Scherm B&O beovision 10-40 (=Samsung panel)

Hallo iedereen,
Na wat speuren ben ik tot de conclusie gekomen dat de led strips in bovengenoemde tv deels verkleurd zijn waardoor vlekken in beeld.
Aangezien ik deze strips niet als los artikel kan vinden, is de vraag of iemand daar een leverancier voor weet, of bijvoorbeeld een gebarsten scherm weet (strips overzetten) of wellicht een ander goed idee ?
Leds vervangen bijvoorbeeld (maar door wat...iemand ooit gedaan ?).
Het gaat om een Samsung LTF400HF05 scherm, gebruikt in een Beovision 10-40 en ook in de Samsung UE40B7090 tv.

Vast dank voor het meedenken.

Je kan gewoon blauw/witte leds proberen erin te zetten van een lichtledstrip en dan de lens/diffuser weer eroverheen zetten. Want die leds hebben vaak een led diffuser erop zitten om het licht egaal te verspreiden, zit er gewoon opgelijmd. Soms zijn het echter andere powerleds (op een metalen strip vaak naast elkaar onder of boven in het panel) en die kun je eigenlijk niet goed vervangen want die zijn vaak nogal specifiek qua grootte en zijn ook niet goed los te maken en te solderen. WEl zijn die strips (voor monitoren vaak tot 24") wel los en goedkoop te bestellen op Ebay /Alixpres maar dan zijn de aansluitingen vaak 12volt en met andere aansluitstekkers of spanningen dus dan heb je daar weer een probleem. Beste is om van een andere tv een hele goede strip over te zetten en het makkelijkste ALS je die tenminste kan vinden... een 40"strip is weer langer dan die van een 32"tv nl...

*hier heb ik geen app voor nodig

voor jou klinkt het super makkelijk Bart ,zo n strips vervangen!?
ik zou toch beginnen met de zelfde strips erin te zetten ,die erin zaten hoor!tenzij je hem volgende week weer eens helemaal wil strippen!

Sjee,ten eerste een Samsung beeldscherm in een uiterst dure B&O?? OK... We kunnen een sloper voor je in de gaten houden??

Ja, ik denk dat een sloper (bv gebarsten scherm) de beste optie is, en dan de ledstrips overzetten.
Het liefst had ik er nieuwe ledstrips in gezet maar die kan ik dus (nog) niet vinden.
Ik zag wel een setje tweedehands in D aangeboden maar met verzenden totaal rond 170,- voor een setje tweedehands leds vind ik wel wat optimistich, immers een compleet nieuw scherm is wel te bestellen voor 530,-.
Voor mij dus optie 1: liefst nieuwe of anders occ ledstrips.
Optie 2 een geheel vervangend scherm.
Optie 3: leds vervangen (risico van kleurverschil etc, ik wil wel graag het kwaliteits-nivo een beetje handhaven :):) )
Maar als er idee-en zijn dan graag natuurljk.

Kleine aanvulling: na wat speuren lijkt het dat deze led strips ook voorkomen in het panel LTF400HF08, dit panel zit in de Samsung UE40B6000.
Dus dit panel met goede backlight en een barst ofzo is ook welkom :)

Een aanvulling op dit verhaal: inmiddels heb ik de led verlichting vervangen door leds uit een donor, het resultaat is dat het beeld iets minder beroerd is maar nog steeds niet best.
Ook nog steeds donkere/lichtere delen, wellicht zijn dat de beroemde/beruchte 'wolken', dit lijkt mij te ontstaan door het loslaten van de lagen van het lcd paneel maar wie dat weet, mag het zeggen (ter lering en vermaak).
Verder valt me op dat de led verlichting ook aan de achterkant van het paneel niet wit maar roze-achtig is (net als bij de oude backlight),ik vraag me af of deze panelen ooit hebben gedeugd :)
Door het (de-) monteren nu ook wrs een flexprint storing want lijnen in beeld, maargoed, ook zonder dat is het beeld dus nog knudde.
Op zoek naar een heel paneel dan maar...ik denk : Samsung, dat is een makkie, die zijn van de grote aantallen.
Maar zoekende naar een occ. Samsung UE40B7090 levert eigenlijk geen aanbod op.
Mogelijk dat het paneel van de UE40B6000 ook werkt, maar ook deze tv wordt niet aangeboden op de beruchte aanbod-site :).
Weet iemand hier wat meer van deze types tv ?
Zijn ze bv niet in NL verkocht ?
En zijn er andere Samsungs waar dit paneel in voorkomt ?

