(Snel)laden van accu's langs de weg

Stel: je rijdt met een aantal elektronicakasten rond in het land. De kasten bevatten lithium batterijen en laders. Normaliter plug je de kasten op 230VAC en doen de laders hun werk.

Er zijn 3 types kasten:
Type 1: 1x lithium 24VDC 70Ah
Type 2: 2x lithium 24VDC 140Ah
Type 3: 8x lithium 24VDC 560Ah

Hoe mooi zou het zijn om de truck bij de (Tesla) snellader te zetten, te pluggen en een uurtje een bakkie (of 2) koffie te nemen...

Na enig onderzoek krijg ik steeds meer het idee dat snelladen kansloos is.

Vragen:
1. Is snelladen onmogelijk of zijn er wel mogelijkheden (hoe idioot die mogelijkheden ook moge zijn, wat zou er bijvoorbeeld in de kast moeten moeten worden aangepast, welke componenten moeten worden toegevoegd)?
2. Is normaal laden mogelijk (en waar zitten de grenzen van het toelaatbare, bijvoorbeeld hoeveel kasten kan ik dan maximaal tegelijk laden, hoe lang zou dat dan duren en hoe zou dat in de praktijk er uitzien qua aansluitingen)?

Een andere mogelijkheid is om een apart aggregaat te laten draaien op de truck of een heeeele grote dynamo aan de krukas, maar dan gaan we het milieu weer belasten met fijnstof en andere meuk (liever niet dus).

Klinkt allemaal veel op 24v
Maar als je een 10kV lijntje naar zo'n laadstation legt valt het opzich allemaal wel mee,
Moet alleen nog wat doorontwikkelt worden om een 1000v laadkabeltje aan je auto te hangen en daar om te vormen naar accuspanning zonder dat je 500kg omvormer meesleept
Maar die laadspanning zie ik nog wel gaan stijgen de komende jaren, anders wordt de kabel onpraktisch

En hoeveel cellen tegelijk? Ja allemaal natuurlijk

Dat snelladen heeft echt wel een realistische toekomst
Duurt alleen nog een paar jaar om het allemaal gunstig in kosten te krijgen

Ja, kan prima. Hoe snel? Dat ligt natuurlijk aan de specificaties van de cellen. Je moet ze natuurlijk niet sneller laden dan ze aankunnen.

Maar met 24V loop je al snel tegen de beperkingen aan van draaddiameters enz. Het ligt er natuurlijk wel aan wat je snelladen noemt en hoever ze leeg zijn. In 1 uur 560Ah van leeg naar vol is toch wat anders dan een 70Ah bijladen in dezelfde tijdsspanne.

Een aggregaat is natuurlijk onzinnig, en een dynamo met een dergelijk formaat past niet zonder de halve handel te verbouwen.

De meeste snelladers hebben wel een 50kW dc bus, dus daar heb je op zich aardig vermogen tot je beschikking.

Alleen... om even zelf vermogenselectronica te maken om 50kW in je accu's te stoppen met een CHAdeMO plug.. Dat is toch wel een aardig project.

Lucky Luke

Golden Member

Ik snap niet helemaal wat je van plan bent... Met een grote vrachtwagen vol accu's, die accu's opladen bij een tesla snellader? En dan?

Maargoed.
Veel lithiumaccu's zijn laadbaar met 1C, dat wil zeggen, een laadstroom in mA gelijk aan de capaciteit in mAh. Dus b.v. een 2Ah accu kun je met 2A laden en dan is 'ie in een uurtje vol.

Neem je nu 1000 van die accu's en je zet ze parallel, dan heb je een 2000 Ah accu, die je met 2000A kunt laden, en dan is 'ie in een uurtje vol.

Goed. Je gaat er tegenaan lopen dat verbindingen warm worden, daar loopt immers 2000A door. De accu's zelf kunnen het prima aan, zo lang ze elk maar 2A laadstroom (of minder) krijgen. Dus daar lijkt me dat in de praktijk de moeilijkheden zitten: De laadstroom netjes verdelen, en ervoor zorgen dat alle verbindingen de stroom aan kunnen.

