Megger raadsel

High met Henk

Special Member

Vandaag heb ik een aantal verdeelkasten uitgemeggerd waarin 400 v en 230v automaten zitten.

Meeste kasten zijn metalen rittal kasten. Zitten allerhande merken automaten in. En er zit op bijna alle automaten verbruikers, dus als je wat lek meet kan dat via filters..

Gebruikte megger: fluke 1587
Meggerspanning 500v
Meetwijze: 1 pen op aarde en 1 pen op afgaande kant automaat met automaat uitgeschakeld.

Kast 1 waarden zoals verwacht

Kast 2 waarden zoals verwacht

Kast 3 waarden zoals verwacht

Kast 4 is een schneider groepenkastje en bevat vrijwel uitsluitend 1 fase dubbelpolige automaten. 1 automaat is 3 fase. Gekke is dat alle groepen tussen de 60 en 200 Mohm meten. Zou kunnen met evt apparatuur. Maar mat het ook op een spare automaat waar niet eens draden in de klemmen zaten. Enige verschil is dat deze automaten hun voeding van boven krijgen.

Kast 5 meet als verwacht

Kast 6 is 24 v en op 50 v gemeggerd en meet als verwacht.

Megger is tijdens alle metingen veelvuldig gecontroleerd door naar aarde en open te meten.

Ik overweeg evt maar om alle automaten in die kast maar te vervangen, maar voelt beetje als spoken jagen..

Iemand enig idee???

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

Ja, binnen limieten wel, maar denk ook aan verouderen. Beter wordt het iig niet als we het zo laten.

Ik ben wel verantwoordelijk voor deze installatie en zie hem straks wellicht meer dan een jaar niet

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

tussen de 60 en 200Mohm is prima, soms krijg je rare waarden als je lekspanning hebt, een paar volt doen de meting af laten wijken.

waren de metingen vanuit de kast of via de aardrail in de kast? je hebt ondanks dat het allen metalen kasten waren ook kasten die met de behuizing niet aan aarde hangen, de dinrails zijn dan ook geisoleerd opgesteld..

heb in nieuwbouw waarden tussen 40kohm en 190Mohm gehad, aardlek tripte toch niet met die 40Kohm. meestal meet ik nog een keer, is de waarde dan hoger geworden ( in geval van >140Mohm ) is het te verwaarlozen, vuil/stof ergens. maar is de waarde lager geworden, en blijft dat elke meting erbovenop zo doorgaan is het vaak vocht ergens.

ik zou zeggen, aarde op de dinrail zetten waar de automaten opzitten, dan meggeren. als de automaten een isolatie weerstand probleem hebben komt het er dan uit. evt de voeding ook eraf halen.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 10 oktober 2018 20:46:13 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Merk en type automaten van kast 4 zijn hetzelfde als van de overige kasten?

Enige verschil is dat deze automaten hun voeding van boven krijgen

Niet helemaal. Spare automaat is nergens op aangesloten, dus ook niet op de 'voeding van boven'.

High met Henk

Special Member

@testman: daar zou je een punt kunnen hebben. De andere kasten meet ik op de vastgeschroefde grondplaat.
Deze heeft een aardrail, maar in de kast komt geen aarde binnen volgens mij. En hij zit niet aan installatie vermoed ik..

@ohm pi. Spare krijgt wel voeding, maar is afgeschakeld en ik megger op afgaande kant welke dus spanningsvrij is. De bovenkant van de spare heeft wel 230.

Ik ga vrijdag even kijken of de aardrail zelf wel ergens aan metaal geaard is. Er lopen nergens aarde draden bij deze installtie: is een schip namelijk en zou dus een zwevend net moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 10 oktober 2018 20:54:39 (15%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

van de week nog wat 3140 puntjes opgelost, keurder gaf aan dat een kabelgoot niet geaard was, echter bleek het referentiepunt niet geaard, de goot zelf wel :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Ook zwevend zou je niets moeten meten, als er een "lek" spanning op staat deugt er ook iets niet.

capacitair iets oppikken is dan wel weer k#$%^& meten

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 10 oktober 2018 21:01:42 (23%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Ik ben de installatie aan het meggeren omdat er fouten in zitten. Heb er al 12 te pakken..

Dus dat er fouten zijn staat als paal boven water.

