Ik snap niet helemaal wat je van plan bent... Met een grote vrachtwagen vol accu's, die accu's opladen bij een tesla snellader? En dan?
Maargoed.
Veel lithiumaccu's zijn laadbaar met 1C, dat wil zeggen, een laadstroom in mA gelijk aan de capaciteit in mAh. Dus b.v. een 2Ah accu kun je met 2A laden en dan is 'ie in een uurtje vol.
Neem je nu 1000 van die accu's en je zet ze parallel, dan heb je een 2000 Ah accu, die je met 2000A kunt laden, en dan is 'ie in een uurtje vol.
Goed. Je gaat er tegenaan lopen dat verbindingen warm worden, daar loopt immers 2000A door. De accu's zelf kunnen het prima aan, zo lang ze elk maar 2A laadstroom (of minder) krijgen. Dus daar lijkt me dat in de praktijk de moeilijkheden zitten: De laadstroom netjes verdelen, en ervoor zorgen dat alle verbindingen de stroom aan kunnen.
Je kunt trouwens dezelfde hoeveelheid energie in een accu krijgen, door al die 1000 2Ah cellen in serie te zetten. Dan is je laadstroom nog maar 2A, en hij is alsnog in een uurtje vol. Alleen heb je dan dus 4,2 kV nodig, en een vrij heftig BMS om al die cellen te balancen...
Er zal wel ergens een optimum zitten, waarbij een deel van de cellen parallel staan en dan een aantal van die groepjes in serie. Zodat je kunt laden met b.v. 420V / 20A. Dat is wat "hanteerbaarder". En alsnog in een uurtje vol.
Die hoeveelheid energie moet dan wel ergens vandaan komen. Het blijft 7,4 kWh. (3,7V nominaal * 2Ah * 1000 cellen), ongeacht hoe je de cellen schakelt. En daar komen de verliezen uit je lader nog bij. Als je dat dus in een uur wilt laden, is het 7,4kW. Ongeveer hetzelfde als een elektrisch fornuis, met alle pitten vol aan.
Wil je nu in een kwartier laden, dan moet je cellen hebben die 4C laadstroom aan kunnen. Nog steeds 7,4kWh, maar omdat het in een kwartier moet, 29,6 kW. víer fornuizen, in plaats van 1. Ga je dat nog redden op een normale huisaansluiting? Nee.
(240V*35A = 8,4kW, dus niet op een normale eenfase 35A aansluiting. Driefasen dan? 3*240*25 = 18kW, dus nee, ook niet.)
Dus daar loopt het ook snel uit de hand: Als je snel wilt laden, waar haal je dan die energie zo snel vandaan?
Snelladen is niet kansloos, maar er zijn wat uitdagingen.
Als de accu's die je noemt op 1C geladen zouden mogen worden, zit je voor type 3 dus op 560A. Dat gaat niet, omdat elke miliohm dan 314 W wegstookt... (I²R 560²*0,001=313,6) En een paar honderd miliOhm heb je zo.
Voor type 1 wordt dat al erg lastig trouwens. (5W in elke miliOhm).
Gelukkig wordt alles heel snel simpeler als je trager laad, b.v. door er 4 uur over te doen. Wordt de stroom 4x zo laag, maar de verliezen 16 keer zo laag! (I²R).