Onbekende sensor uitlezen

Hallo Allemaal,

Ik heb een 2 draads infrarood sensor die op 12Volt dc werkt.
Deze sensor heb ik nu op een Arduino UNO aangesloten en lees ik via een 120 ohm weerstand uit op een analoge ingang.

Dit gaat prima maar ik wil deze sensor op een Digitale ingang gaan aansluiten om een stukje software te omzeilen en analoge ingangen te besparen.

Als ik de stroom meet van deze sensor dan is dat in rust 19,5mA en als ik hem bedien dan is hij 21,97mA.
Kan iemand mij op weg helpen hoe ik bv met een transistor een digitale input van de Arduino kan bedienen?

Dit is de print waarop de sensor nu zit aangesloten, op D1.

Het verschil tussen 19.5mA en 21.97mA is wel erg klein, weet je zeker dat dat klopt?

Met alleen een transistor wordt dit lastig, je zou het met een comparator kunnen doen, maar dan moet je de referentiespanning met een instelpotmeter of zo gaan instellen. Ik zou hem op een analoge ingang laten zitten, zodat je de calibratie in software kunt doen.

Weet je zeker dat je de sensor correct gebruikt?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hey, DeDraak
Een mogelijkheid zou kunnen zijn om een comparator te gebruiken met een
instelbare ref.spanning.
Op die manier kan je makkelijk je schakeling afregelen.

Is het wel een analoge sensor?
Op waar heb je die stroom gemeten?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 16 oktober 2018 12:06:38 schreef SparkyGSX:
Het verschil tussen 19.5mA en 21.97mA is wel erg klein, weet je zeker dat dat klopt?

Met alleen een transistor wordt dit lastig, je zou het met een comparator kunnen doen, maar dan moet je de referentiespanning met een instelpotmeter of zo gaan instellen. Ik zou hem op een analoge ingang laten zitten, zodat je de calibratie in software kunt doen.

Weet je zeker dat je de sensor correct gebruikt?

Ja, ik heb de fluke in serie gehangen, dit moet wel kloppen

Op 16 oktober 2018 12:14:17 schreef MNM(tm):
Is het wel een analoge sensor?
Op waar heb je die stroom gemeten?

Het is een sensor met maar 2 draden, die 12Volt dc nodig heeft, ik kan niks anders verzinnen dan dat er een signaal uitgehaald moet worden..

Beter zou zijn om even de spannningsval te meten over die weerstand.

Foto van sensor?!
Typenummer?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 16 oktober 2018 12:52:51 schreef MNM(tm):
Foto van sensor?!
Typenummer?

2.1 Rada Pulse 120/122-sensors
Materiaal: plastic omhulsel, afwerking: verchroomd.
3 m 2kern-mantelkabel met gesealde aansluitingen in de sensor.
Bedrijfsspanning: 12 V wisselstroom via de 2 kernkabel.
Bevestigingsgaten voor 2 x 6 mm schroeven met ronde kop (meegeleverd).
beveiliging: ip67.
Temperatuurbereik: 4 tot 70°c.
activeringsafstand -120 sensor 0 tot 50 mm.
-122 sensor 0 tot 550 mm.
De afstand is afhankelijk van de spiegeling van het gedetecteerde object

Op 16 oktober 2018 12:27:57 schreef Gij Kieken:
Beter zou zijn om even de spannningsval te meten over die weerstand.

Dit heb ik ook gedaan en zo werkt mijn Arduino code ook, die spanningsval is ook minimaal..(0,4 volt zo uit mijn hoofd)

Op 16 oktober 2018 13:10:06 schreef DeDraak:
[...]