Nogmaals, ik denk dat de aardrail zweeft en dus idd onder spanning staat als gevolg van filtertjes en andere lekstroompjes.

Ff de aardrail tegen chassis meten en ik denk dat testman goed zit. Koppel vrijdag terug..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 10 oktober 2018 21:14:08 (44%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
benleentje

Golden Member

maar voelt beetje als spoken jagen..

Dat is het helemaal niet. Als je duidelijk kan meten dan het aan de automaten ligt je vervangt een automaat en meet opnieuw is dat gewoon terdege en goed onderzoek.
JE zou dan zelf de leverancier erbij kunnen betrekken of er nog meer fouten in dezelfde serie zitten.

IK heb ook al wel eens rijgklemmen gehad die 40M ohm aangaven.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 10 oktober 2018 21:00:03 schreef testman:
van de week nog wat 3140 puntjes opgelost, keurder gaf aan dat een kabelgoot niet geaard was, echter bleek het referentiepunt niet geaard, de goot zelf wel :P

Moet een kabelgoot geaard zijn?
Waar kun je dat vinden in de NEN1010?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 10 oktober 2018 21:37:41 schreef Toeternietoe:
[...]
Moet een kabelgoot geaard zijn?
Waar kun je dat vinden in de NEN1010?

Vereffening of aarden kan soms nodig zijn.

vergeten

Golden Member

Als we nou eens even ons "boerenverstand" gebruiken. :)
En we gaan er vanuit dat er (net)spanningsvoerende kabels in die metalen goot liggen.

Dan kan het echt geen kwaad te aarden. (kost bijna niets)

Ik zou zo'n goot dus altijd aarden, al is het maar voor de personele veiligheid.
Voor het geval dat een scherpe gootrand of tussenschot door een kabelmantel snijdt
en de goot onder spanning KAN komen te staan.

Dan schakelt een zekering/automaat of aardlek de spanning uit.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

in de utiliteit heb je meer regeltjes. als je 2 kabelgoten hebt die over in elkaar gaan zonder metalen koppelstukken, dan moet er een aarddraad tussen gezet worden om die 2 weer te koppelen. wat denk je als er een ymvk ingetrokken wordt en opengereten wordt langs een scherpe rand? voeding gaat erop en de goot staat onder spanning, tot de volgende komt en zich aan de rand pakt, met je arm op het systeemplafond hangend, dan krijg je een lel.

ook wandgoten, en patchkasten dienen vereffening te hebben. soms is een 3140 rapport een half pak A4 dik van een 30 man tellend bedrijfje waar men decennia niet zo nauw keek met aanpassingen maken. tot de verzekering die 3140 keuring wil zien, dan komen er geheid wat punten aan t licht.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 11 oktober 2018 00:02:11 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Je vertelt er niet bij of het over recente automaten gaat of over 40 jaar oude. En je vermeldt bij de andere kasten "zoals verwacht". Geef dan tenminste op wat je meet.
En zijn die kasten van ongeveer dezelfde leeftijd?
Volgens mij ben je je sappel aan het maken om niets.
60-200MOhm betekent 1-4 microampere verlies.
Wat aanslag en een hoge omgevingsvochtigheid kunnen de reden zijn.
Ik zou er niet wakker van liggen. En zie ook niet in waarom het kwaad zou kunnen.

Als je enkel om die reden de automaten zou vervangen, jaag je de klanten onnodig op kosten gewoon doordat je twijfelt aan jezelf. Tenzij het idd 40 jaar oude lijken betreft.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 11 oktober 2018 19:18:58 (16%)

High met Henk

Special Member

Ik ga niet van ca 70 groepen elke meggerwaarde overtikken van elke fase.. Zoals verwacht is vaak boven 550 Mohm en soms eronder en soms 0.
Sommige dingen zijn defect. Dat wist ik of is te verwachten. Bij de afwijkende weken er ca 20 af

De oudste kasten zijn van 2000 of 2004. Deze is van ca 2008 tot 2010.

