meer dan 1 groep op 5x2,5mm2 kabel

Hallo
Situatie
Bij mijn zwager(technisch goed onderlegd)wordt een nieuwe keuken gebouwd.
Achter de keuken komen 6 stopcontacten voor de verschillende apparaten(oven,magnetron,koelkast,diepvries,opladers) bij elkaar ongeveer 17A.Nu wil hij hier verschillende groepen van maken en hiervoor de 5x2,5mm2 kabel voor gebruiken(lengte 12m).hij ziet geen problemen.
Ik wel
1:meerdere groepen op een kabel mag niet
2:de nul kan in de meterkast niet afgeschakeld worden
3:de nul in de kabel wordt dus voor 3 groepen gebruikt is maar 2,5mm2
De vraag is: laten zitten of eruit en 3 kabels trekken(kan nog)
Voor mij duidelijk nieuwe kabels.
Ik wacht even jullie reacties af zodat hij mee kan lezen.
Voor ik het vergeet er is een aparte kookeiland.

m.vr.gr.Wim

Inderdaad, meerdere groepen in een kabel mag niet.
Volgens mij is 2 groepen genoeg. De oven is groot genoeg voor een eigen groep, de rest kan samen op 1 groep.

Lucky Luke

Golden Member

Het is natuurlijk een heel zotte oplossing,

Maar zou je die 5 aderige kabel als 3-fasen naar de keuken kunnen leggen, en daar onder kunnen verdelen? (Dus in de meterkast met een 3ph aardlekautomaat of losse 3ph aardlek en automaat de kabel beveiligen)

Moet je dan in de keuken nog elke fase apart zekeren? (Ik geloof van wel, maar ben dus niet op de hoogte van de norm. Het is in elk geval niet onveilig of verboden ze nog eens elk apart te zekeren, en als je ze als aparte 1ph groepen gaat gebruiken lijkt het me sowiso verstandig als het al niet gewoon verplicht is.)

Maargoed. Da's meer ter lering en vermaak dat ik wil weten of dat überhaupt mag. Losse kabels voor elke groep is een veel beter plan.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

voorheen was het zo dat je kracht uit mocht splitsen naar 3x 230V, als er maar een groepenschakelaar/automaat inzat die de nul schakelde..

als je in huis maar 1x35A hebt mag het weer niet, de nul wordt dan te zwaar belast. met een kookgroep 2x B16 kan het maar is een randgeval..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

http://www.hager.nl/producten/energiedistributiesystemen/verdeelsystem…
Helaas heeft Hager de boel niet op orde, artikel en omschrijving kloppen niet

https://www.elektramat.nl/hkv0013k-h44-haf-keukverd-hs-3f-kg-3x-b16a/

ook zelf samenstellen kan, ben je waarschijnlijk veel goedkoper uit.
alleen als je 3f in huis krijgt.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op woensdag 10 oktober 2018 18:30:03 (22%)

benleentje

Golden Member

Verschillende groepen mag gewoon niet en is ook erg gevaarlijk.
Stel een andere elektricien gaat eraan werken en schakelt 1 groep uit en controleert of het apparaat ook uit is. Hij maakt de lasdoos open van 5x2,5 en kan dan gewoon onder spanning komen te staan, heel erg gevaarlijk.

Volgens mij is 2 groepen genoeg. De oven is groot genoeg voor een eigen groep, de rest kan samen op 1 groep.

de algemene stopcontacten in Keuken moet toch over minimaal 2 groepen verdeeld worden.

2:de nul kan in de meterkast niet afgeschakeld worden

Dat snap ik even niet. Als dat niet kan dan is deze groepenkast dus verkeerd uitgevoerd. De nul moet altijd geschakeld worden. Dus een 1 fase groep moet 2 polig of 1F+N geschakeld worden en een 3 fase groep 4 polig of 3F+N.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

nee hoor, een 3 fasen groep met oude kast heeft dat vaak niet, alleen maar 3x KII koppen in een kastje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je hebt gelijk, dat mag niet, en dat is niet voor niets.
Heb je 3 fasen in huis? dan kun je de kabel gebruiken voor een extra groepenkastje in of bij de keuken.
Heb je geen 3 fasen dan kun je 1 kabel gebruiken voor een groep, dan hou je in die kabel 2 aders over, dat mag.
Moet je nog wel 2 kabels bijtrekken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 10 oktober 2018 19:19:42 schreef Toeternietoe:
Heb je 3 fasen in huis? dan kun je de kabel gebruiken voor een extra groepenkastje in of bij de keuken.
Heb je geen 3 fasen dan kun je 1 kabel gebruiken voor een groep, dan hou je in die kabel 2 aders over, dat mag.
.

ik heb 1 fase in huis en een groep die naar mijn schuur loopt waar ik een groepenkast (3 groepen) heb voor verdeling wcd's en verlichting .
als dit mag mag het dan ook voor een keuken ?

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

@benleentje
Hij wil met de kabel rechtstreeks naar de stopcontacten gaan en van daaruit splitsen.Als de nul achter de zekering zit en 1 apparaat krijgt sluiting gaan alle apparaten eruit.Dan heeft 3 groepen maken geen zin m.i.en de nul wordt overbelast
Mijn zwager is van oorsprong Duitser en heeft altijd in Duitsland gewerkt.

gr.Wim

benleentje

Golden Member

Het gaat maar over 12 meter kabel dus waar hebben we het over?
En waarom dan uberhaupte een zekering dat kost ook maar geld voor niets?

Dus er zijn al 2 redenen dat het niet mag.

