Wat is dit ?

Hubie

Special Member

@TS Maak eens een foto van die buizen die je gekocht hebt.

Sine

Moderator

Een enkele ECC/ECL/ECH, dat zijn "radio"-buizen. Vooral die eerste zijn bij audio figuren en trek.

Een enkel U-buisje, iets uit portable radio's

Veel P-buizen, dat is TV werk.
Hoewel ze het zelfde kunnen als hun E-equivalenten zijn de spanningen van de gloeidraden allemaal anders, die zijn bedoeld voor serie voeding, allemaal 300mA.
Die laatste kom je denk ik aan de straatstenen niet kwijt, voor een hobbyist zijn ze wellicht interessant om wat mee te knoeien.
Met uitzondering misschien van de vermogensbuizen, PL519 PL509 ed, die waren ooit voor HF figuren interessant, hoewel die doelgroep ook aan het uitsterven is, er zijn veel makkelijkere halfgeleider alternatieven tegenwoordig.

De GY PY UY DY buizen zijn waarschijnlijk allemaal gelijkrichters voor beeldbuis hoogspanning, totaal niet interessant.

Zoek de E-serie er uit, zoals gezegd vooral de ECC's zijn interessant voor audioten ;)

maartenbakker

Golden Member

Ook zo'n ELL80 is dan wel geen audiofiele buis maar nog wel relatief gewild onder verzamelaars van Duitse radio's. Als die nieuw is dan krijg je er al gauw een tientje voor en een goede gebruikte vindt ook nog wel een eigenaar. De overige buizen kun je altijd dumpen bij een TV-verzamelaar. Samen met de afstemlaadjes.

Waar je trouwens bij de buizen die je los of voor bedragen van meer dan een paar cent per stuk verkoopt, even op moet letten, is of de buizen in de doosjes wel nieuw zijn. Monteurs wisselden vaak buizen om te testen, en als er nog wat leven in de oude zat bewaarden ze die soms in het doosje van de nieuwe. Zo zie ik op 1 doosje al een tekst staan met een datum in 1976. Grote kans dat dat de datum van de buiswissel is en een beschrijving van de toestand van de buis in dat doosje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok, redelijk wat bijgeleerd. Allemaal bedankt voor jullie bijdragen.?

Hubie

Special Member

Veel buizen van Adzam zie ik:https://www.radiomuseum.org/dsp_hersteller_detail.cfm?Company_id=6922

Andersom staat er Mazda ;-)

Ook die P Televisie buizen zijn nog wel bruikbaar,bijvoorbeeld de PL82,daar kun je nog een leuke versterker mee maken.

Sine

Moderator

Jep, voor de hobbyist, niet als je ze wilt verkopen.

Hele radiomarkten liggen vol met P-buizen, al jaren.

Hubie

Special Member

Mee eens,je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt.

Op 7 oktober 2018 22:17:23 schreef Sine:de tweede, tjah ... wat moet je er mee?

Lang geleden dat ik die heb gezien!
Toen we meer zenders kregen, heb ik een van de schuifweerstanden vervangen door een potmeter. Ik kon toen op dat kanaal op de ouderwetse manier toch alle TV zenders vinden ;-)

Anoniem

Dat zijn allemaal zaken die ik zelf 35 jaar geleden zou verzameld heben met de gedachte, het komt vast ooit van pas, maar in 2018???? Zeker al niet met de gedachte er zaakjes mee te doen. Zal nog vies tegenvallen.

Een tijdje terug werd mijn 80+ buurvrouw definitief opgenomen in een bejaardentehuis. Kort nadien stond er een container voor de deur en een opkoper haalde gans het huis leeg. Al haar mooie meubeltjes waar ze jaren aan gepoetst had, en haar honderd onderhemdjes die ze zelf genaaid had en alle souvenirs en opzet en schilderijen enz.. werden getrieerd. Al wat niet direct verkoopbaar was ging zonder pardon de vuilcontainer in.

