[BE] Welke kabel naar thermostaat verwarming?

pamwikkeling

Special Member

Welk type kabel raden jullie me aan voor het aansluiten van een alledaagse kamerthermostaat?

Bij een renovatie zou ik de kabel willen vervangen.
Nu ligt er een kunststof buis (geen flex) met daarin 3 geleiders VOB 1.5mm² (lengte 10m)
In de woonkamer zijn de draden verbonden met een kamerthermostaat.
In de technische ruimte komen de drie draden uit in een aansluitbox, hier komt ook de voeding van de wandgasketel toe (230V 1 fazig en aarding 3 x 2.5mm² VOB draad).
Vanaf de aansluitbox gaan beide in éénzelfde buis naar de wandgasketel (afstand +/- 1.5 m)

Mijn voorkeur gaat uit naar een kabel met 4 soepele geleiders 4G0.75 (dit werkt gemakkelijker).
Omdat beide verbindingen in eenzelfde buis liggen zal de werkspanning minimaal 300V moeten bedragen.

Wie kan een type aanbevelen (eventueel halogeenvrij)

Evarist

Golden Member

Er zijn ooit thermostaten geweest die op 220V werkten. Die aansluitdraden mochten samenkomen.
Tegenwoordig werkt een thermostaat op batterijen en moet die draad apart, maar 4G0.75 volstaat.
Zelfde situatie hier bij mij.
De draad van de thermostaat naar de ketel loopt apart nu.
Voor de ketel is een stopcontact geplaatst.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De vraag is niet maar zo te beantwoorden.
Het is helemaal afhankelijk van wat voor een ketel je hebt.
In Belgie komen nogal wat olie (mazout) ketels voor en die zijn er nog met een 230 Volts thermostaat. Dan ook nog met warmteversbelling, heb je dus 3 stuurdraden nodig. Afhankelijk van je ketelhvermogen) moet de draaddiameter 1 qmm zijn. En 3 aderige kabel of snier zonder een groen-gele draad is misschien moeilijk te vinden, dan moet je een 4 aderige nemen.
De moderne gaswandketels hebben een zwakstroomthermostaat. Daar heb je tegenwoordig aan 2 dunne adertjes genoeg. Dikke aders passen vaak niet op de zeer kleine aansluitschroeven.
De oudere gasketels hebben vaak een 3 draads thermostaat op 24V.
En dan bestaat er ook nog van alles wat bijna niet voorkomt.......

Dus eerst aangeven welke ketel je hebt, liefst met documentatie.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Vaak staat er in de installatiehandleiding wat de minimale eisen voor de kabel zijn. Het is verstandig om in het geval van een zwakstroom regeling de kabel niet samen met 230V draden door de zelfde buis te voeren.

Ik persoonlijk zou een netwerkkabel voorzien.
Een degelijke cat6, dan heb je ook wat dikkere aders.

ASPA-tech.be
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat kan toch niet wettelijk zijn, als er netspanning omgaat?
Zolang we niet meer info hebben kan er geen zinnig advies gegeven worden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ketel heeft toch een stekker?
Apparaten aangesloten middels een stekker vallen toch niet onder de keuring?

Heb hier (BE) nog nooit keurder geweten dat hier enig woord over vertelde.

En voor de verzekering, is het toch altijd een kortsluiting...

Trek een kabel voor uw gemak en best dient.

ASPA-tech.be

Op 8 oktober 2018 19:27:02 schreef bordje:
Ketel heeft toch een stekker?
Apparaten aangesloten middels een stekker vallen toch niet onder de keuring?

Dat wil nog niet zeggen dat je achter die stekker maar wat aan mag rotzooien. De vraag die eerst beantwoord moet worden is welke spanning en welke stroom er geschakeld wordt.

pamwikkeling

Special Member

Welke merk van gas wandketel het is weet ik niet direct, wel de ouderdom ervan.
Drie jaar geleden werd er een nieuwe hoog rendements ketel geplaatst.
En welke ketel er achter 5 jaar zal staan weet ik ook niet.

Dus de vraag is meer worst case wat is nodig.

1) Er is 230V in de buurt, dus minimaal een gebruiksspanning van 300V.
2) Het toestel zal allicht minder dan 1 kW verbruiken, dus 5A zal wel toekomen, dus 0.75 mm2 moet kunnen.
3) Indien het enkel een stuursignaal is, voldoet 0.75 mm² in elk geval, het kan te veel zijn indien de aansluitklemmen lullig klein zijn.
4) Neem ik aders met een PVC omhulling of Rubberen omhulling ?
5) drie of vier aders lijkt in my humble opinion ook voldoende.

Wat denken jullie van LIYY JZ 5x0.75 F2 kabel ?

kern van flexible blanke koperdraadjes
PVC isolatie van de geleiders
PVC isolatie voor de buitenmantel
bedrijfspanning 500V
niet brandverspreidend IEC 60332-3
verkrijgbaar per meter

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

2 x 0,5 is dan voldoende.
Kan bv luidsprekerkabel (tweelingsnoer) zijn of een zwakstroomkabeltje.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De belangrijkste vraag is niet beantwoord. Werkt die thermostaat op 230V of op een lagere spanning, b.v. 24V?
Als het 230V is dan mag het niet met een luidsprekersnoertje.
Als het 24V is dan wel, maar een telefoonkabeltje is dan meer gebruikelijk.

Op 8 oktober 2018 21:49:10 schreef pamwikkeling:
2) Het toestel zal allicht minder dan 1 kW verbruiken, dus 5A zal wel toekomen, dus 0.75 mm2 moet kunnen.
3) Indien het enkel een stuursignaal is, voldoet 0.75 mm² in elk geval, het kan te veel zijn indien de aansluitklemmen lullig klein zijn.

Minimum voor 230V voedingskringen zonder stopcontact is 1,5mm2 (dus ook de voeding van de ketel zelf), voor 230V stuurkringen 0,75mm2.

Bij modere ketels hangt die thermostaat echter altijd aan de stuurelektronica, vaak via Opentherm bus, of 12/24V schakelingang, kabeltype maakt daar niet zoveel uit en keurders checken dat niet meer.

Dikwijls zie je dan ook een kabeltype dat van de ketelleverancier komt, soms ook SVV van 0,75mm2, is echter geen vereiste.

Kan mij geen thermostaat herinneren die meer dan 4 actieve geleiders nodig had. Wel 4x2,5mm2, bij elektrische verwarming bv, waar de thermostaat direct de weerstand schakelt, is hier echter niet het geval.

Bij oudere ketels schakelt die thermostaat wel degelijk de pomp en ben je in principe verplicht om VOB van 1,5mm2 te plaatsen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 8 oktober 2018 23:16:39 schreef KlaasZ:
De belangrijkste vraag is niet beantwoord. Werkt die thermostaat op 230V of op een lagere spanning, b.v. 24V?
Als het 230V is dan mag het niet met een luidsprekersnoertje.
Als het 24V is dan wel, maar een telefoonkabeltje is dan meer gebruikelijk.

De TS geeft aan dat het een gaswandketel is van een jaar of 3 oud.
Ik ken alleen maar gaswandketels met een zwakstrroom thermostaat of een bussysteem als open therm, dat voor een leek ook een 2 aderige zwakstroomaansluiting is.

Een buisje van je ketel naar je thermostaat is altijd handig, kan er altijd nog wat bij als er straks bv een Ethernetaansluiting op komt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik ga grif akkoord dat we mogen aannemen dat de thermostaat laagspanning schakelt. Maar is "mogen aannemen" voldoende om staalhard te zeggen "dit (of dat) is wettelijk ok"? Wie zegde daar alweer "assumption is the mother of all f__k-ups"?

Daarom is het wenselijk - eigenlijk noodzakelijk - dat T/S expliciet duidelijkheid schept.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

in NL kom je bij nieuwe huis/tuin/keuken CV installaties geen 230V thermostaat sturingen meer tegen, in BE loopt de techniek wat achter, dus ik zou voor zeker gaan en geen standaard 3x0,8mm2 wandkabel nemen, maar 3x of 4x 0,75 of 1mm2 die voor netspanning geschikt is, overslagspanning als je meerdere kabels door 1 buis trekt op 600V per kabel houden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 oktober 2018 11:44:45 schreef testman:
….dus ik zou voor zeker gaan en geen standaard 3x0,8mm2 wandkabel nemen, maar 3x of 4x 0,75 of 1mm2 die voor netspanning geschikt is,..

Als je echt op zeker wil spelen dan moet je eerst uitzoeken wat de thermostaat schakelt en dan pas een passende kabel kiezen.

het is een wandgasketel, geen 4kW warmtepomp :) laat er 400W in dat ding gaan lopen is het veel, en dan nog stuurt de thermostaat alleen de gasklep ( of iig dat de ketel gaat stoken ) de fan/pomp gaan via de ketelsturing.

je kunt beter een 4 aderige kabel geschikt voor 230V hebben liggen die 24V moet gaan schakelen als andersom..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

4 aderig voor 230V is toch een zinloze investering als je kan volstaan met een telefoonkabeltje?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 8 oktober 2018 19:27:02 schreef bordje:
Ketel heeft toch een stekker?
Apparaten aangesloten middels een stekker vallen toch niet onder de keuring?