Dank vast weer voor de reacties.

LCD panelen van een B6000 serie en B7000 serie zijn NIET hetzelfde!
Als er nu in je B&O een panel zit dat hetzelfde is als die van een B7000 series, dan kun je daar geen panel van B6000 series in kwijt. (T-CON en LVDS data zijn heel anders.)
Daarnaast hadden die toestellen (vooral de eerste producties) veel last van slecht gesoldeerde BGA's. In nog geen half jaar tijd was de stock van spare mainboarden uitgeput. Toestellen werden dan -bij defect mainboard- geruild en verschrot.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op vrijdag 5 oktober 2018 13:04:31 (35%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ok, na een belletje met de behulpzame helpdesk (en later met de minder behulpzame technische desk) weer wat info wat dan weer wat vragen opwerpt waar iemand hier wellicht wat van weet :)
Via de site Samsungonderdelen.com kun je keurig onderdelen op type tv zoeken.
Dan vind ik voor de UE40B7090, drie typen panelen:

BN07-00700A (=LTF400HF05)
BN07-00700B (=LTF400HF08)
BN07-00734A (=T400FBE1-OB)

Dat wekt de indruk dat alle 3 types panelen voorkomt in deze tv (en ook in andere 7000 series modellen)
Kies je nu bijvoorbeeld de bovenste, dan meldt de site dan de andere 2 als vervangers gebruikt kunnen worden.
Ditzelfde als je 1 van de andere kiest.

Zoekend naar het panel van de UE40B6000 kom ik op het onderste paneelnummer.
Als je daarop klikt, komen ook weer de 2 andere panelen als vervangers tevoorschijn.
Het opmerkelijke is dat alle 3 types panelen gewoon te bestellen zijn.

Mijn concrete vraag aan een Samsung kenner: zijn deze 3 panelen uitwisselbaar ?
MNM: jij gaf al het antwoord, maar die site meldt toch wat anders...of interpreteer ik het niet goed ?
Zo niet, als je bv een UE40B7090/7050/7020 tv koopt, is het dan maar gokken wat erin zit ?
Het lastige is dat ik die BN07 code op mijn B&O variant niet terug vind.
Andere vraag: staat die BN07 code normaliter op een label achterop het panel of op de tv ?
Dank vast weer.

maartenbakker

Golden Member

BN07 is een code die op het panel zou moeten staan.

Als de panelen als elkaars vervanger staan aangegeven, verwacht ik dat ze fysiek uitwisselbaar zijn (montage en aansluitingen). Ik ken wel van sommige Samsung-mainboards, dat je in het servicemenu uit meerdere paneltypes kunt kiezen. Er is dus een kans dat ze in aansturing iets verschillen.

Bij een Samsung televisie kun je wel zien wat voor paneel erin zit. Soms aan een verdwaalde letter op de grote typesticker om welk merk paneel, maar altijd aan de losse code op het kleine typestickertje (twee letters en twee cijfers). Je moet dat dan wel nog even vertalen naar een paneeltype, daar zal je wel een onderdelenlijst bij nodig hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Aha, duidelijk, dank je.
Dus nu maar op zoek naar een tv uit de 7000 serie en dan uitvissen of mijn type scherm erin zit :)
Er staat best eea op MP alleen veel verkopers zetten er geen type bij en een foto van het label is bijna altijd ook al te ingewikkeld blijkbaar...
Maargoed, ik hou me aanbevolen voor een tv uit de 7000 serie met de bovenste van de drie nummers...