Sedertdien heb ik een andere kijk op de "waardevolle" rommel van weleer die nog de helft van mijn huis vult
en probeer ik mezelf mezelf te overtuigen, tis voorbij, gooi toch die rommel weg. En bij de derde schuif componenten begin ik al te fantaseren wart ik er nog zoal zou kunnen mee aanvangen.
Confucius, Boeddha en Diogenes zouden zich omdraaien in hun graf :-)

maartenbakker

Golden Member

Het probleem is natuurlijk dat je niet voor iedereen kunt bepalen wat waardevol is. Als ik "rommel" op mijn kraampje in Driebergen neerleg is het soms nog dezelfde beurs weg, en als ik er iets neerzet waarvan ik weet dat er wel liefhebbers voor moeten zijn, leur ik er soms langer mee dan verwacht. Dan pas komt de ijzerboer in beeld. Ook kwam het laatst voor dat ik een gebroken bakelieten kast gratis aanbood omdat ik weggooien zonde vond, en ik er spontaan een euro voor kreeg. Geen wereldbedrag, maar iemand vond het toch waardevol.

Huisraad van je buurvrouw is iets voor opkoper en kringloopwinkel, ook die kunnen verschillend 'inkoopbeleid' hanteren afhankelijk van hun clientele en hun eigen inschattingsvermogen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Wel,de parallel met die buurvrouw is toch wel duidelijk, begin jaren 80 kreeg ik haast wekelijks vragen om ktv's te repareren.Anders dan bij de dealers waren mijn "klanten" natuurlijk familie, vrienden, en vrienden van vrienden die geen zin hadden in een torenhoge rekening. Omdat ik in die tijd geen onbeperkt budget had, en specifieke reserveonderdelen moeilijk verkrijgbaar en erg duur waren, was het grof huisvuil een goudmijntje.
En legerstocks...en de vuilcontainer op het werk..

Na een tijdje kwam je er dan achter dat in tv's meestal dezelfde zaken kapot gingen. En in die kapotte ktv's waren natuurlijk ook die onderdelen stuk. En stonden ze enkel nog stof te verzamelen.
Toen de evolutie steeds sneller ging en elektronica meer op consumeren en nieuwkopen gericht werd, werd repareren steeds minder gevraagd.

Vandaag vraag ik me af of ik mijn hele zolder en werkplaats vol zorgvuldig bijgehouden onderdelen
nog moet bijhouden omdat ooit op een dag eens iemand zou kunnen vragen, heb je dit of dat nog liggen?

Elektronicahobby is van hoogtechnologische bezigheid gereduceerd tot de categorie oude ambachten, kantklossen klompen snijden enzo. Niets mis mee, maar de glans is er wat af vind ik.

Ik vraag me af dat of wat op die beurzen verkocht wordt ook effectief nog zal gebruikt worden of dat het enkel de verzamelwoede is.
De jeugdige familie bekijkt me alsof ik uit een museum weggelopen ben. Ze kunnen zelfs geen gewone stereoketen meer bedienen. Hun hele leven zit in dat schermpje van
15 op10cm.

Zo heb ik kastjes en doosjes vol schakelaartjes allerhande liggen.Op zich een fortuin aan nieuwwaarde. Heel zelden heb ik er één kunnen van gebruiken bij een reparatie, zelfs niet bij mezelf. Ja, natuurlijk, als je
het uiterlijk van je mooie oven wil bederven door er een schakelaar in te monteren die mechanisch niet past en qua uiterlijk niet bij de rest, kun je die er met wat passtukjes wel infrotten.

Sorry, maar ik denk dat ik aan hetzelfde lijd als die man die een sermoen kreeg toen hij zn neus optrok voor gehaktballen.
Je hebt verleden week gehaktballen gegeten, en maandag en dinsdag en woensdag ook, en gisteren, en nu ga je plots beweren dat je geen gehaktballen lust zei zn vrouw. :-)

maartenbakker

Golden Member

Kijk, dat is het punt. In jouw ogen is het verzamelwoede voor de heb, ik weet dat de mensen die op beurzen komen vaak hun eigen verzamelde spullen of spullen voor anderen willen repareren. Het punt wat ik probeer te maken, is dat waardeloos in de ogen van de een, soms waarde heeft in de ogen van een ander. P-buizen en afstemlaatjes zijn er in principe genoeg, maar het worden er wel minder terwijl het aantal tv's en verzamelaars daarvan niet meer echt afneemt. Als jij een keer opruimt denk ik dat de helft zo als donatie op de CO-stand terecht kan en de andere helft op de NVHR-beurs, om maar een voorbeeld te noemen. Wat er dan overblijft is voor de ijzerboer. Het zou dom zijn om het eerst met de ijzerboer mee te geven en wat er dan overblijft (...) onder hobbyisten te verdelen.

