Voortborduren op Makita 18V techniek voor in de tuin

Hensz

Golden Member

TS kan ook 12 of (beter) 24V DC aanleggen. Als hij dat met 4mm draad doet heeft hij 50 meter verder nog steeds 22,5 V op de motor.
De motor die ik eerder aanhaalde doet 35 liter/min. Dat is 3 keer zoveel als een normale tapaansluiting. Problem solved.

Don't Panic!
Sine

Moderator

@test,
Ik chargeer uiteraard, de TS heeft duidelijk geen idee van vermogen.

@Hensz,
Waarom dan niet meteen 230V? Maar de TS gaf al aan dat hij niets wilt aanleggen.

Dan heb je natuurlijk nog een optie.

dat snoer kan zeker weer niet vanwege de grasmaai robot :) met zo'n ding heb ik ook al eens lopen vechten, met grondspots herstellen. de robotmaaier was nogal nieuwschierig en belandde steeds in dat gat waar ik dan met m'n handen inzat, hup op zn kant dat kreng :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste Allemaal,

Sorry voor de late reactie van mijn kant!

Wat een reacties! top... dit is genoeg voer om uit over na te denken.

Het beregenen is maar sporadisch. Alleen bij langdurige droogte wil ik het gazon gaan besproeien. Dit jaar hadden we last van langdurige droogte en ik denk dat ik elke week heb gesproeid (2x half uur omdat de sproeier 2x moet worden verplaatst)

Het mooie van accu's is dat ik max een half uur tot een uur wil sproeien want anders is de regenton ton leeg is en loopt de pomp lucht aan te zuigen wat niet bevorderlijk is.

Prik aanleggen (AC of DC) is toch lastig omdat de tuin groot is. Wat ik in de test opstelling heb gemaakt is direct na het aftappunt het grof filter plaatsen en dan met een tuinslang naar de pomp en naar de sproeier. Door de kolomdruk vanuit de regenton is het filter continue gevuld en wordt het water de aanzuigleiding in gedrukt (restdruk). De pomp plaatst ik zo dicht mogelijk bij de sproeier (5 meter) en tussen het filter en de pomp heb ik 20-40 meter tuinslang. Dus het moment/torque van de motor komt ten goede aan het opvoeren van de druk op de persleiding.

Zelf heb ik nu mijn zinnen gezet om een opstelling te maken met 2 accu's. Dus of 36V opstelling maken of 18V met 8-10A (2x 4/5Ah) accu's.

Ik denk dat als ik op jaarbasis deze opstelling 30x ga gebruiken dan is het veel... En met dubbele accucapaciteit dan moet er wel een timer op want ik wil niet dat het spul droogloopt.

De accu's die ik heb zijn alle steraccu's (volgens makita zo gebouwd dat ze tegen diep ontladen kunnen). Misschien moet ik iets maken dat het spul stilvalt als de accu's onder een bepaalde spanning of amperage komen.

Een autoaccu zou ook optie zijn maar dan moet ik een karretje maken. Dan ben ik niet echt mobiel meer...

Ik ga er van het weekend nog eens goed over nadenken n.a.v. al jullie tips, suggesties en opmerkingen! Heeeeeel hartelijk dank hiervoor.

I'll be in touch

Groeten

Robbert

Hensz

Golden Member

Als je nou prik bij de regenton legt, daar de pomp parkeert en verder alleen met de slang en de sproeier zeult?
Dat laatste moet je toch al.

Don't Panic!
benleentje

Golden Member

(volgens makita zo gebouwd dat ze tegen diep ontladen kunnen). Misschien moet ik iets maken dat het spul stilvalt als de accu's onder een bepaalde spanning of amperage komen.

Je hoeft daarvoor zelf niets te maken. De accu schakelt zichzelf namelijk uit via de 3de pin gebeurt dan vermoedelijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

hangt ervan af, als de machine wel iets met de 3e pin doet. moderne accu's schakelen intern af als deze leeg raken, hoeft de machine dus niet te doen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Al zou het met makita accu's qua vermogen lukken, dan bestaat er nog de kans dat gewoon plus en min aansluiten van de accu's niet gaat werken.

De moderne accu's en verbruikers communiceren namelijk met elkaar. Geen communicatie = (volgens mij) geen stroom.

Parallel zetten kun je daarom volgens mij al helemaal vergeten

Met vriendelijke groet, Rob

Beste Allemaal,

Als ik een snelle motor aanschaf (14000 toeren per minuut) en ik maak bijvoorbeeld een overbrenging van 1 op 10 aan met een tweetal tandwielen, verlies ik dan vermogen? Er staan zat motoren op ebay die betaalbaar zijn.

Waarmee moet de 3e pin van de accu mee verbonden zijn?

Wat denken jullie? Dat het niet haalbaar is met accu's?

Dank weer

Groeten

Robbert

makita accu's werken gewoon met een last op plus en min, er zijn wel machines die via de gele stekker communiceren,maar het merendeel niet. de huidige accupacks kappen zelf af als de accu leeg is, gewoon de min in het pack wordt door fets onderbroken.

je kunt die pomp wel op 20.000rpm laten draaien, maar de lagers in de pomp zijn ook een punt, die lopen in de puin op den duur. tevens gaat op een gegeven moment de ltr/uur niet mer omhoog, slangdiameters en pompschoep maat zorgen ook voor een maximale doorvoer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 23 oktober 2018 11:09:56 schreef rwnlof:
Beste Allemaal,

Als ik een snelle motor aanschaf (14000 toeren per minuut) en ik maak bijvoorbeeld een overbrenging van 1 op 10 aan met een tweetal tandwielen, verlies ik dan vermogen? Er staan zat motoren op ebay die betaalbaar zijn.