Je kunt trouwens dezelfde hoeveelheid energie in een accu krijgen, door al die 1000 2Ah cellen in serie te zetten. Dan is je laadstroom nog maar 2A, en hij is alsnog in een uurtje vol. Alleen heb je dan dus 4,2 kV nodig, en een vrij heftig BMS om al die cellen te balancen...

Er zal wel ergens een optimum zitten, waarbij een deel van de cellen parallel staan en dan een aantal van die groepjes in serie. Zodat je kunt laden met b.v. 420V / 20A. Dat is wat "hanteerbaarder". En alsnog in een uurtje vol.

Die hoeveelheid energie moet dan wel ergens vandaan komen. Het blijft 7,4 kWh. (3,7V nominaal * 2Ah * 1000 cellen), ongeacht hoe je de cellen schakelt. En daar komen de verliezen uit je lader nog bij. Als je dat dus in een uur wilt laden, is het 7,4kW. Ongeveer hetzelfde als een elektrisch fornuis, met alle pitten vol aan.

Wil je nu in een kwartier laden, dan moet je cellen hebben die 4C laadstroom aan kunnen. Nog steeds 7,4kWh, maar omdat het in een kwartier moet, 29,6 kW. víer fornuizen, in plaats van 1. Ga je dat nog redden op een normale huisaansluiting? Nee.

(240V*35A = 8,4kW, dus niet op een normale eenfase 35A aansluiting. Driefasen dan? 3*240*25 = 18kW, dus nee, ook niet.)

Dus daar loopt het ook snel uit de hand: Als je snel wilt laden, waar haal je dan die energie zo snel vandaan?

Snelladen is niet kansloos, maar er zijn wat uitdagingen.

Als de accu's die je noemt op 1C geladen zouden mogen worden, zit je voor type 3 dus op 560A. Dat gaat niet, omdat elke miliohm dan 314 W wegstookt... (I²R 560²*0,001=313,6) En een paar honderd miliOhm heb je zo.

Voor type 1 wordt dat al erg lastig trouwens. (5W in elke miliOhm).

Gelukkig wordt alles heel snel simpeler als je trager laad, b.v. door er 4 uur over te doen. Wordt de stroom 4x zo laag, maar de verliezen 16 keer zo laag! (I²R).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Deze site heb ik redelijk uitgeplozen: https://ev-database.nl/informatie/opladen-elektrische-auto

Hierin staat te lezen dat snelladen DC is en normaal laden AC. Een Tesla batterij is ±400VDC, dus snelladen zal ook zulks zijn. 400VDC laadspanning loslaten op 24VDC accu lijkt mij nogal destructief, vandaar dat ik het in de hoek der onmogelijkheden gooi. Maar of het écht zo is...?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Wordt snel laden het principe of batterijen die langer mee gaan? Was zondag in een bedrijf en daar waren ze heel stellig. Binnen 10 jaar rijd je 1000km met 1 lading. Maken we daar nog 15 jaar van, hoe nodig zal snel laden dan nog zijn?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Kzie de uitdaging eerder in de laadpaal te laten denken dat je een tesla bijhebt?
Zover ik weet komt er niets uit die paal als je auto niet communiceert

mvdk

Golden Member

Daar zijn toch dit soort oplossingen voor?

Op 11 oktober 2018 14:41:24 schreef Lucky Luke:
Ik snap niet helemaal wat je van plan bent... Met een grote vrachtwagen vol accu's, die accu's opladen bij een tesla snellader? En dan?
...

Het gaat om elektronicakasten die bijvoorbeeld op evenementen worden gebruikt om eea van voeding te voorzien. Als de klus geklaard is, moeten ze nu terug naar HQ om te laden. Deze stap kan je wellicht overslaan en na het laden direct door naar de volgende klus.

Op 11 oktober 2018 14:41:24 schreef Lucky Luke:...Er zal wel ergens een optimum zitten, waarbij een deel van de cellen parallel staan en dan een aantal van die groepjes in serie. Zodat je kunt laden met b.v. 420V / 20A. Dat is wat "hanteerbaarder". En alsnog in een uurtje vol...

Aan iets dergelijks zat ik ook al te denken. Maar ik heb er nog niet een concreet beeld bij...

