Megger raadsel

Op 13 oktober 2018 01:28:43 schreef testman:
de eerste modellen 2 polige alamats van holec hadden een losse aarddraad eraan hangen, andere merken hadden dat niet. dat waren ook de beruchte modellen.

zeker tot 2006 oid was dat nog zo, sinds holec eaton werd niet meer meen ik..

Heb hier ooit in een ver verleden gelezen dat die aarde draad tot niks diende bij die alamats. Had Volgens hem enkel iets met een keuring te maken in Nederland. Werkte even goed zonder volgens die persoon. Ik kon mij wel vinden in zijn uitleg daar ikzelf geen enkele reden zie om een aarding als referentie te hebben in een verliesstroomschakelaar.

Mvg

Robbe

Op 12 oktober 2018 18:35:30 schreef testman:
gevalletje aarde vergeten te koppelen naar de hoofdaarding/scheepshuid dus.

Of bewust. In schepen moet je altijd even goed opletten. Dit ivm corrosie. Het liefste wil je daarom geen stroom door je huid hebben lopen. De nen1010 geldt dan ook niet (helemaal) hier

Als het goed is, is de installatie binnen het schip 'zwevend' aangezien je eigen generatoren hebt. De walstroom komt via een scheidingstrafo binnen en de aarding daarvan dient ook niet op het schip aangesloten te zijn. Soms hangt men het sterpunt van de generator wel aan de huid, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. In ieder geval eerst even goed nadenken en kijken voordat je iets zomaar op de scheepshuid aansluit.

Spanning staat en stroom gaat!
Shiptronic

Overleden

Op 14 oktober 2018 00:45:47 schreef meander:
[...]

Als het goed is, is de installatie binnen het schip 'zwevend' aangezien je eigen generatoren hebt. De walstroom komt via een scheidingstrafo binnen en de aarding daarvan dient ook niet op het schip aangesloten te zijn. Soms hangt men het sterpunt van de generator wel aan de huid,.

Dat is dan ook gelijk de "Aarde" , verder mee eens.(is bij TS ook bekend)

Al hoewel ik de hele installatie & bouw en kast begrijp, snap in nog steeds niet waarom je weerstand meet naar de niet gebruikte groepsschakelaar,

Dat de rail zweeft prima maar door het aan sluiten van de Megger zou het andere meetpunt mee moeten gaan, en das een klein metalen plaatje met een contact in een schakelaar die "af" staat en dus geen enkele verbinding heeft met iets, mij eerste gedachte was ook vocht, maar dat blijkt het niet te zijn. (mondeling contact TS)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Leuke is dat bij deze het sterpunt foutief aan de huid gelegd is. Had zwevend moeten blijven.
Bij het zusterschip zweeft hij wel.

En scheidingstrafo's worden nog wel eens vergeten.. Zo ook bij deze...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een installatie die zwevend is en waar je verder been maatregelen neemt moet klein en overzichtelijk zijn.

Dat kun je van een vaste installlatie op een schip of boot niet zeggen.
Daar verbind je de nul of het sterpunt met de huid van het schip en heb je een normale geaarde installatie.Dan kan je ook aardlekschakelaars toepassen die kunnen werken.
Of je maakt gebruik van een isolatiebewaking.
Een zwevende installatie zonder isolatiebewaking heeft geen enkel nut en kreeert alleen maar schijnveiligheid.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
High met Henk

Special Member

Je maakt een denkfout hier. In feite is een zwevend net als werken achter een scheidingstrafo en dus super veilig.

Het belangrijkste is de aarding: alles op en in het schip moet met elkaar verbonden zijn. Als er 1 verbinding bijv fase naar aarde komt: prima, staat alles op zelfde potentiaal. Als er een nul bij komt tript de zekering.

Het wordt pas gevaarlijk als de verbindingen met aarde slecht zijn, zoals dus hier nu.. Alle apparaten op deze aardrail zweven. Er hoeft er maar 1 aan de fase te hangen en alle apparaten en lampen staan onder spanning...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Bij een zwevend net heb je per definitie isolatiebewakers nodig.
Dat kan al zeer simpel met twee neonlampjes tegen aarde en nul/fase.
Valt een van de lampjes dood weet je dat je een probleem hebt.

Wat de rest aangaat, een hoop knutselaars aan boord van boten begrijpen er geen donder van.
Zelfs bekende merken al bv Victron klooien maar wat aan met de installatie (desnoods op een 8 meter bootje) hard met de nul aan aarde te leggen.
En wat ik ook wel zie dat er op verschillende plekken aarde gemaakt word aan de scheepshuid.
Drama en eigenwijze mensen die per definitie niet willen snappen wat er fout is...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

Aha zo bedoel je isolatie bewaking. Daarvan zitten er 2 aan boord. 1 op de brug en 1 in een distributiekast in de accomodatie..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
trix

Golden Member

voorop gesteld, ik heb geen noemenswaardige ervaring met meggeren.

maar is het niet zo dat je niet zomaar overal kan gaan meggeren, omdat je niet weet wat er op de div. groepen in de WCD gestoken zit. mischien zit daar iets gevoeligs wat niet tegen de 500V kan.

eigenwijs = ook wijs
High met Henk

Special Member

Dan is dat voor mij meteen een reden om dat niet te accepteren op het schip....

Megger levert hele korte duur en heel weinig energie..
Maar de gyro en wat andere nautische apparatuur megger ik ook niet. Zaken als pc en ups en printer megger ik gewoon mee.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

je meggert ook tussen aarde fase en aarde nul. die spanning moet een netgevoed toestel aankunnen. bij 230V netten dien je op 250V te meggeren en bij 400V netten op 500V meggeren.

vsa's met overslag haal je er wel sneller uit op een hogere testspanning. een megger geeft DC uit, en levert geen moer aan stroom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 14 oktober 2018 21:03:57 schreef High met Henk:
Dan is dat voor mij meteen een reden om dat niet te accepteren op het schip....

Megger levert hele korte duur en heel weinig energie..
Maar de gyro en wat andere nautische apparatuur megger ik ook niet. Zaken als pc en ups en printer megger ik gewoon mee.

Een gyro kan er juist WEL tegen..
Maar er zijn veel dingen die er niet tegen kunnen idd.
Sommige mensen willen ook de signaalleidingen gemeggerd hebben , |:(
Leuk, een dataleiding meggeren op 500 volt..
(mijn megger gaat niet lager )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

24 v megger ik met 50 v.
Masr gyro gaat er na paar jaar aan ivm slijtage. Intern gaan de metaaldeeltjes geleiden en blaas je via de voeding de motorsturing of de uitlezing op, al naar gelang de stroom zijn weg weet te vinden...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Nooit last van gehad, en ik heb veel gyrokompassen gezien :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 13 oktober 2018 19:48:24 schreef Robbe de Smet:
[...]

Heb hier ooit in een ver verleden gelezen dat die aarde draad tot niks diende bij die alamats. Had Volgens hem enkel iets met een keuring te maken in Nederland. Werkte even goed zonder volgens die persoon. Ik kon mij wel vinden in zijn uitleg daar ikzelf geen enkele reden zie om een aarding als referentie te hebben in een verliesstroomschakelaar.

Dat had er mee te maken dat als aan de primaire zijde de nul wegviel de aardlekbeveiliging niet meer functioneerde. Daarvoor was dat aarddraadje, de elektronica werd dan tussen L en PE gevoed zodat de aardlekbeveiliging bleef functioneren. Zie bijlage.