  1. Er mogen geen meerdere losse groepen over 1 kabel.
  2. Een groepsschakelaar moet ook altijd de nul mee schakelen

ik heb 1 fase in huis en een groep die naar mijn schuur loopt waar ik een groepenkast (3 groepen) heb voor verdeling wcd's en verlichting .
als dit mag mag het dan ook voor een keuken ?

Dat is toch heel wat anders? Natuurlijk mag je elke groep weer onder verdelen in meerdere groepen. Maar je mag niet meerdere groepen over 1 kabel transporteren. Het is namelijk de bedoeling dat als je een groep uit zet de hele achtervolgende installatie geheel spanningsloos is. En dat kan nu niet er zijn dan nog 2 aders die ook deel uitmaken van het installatiedeel waar nog spanning op staat. Er is nog een nul aanwezig waar spanning op kan staan. Dat is meestal niet veel maar het mag niet.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 10 oktober 2018 20:16:05 (52%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Jongens bedankt
Ik wilde even zeker weten dat ik er niet langs zit.Ik laat hem dit even lezen en dan horen jullie het wel.

gr.Wim

Op 10 oktober 2018 17:57:43 schreef testman:
als je in huis maar 1x35A hebt mag het weer niet, de nul wordt dan te zwaar belast. met een kookgroep 2x B16 kan het maar is een randgeval..

Dit was wel het eerste waar ik aan dacht: 1 fase in de meterkast verdeeld over twee gekoppelde zekeringen. Dus een kookgroep die alleen eindigt in een oven en een paar andere stopcontacten.

Maar dat mag waarschijnlijk alleen als het echt in een perilex eindigt voor een kooktoestel...

Shiptronic

Overleden

door de 3 voeding kabels gaat 16A heen, dan moet met er 48A door 1 blauwe draad terug?

kan alleen met 3 fase en opnieuw onderverdelen

of 2x fase en 2x nul geschieden , samen op een kookgroep.

[edit] aangepast ivm spraak verwarring.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 11 oktober 2018 20:04:28 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Op 10 oktober 2018 23:21:18 schreef r-p:
[...]

Dit was wel het eerste waar ik aan dacht: 1 fase in de meterkast verdeeld over twee gekoppelde zekeringen. Dus een kookgroep die alleen eindigt in een oven en een paar andere stopcontacten.

Maar dat mag waarschijnlijk alleen als het echt in een perilex eindigt voor een kooktoestel...

Een kookgroep die uit 2 automaten bestaat, geldt als 1 groep, mits er tussen die automaten een doorverbindingshendeltje zit, die BEIDE groepen tegelijk afschakelt.
En een kookfornuis geldt als 1 apparaat.Dus niet een oven en meerdere WCD,s , dit mag ook niet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 11 oktober 2018 01:17:22 schreef Shiptronic:
door de 3 fase kabels gaat 16A heen, dan moet met er 48A door 1 blauwe draad terug?

Als elke fase 16A voert, vloeit er volgens mij 0A door de blauwe draad.

De stroom door de nul is maximaal even groot als de grootste stroom die één fase voert.
Daarom is dat blauwe draadje in een 3f kabel ook niet dikker dan de andere.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 11 oktober 2018 09:57:39 (11%)

mel

Golden Member

GD: Mits alle fasen gelijk belast zijn..
Maar dat moet wel met 16 amp, zoals je zei.
het is trouwens een vectoriaal optellen , iedere fase is 120 graden verschoven.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

heeft er iemand een plan van een tesla coil want ik heb een eindwerk voor em en heb dit nodig.
dus als iemand dit heeft stuur het alstublief door

Op 11 oktober 2018 09:14:53 schreef grotedikken:
[...]

Als elke fase 16A voert, vloeit er volgens mij 0A door de blauwe draad.

De stroom door de nul is maximaal even groot als de grootste stroom die één fase voert.
Daarom is dat blauwe draadje in een 3f kabel ook niet dikker dan de andere.

Dat geldt in een 3-fasen installatie, niet in een 1-fase installatie waar elke fasedraad een groep voert en de nuldraad gemeenschappelijk wordt gebruikt. Dat gaat geheid fout...

Anoniem

Op 11 oktober 2018 11:51:06 schreef mel:
GD: Mits alle fasen gelijk belast zijn..
Maar dat moet wel met 16 amp, zoals je zei.

Waarom met 16A?
Van zodra de stroom in de drie geleiders dezelfde is, zal de vectoriele som in de nuldraad zero zijn. Ook bij 1A of zo.

het is trouwens een vectoriaal optellen , iedere fase is 120 graden verschoven.

Mel,het is net dat wat Shiptronic uit het oog verloren is.

Bij niet symmetrische belasting zal er idd een verschilstroom vloeien door de nul, maar die zal kleiner zijn dan de grootste lijnstroom of maximaal gelijk bij belasting van slechts 1 fase.

Als je gaat goochelen met spoelen en condensatoren, kun je wellicht wel een situatie creëren waar dit niet klopt, maar het gaat over een huisinstallatie.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 11 oktober 2018 16:05:18 (10%)

Shiptronic

Overleden

Nee niet uit het oog verloren, alleen ongelukkig uitgedrukt, heb mijn post aan gepast, ik wou duidelijk maken dat je niet met drie voedingsdraden heen kan en met 1 terug , mist je 3 fasen hebt die onderling 120° verschoven zijn. Sorry !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 11 oktober 2018 16:01:32 schreef grotedikken:
of maximaal gelijk bij belasting van slechts 1 fase.

.... slechts 1 /of/ twee fase(s).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/