Op 11 oktober 2018 14:47:32 schreef buckfast_beekeeper:
Wordt snel laden het principe of batterijen die langer mee gaan? Was zondag in een bedrijf en daar waren ze heel stellig. Binnen 10 jaar rijd je 1000km met 1 lading. Maken we daar nog 15 jaar van, hoe nodig zal snel laden dan nog zijn?

Zie de toepassing waarvoor wij het nodig hebben. En over 15 jaar is de wereld veranderd, maar onze kasten ook ;)

Op 11 oktober 2018 14:47:49 schreef DK:
Kzie de uitdaging eerder in de laadpaal te laten denken dat je een tesla bijhebt?
Zover ik weet komt er niets uit die paal als je auto niet communiceert

Goed punt. Maar is dat ook écht zo en geldt dat voor alle laadpalen? Bron?

Op 11 oktober 2018 14:47:32 schreef buckfast_beekeeper:
Wordt snel laden het principe of batterijen die langer mee gaan? Was zondag in een bedrijf en daar waren ze heel stellig. Binnen 10 jaar rijd je 1000km met 1 lading. Maken we daar nog 15 jaar van, hoe nodig zal snel laden dan nog zijn?

ik denk het niet, dat electrische gedoe met accu's is een doodlopende techniek. gaat het niet worden.

http://numrush.nl/2018/09/18/de-eerste-trein-die-op-waterstof-rijdt-is…

gr A

Op 11 oktober 2018 15:53:09 schreef anne2:
[...]

ik denk het niet, dat electrische gedoe met accu's is een doodlopende techniek. gaat het niet worden.

http://numrush.nl/2018/09/18/de-eerste-trein-die-op-waterstof-rijdt-is…

gr A

Dat zien we dan wel weer over een jaar of wat :)

maartenbakker

Golden Member

Op 11 oktober 2018 15:53:09 schreef anne2:
[...]

ik denk het niet, dat electrische gedoe met accu's is een doodlopende techniek. gaat het niet worden.

http://numrush.nl/2018/09/18/de-eerste-trein-die-op-waterstof-rijdt-is…

gr A

Tsja, waterstof is best kansrijk, en we weten ook al heel lang hoe we dat het beste in gasvorm (of eventueel vloeistof) kunnen vastleggen om te verbranden (aan wat koolstofatomen, lange ketens zoals propaan en butaan zijn het handigst want die slaan het compactst op, maar varianten die bij kamertemperatuur vloeibaar zijn zullen ook wel in trek blijven). De ontwikkelingen op accugebied gaan erg hard en kennen nog veel minder ontgonnen paden. Ik denk dat we de komende 20 jaar voornamelijk aan koolstof vastgelegde waterstof, trolleysystemen en verder doorontwikkelde accu's zullen zien.

On topic: Ik vind het idee om accu's onderweg te laden best inventief. Spanning is wel om te zetten, in auto's zitten daar ook converters voor. Is alleen niet even een simpel hobbyklusje dus dat kan nog wel een investering worden. De converter moet ook met het laadpunt kunnen communiceren, dat zal redelijk gestandaardiseerd zijn. Verder moet je kunnen betalen, dat kan handmatig met een pasje denk ik.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 11 oktober 2018 16:48:11 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 oktober 2018 15:53:09 schreef anne2:
[...]

ik denk het niet, dat electrische gedoe met accu's is een doodlopende techniek. gaat het niet worden.

http://numrush.nl/2018/09/18/de-eerste-trein-die-op-waterstof-rijdt-is…

gr A

Dat zeiden ze 40 jaar geleden ook.
En 30 jaar geleden.
En 20 jaar geleden.
En 10 jaar geleden.

En inmiddels rijden er miljoenen auto's op accu's en misschien een paar duizend op waterstof. Ondanks de veelvoud van subsidie die waterstof ontwikkeling heeft gehad (en nog steeds krijgt) t.o.v. accu's.

Dus tenzij er HEEL snel een chemische oplossing komt voor de opslag (nano tubes, barium tanks, weet ik veel wat allemaal al als DE oplossing is langsgekomen om er vervolgens nooit meer iets van te horen), zullen accu's nog jaren of zelfs decennia een fikse rol blijven spelen. En volgens mijn persoonlijke mening veel groter dan waterstof...

