Aansluiten ventilatoren serre

Hallo iedereen!

Het is voor mij allemaal al weer even geleden dat ik het allemaal niet meer zeker weet...

Het gaat om 2 ventilatoren die in de scheidingsmuur van 2 serre's staan. één van die ruimtes is verwarmd en de andere niet. Nu moet de warmte van de ene 'ruimte' naar de andere 'ruimte' circuleren door 2 ventilatoren die de warme lucht in de koude ruimte gaan blazen. (zie foto's)

Nu wil ik deze aansluiten...
Ik heb op de houten platen een 'stekkerdoos' geplaatst en de stekker van de ventilator in het 'contact' gestoken. De 2 ventilatoren ('stekkerdozen') in serie aangesloten en rechtstreeks de kabel naar de 'verdeelkast' getrokken.

Nu komt het.. =)
Mijn L3 van mijn 'automaat 2' word momenteel niet gebruikt. Ik dacht om L3 en N van mijn automaat af te takken en binnen laten komen op mijn 'Automaat 5' die ik er ga bij plaatsten. En vanuit hier naar mijn schakelaar te gaan die mijn ventilatoren gaan schakelen.

Mag ik het zo aansluiten?
Moet ik ergens rekening mee houden?
Welk type schakelaar kan ik het beste hiervoor gebruiken?
Moet ik er nog een veiligheid mee tussen zetten?
Opmerkingen?

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groeten,
Geert

En het is niet voor een wiet te kweken, zoals je ook kunt zien op de foto's =D

ik zou zeggen dat een 30ma aardlek ook wel mag gezien de tape en vochtige omgeving. daarna een B16 automaat gebruiken die idd van L3 afgetakt wordt..

andere wcd groepen mogen ook wel achter aardlek, zeker als er vaker met machines wordt gewerkt.

is het overigens niet gunstiger om de fans hoger te hangen? warmte stijgt immers op, en dan hebben de planten geen last van de wind..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Boven Voor Rechts warm in, Onder Achter Links koud eruit.

Maar dit zal ook prima gaan :)

Alhoewel, gezien de bouw wijze is even om zetten ook een fluitje van een cent, bedrading moet nog blijkbaar :)

Voor rest ga im met testman mee. Het hoeft misschien niet , maar ik zou niet zonder willen in deze omgeving, better safe then sorry

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 11 oktober 2018 21:10:09 (25%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja inderdaad, boven zouden ze veel gunstiger hangen!
Spijtig genoeg heb ik deze niet geplaatst... En is degene die hieraan begonnen is niet meer komen opdagen.

Oké, je bedoelt dan een 3P+N aardlekschakelaar te verwisselen met die 3p+N automaat (2)?

En welk type van schakelaar kan ik het beste nemen ?

je gebruikt beter niet 1 aardlek voor alles, de dakramen en dergelijke vast aangesloten buiten handbereik elektrisch spul hoeft niet achter aardlek. voor de groepen waar niet al het werklicht ook nog opzit, kun je wel een 30ma 3P+N aardlek gebruiken, en nog een automaat erachter zodat je op elke fase 1 B16 automaat hebt.

je hebt nog ruimte boven de automaten voor de aardlek, wat extra draad om aan te sluiten en klaar. niet zoals bij de automaten stukken ymvk draad gebruiken, mag niet dubbel op de automaten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 11 oktober 2018 21:25:40 schreef testman:
niet zoals bij de automaten stukken ymvk draad gebruiken, mag niet dubbel op de automaten..

Dubbel hangt af van de Automaat maar er zijn er waar 2 aders om door te lussen geen probleem is. of je het moet willen is een andere vraag,

Je hebt de Aarde draad wat vreemd getekend , die moet aan PE, en zeker niet aan Nul !

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 11 oktober 2018 21:34:33 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Oké maar van automaat '2' (op foto) zijn momenteel L1 en L2 in gebruik. 1 voor de verlichting en ander voor een 2tal WCD. Deze kunnen dan opzich allemaal best wel ineens aangesloten worden op een aardlekschakelaar dan de huidige situatie (automaat) ? Mits de verlichting hier en daar ook binnen hand bereik ligt... of zie ik het nu fout ?

Dan moet ik enkel de automaat 3P+N(2) vervangen door een aardlekschakelaar ?

Alvast bedankt voor je reactie!

Dan word het zoiets ?

Ja van de Pe en N was was slordig getekend...

het idee is dat bij uitval van de aardlek je niet meteen in het donker zit, vandaar de verlichting niet achter dezelfde aardlek zetten als de wcd's.

automaat 2 3P+N vervangen voor een aardlek mag niet, dat is een 16A automaat die niet voor de 230V groepen is, maar voor de dakluiken ed. de voeding komt van onder af, ik zie geen hoofdschakelaar dus let op, beste de voeding uitschakelen van die hele kast. vanuit de voeding door de aardlek heen en dan door de automaten van de wcd's heen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

alamat idd, maar dan heb je maar 1 groep, beter zou je beide wcd groepen achter aardlek zetten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

3F+N als hoofdschakelaar gebruiken, 2 allamatjes erachter

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zou vooral een keer met koud weer proef draaien voordat je veel spendeert aan afwerking. Het lijkt me erg lastig om bij vorst een grote kas te verwarmen met lucht van 18°C of minder.

In- en uitblazen zou misschien kunnen helpen, maar ik denk dat een losse gas of oliekachel beter werkt en voordeliger stookt.

Ja inderdaad! Dat denk ik ook!
Maar de eigenaar had deze ventilatoren nog liggen en wou ze graag erin hebben zitten om dan te kijken of he resultaat zou boeken of niet.

Bedankt alvast iedereen voor de reacties!

Hier mijn voorlopig schema!

Ik ga eraan beginnen =)

Overweeg de ventilatoren op aparte stekkers of schakelaars te zetten. Dat geeft flexibiliteit en je kan op halve kracht draaien. Ook het omkeerprincipe is makkelijker toe te passen.

Zaterdag heb ik alles aangesloten en de kabel getrokken tot de kast. (zie foto's)
Volgende zaterdag alles in de kast aansluiten, en hopen dat alles goed werkt.

@K7Jz
De ventilatoren zijn gemonteerd in een houten plaat.
Per ventilator is er een stekkerdoos voorzien zodat deze eenvoudig te vervangen zijn.

Het ideale is inderdaad een ventilator boven en onderaan de muur. Zodat de lucht mooi circuleert doorheen de serre. Of inderdaad een extra 'verwarming' voorzien in de serre.

Maar omdat de ventilatoren er al in staken, en de eigenaar van de serre het zo wilde, is het zo geworden.

tja, je gaat een extra ruimte van enige kuubs stoken met een bestaande heater. dat gaat niet lukken want dat ding is berekend op een x m3 en niet op 2x die hoeveelheid ruimte. je zult dus nooit de temperatuur halen die je in het bestaande deel kon halen eerst, vooral de koude dagen onder nul gaan dan problemen geven als het bewolkt blijft..

overigens zou ik voorzichtig zijn met het gebruik van wartels bovenop, gezien die sproeiers. vooral die wartel in de ceeform langs de kast is slecht, zit een heel dunne kabel in..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 16 oktober 2018 19:06:53 (23%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is inderdaad waar!

Maar het is niet de bedoeling van de eigenaar om dezelfde temperatuur te behalen. Enkel bij extreem vriesweer de temperatuur lichtjes te verhogen. De planten die in het "koude" gedeelte van de serre gaan staan kunnen tegen vriesweer, maar niet langdurig.
En de bestaande verwarming in het "warme" gedeelte is lichtjes over gedimensioneerd en regelbaar. Dus bij extreem langdurig vriesweer wilt hij zijn verwarming verhogen en dan zijn ventilatoren inschakelen zodat de temperatuur in het "koude" gedeelte lichtjes boven het vriespunt blijft.

Dan over het sproei systeem. de sproeikoppen staan van de muur geplaatst. Tijdens het besproeien komt er hooguit nevel op de muur.

Maar alvast bedankt voor de opmerkingen!!!
Het is iets wat de eigenaar zo wilt en de punten die jullie aanhaalden, ik ook heb aangehaald. =)