2.1 Rada Pulse 120/122-sensors
Materiaal: plastic omhulsel, afwerking: verchroomd.
3 m 2kern-mantelkabel met gesealde aansluitingen in de sensor.
Bedrijfsspanning: 12 V wisselstroom via de 2 kernkabel.
Bevestigingsgaten voor 2 x 6 mm schroeven met ronde kop (meegeleverd).
beveiliging: ip67.
Temperatuurbereik: 4 tot 70°c.
activeringsafstand -120 sensor 0 tot 50 mm.
-122 sensor 0 tot 550 mm.
De afstand is afhankelijk van de spiegeling van het gedetecteerde object

[bijlage]

Ik meet toch echt 12Volt dc op de huidige installatie waarop deze sensoren zijn aangesloten..

maartenbakker

Golden Member

Je zou eens met de scope kunnen kijken of er misschien een pulstreintje verschijnt bij detectie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 16 oktober 2018 14:26:50 schreef maartenbakker:
Je zou eens met de scope kunnen kijken of er misschien een pulstreintje verschijnt bij detectie.

Daar heb ik nog niet aan gedacht, maar ik heb ook geen scope helaas.

Op 16 oktober 2018 14:26:50 schreef maartenbakker:
Je zou eens met de scope kunnen kijken of er misschien een pulstreintje verschijnt bij detectie.

Beste maartenbakker,

Stel dat hier wat uit komt, dan zou ik nog niet weten hoe ik dit aan moet pakken. Heb je mischien een voorbeeld?

Arco

Special Member

Daar de sensor en zijn werking onbekend zijn, valt er ook niks vooraf over de output te zeggen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Of een foto maken van het hele printplaatje waar ook de IR fotodiode/transistor opstaat. Met wat typenummers erbij is helemaal mooi.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 18 oktober 2018 20:52:40 (20%)

Op 18 oktober 2018 20:51:57 schreef RAAF12:
Of een foto maken van het hele printplaatje waar ook de IR fotodiode/transistor opstaat. Met wat typenummers erbij is helemaal mooi.

Dat zal lastig worden, het hele ding is helemaal ingegoten, ik heb er al een keer 1 geprobeerd open te maken. Ik zal nog eens een poging wagen.

Volgens de beschrijving moet de spanning op dat ding zakken als hij aanspreekt en aangesloten is op het orgineel uitleesapparaat dus is het een analoge sensor.

Gr.F_S

Op 18 oktober 2018 21:20:48 schreef F_S:
Volgens de beschrijving moet de spanning op dat ding zakken als hij aanspreekt en aangesloten is op het orgineel uitleesapparaat dus is het een analoge sensor.

Gr.F_S

Zo heb ik hem nu ook geprogrammeerd, de spanningsval is echt nihil maar het lukt, ik probeer alleen dit te snappen zodat ik dit zonder software kan realiseren. Nu heb ik een arduino gebruikt en in de code gezegd dat als de spanning onder de ... komt dan...

Ik zou dit eigenlijk vokr elkaar willen krijgen zonder een pic of arduino..

Shiptronic

Overleden

..

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 18 oktober 2018 21:45:32 (99%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Volgens deze installatiehandleiding zouden er 3 draden moeten zijn in de IR variant.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 19 oktober 2018 10:52:44 schreef buckfast_beekeeper:
Volgens deze installatiehandleiding zouden er 3 draden moeten zijn in de IR variant.

Nee dat is een ander type, je moet de rada puls 120 hebben:
https://www.radacontrols.com/media/59766/1057328-nl2-b-rada-pulse-elec…

buckfast_beekeeper

Golden Member

Volgens die handleiding moet er 12V AC op de sensor staan en zakt de spanning bij activering. Deze dip ga je er moeten uit halen.

Als een aangesloten pulssensor geactiveerd
wordt, moet het gemeten voltage even dalen en daarna terugkeren naar 12 V
wisselstroom ± 1V.

(pagina 34)

Meet eens bij AC voeding hoeveel de spanningsval dan is.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik heb het nagemeten dit klopt inderdaad bij 12 Volt AC. De spanning zakt zo’n 1 Volt weg bij het bedienen van de sensor.

Bij 12Volt dc is dit een stuk minder maar ook daar kun je het meten.

Nu zou ik alleen weleens willen weten hoe ik dit zou kunnen schakelen zonder gebruik te maken van een arduino, dus geen software.