Hetgeen niet wegneemt dat ik die trein zeker toejuich!

Even terug on topic. De TS heeft niet veel aan waterstofdiscussies enzo.

De TS levert dus bijvoorbeeld dieselagregaten voor een kermis. Daarvoor ging hij vroeger diesel halen met een tankwagen.

Nu levert hij dus accu agregaten voor dezelfde kermis. En daarvoor wil hij elektriciteit tanken bij een electriciteits tankstation.

Ik vind het niet zo'n verkeerd idee eigenlijk. Je vult een truck met b.v. tesla batterijen, de nodige omvormerzooi en je komt een heel eind denk ik.

Helaas is het ontwikkelen van een dergelijk systeem niet zomaar een projectje dat je zomaar even in elkaar hobby'd ben ik bang. Misschien een leuk project voor een hoge school/universiteit?

Het idee is leuk denk ik.

Op 11 oktober 2018 19:37:32 schreef r-p:
[...]

Dat zeiden
En 10 jaar geleden.

En inmiddels rijden er miljoenen auto's op accu's en misschien een paar duizend op waterstof. Ondanks de veelvoud van subsidie die waterstof ontwikkeling heeft gehad (en nog steeds krijgt) t.o.v. accu's.

mee eens maar een trein die met 600 kW 1000 km rijdt en in 15 min afgetankt is, is van een ander niveau dan een tesla waar je met zijn 4ren in kan en elke 400 km 1,5 uur aan de lader staat

Een gewone laadpaal heeft in principe 3 fasen 230V en een nul beschikbaar.
Een kleine paal kan hierbij al 32A leveren.
Dus je kunt gewoon 230V 'trekken' uit een laadpaal. Alleen de communicatie zul je moeten regelen.

Een gewone laadpaal heeft in principe 3 fasen 230V en een nul beschikbaar.
Een kleine paal kan hierbij al 32A leveren.
Dus je kunt gewoon 230V 'trekken' uit een laadpaal. Alleen de communicatie zul je moeten regelen.

Zijn alle laadpalen dan hetzelfde? En die in de tesla supersnellaadpalen?

Add:

Ik kom dit tegen op het web:

Accu Capaciteit Bruikbaar* 94.0 kWh
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadaansluiting Supercharger
Snellaadvermogen 120 kW DC
Snellaadtijd (50->400 km) 40 min
Snellaadsnelheid 520 km/u

En dit voor de lader:

Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
Urban Supercharger (72 kW DC) 72 kW 65 kW 1 uur 340 km/u
Supercharger (145 kW DC) 120 kW † 100 kW † 40 min 520 km/u

Hmm tabelletjes raken een beetje in de war. Hier is link: https://ev-database.nl/auto/1088/Tesla-Model-S-100D#charge-table

Lijkt mij wel iets meer als een gewone laadpaal. En de TS wil dit dus eigenlijk gewoon gebruiken. Niet echt een home projectje vrees is. Maar het moet mogelijk zijn denk ik.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 11 oktober 2018 22:22:06 (16%)

Op 11 oktober 2018 21:56:51 schreef Zonnepaneeltje:
Een gewone laadpaal heeft in principe 3 fasen 230V en een nul beschikbaar.
Een kleine paal kan hierbij al 32A leveren.
Dus je kunt gewoon 230V 'trekken' uit een laadpaal. Alleen de communicatie zul je moeten regelen.

Dat is relatief simpel. Er zijn kant en klare verloopkabels van type2 naar CEE bv. Kun je ook zelf maken

http://evblog.wanjon.nl/?p=18

Vervolgens kun je daar een (paar) dikke laders op aansluiten. Wel eea fatsoenlijk zekeren enz.

Victron heeft een hoop laders, misschien daar eens informeren? Maar meestal is wel gericht op AGM en dat soort (lood)accu's. Dat is natuurlijk wel ff opletten.

De hogere vermogens bij de laadstations zijn DC laders, en dan wordt het een heel ander verhaal.
230/400V AC gebruiken maakt het makkelijker realiseerbaar met bestaande hardware

Kant en klaar:
https://www.laadkabelfabriek.nl/product/verloop-type-2-naar-cee-5/

Ik weet ff niet of je bij palen ook >11kW AC kan tappen (dus meer dan 16A)

En daar hang je dan 3 dikke laders achter.