Je noemt nieuwwaarde... Dat is bij spullen van die leeftijd inderdaad een dooddoener, zoals je geloof ik zelf al aangeeft. Sommige mensen zien dat als reden om de hoofdprijs te vragen, waarna het spul onverkocht bij de ijzerboer terecht komt (zie Stuut en Bruin). Anderen gunnen het gewoon aan een liefhebber.

Verder mis je de link tussen de oude en de nieuwe hobby. Dat bedoel ik niet ten nadele van jou, want dat zie je al sinds de allereerste radio of nog eerder. Er is altijd een generatie die alleen het oude kan of kent en dat zo lang heeft gedaan dat het geen waarde meer voor ze heeft en er is een generatie die alleen met 'apps' speelt op de telefoon. Maar er zijn ook monteurs die de overgang van throughole naar SMD of van beeldbuis naar plat, prima hebben overleefd. Al was het simpelweg maar omdat ze hun vak steeds hebben bijgehouden, maar ook omdat ze zien dat het eigenlijk gewoon dezelfde hobby is en niets nieuws waar je bang van hoeft te zijn dat je het niet weet of kan. Dat houdt dus automatisch in dat er altijd mensen zijn die met SMD en apps zijn opgegroeid die het oude ook waarderen.

Een andere verzameltrend is dat mensen de apparatuur uit hun jeugd proberen te pakken te krijgen, of de spullen die ze toen niet konden betalen. Die moeten dan ook weer netjes opgeknapt worden. Je ziet nu dus dat spullen uit de jaren '50 tot '80 populair zijn.

Let wel, natuurlijk hebben we het over een niche, een paar procent van een paar procent, maar jij maakt daar ook deel van uit, of je nu wilt of niet ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 14 oktober 2018 07:51:01 schreef Hubie:
Niet alles was ruk natuurlijk bij Tandy.

Vond ik in de archieven, een kaalgeplukt DVM kitje van Tandy, die keramieke 7447 kwam trouwens van winkelketen Aurora/Kontakt.

Op 12 november 2018 12:37:09 schreef RAAF12:
[...]

Vond ik in de archieven, een kaalgeplukt DVM kitje van Tandy, die keramieke 7447 kwam trouwens van winkelketen Aurora/Kontakt.

[bijlage]

Die displays zien eruit als losse guides door een kunststof huls. Wellicht dat er zelfs lampjes i.p.v. LEDs onder zitten!

Meep! Meep!
Thevel

Golden Member

De CA3162 kost nu meer dan het bouwpakket gekost heeft denk ik... :)

RAAF12

Golden Member

Zou best eens kunnen en vintage RCA.. @roadrunner84: zijn wel echte LED 7 segment displays.

Sine

Moderator

Eigenlijk hoort er natuurlijk een echte CA3161 bij ipv een 7447

Vergis je trouwens niet, kitjes voor DPM's waren altijd gloeiend duur.

RAAF12

Golden Member

Die 3161 zat wel in de bouwkit, maar geen 10 slags potmeters, ik heb geen idee meer waarom die 7447 erin is gekomen. Die had ik liggen en waarschijnlijk zoiets gedacht van: 'hé keramisch is béter.

Grappig, ik heb precies zo'n kastje met EREA trafootje.
Ik heb 'm omgebouwd van laagspanningsvoeding, naar gitaarpreampje met buisje voor de vervorming.
6v AC in, van de gloeistroom van een buizenradio. Uitgang naar de grammofooningang van die radio. Werkt erg makkelijk.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!