Hoge flow 120 mm 12 v fan

High met Henk

Special Member

Ik zit met een klein probleem waar ik niet zoveel van afweet.

Heb zelf een kachelhuis voor mijn auto gebouwd en daar zitten in serie 2 ventilatoren in van 120 mm bij 38 mm.
Ze zitten in serie, omdat ik de lucht door een klein rechthoekig kanaaltje moet drukken

Doen de huidige ventilatoren zijn van sunon en doen 150 cu/min das zo'n 4 m2/min. En eigenlijk valt me dat in de auto nogal tegen en dan heb ik ze nog even los liggen...

Nu heeft ome ali ook fans van 250 cu/ft van delta tfc1212de
En ook farnell en mouser hebben sanyo denki 9SG1212G101

Nu is flow niet alles en moet ik dus ook een stukje zuigen persen.. Wat is dan de beste keuze?? En is het genoeg voor de voorruit te ontwasemen??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Dat soort fans lijken me niet erg geschikt, een slakkenhuis blower is veel geschikter voor zo'n toepassing.

En als je ziet wat de gemiddelde aanjager in een auto voor een vermogen heeft, dan ga je dat met een paar PC-fans niet lukken vrees ik (buiten dat die krengen gruwelijke herrie maken)

Dit soort axiale vennen kunnen nauwelijks druk opbouwen.(Ze zijn lek)
Radiale vennen kunnen dat wel. Een slakkenhuisven zoals Sine zegt.

High met Henk

Special Member

Dat weet ik, maar daar heb ik simpelweg geen ruimte voor. De fans mogen al niet dikker zijn dan 38 mm

Het is best druk geworden onder de kap...https://www.circuitsonline.net/files/aanbod/00022797.jpeg
Dat grijze ding is kachelhuis/kleppenblok. Fan zit op achterkant onder dat afdakje. Daar heb ik passende platen op dat het net past. Dan gaat de lucht dat smalle kanaaltje in achter de motor en komt in de passagiersruimte een fan tegen en kleppen voor lucht distributie..
Ik zou evt voor de voorruit nog 2 extra ventilatoren kunnen opnemen, die staan dan samen parallel, maar wel in serie met de 2 die er al zitten..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 17 oktober 2018 23:26:47 (63%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Twee axiale fans in serie werkt maar goed als je de luchtflow tussendoor weer laminair maakt. Anders kan de 2e fan niet veel axiale beweging meer maken omdat de 1e fan de lucht al in een spiraal doet draaien. Heb voor de fun wel eens een tiental ventilatoren in serie gezet, is spectaculair (lawaai) maar qua drukopbouw stelt het niet veel voor.

Misschien kan je eentje voor en eentje na de radiator hangen, dan zorgt de radiator voor het laminair maken. Wel opletten dat je aan de "zuigzijde" minstens nog eens de dikte van de ventilator vrijhoudt, anders verlies je enorm veel druk doordat de lucht aan de zuigzijde gaat meedraaien (zelfde verhaal als 2 ventilatoren in serie).

Dan nog, een axiale ventilator is totaal ongeschikt voor dit doel... Met 2 stuks 120mm delta "screamers" kom je misschien ergens, best meteen oordopjes bij kopen.

[edit] ik zie net je plaatje, krijg je rechtsvoor geen radiale blower weggewerkt waar nu die enorme alu aanzuigleiding zit? Beter een fan die degelijk druk opbouwt met een dunnere leiding dan de kachelpijp die er nu zit :)

[Bericht gewijzigd door subsonik op woensdag 17 oktober 2018 23:34:11 (12%)

High met Henk

Special Member

Die heb je hier toch wel nodig: dat blauwe lompe ding is een 3.8 diesel..

En je kunt die ventilatoren ook dimmen als je voorruit wasem vrij is.

Blijf ik bij de hoofdvraag.

Delta of sanyo denki.

Na je edit: die pijp is verse lucht. Ik kan ook recirculeren.. Dan doet die fan/pijp niets meer dus.. Recirculeren gaat via het kanaal op de foto links, de bak die open staat komt het airco element in en net ervoor rechts de kachel. Bij recirculeren ga ik dus 2x door de airco en 1x door de kachel. Net achter de buis kan ik kleppen dicht zetten om frisse lucht te voorkomen en linkd van de pijp zit een klep voor recirculering

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 17 oktober 2018 23:48:52 (36%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Zoals gezegd, axiale fan is (redelijk) nutteloos in een auto. Ze bouwen totaal geen druk op. (een radiale heeft wel tot 10x of meer keren zoveel druk).
De 'echte' voor auto's hebben dan ook nog een serieuze motor van 60 of meer Watt...
Radiale zijn er wel van 120x120x32mm, maar die halen iets van 54cfm: http://www.gdstime.com/product/?98_498.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Heb je geen plek meer aan de andere kant van de firewall?

High met Henk

Special Member

Dashboard is max 10 cm diep... Achter voorruit maar iets van 5 cm..

Daar moet ik zekeringkast, luchtdistributie en tellerpartij kwijt. Eigenlijk ook een pc voor dasboard en multimedia. Heb een 15,6" als dashboard wegens ruimtegebrek...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Geen ruimte voor basiszaken als verwarming, maar wel voor een grootbeeld tv... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

je hebt die radiale fans ook in kleine uitvoering, maar max 10 cm halen ze net niet. axiaal heb je ook wel grote vermogens van, maar die leveren idd geen druk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Hou je er ook rekening mee dat een normale auto ook ingebouwde luchtlekken heeft, bijvoorbeeld in de achterlichten of de C stijl en dergelijke? Met een tussenwandje werkt de ventilatie soms ook helemaal niet meer, daar moet echt een doorgang gemaakt worden.