Meanwell heeft laders tot 3200W, dus dat past mooi op 1 fase. Dan laad je de accu met 110A max.
https://www.meanwell.com/Upload/PDF/DBU-3200/DBU-3200-SPEC.PDF

Voor je kleinere accu's is die te zwaar :)

Je 560Ah accu is dan in een uurtje of 5 vol als ie helemaal leeg was.
De 140Ah in 1,5 uur (als ie die laadstroom tenminste aankan!)

Je kan de laadtijd nog verder verkleinen tot 2,5 uur als je 2 van die dingen parallel hangt (dan heb je dus 6.4kW lader tot je beschikking, wat bij 24V 220A laadstroom oplevert)
Mits je accu's dat natuurlijk aankunnen.

Je moet natuurlijk wel met mega kabels (of busbar) gaan werken bij dergelijke vermogens. Zeker als je dat in een bewegend voertuig wilt doen wil je niet dat een schroef wat lostrilt....

Overigens: Houd je wel rekening mee dat de elektraprijs bij zo'n paal een klap hoger is dan op je bedrijf? Op de zaak zit je vermoedelijk >10000kWh dus heb je een stuk lagere belasting waardoor je elektra op een cent of 8-9/kWh komt, bij een laadpaal betaal je minstens het 2,5-dubbele

maartenbakker

Golden Member

Maar als je aan een dedicated Teslapaal wilt hangen zul je wel moeten doen alsof je een Tesla bent?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE

Golden Member

Er zijn inmiddels 150 kW CCS laders die sneller kunnen laden dan Tesla's supercharger (die zitten nu aan 120 kW max) De volgende stap in CCS is 350 kW maar dat is dan bij 800V

En ja, je moet het juiste protocol 'spreken' om de laadcyclus te starten. Bij Tesla zit je met het probleem van betalen, normaal gaat dat via het 'account' van de auto of zoals bij de eerdere modellen zelfs helemaal niet (verrekend in de aanschafprijs).

Bij alle andere laadstations moet je je aanmelden met een pasje of 'tag' waarna je de rekening thuis krijgt.

Kijk ook hier eens: https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System

Daar vind je ook wat DIN en ISO nummers van het protocol

Op 11 oktober 2018 20:00:41 schreef Ex-fietser:
Ik vind het niet zo'n verkeerd idee eigenlijk. Je vult een truck met b.v. tesla batterijen, de nodige omvormerzooi en je komt een heel eind denk ik.

Helaas is het ontwikkelen van een dergelijk systeem niet zomaar een projectje dat je zomaar even in elkaar hobby'd ben ik bang. Misschien een leuk project voor een hoge school/universiteit?

Het idee is leuk denk ik.

Het zijn geen Tesla batterijen, maar een eigen onwikkeld type. Je kunt ze eenvoudig op een slee in en uit de kasten schuiven (maar ze wegen wel 20kg per stuk). Interne connector op de achterzijde. Wellicht iets doen met HBO / UNI is misschien geen gek idee. Enne... Het is een 'leuk' idee, maar ook zeer concreet en actueel. Maar de uitvoerbaarheid....?

Op 11 oktober 2018 22:14:26 schreef DJSmiley:
[...]
...De hogere vermogens bij de laadstations zijn DC laders, en dan wordt het een heel ander verhaal.
230/400V AC gebruiken maakt het makkelijker realiseerbaar met bestaande hardware
...
Overigens: Houd je wel rekening mee dat de elektraprijs bij zo'n paal een klap hoger is dan op je bedrijf? Op de zaak zit je vermoedelijk >10000kWh dus heb je een stuk lagere belasting waardoor je elektra op een cent of 8-9/kWh komt, bij een laadpaal betaal je minstens het 2,5-dubbele

DC laders idd. Maar wat is dan het hele andere verhaal? Onhaalbaar?

Kosten worden zekers in de gaten gehouden, maar helemaal terugrijden (soms ook vanuit België) @HQ opladen en weer naar de volgende klus vermijden levert ook veel op.