De BN07 onderdeelnummer code zit in het serienummer van het panel verwerkt. ;)

Nu terugdenkend zou je best eens gelijk kunnen hebben dat de 6000-serie en de 7000-serie wel hetzelfde panel hebben. Het was de C8000-serie die een hogere framerate had, en daarom een ander panel heeft.
(De 6000 en de 7000 serie hebben 200Hz framerate, de 8000-serie heeft 400Hz.)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Dat zou mooi zijn omdat dat natuurlijk mijn opties flink doet toenemen :)
Het is natuurlijk in flat tv termen al zwaar overjarig spul maar er moet toch best nog wat van rond zwerven.

Mwa, ik heb zelf al jaren -naar zeer grote tevredenheid- een 37" C6800 en een 40" C6800 in gebruik. Bevallen uitstekend en zie ook geen enkel nut om die te vervangen voor iets recenters.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Het duurde even (door chronisch tijdgebrek) maar het vervolg: ik heb een UE40B6000 in goede staat gekocht en het scherm overgezet, volgens mij een BN07-00734A (=T400FBE1-OB).
Het resultaat is niet ok: gekleurde (rgb) ruis over het hele scherm en raar beeld, wat wel klopt is de geo, en teksten zijn ok. Bij teletekst en menu's wordt wit als rood weergegeven.
Bij testbeeld uit de tv zelf is 100% wit keurig,75, 50 en 25 wordt weer rood weergegeven.
100% groen, blauw, rood testbeeld gaat weer goed.
Ik probeer wat foto's te plaatsen.
Vraag is: bij het uitwisselen van een Samsung scherm door een ander zgn compatible type, moet er nog meer gebeuren, bv softwarematig ? (want dat is binnen deze B&O natuurlijk geen optie).
Of herkent iemand het beschreven gebeuren ?

PS: Maarten, het antwoord op deze ellende heb jij wellicht l gegeven op 8 oktober, hierboven....

Als intern testbeeld OK is, is er dus iets mis met de signaalweg van de bronnen?? Heb je een foto van testbeeld??

LVDS dataformaat niet correct ingesteld in service menu. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Ik vraag me af of je het nieuwe paneel niet kunt gebruiken met de oude TCON.

Anders moet je of de nieuwe TCON flashen voor zover mogelijk of de B&O software overtuigen om een ander dataformaat uit te sturen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@SMD: de enige testpatronen die erin zitten zijn volledig wit (100%), 75, 50 25 en zwart, verder volledig rood, groen etc, er zijn dus geen echte testbeelden.
Ik heb er geen foto van maar deze testbeelden zijn zoals ik ze omschreef (correct, behalve 75, 50 en 25% wit, dat wordt dus rood zoals het Teletekst-wit).

@MNM: LVDS dataformaat, is dat een typisch Samsung ding of heeft iedere tv dat ?
Ik kan wel in het servicemenu maar LVDS heb ik daar dacht ik niet gezien...ik heb uiteraard nog nergens parameters gewijzigd :).
Moet je dat dataformaat bij elke panelwissel instellen/aanpassen of alleen als je een ander (compatibel) type scherm plaatst ?

Dank voor de reacties, het is een leerprojectje voor mij:)

Hoi Maarten, ik heb de TCON van het nieuwe scherm gebruikt en dat kan ook niet anders want de aansluitingen van tcon naar paneel zijn totaal anders...

maartenbakker

Golden Member

Da's slecht nieuws.

LVDS is de communicatie tussen chassis en TCON. Bij Samsung toestellen heb je vaak een paar opties in het servicemenu. Bij Philips heb je een 3-cijferige display code. Hoe andere merken het oplossen, weet ik niet. Als B&O meerdere paneeltypes op hetzelfde chassis gebruikte, is er gegarandeerd wel ergens een optie, maar hoe goed hebben ze die verborgen, en kan die dit dataformaat aan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ga in het menu neuzen of ik iets zie wat erop lijkt, zo niet dan is dus het enige alternatief hetzelfde type panel vinden en niet een vervanger.

maartenbakker

Golden Member

Zulke opties kunnen misschien verborgen zijn als "aantal bits" of "aantal hertz". Of heel simpel merk en aantal inch van het paneel? Of een codering daarvan?

P.S. Ik zie dat je het paneel uit een 6000-serie gehaald hebt, maar zaten de juiste panelen niet in de 8000-serie?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 3 februari 2019 23:32:25 (27%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."