nep BS170

Op 12 oktober 2018 13:02:18 schreef rew:
Wat dacht je van deze?

Gunst, ik wist niet dat dat nog bestond. Welke halve zool verzint zoiets?

Anoniem

Bedoeld voor dezelfde kopers die de spotgoedkope onderdelen kopen via dezelfde weg? :-)

Wij hebben ooit eens 2N3055 besteld bij de chinees, voor ik betaalde vroeg ik hem om mij aub geen vervalste te sturen.

Een dag later kreeg ik antwoord dat de stock uitgeput was en ik ergens anders moest bestellen, Yeah, Right!

Heb toen ergens anders besteld voor dubbele prijs of de goedkoopste, met dezelfde vraag of ie zo vriendelijk wou zijn geen fake te sturen.

De verkoper beweerde van niet en ik kreeg thuis netjes originele opgestuurd, die het nu na 3 jaar nog altijd goed doen in een 5 A lineaire voeding, Ik kreeg originele RCA 2N3055 thuis!

Die voeding werkt elke dag.
Ik heb er nog een stuk of vijf op voorraad zitten.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Mijn ervaring met Chinezen is dat als je als normale klant een normaal bedrag betaald je ook een normaal bedrag betaald je ook wel een normaal bedrag betaald. Als je als grote afnemer je Chinese producent afknijpt en met drollen gaat betalen je ook drollen krijgt.

Er zijn heel veel Chinese producten die een zeer hoge kwaliteit hebben. Maar daar moet dan ook gewoon voor betaald worden.

Bij AliExpress koop ik veel omdat het erg makkelijk gaat en omdat ze heel veel spul hebben dat ergens anders niet of veel lastiger te koop is.

Bij goede toko's als RS of farmel kun je als particulier niet bestellen de grote C heeft veel niet. En wil ik 1 transistor van b.v. een kwartje hebben dan kost hij 15 euro aan verzendkosten. Dan bestel ik er liever 100 voor 1 euro met het risico op een miskoop. Dat mij overigens nog niet één keer is overkomen.

En bij de grote C duurt het ook twee weken en bij Alie meestal drie weken en met een uitzondering een keer 8 weken.

Moraal van het verhaal; Voor een appel en ei op de eerste rij zitten, dat wordt meestal niks...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Dus Ex-fietser heeft 3 maal een normaal bedrag betaald.
Dan mag je ook wel wat verwachten ;)

Overigens heeft "de grote C" een heel behoorlijk uitgebreid aanbod en heb ik van hun alles binnen 2-3 dagen binnen.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op vrijdag 12 oktober 2018 17:49:11 (39%)

Anoniem

Westerse bedrijven hebben wel degelijk eigen fabrieken in China. Waarom zou dat niet zo zijn ?

En het lijkt er op dat ik totaal andere ervaring heb in China dan jullie. Ik vraag me af hoeveel mensen hier professioneel met China hebben gehandeld ? Ik wel. Het heeft alleen ellende gebracht, en uiteindelijk alles kapot gemaakt. Dat is China, dat was vroeger zo en dat is het nog steeds. Als je DENKT dat je een goede deal hebt en een goed product, tenzij je bedrijf Apple heet kun je het mooi vergeten want als er iets onbetrouwbaar is in de wereld dan zijn het de Chinezen wel.

Zonder enig bericht vooraf wijzigen ze gerust een heel product en specs dat er aan de buitenkant hetzelfde uitziet maar intern niet. Want? goedkoper. De Chinees denkt nog steeds dat we hier zitten te wachten op goedkope zooi. Je vindt dit in ALLES terug, en dit is dan ook de filosofie van de Chinezen; de wereld veroveren met lage prijzen en anders helemaal niets. De echte innovatie komt doorgaans nog steeds van hier. Ik hoor van steeds meer mensen dat ook zij steeds meer de waarde van kwaliteit gaan inzien. En dat koop je NIET in China. Iemand hier die het tegendeel wil beweren ? Dan ken je de markt niet.

maartenbakker

Golden Member

Op 17 oktober 2018 14:18:16 schreef Meganerd:
Westerse bedrijven hebben wel degelijk eigen fabrieken in China. Waarom zou dat niet zo zijn ?

Dat hangt van je definitie van 'eigen' af. Mijn definitie is 100% van de aandelen, en dat gaat je niet echt lukken.

Wat je verder in je bericht schrijft, is wat je krijgt als je losse inkoop pleegt of je vaste handelspartner probeert uit te knijpen. Ik ben het helemaal met je eens wat dat betreft. Je moet geluk, ervaring, en/of een vaste partner hebben. Ik geloof ook niet dat de huidige kwaliteit te handhaven valt, en de Chinese overheid weet dat zelf eigenlijk ook wel. Het doel is op het moment gewoon om fondsen te werven. Als jouw doel een ander doel is dan de Chinezen helpen fondsen te werven, moet je goed weten wat je moet doen en laten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 17 oktober 2018 14:55:29 (46%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nogal een onwaarschijnlijk verhaal, waarom zou je een goedkope, bijna low-tech fet als de bs170 nog willen vervalsen, lijkt me weinig eer aan te behalen. Ik bestel regelmatig dit soort onderdelen via ebay en heb eigenlijk nooit problemen. Oppassen moet je inderdaad wel met de wat duurdere onderdelen die toch vaak worden ingezet, de ftdi232 is een berucht voorbeeld, vooral ook door de manier waarop de ftdi zelf daar een drama van heeft gemaakt.

Ja... en toen ?
maartenbakker

Golden Member

Zo'n FET is misschien meer een kwestie van equivalenten herstempelen of batches die een andere of custom pinout hebben. Dat is inderdaad een vrij brede definitie van 'vervalsen'. En ja, een custom pinout is doodsimpel te bestellen, zie het verhaal van de LED'jes van Rew.

Alternatief is het een batch die om een of andere reden afgekeurd werd. Het is allemaal geen duur spul, maar je moet er toch ergens mee heen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 19 oktober 2018 03:37:28 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De nieuwe BS170's welke ik besteld had hier in Nederland, heb ik intussen al in de schakeling gezet en deze werkt naar behoren.
Wel merk ik veel verschillen tussen de afzonderlijke transistoren en heb ik heb er ook al twee om onverklaarde omstandigheden 'om zeep geholpen'.

Vermoedelijk vanwege statische ladingen of omdat er nog wat rest spanning op de schakeling stond.
Nu het dan eindelijk werkte heb ik toch maar eens één van die z.g.n. 'nep BS170's' geprobeerd, maar helaas die werkte niet.
Conclusie is dus terecht dat ik een 'verkeerde partij' transistoren heb gekocht.

Ook heb ik de BS170P hier geprobeerd deze trekt iets minder stroom en geeft hetzelfde signaal af in amplitude, maar voor de rest zie ik weinig of geen verschil tussen die beide typen.
Het betreft hier een analoge schakeling op hoge frequenties.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Ik heb de BS170, BS250 vaak gebruikt. Bij normaal gebruik nog nooit eentje kapot gehad. (alleen bij testen waar ze mishandeld werden... :) )
(ze zijn echt niet zo 'breekbaar', ze kunnen wel tegen een stootje...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com