Wat is dit ?

Op een veiling heb ik voor geen geld een hoop radiolampen gekocht die ik bij gelegenheid nog eens te gelde hoop te maken. Daarbij ook nog wat oude electronicaspullen, maar waarvan ik als beginner niet zou weten wat het is of waar het moet voor dienen.

Dee eerste 2 foto's is een (foto) timer. De 2 kastjes op de laatste foto zijn kanalen voorinstellings kastjes welke vroeger in een TV zaten.

Sine

Moderator

In beide gevallen voer voor het milieupark.

De eerste omdat het ding totaal onveilig EN achterhaald is (misschien krijg je er nog een paar leuke onderdelen uit), de tweede, tjah ... wat moet je er mee?

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 7 oktober 2018 22:17:52 (17%)

maartenbakker

Golden Member

Ach, die presetlaatjes zijn nog wel van nut voor een TV-verzamelaar. Alleen eraan verdienen wordt lastiger. Er zijn misschien mensen die er verzendkosten voor willen betalen, ik op het moment niet.

Die timer is misschien leuk als basis voor een eigen knutselprojectje of bijvoorbeeld om te oefenen met reverse-engineering (schema optekenen) - wat ook een erg goede leerschool is.

Als je wilt weten of je geen kat in de zak hebt gekocht, of er misschien al buizen tussenzitten die op het moment gewild en prijzig zijn, dan zou je je lijstje buizen ook eens kunnen posten. Ik ben wel benieuwd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 7 oktober 2018 22:22:24 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
LetterHenk

Golden Member

Op 7 oktober 2018 22:17:23 schreef Sine:
tjah ... wat moet je er mee?

Mooie metalen kastjes, daar kan vast weer wat nuttigs in.

Action expresses priorities LH
Sine

Moderator

Mooi is discutabel ;)

Maar ik had het over de kanalenbakjes

En wat is dan eigenlijk een foto-timer ?
En @ maartenbakker, kat in een zak, voor het kleinste eurobriefje, dat valt mee vind ik.
Kan ik er niks mee doen, dan is het nuttig om dingen te leren door ze uit mekaar te halen. Komende dagen post ik nog wel een paar foto’s.

Hubie

Special Member

Je zou hem als timer kunnen gebruiken om printen te belichten of als timer voor een etsbak.
Ik denk dat er niet veel bijzonders inzit.
Vermoedelijk een 4060 en wat weerstanden en condensators.
Ik kwam hem hier ook tegen:http://mindtab0.tripod.com/photo/darkroom/timers/ voor $10.

Archer was dacht ik een merk van Radioshack=Tandy.

Thevel

Golden Member

Van de bovenste 2 kastjes kun je foto's posten van het binnenwerk, misschien zit er wat bruikbaar spul in.

De onderste foto is zoals eerder gezegd een afstemlade van een oude Philips TV, bijvoorbeeld deze, voor veel mensen oude meuk, voor sommige een stukje nostalge (waaronder ik :) :) )

Tidak Ada

Golden Member

Die “foto-timer” is een schakelklok voor de donkere kamer. Hij werd gebruikt om de lamp van het vergrotingsapparaat een gewenste tijd te laten branden om de belichting van het fotopapier uit te voeren.
De stand “focus” laat de lamp continue branden om scherp re stellen en de uitsnede van de foto te bepalen.
De insteltijden zullen véél te kort zijn voor het belichten van printplaten.

Lijkt mij een zelfbouw projectje of een bouwkit van -inderdaad- Tandy.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Klopt , Archer was van Tandy.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Die timer, weggooien of het kastje herbenutten. Volledig gededateerd en onveilig.
Je kunt voor enkele Eu overal compacte veilige nauwkeurige stopcontacttimertjes vinden die je digitaal perfect kunt instellen.
Die preselector schuifjes van 40 jaar oude Philips K9TV's kun je ook weggooien.
Post eens een foto van je radiobuizen.
Als het oude tv buizen zijn van de P reeks is de kans dat er ooit iemand interesse toont zeer klein. Of je moet op een zeldzame gekke verzamelaar vallen. Er zijn meer liefhebbers van oude radio's, omdat een tv zoveel plaats inneemt.

Jaja, Tandy de koning der oplichters. Het enige pluspunt was dat ze al eens iets hadden dat je alhier nog niet vlot kon verkrijgen.

Bombastische leuzen op zn Amerikaans in hun reclameblaadje en veel te duur.
Hun componenten kostten vaak het tienvoudige van elders.

En dan hadden ze speciaal voordelige componenten in een zakje, in de aanbieding. "Speciaal voor de hobbyist" Ik heb me ook nog laten vangen. Het waren steevast afgekeurde onderdelen, dus afval van de band. Zo verkochten ze eens zakjes 2N35055 met een versterkingsfactor tot 20. Een 3055 begint pas vanaf die waarde. En wat dacht je , de meeste zat zelfs daar een stuk onder. Een 3055 met een versterking van 2.5-5 kun je net zo goed weggooien. Ik ben toen teruggeweest, maar de verkoper lachte me vierkant uit. Toen heb ik de transistoren naar zn hoofd gegooid en er nooit meer wat gekocht.

bprosman

Golden Member

Toen heb ik de transistoren naar zn hoofd gegooid en er nooit meer wat gekocht.

