirotab kan ook.
Zaak is dat deze bedrading duidelijk afwijkt en herkenbaar is van de rest..

Het allerbeste is een aparte hoofdschakelaar NAAST deze kast. Dan is de hele kast spanningsloos bij afschakelen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)