Heb hier (BE) nog nooit keurder geweten dat hier enig woord over vertelde.

En voor de verzekering, is het toch altijd een kortsluiting...

Trek een kabel voor uw gemak en best dient.

Wel heel kort door de bocht. Ik heb persoonlijk nog geen enkele ketel tegengekomen die was aangesloten met een stekker. Allemaal minimaal in een aansluitdoos. Waarom zou je ook een stekker zetten aan iets wat zowat 100% van de tijd aan de elektriciteit hangt? Een klein doorstroomboilertje OK voor de envoudige aansluiting onder een gootsteen. De boiler wordt dan ook geleverd met een klasse II stekker. Een wat grotere nachtboiler hangt ook gewoon vast aan het net.

Een kortsluiting en het is case closed? Geloof maar niet dat het zo eenvoudig gaat. Een verzekering is geen liefdadigheidsinstelling. Als ze kunnen aantonen dat je onzorgvuldig hebt gewerkt, krijg je het deksel op de neus. Heel vaak komt er ook nog een branddeskundige van het parket langs. Die zijn verslag wordt dan gebruikt als leidraad.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

In een van mijn huurwoningen heb ik het wel ooit geweten, een stopcontact voor de verwarmingsketel, maar het is idd. weinig zinvol en (dus?) ook niet courant.

Ook v.w.b. de verzekering helemaal akkoord: de laatste decennia worden die maatschappijen steeds sterker in het vinden van redenen/argumenten om niet te betalen. Dat danken we aan TestAankoop en consorten die met constante druk op de tarieven een "race to the bottom" hebben ingeluid - maar dat is een andere discussie.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mvdk

Golden Member

Het schijnt toch wel moeilijk te zijn om de terzake doende vragen van KlaasZ te beantwoorden.
Zo'n kabeltje moet, als het om 24V gaat, geen dikkere aders hebben dan wat er in de klemmetjes aan weerszijden past. Gaat het om een 230V installatiedeel, dan moet er een thermostaat zitten die geschikt is om de dikkere aders er in te krijgen.
Dus wat zit er nou?

Edit: en in mijn flatje, huurhok, zit de CV ketel (de eerste, de tweede en intussen de derde) met een steker aangesloten.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 9 oktober 2018 12:59:07 (15%)

Op 9 oktober 2018 12:32:18 schreef buckfast_beekeeper:
Ik heb persoonlijk nog geen enkele ketel tegengekomen die was aangesloten met een stekker.

Nou, ik ken ze niet anders. In NL worden CV-ketels voor woonhuizen standaard geleverd met een snoer met aangegoten stekker. Er zijn misschien uitzonderingen, maar die ben ik nooit tegengekomen.

ik zou het woord investeren niet eens noemen bij aanschaf van 10 meter 4x1mm2. sjonge zeg t moest ook eens 1 euro meer kosten. als je niet weet wat het wordt, ga je op zeker zitten dus ga je van 230V uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 9 oktober 2018 12:32:18 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Wel heel kort door de bocht. Ik heb persoonlijk nog geen enkele ketel tegengekomen die was aangesloten met een stekker. Allemaal minimaal in een aansluitdoos. Waarom zou je ook een stekker zetten aan iets wat zowat 100% van de tijd aan de elektriciteit hangt?

Ik heb zeker de afgelopen 25 jaar geen huishoudelijke cv ketel voor de particuliere markt in Nederland of Belgie gezien die geen stekker had. Daarbij kan ik opmerken dat ik voor de Nederlandse markt alle merken heb gezien voor keuringen.

Op 9 oktober 2018 18:30:52 schreef HenkR:
[...] Ik heb zeker de afgelopen 25 jaar geen huishoudelijke cv ketel voor de particuliere markt in Nederland of Belgie gezien die geen stekker had. Daarbij kan ik opmerken dat ik voor de Nederlandse markt alle merken heb gezien voor keuringen.

Die wordt in Belgie praktisch altijd verwijderd als er een op zit. Heeft immer nauwelijks zin en je moet met 2,5mm2 naar de ketel. Meestal zit er ook dit als de CV-man de ketel spanningsloos wil maken, alhoewel dit geen verplichting is. Vroeger zag je dit dikwijls in deze versie vanwege de externe circulatiepomp. Is echter terug van weggeweest vanwege complementaire zonneboilers e.d.

[Bericht gewijzigd door New Beetle op dinsdag 9 oktober 2018 19:08:39 (18%)