Oh dus het is niet iets van de laatste jaren :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Op 8 oktober 2018 18:06:29 schreef grotedikken:
Die preselector schuifjes van 40 jaar oude Philips K9TV's kun je ook weggooien.
Post eens een foto van je radiobuizen.
Als het oude tv buizen zijn van de P reeks is de kans dat er ooit iemand interesse toont zeer klein. Of je moet op een zeldzame gekke verzamelaar vallen. Er zijn meer liefhebbers van oude radio's, omdat een tv zoveel plaats inneemt.

Waarom de buizen wel en de laatjes niet? De ene van een K9 of K11, de andere van een K12 of K30 trouwens. Beide zijn onderdelen die voor de TV-verzamelaar wel nog 13 in een dozijn zijn, maar ook net weer zonde om weg te gooien want ze zijn ook regelmatig versleten en dan wil je toch dat toestel weer in orde hebben.

En dan hadden ze speciaal voordelige componenten in een zakje, in de aanbieding. "Speciaal voor de hobbyist" Ik heb me ook nog laten vangen. Het waren steevast afgekeurde onderdelen, dus afval van de band. Zo verkochten ze eens zakjes 2N35055 met een versterkingsfactor tot 20. Een 3055 begint pas vanaf die waarde. En wat dacht je , de meeste zat zelfs daar een stuk onder. Een 3055 met een versterking van 2.5-5 kun je net zo goed weggooien. Ik ben toen teruggeweest, maar de verkoper lachte me vierkant uit. Toen heb ik de transistoren naar zn hoofd gegooid en er nooit meer wat gekocht.

Verhaal over Tandy herken ik grotendeels. Soms net dat ene leuke onderdeel, maar meestal te duur. Wel altijd leuk om rond te kijken of in de catalogus te bladeren. Dat soort dumptorren kocht je vroeger ook ongestempeld bij andere winkels, maar die lompe verkopers herken ik wel. Wilde er eens in m'n schoolpauze langs en meneer had die ochtend kennelijk zin om uit te slapen en ging me voor leugenaar uitmaken toen ik meldde dat ik had gehoopt dat hij op tijd open was omdat anders de pauze voorbij was (zaterdag, maar wel school).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Toch kocht ik daar vroeger een grote zak weerstanden en keramische condensators voor bijna nop.
Maar die IC's in blisterverpakking waren idd peperduur.
Ontvangers moest je daar ook niet kopen.
De DX-400 van Realistic was 200 keiharde guldens duurder dan de Uniden CR-2021 een deur verder.(exact het zelfde apparaat)

Tidak Ada

Golden Member

Op 8 oktober 2018 19:40:23 schreef Hubie:
Toch kocht ik daar vroeger een grote zak weerstanden en keramische condensators voor bijna nop.
Maar die IC's in blisterverpakking waren idd peperduur.
[....]

Die IC’s waren niet duur, het waren die blisters .... >:)
‘k Kreeg er alijd het gevoel dat ik bij de maffia was terechtgekomen !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Niet alles was ruk natuurlijk bij Tandy.
De TRS-80 was een wereldhit,werd beter verkocht dan de Apple II.
Maar als 15 jarige had ik daar de centen niet voor natuurlijk. ;-)

Ik deed destijds mee aan die batterijen acties. Een 2n3055 in zo'n pakje kostte toen wel 15 gulden ofzo.

Maar heel veel keuze was er bij mij in de buurt niet. Andere winkels zaten ver weg.

Je had ook van die combizakjes idd. Maar dat heb ik nooit gekocht. Zaten allemaal rare incourante waarden in.

Ik heb nooit begrepen waarom dat radioshack gebeuren in de usa wel werkte en nog steeds werkt geloof ik. Service was idd niet geweldig en de appartuur erg duur.

Radioshack is in 2015 failliet gegaan, overgenomen, en ging in 2017 nog een keer kopje onder. Nu zijn er, volgens wikipedia, nog 100 winkels open. Als ik het goed begrijp hebben ze nu nog consumenten elektronica en treintjes. In de VS werkt het dus ook niet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Hensz

Golden Member

Op 14 oktober 2018 07:51:01 schreef Hubie: De TRS-80 was een wereldhit,werd beter verkocht dan de Apple II.

Van 1977 t/m 1982 wel, maar de top van de Apple II was in 1984 terwijl die van de TRS-80 in 1980 lag. Uiteindelijk zijn er ong. 3x zoveel Apple II's verkocht dan TRS-80's. Een kleine 5 miljoen tegen ruim 1,5 miljoen.
http://jeremyreimer.com/m-item.lsp?i=137

Don't Panic!

Terug on topic dus !?
Nog iets onbekend voor mij, al vermoed ik een transfo...

maartenbakker

Golden Member

De transfo is het blokje met het witte etiket. In zijn geheel is er een gestabiliseerde voeding mee gebouwd, zo te zien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Jaren70 zelfbouwvoedingetje.

Dat ereatransfootje is nogal mager ondanks de afmetingen. 4VA en de 16V wikkeling is blauw aangestipt, dus is het vermoedelijk een 12V voedingetje met een rotte elco.

Dus maximaal 0.15-0.2A uitgangsstroom.

Ook vuilbak, tenzij je het transfootje wil hergebruiken voor een hulpspanning?

De rommelmarkten liggen vol met mooie, veilige en bruikbare adapters die heel wat meer aankunnen voor bijna niks.

Sine

Moderator

Jep 12V 150mA

Die 12V lijkt ook op het kastje geschreven.
En inderdaad, milieupark voer.

(Woah, ik ben het een keer met GD eens ... de wonderen zijn de wereld nog niet uit) :o