Op 12 oktober 2018 00:28:34 schreef KGE:
...
En ja, je moet het juiste protocol 'spreken' om de laadcyclus te starten. Bij Tesla zit je met het probleem van betalen, normaal gaat dat via het 'account' van de auto of zoals bij de eerdere modellen zelfs helemaal niet (verrekend in de aanschafprijs).

Bij alle andere laadstations moet je je aanmelden met een pasje of 'tag' waarna je de rekening thuis krijgt.

Kijk ook hier eens: https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System

Daar vind je ook wat DIN en ISO nummers van het protocol

We hebben een Tesla 'van de zaak'. Wellicht dat we daar wat creatief mee kunnen omspringen... ;)

Op 12 oktober 2018 13:28:22 schreef Koemi:
[...]

Het zijn geen Tesla batterijen, maar een eigen onwikkeld type. Je kunt ze eenvoudig op een slee in en uit de kasten schuiven (maar ze wegen wel 20kg per stuk). Interne connector op de achterzijde. Wellicht iets doen met HBO / UNI is misschien geen gek idee. Enne... Het is een 'leuk' idee, maar ook zeer concreet en actueel. Maar de uitvoerbaarheid....?

[...]
DC laders idd. Maar wat is dan het hele andere verhaal? Onhaalbaar?

AC laders gewoon op 1 of 3 fase is 'off the shelf spul', dus goed verkrijgbaar en met minimale moeite in te zetten.

Een 480V DC bus (Tesla Superscharger) omzetten naar 24V ligt niet zo op de plank en dat is toch wat anders dan een 7824 plaatsen bij dergelijke spanningen/vermogens. Vergt dus, los van de protocollen, ook gedegen kennis van vermogenselectronica als je zoiets zelf bouwt. Daarbij komt nog de aansprakelijkheid kijken, wat als er iets mis gaat, verzekering, enz.

Een commerciele lader toepassen tekkelt al dat soort issues en maakt het een stuk beter haalbaar. Vandaar dus 'ander verhaal'

Dat hele electrisch gebeuren is op voorhand een dood geboren kindje. Men kijkt alleen naar de voordelen en de nadelen wuiven we voor het gemak maar even weg.Als dit grootschalig gaat worden toegepast krijgen we gewoon een partij ellende over ons heen, daar lusten de honden geen brood van. Om te beginnen zou voor elk voertuig dat thans op de weg is een oplaadpunt moeten aanleggen, de energiebedrijven zullen dan onbegrensd energie moeten gaan leveren, de kabelnetten moeten worden aangepast en met het afschaffen van gas komt daar nog een portie extra bij. Dan de milieu problemen als alle accu's moeten worden vervangen. Ik blijf zeggen, waterstof heeft de toekomst, heeft geen nadelen alleen voordelen. Daarom moet men dat electisch rijden zo snel mogelijk vergeten en alle geld wat men daar in wil investeren, gewoon besteden aan de ontwikkeling van waterstof technologie!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

24*70 = 1700W.

Dan kan je 1C laden, de 70Ah versie. Dit moet je 2 of 8x kopen om de 560Ah versie ook in een uurtje te kunnen laden.

Je moet het (zoals gezegd) de cellenfabrikant vragen of 1C laden wel mag (meestal wel) en of het ook nog sneller mag (meestal niet).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Onze kasten bevatten een eigen lader(s): Acculader 230VAC to 24VDC 16A

Type 1: 1x lithium 24VDC 70Ah -> 1 lader
Type 2: 2x lithium 24VDC 140Ah -> 2 laders
Type 3: 8x lithium 24VDC 560Ah -> nnb, waarschijnlijk 2

Even afgezien van type 3; als ik nu het volgende op een truck heb:

6x Type 1: 1x lithium 24VDC 70Ah -> 1 lader
6x Type 2: 2x lithium 24VDC 140Ah -> 2 laders

En ik ga laden bij een 3 fase 32A 22 kW...

En stel: ik kan alles tegelijk aansluiten en laden. Ga uit van bijvoorbeeld 10% geladen accu's.

Dé hamvraag: hoe lang duurt het laden tot 80%?

En de andere vraag: als hierboven = nonsens... Hoe moet ik het dan zien in de praktijk?