En de eerste 2 kasten zitten onderdeks, maar in ruimte waar generatoren zitten en warm
De volgende kast zit in een werkruimte onderdeks is koud en kan vochtig worden
De verdachte kast en de laatste 2 zitten diep in een. Verwarmde accomodatie...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik vind het een warrig verhaal;
a- Je weet niet of er er goede en degelijke aarde binnenkomt op de aardrail. Je kunt dus niet uitsluiten of je metingen ook kloppen.
b- Je weet niet wat of waaraan je meet omdat je kennelijk niet hebt gecontroleerd of de verbruikers zijn afgeschakeld.
c- Hoeveel moeite is om de touwtjes van de automaat los te schroeven? Dan kun je de afgaande kabel meten en los van de kabel het automaatje meten.

Gr.

Erik

benleentje

Golden Member

Moet een kabelgoot geaard zijn?

Alle vreemde metalen delen in of nabij een elektrische installatie moet geaard zijn of voorzien zijn van potentiaal vereffening.

IN een kabelgoot liggen kabels :), is dus een deel van de elektrische installatie.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

@erik1234:

Ik heb inderdaad verzuimd aarde te meten, omdat het een stalen schip is, waar alles dus aarde is

De verbruikers afschakelen wil zeggen de hele installatie uit elkaar halen. Terwijl die apparatuur ook gecontroleerd moet worden, daar deze deel uit maakt van het schip...

Ik had inderdaad de touwtjes los kunnen maken, maar was eigenlijk wel overtuigd van een meetfout.

Testman ging inderdaad voor de volle 100 punten. De aardrail was niet geaard

Meggeren naar een naadtgelegen goot in een kabel gantry leverde normalere meetwaarden. En die meette ook 0 ohm naar de schroeven waarmee dit kastje vasthing.. Het aardrailtje in de kast mat naar beiden oneindig...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 12 oktober 2018 18:09:49 (19%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Maar wat meet je dan, de uitgangen van de niet gebruikte automaat zweven, de aardrail zweeft, dan zou je toch oneindig verwachten?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Elk apparaat heeft wel beetje lek en er zaten wel aardkabels op het aardrailtje.. Lees stuk of 20...

1 apparaat ligt zelfs met 1 meg op de fase aan aarde.. Ga daar wel ff naar laten kijken, daar ik geen tijd heb. Is niet een apparaat met een te verwachten lek..

De megger is gewoon een spanningsmeting over een shunt denk ik.. Als de spanning op de rail fluctueert meet je gewoon dingen die niet kloppen.. Zeker met een digitale megger.. Ik denk dat je met een analoge megger wel oneindig meet

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 12 oktober 2018 18:29:06 (31%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

gevalletje aarde vergeten te koppelen naar de hoofdaarding/scheepshuid dus.

komt wel vaker voor, best wat punten in die 3140 keuringen stammen nog van de bouw uit, vergeten dingen.

net als die oude alamatjes van holec, met een faston strip onder de dinrail aan de aarde gekoppeld, maar die rail zit vaak niet aan aarde. die oude alamatjes hadden een referentie aarde nodig, zonder waren ze wat wispelturig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Hmh, je had wel eens in je startpost mogen vermelden dat het om een schip ging. Een stalen nog wel. Nogal een verschil met een woning of kantoor.

Gelukkig is het opgelost,zoiets zie je makkelijk over het hoofd, maar ik heb wel bedenkingen als jij als technieker overweegt om automaten te vervangen omdat ze in de zoute vochtige omstandigheden op een schip 200MOhm verliesweerstand zouden hebben.

En toch zie tot mijn verbazing nog elke dag zaken waarvan ik zelfs het bestaan niet vermoedde.
It's a complicated world.

Testman leg eens uit waarom een alamat een referentieaarde zou kunnen nodig hebben? Ik begrijp er geen snars van.

de eerste modellen 2 polige alamats van holec hadden een losse aarddraad eraan hangen, andere merken hadden dat niet. dat waren ook de beruchte modellen.

zeker tot 2006 oid was dat nog zo, sinds holec eaton werd niet meer meen ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

@gd. Je voorstelling van zoute vochtige omgeving is hier dus gewoon niet correct.. Dit zit binnen en daar is het warm en droog. Schip is permanent bemand. Ik praat niet over een pleziervaartuig.

Overigens maten nu dus ook ca 15 automaten dus oneindig naar massa (>550 Mohm)
Vocht en zout houden we dus goed buiten en als het al zo zou zijn, is dat toch een reden om ze te vervangen!

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 13 oktober 2018 07:22:56 (33%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???