Waarmee moet de 3e pin van de accu mee verbonden zijn?

Wat denken jullie? Dat het niet haalbaar is met accu's?

Dank weer

Groeten

Robbert

Ja elke vorm van omzetting kost vermogen. Het minste verlies heb je door niets ertussen te zetten.

Maar nogmaals, het vermogen van die accu's is prima, je hebt alleen te weinig capaciteit. (zie het als een 1,5L cola fles als benzine tank, het vermogen van je auto is dan prima, alleen als je van Eindhoven naar Amsterdam wil, moet je heel vaak tanken)

En als je het toerental omhoog doet, gaat je koppel naar beneden en vice versa.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dank voor je reacties. Dat is nu precies mijn bedoeling. Ik heb regentonnen rondom het huis staan van elk 600 a 800 liter.
Die zijn met een uur leeg.

Dus de accu moet ook met max een uur leeg zijn anders loopt de pomp droog. Met de mobiele pomp wil ik feitelijk rondom het huis gaan om te beregenen waar nodig.

Vandaar mijn mobiele wens. ik zal eens op zoek gaan naar een geschikte motor. ik denk dat ik voor een 24V ga die ook werkt op 18V.

Groeten

Robbert

Shiptronic

Overleden

Ik heb een aantal 12V voorbeelden gegeven, maar geen antwoord gezien over debiet en druk

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 24 oktober 2018 15:03:52 schreef Shiptronic:
Ik heb een aantal 12V voorbeelden gegeven, maar geen antwoord gezien over debiet en druk

12V lijkt me niet wenselijk want dan heb ik te maken met grotere stroomsterkten en dus moet ik een flinke autoaccu gaan monteren. Bovendien heb ik een 12V "boot"pomp getest maar de beperkte druk (persleiding) deed me de das om. Zonder de sproeier aan te sluiten kwam er wel genoeg water uit; De regenton was zo leeg. Zodra ik de sproeier (2 getest) aansloot, begon deze pomp onheilspellende geluiden te maken. Ik heb hem ook dichter bij de sproeier gezet tot er bijna voor. Beste resultaat was op 2/3 (dus 10 meter tussen regenton met grofvuilfilter en zuigkant en 20-30 meter aan de persleidingzijde vna de pomp. Dus de waterdruk uit de regentonnen zorgt voor druk in aanvoerleiding (Zuigkant) waardoor ik de volledige capaciteit van de pomp had om druk op te bouwen aan de zijde van de persleiding. Link naar geteste pomp:
https://pompen-of-verzuipen.nl/aqua-charge-pump/

Werkende testopstelling met Makita accuschroefmachine:

Debiet is 400 liter per uur. Druk is 1,5 bar.
Vermogen in de werkende testopstelling was 75 Watt.

Feitelijk moet ik dus een groter broertje maken van de aqua-charge-pomp, hehehe.

Moet toch haalbaar zijn met de hogere vermogenaccu's van makita, dacht ik?!

Groeten, Robbert

Op 23 oktober 2018 11:23:14 schreef testman:
makita accu's werken gewoon met een last op plus en min, er zijn wel machines die via de gele stekker communiceren,maar het merendeel niet. de huidige accupacks kappen zelf af als de accu leeg is, gewoon de min in het pack wordt door fets onderbroken.

je kunt die pomp wel op 20.000rpm laten draaien, maar de lagers in de pomp zijn ook een punt, die lopen in de puin op den duur. tevens gaat op een gegeven moment de ltr/uur niet mer omhoog, slangdiameters en pompschoep maat zorgen ook voor een maximale doorvoer..

Deze makita pomp bracht me aan het nadenken maar het is een vaccuumpomp voor airco's... helaas! Een maat van me in de installatietechniek gebruikt deze bijna dagelijks.

https://www.gereedschapcentrum.nl/makita-dvp180z-18v-li-ion-accu-vacuu…

Een enorm krachtig apparaat, zegt hij. Supermobiel en licht in gewicht. Nu dacht ik: ik bouw iets voor de tuin om de regentonnen rondom het huis te gebruiken voor beregening van het gazon indien nodig bij langdurige droogte.

pa3gws

Golden Member

Op 27 oktober 2018 22:47:13 schreef rwnlof:
[...]

regentonnen rondom het huis te gebruiken voor beregening van het gazon indien nodig bij langdurige droogte.

Die zijn met langdurige droogte toch al met een paar dagen leeg?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 28 oktober 2018 08:30:42 schreef pa3gws:
[...]
Die zijn met langdurige droogte toch al met een paar dagen leeg?

offtopic:

ik hoef niet elke dag te beregenen, he?! Een "volwassen" gazon kan best een paar dagen tot een week zonder water.

Bovendien ben ik bezig om in huis ook met regenwater te gaan werken (vaatwasser, wasmachine, toiletten en wasbak in schuur en de garage) en hiervoor ga ik voor een betonbak van 10kuub ingraven waarop ik uiteraard ook kranen maak aan voor- en achterkant van het huis met schuur. De regentonnen krijgen dan een overloop naar deze tank. Dan heb ik in totaal 15kuub. Hier komt een waterdruk van 2 bar op te staan anders blaas ik de vlotters stuk van de toiletten.

ontopic:

Zou ik de vaccuumpomp die Makita in de handel heeft, niet om kunnen klussen in een waterpomp?

groet wederom, Robbert

niet bepaald, dat is een zuigerpomp als in een koelkast compressor, die lenen zich niet als waterpomp. je kunt er wel perslucht mee maken en vacuumzuigen gaat natuurlijk prima, bijv desoldeerstation.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 28 oktober 2018 13:47:32 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer