Samsung 32" lan aansluiting defect?

Mijn Samsung UE32C6730 werkte en werkt over het algemeen goed; ook kon via de lan-aansluiting het thuisnetwerk en internet benaderd worden.
Afgelopen zomer functioneerde dit van de ene op de andere dag niet meer!?

Uiteraard de netwerkkabel gecheckt met een laptop en die aansluiting is in orde.
De jongste firmware is vervolgens geïnstalleerd: T-VALDEUC-3018.1.

Diverse instellingen uitgeprobeerd: dhcp auto, dhcp met ingegeven ip-nummer.
Coax, hdmi en usb zijn in orde.

Ik vermoed een defect op het bord waar de lan-aansluiting op zit. Hoe krijg ik dit bevestigd en welke oplossingsmogelijkheden heb ik?

Alvast bedankt.

Heeft 1 van de 2 een vast ip adres?

Via het tv-menu zowel de auto-instelling als handmatig een ip-adres gegeven. Beide zonder resultaat.

Op een switch waar de lan-kabel op aangesloten zit, brandt geen lampje bij de rj45-stekker.
Wanneer de laptop is aangesloten op diezelfde kabel, brandt het lampje wel.

Gr.

Probeer toch eens een andere kabel, dat is makkelijker dan de TV openmaken.

maartenbakker

Golden Member

En een andere poort op de switch.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maus0611 en @maartenbakker,
Allebei dank voor jullie reacties. Uiteraard heb ik e.e.a. uitgetest met andere kabels en op andere switch-poorten. Zelfs ook met een directe kabel naar de router.
Maar verder - zoals ik ook schreef - op dezelfde aansluiting (dezelfde kabel) heb ik op een laptop een uitstekende lan-verbinding (en ja, wifi uit op de laptop) en dan brandt wel het lampje bij de poort op die switch. Ik maak daaruit op dat die aansluiting zeker wel in orde is.

Gr.

maartenbakker

Golden Member

Het punt van kabels en poorten proberen, was nou juist dat je uit het werken van een ander apparaat met die kabel op die poort, niet met zekerheid kon zeggen of de poort of kabel in orde waren. Het ene apparaat kan anders onderhandelen over de verbinding of toleranter zijn voor fouten dan het andere. Door kabels en poorten te proberen kun je natuurlijk wel met zekerheid een conclusie trekken, dus kunnen we dat als mankement uitsluiten.

Een mogelijkheid is dat je met het vervangen van de connector (met ingebouwde magnetics) van de tv kunt volstaan, anders wordt het lastiger en kan een nieuw mainboard de makkelijkste oplossing zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Sine: dat hele artikel is niet van toepassing op het toestel van de TS: de C-series heeft nooit een camera en microfoon gehad!

Reparatie van het mainboard zal overigens de enige mogelijkheid zijn, want nieuwe/vervangende mainboards zijn voor de C-series al jaren niet meer verkrijgbaar.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

@MNM(tm): helaas vermoed ik zelf ook dat een gehele printplaat vervangen zou moeten worden om dit euvel te verhelpen. En dat deze niet meer leverbaar zijn. Los van het feit dat zoiets voor mij te kostbaar is in verhouding tot het euvel.
Het was wel lekker makkelijk om direct bestanden (films, series, foto's) uit het netwerk op te pakken op de tv. Nu moet dat maar met een Chromecast. Misschien is een wifi-alternatief via een usb-poort mogelijk?

@maartenbakker: wat wordt bedoeld met "het vervangen van de connector (met ingebouwde magnetics)"?

Bedankt.
Gr.

maartenbakker

Golden Member

Zo'n printplaat is soms ook nog wel tweedehands verkrijgbaar. Dan moet je even kijken wat voor BN94-xxxxxx nummer er op de sticker op de print staat (niet het BN4xxxxx nummer op de print zelf maar echt het nummer dat op een sticker staat!).

Met de connector met ingebouwde magnetics, bedoel ik het fysieke onderdeel waar je de kabel insteekt. Dat is niet gegarandeerd stuk, maar wel relatief het makkelijkst te vervangen als je de gok moet wagen. Alsnog waarschijnlijk niet met alleen een simpele soldeerbout.

Netwerk via de USB betwijfel ik, maar misschien kan een van de Samsungkenners er wat over zeggen?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 8 oktober 2018 17:35:38 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De C6000 serie ondersteunt inderdaad WiFi.
Daarvoor heb je deze dongle nodig.
(Je kunt die soms ook nog wel op MP vinden...)

@Maarten: ook de tweedehands markt voor passende mainboarden is volledig uitgeput.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op woensdag 10 oktober 2018 14:39:30 (17%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

USB is in dat geval heel goed nieuws.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 10 oktober 2018 14:57:44 (73%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Anders is Miracast ook nog een optie.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

volgens mij gaat de bn94-05367h wel passen hoor!?
zo heb ik er nog een paar zitten

Nope. Die is voor de D-serie. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Iedereen bedankt voor de bijdragen.

Van Miracast begrijp ik dat het te vergelijken is met Chromecast. Die heb ik en dat werkt wel, maar dan heb je dus een derde apparaat nodig.

Zo'n Samsung WIS12ABGNX - WiFi dongle lijkt dan wel wat. Hoe is de ervaring daarmee?
Kan ik daarmee inderdaad direct vanaf de tv naar de nas om video te bekijken?

Alvast bedankt.
Gr.

Arco

Special Member

Normaal gesproken kun je met Wifi hetzelfde als met een vaste LAN verbinding...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo,

En wat denkt men van de adapter BN39-01154L?
Dit is een USB-LAN kabeltje. Weet iemand of die geschikt is voor mijn Samsung UE32C6730?
Goedkoper dan zo'n dongle.

Bedankt.
Gr.

maartenbakker

Golden Member

Ik kon het zo snel niet vinden, maar ik neem aan dat die voor toestellen is die geen rj45 hebben. Het is een verloopje van een ruimtegebreksteker naar rj45 socket. Als jouw model al een ruimtegebrekaansluiting heeft, dan is de kans groter dat die voor RGB is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oké, het is dus geen USB, maar een Samsung eigen aansluittype.
Het enige alternatief voor mijn defecte rj45 is dan een wifi adapter, zo'n WIS12 of WIS15.
Nog even over denken, gezien de prijs...

Gr.

apkay

Golden Member

welk bn nummer heb jij nodig.
heb hier veel sloop tv printen liggen?

maartebakker,ik heb jou een email getuurd vandeweek.

groeten van apkay.
maartenbakker

Golden Member

Op 29 oktober 2018 17:52:16 schreef apkay:
wel bn nummeer heb jij nodig.
heb hier veel sloop tv printen liggen?

maartebakker,ik heb jou een email getuurd vandeweek.

Sorry helemaal over het hoofd gezien, ga zo even in m'n mail kijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij Netwerk -> Netwerk info, staat daar een geldig MAC-adres?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)