Slijtage koolborstels klopboormachine

Dag, ik ben nieuw en ik heb me aangemeld omdat ik hulp nodig heb en hoop dat iemand kan helpen. Ik klus graag, maar van electronica weet ik niets.

Het gaat om mijn Metabo klopboormachine. Hij deed ineens niets meer. Toen gaf hij nog een korte spurt en toen echt niets meer. Hij rook niet doorgebrand, en ik hoorde dat het kan zijn dat de koolborstels versleten zijn. Hij heeft daarvoor een Autostop. Maar na openschroeven zijn de borstels nauwelijks versleten. Ze zouden 14,5 mm lang moeten zijn en zijn 14 mm lang. Ze worden met een veer tegen het draaiende deel aangedrukt. Kan het zijn dat het toch de borstels zijn? Ik heb het snoer bij het handvat bewogen om te kijken of daar een breuk zit, maar daar slaat de machine niet op aan.

Die koolborstel is nog lang niet versleten. Bij een autostop zie je dat omdat er dan een kunststof piefje uit schiet dat de borstel los drukt van het anker.
Het kan zijn dat de borstels klemmen in de buisjes waar ze in schuiven doordat er stof in zit. Even schoonblazen voordat je ze weer terug zet. En als dat niet helpt, dan is er iets anders aan de hand.

heb je een multimeter? meet dan eerst het snoer na, dan schakelaar en kijk dan eens voor loszittende draden aan de stator. onze stofzuiger was idem, viel stil. zette die op de werkbank en is nog 1 keer gestart daar.
was een draadje afgebroken van de schakelaar naar de motor

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Zit er een gele regelknop op voor de toerenregeling? Deze wil weleens defect gaan. Als je dan het midden van de knop indrukt, dan is de toerenregelaar uitgeschakeld en loopt de machine op vol toeren.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

ik denk het snoer gaar, ding in elkaar zetten en eens met het snoer bij de machine wiebelen terwijl de knop ingedrukt is, en ook bij de stekker..

koolborstels vast kan ook, maar dat zou nu weg zijn, je hebt ze eruit gehad. overigens is een koolborstel zonder koperlitze niet best, dat gaat weleens vonken, was dat origineel? dan zal het vermogen van de machine niet heel groot zijn..

onderbroken veldwikkeling komt ook weleens voor, vaak net bij de geknepen vlakstekker op de wikkelingen, trillen doet de wikkeldraad afbreken op de kneep..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 16 oktober 2018 16:46:48 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wow, dank voor alle antwoorden, en zo snel.
De borstels zitten niet vast in de buis, ze kunnen goed bewegen maar ik zal de buisjes wel uitblazen nu hij toch open ligt.
En inderdaad heeft de machine een laag vermogen, 550 watt. Maar hij ligt fijn in de hand, heeft een regelbaar toerental, kan l+r draaien en heeft een goede boorkop, dus ik zou hem wel graag weer werkend hebben.
Er zit geen gele knop bij de toerentalknop. Onderop zit een drukknop om de machine stationair te laten doordraaien. Ik geloof niet dat daar wat aan scheelt.
Ik ga me dus op het snoer richten. Ik kan niet doormeten maar in het repair café kunnen ze dat wel. Ik ga eerst even kijken of ik het snoer kan wisselen. Kom erop terug.

Als het in het snoer zit, dan zit dat altijd bij de handgreep. Simpel vast te stellen, haal het snoer los en trek aan de aders, komt er eentje uit, dan is het duidelijk en is zonder meter vast te stellen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Nou, het was niet het snoer.

Vandaag is in het repair café alles doorgemeten. Het is de contact-en toerental unit, of de condensatoren, of de bedrading. Ze hadden een brug gemaakt van spanning naar motorblok en toen wilde hij wel lopen.

Bij de ijzerwaren zaak hadden ze toevallig een soortgelijke unit (gemaakt door Capax) in de rommeldoos. Zonder toerental. Die gaan we dan volgende week erin zetten en als hij dan weer loopt, laat ik het weten.

er zit een triac in die regelaar, die vlamt weleens door als deze te heet wordt door te lang op lage toeren boren met veel kracht. het kan dus zijn dat je de oude schakelaarkunt open maken en de triac kunt vervangen.

soms werkt het ding wel, als de toerental regeling op maximaal wordt gezet, soms overbrugt de draairegelaar met een contact de triac dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zal het doorgeven volgende week dinsdag. Eerst kijken of de nieuwe unit werkt natuurlijk. Als dat zo is kunnen we de oude unit proberen te openen om die triac te zoeken.

Het klopt dat ik met kracht aan het boren was, ik zat in hardhout met een versleten boor. Dus wat je beschrijft, zou best de reden kunnen zijn. Dat heb ik nu dan wel afgeleerd.