High met Henk

Special Member

@arco: ik heb
Snelheid
Toeren
Oliedruk
Olietemp
Koelwater druk
Koelwater temp
Inlaatlucht druk
Inlaatlucht temp
Uitlaat temp (2x)
Boordspanning
Bandendruk (4X)
Lamp defect
Deur open
Klok
Brandstof computer
Alle bekende indicatielampjes
Navigatie
Multimedia info

Schermpje is dus niet zo groot.
De nextions (2x 7") die ik had knipperden teveel...

Maar ze zijn iig dun.. Tellerpartij is veel lomper en groter..

Ik heb uitgebreid gekeken naar radiaal ventilatoren, maar kon er gewoon niet enigzins servicbaar bij... Of ze waren mega klein.

Het is trouwens geen heel klein kanaaltje ca 15 cm hoog en 5 cm diep... En maar 20 cm lang...

Gj.. Je kent het ding... Een defender tocht overal. Dat hoef je niet extra te voorzien

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ventilators in serie is nutteloos, de eerste geeft maar een aantal m³/h en dat worden er echt niet veel meer. Parallel is een ander verhaal.

Ventilator van een sloopvoertuig en daar op verder bouwen. Je zal dan idd enkele zaken terug moeten bekijken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 17 oktober 2018 23:06:35 schreef High met Henk:
Ik zit met een klein probleem waar ik niet zoveel van afweet.

Heb zelf een kachelhuis voor mijn auto gebouwd en daar zitten in serie 2 ventilatoren in van 120 mm bij 38 mm.
Ze zitten in serie, omdat ik de lucht door een klein rechthoekig kanaaltje moet drukken

Doen de huidige ventilatoren zijn van sunon en doen 150 cu/min das zo'n 4 m2/min. En eigenlijk valt me dat in de auto nogal tegen en dan heb ik ze nog even los liggen...

Nu heeft ome ali ook fans van 250 cu/ft van delta tfc1212de
En ook farnell en mouser hebben sanyo denki 9SG1212G101

Nu is flow niet alles en moet ik dus ook een stukje zuigen persen.. Wat is dan de beste keuze?? En is het genoeg voor de voorruit te ontwasemen??

Deze worden ook in serverrekken gebruikt en geven vergeleken met de "gewone" ventilatoren een fikse luchtverplaatsing, maar ook wat geruis.

https://www.digikey.com/product-detail/en/delta-electronics/BFB1012VH-…

High met Henk

Special Member

Na ongeveer 20 kachels open te hebben gehad op de sloop was de conclusie dat ik echt geen radiaal kon gebruiken wegens te weinig ruimte of totaal niet servicebaar... Lees dat ik hem in moest lassen..
Dit hele kachelhuis is eigen ontwerp..

Als geen van beide druk kunnen leveren blijft dus slechts het geluidsniveau over als selectiecriteria

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

als ik zie wat zo een klein laptop fannetje kan doen...
kan je niet een radiaal computer fan gebruiken?
http://domoticx.nl/webwinkel/image/cache/cache/1-1000/764/additional/23dc-Ventilator%2050x50x20mm%20Radiaal%2012v%20DC%20zijkant-0-2-800x800.jpg
die krengen onder je dashboard steken zodat de blaaszijde naar je voorruit is gericht?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

In servers en wat oudere zware werkstations van o.a. Dell, zitten vrij platte radiale fans.

Een andere mogelijkheid is om zelf iets te construeren van een oude stofzuigermotor. Daar zit een waaierkast op die een kruising is tussen axiaal en radiaal. Je moet dan wel kans zien om de aandrijving plat te maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hensz

Golden Member

Op 18 oktober 2018 12:16:20 schreef Sine:
Maar nog steeds veel te weinig imho

Ding levert 1.06m³/min, is dat nog onvoldoende voor een autokachel?
Ik vind het al heel indrukwekkend voor zo'n klein ding.
60 dB is in de auto ook nog wel te doen.

Don't Panic!
Shiptronic

Overleden

Die 60 DB van de Fan wil ik graag horen tijdens het rijden ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

De inhoud van de auto is nu 3 m2 max.

Dehuidige fans doen echter 5x zoveel en zonder het nauwe stuk is dat al weinig voor de voorruit..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Fans uit mijn link doen 92m3/h per stuk (120x120x32mm). Moet je wel de ball bearing versie nemen i.v.m. levensduur.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

Mijne doen dus 150 cum, das een 4 m3/m ofwel 240 m3 /h.

En zoals gezegd. Drukloos is dat al niet veel

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

https://nl.rs-online.com/web/p/blowers/0221077/ ?

209m3/h, 12v, 66dB.. plotje van druk vs flow hier
http://img.ebmpapst.com/products/datasheets/DC-centrifugal-fan-RG16028…

wel wat groter! maar misschien hebben ze wel iets in dezelfde reeks wat je bevalt.

[Bericht gewijzigd door powerflux op donderdag 18 oktober 2018 16:10:39 (14%)