fornuis groep

Hoi!

Ik ga binnenkort een fornuisgroep aanleggen in een bestaande woning.
Er loopt al een rechtstreekse buis naar de meterkast.
Vanuit de meterkast is dat een 16mm flex buisje die in het plafond verdwijnt.
Er komt 1 fase binnen.

Echter vraag ik me af of dat wel kan aangezien er geen 5 aders door een buis schijnen te mogen (2x nul, 2x fase, 1x aarde)

Of werkt dat anders wanneer het voor een fornuisgroep is?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In NL
Een lege buis voor een fornuisgroep moet 19 mm (3/4") zijn
In de buis moeten 5 draden 2,5 qmm

Voor een 1 fase aansluiting moeten dit 2 bruine, 2 blauwe, en een groen-gele zijn.
Als de buyis niet te moeilijk gelegd is dan lukken 5 draden ook wel in de 16 mm(5/8") buis.
Alternatief zou kunnen zijn een 5 aderige kabel door de kruipruimte

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

denk dat de flexbuis eerder voor een vaatwasgroep of ovengroep is, zit er geen perilex doos in de keuken? dat is een grotere inbouwdoos als een gewone inbouwdoos.

de fornuisgroep gaat ook weleens via de vloer naar de keuken toe, let dus op of er lager in de meterkast iets weggaat van een 19mm buis.

in een flexslang zal 5x 2,5mm2 niet makkelijk worden, zelfs met maar 2 bochten is dat nog best werk, tenzij de flex net boven de kast hangt en de rest installatiebuis is, dat gaat beter, buiswand is dunner..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Daar er een flex buis in zit is het nog geen heel oud huis dan moet er een perilexdoos met 3/4 leiding aanwezig zijn,waarschijnlijk achter een onderkastje. of deze doos is al gebruikt als oven groep.
de buis kan ook uit de vloer komen onder de klep boven de watermeter als deze in de meterkast zit. de buis die in het plafond verdwijnt kan ook een loze boilerleiding zijn.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mel

Golden Member

Een fornuisgroep is altijd 3/4 daar mogen gewoon 5 draden door.
5/8 leiding kan idd voor vaatwasser, of boiler zijn.
Wasmachine groepen worden ook meestal met 3/4 uitgevoerd.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

wasmachinegroepen 19mm buis? dacht het niet, ik heb al wat nieuwbouw nagelopen voor oplevering, maar aparte 230V groepen hebben nog 16mm buis. als je een loze leiding voor 2x cat6 utp hebt is het wel 19mm, is anders niet te doen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 7 oktober 2018 15:38:44 schreef testman:
wasmachinegroepen 19mm buis? dacht het niet, ik heb al wat nieuwbouw nagelopen voor oplevering, maar aparte 230V groepen hebben nog 16mm buis. als je een loze leiding voor 2x cat6 utp hebt is het wel 19mm, is anders niet te doen..

@ testman, ik spreek hier van een jaar of 30 terug, toen moest het. Stond zelfs in het bouwbesluit.
Ze gingen er toen van uit dat er 3 fasen wasmachines werden aangeschaft..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 6 oktober 2018 22:07:12 schreef MJ88K:
Echter vraag ik me af of dat wel kan aangezien er geen 5 aders door een buis schijnen te mogen (2x nul, 2x fase, 1x aarde)

Dat mag wel, maar de vraag is of je ze er door krijgt. En een andere vraag, door anderen ook al aangeroerd, is het wel de buis die je moet hebben? Steek er eerst maar eens een trekveer doorheen om te zien waar je uitkomt.

Het is gelukt, de draden zitten er allemaal doorheen!
Het is een leiding geweest die boven in de keuken uitkwam voor een oven.
We hebben de leiding doorgetrokken en onder de plint waar het fornuis komt een perilex gemaakt.

Maar nu het volgende.
Het is een meterkast van ABB met busboard systeem.
Nu heb ik een fornuis verbindingsbrug gekocht om op zo'n manier van 2 groepen 1 fornuis groep te maken (klik voor meer info)

Maar wat mij verbaasd is dat dit bruggetje er niet voor zorgt dat alle twee de automaten uitschakelen wanneer er eentje zou uitklappen.
Ook zijn de automaten niet op een andere manier met elkaar te verbinden.
Heeft iemand hier ervaring mee?

je hebt er een aparte abb fornuisgroep voor, of je bestelt het hendeltje voor de fornuisgroep, dat klik je op 2 B16 automaten.

https://www.groepenkastbestellen.nl/Files/3/1000/1666/ProductPhotos/Large/20012438.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klopt, precies dat hendeltje heb ik er op gezet.
Maar wanneer nu 1 van de 2 B16 automaten uit zou knallen, blijft de andere doorgaan.
Het enige wat dat hendeltje doet is dat je ze niet handmatig 1 voor 1 uit kan zetten, je moet altijd het hendeltje bedienen en dan gaan ze allebei uit, je kunt ze echter wel weer 1 voor 1 aanzetten.

dat klopt, en dat mag ook. met werkzaamheden moet het perilex wcd uitgaan, maar bij overbelasting/sluiting gaat alleen de betreffende automaat uit. hetzelfde als dat je groepenschakelaars van plz zekeringhouders koppelt.

wil je automaten echt koppelen zodat alles uitschakelt bij overbelasting/sluiting, zit er aan de zijkant een pinnetje ingestoken die de mechaniek onderling koppelt. meestal zit er een sticker overheen geplakt, bij andere modellen word het gaatje dan wel gebruikt, maar hoeven ze geen aparte behuizing ervoor te produceren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer