(Snel)laden van accu's langs de weg

KGE

Golden Member

Er bestaan gewoon 'dikke' 24 Volt laders waarmee je veel sneller kunt laden dan die 16 Ampere. Die werken op net- of krachtstroom.

Op een enkele fase zou je dan al meer dan 100 Ampere kunnen laden. Die zou je met wat moeite wel aan een type2 laadpaal kunnen koppelen.

Ik zou eens contact opnemen met Victron, die hebben ook al kant en klare accublokken in lithium op 24 Volt dus vast en zeker ook snelladers en BMS

Op 12 oktober 2018 16:46:30 schreef Koemi:
Onze kasten bevatten een eigen lader(s): Acculader 230VAC to 24VDC 16A

Als je een 70Ah ding gaat laden met 16A, dan ben je (in theorie (*)) 4.375 uur kwijt voor een volle lading. Pakweg 4 uur om van 10% naar 90% te gaan.

(*) De praktijk is: het laden van het laatste stukkie gaat langzamer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als alle 230V~ laders in deze accupakcs toch schakelende voedingen zijn, is een bakbeest van een converter van (onbekende ingangsspanning) naar 300VDC dan geen optie die verder uitgezocht kan worden? Wellicht werken die dingen prima op alles onder de 400VDC. Dan valt de tesla lader van 480VDC af, maar andere autoladers geven misschien wel een <400VDC spanning af.

Of is dit weer teveel mijn eigen "houtje touwtje" principe?

[offtopic]Dacht dat gratis laden niet in NL gold voor (oude) Tesla's, maar dat zou mijn probleem wel oplossen: ik wek teveel elektriciteit op op jaarbasis, maar niet in de winter: gratis 'tanken' in de winter en deze energie in mijn huis gebruiken... Of zou Tesla het allemaal zo goed bijhouden dat dit meteen op gaat vallen...[/offtopic]

Ik had begrepen dat de snelladers bedoeld waren om "incidenteel op lange reizen" te gebruiken en niet structureel om "te tanken". De misbruikers van het systeem zijn vast bekend. Als het er te veel worden gaat het systeem vast veranderen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Op 11 oktober 2018 15:04:21 schreef Koemi:
[...]
Het gaat om elektronicakasten die bijvoorbeeld op evenementen worden gebruikt om eea van voeding te voorzien. Als de klus geklaard is, moeten ze nu terug naar HQ om te laden. Deze stap kan je wellicht overslaan en na het laden direct door naar de volgende klus.
[...]
Aan iets dergelijks zat ik ook al te denken. Maar ik heb er nog niet een concreet beeld bij...

Ah, dan snap ik het beter.

Zit je aan die 24V vast?

Want dan zou dat betekenen dat je ofwel gebonden bent de cellen dusdanig te schakelen dat er ongeveer 24V uit komt, ofwel er in de accu zelf een regelaar moet zitten om er 24V van te maken*. Of zelfs dat de accu's een "gegeven" zijn waar je niks aan kunt veranderen**, en dat er gewoon extern iets bij moet om ze te kunnen laden.

Moét je per se vanuit dergelijke laadpalen laden, of is een andere manier van onderweg / op de route opladen ook goed?

*)
Zeg, een 80S (296VDC nominaal) pack met een standaard 110-240VAC 50/60Hz schakelende voeding (b.v. zo'n meanwell open frame ding) er in... Want die doen het ook op DC.

**En dat kan ook wel eens handig zijn, want zelf aan accupack ontwerpen kan leuk zijn, maar is wellicht een wat yakshaverige manier om je probleem (onderweg bijladen) op te lossen. Want reken maar dat er tijd in gaat zitten. Balancing, veilig omgaan met de enorme piekstromen die die cellen kunnen leveren bij kortsluiting, en dat ook nog 's op ongeveer 300VDC... met een 5x20mm glaszekeringetje ga je het niet redden...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

de echte laadpalen met een pasje en abo zorgen voor een rekening op de mat maandelijks. echter hangen er ook van diezelfde laadpalen bij bedrijven waar men die pas alleen gebruikt om te kunnen laden op die lader, stroom is van t bedrijf en men betaalt er niet individueel voor. deze laders staan dan ook niet op de kaart met openbare laadpalen van die fabrikant.

ook volk met wagen van de zaak die men thuis oplaad, kWh meter ertussen waar men de verbruikte stroom van opneemt en een rekening stuurt naar de zaak. er is dan geen paal, gewoon een contrastekker los in de struiken op de oprit, soms zelfs een 16 ceeform..

waar rook was, werkt nu iets niet meer