vraag doorverbinding zekeringkast

Besten,
ik heb een bestaande zekeringkast waar na verbouwing een tweede naast geplaatst is . In de eerste zitten er vijf automaten achter een 30 ma verliesstroomschakelaar. In de bijgezette kast zitten alle automaten achter de 300 ma verliesstroomschakelaar. Nu zou ik in iedere kast 1 automaat moeten omwisselen. De automaten hebben dezelfde waarden.
Mijn vraag is dus , kan ik beide kabels in de zekeringkast verlengen met conex
en aansluiten op de betreffende automaten.

bedankt,
Etienne

Sine

Moderator

Je afgaande groepen met lasdoppen verlengen?

In Nederland, Nee. ... In Belgie, waarschijnlijk, ook nee.

In Nederland blijkbaar niet toegestaan, in België beetje grijze zone denk ik.

Opzich zijn lasdoppen in een elektrische kast geen probleem. Spanningsvoerende draden vanuit de ene kast naar de andere brengen kan wel weer problemen geven. De volledige kast moet immer afschakelbaar zijn met 1 hoofdschakelaar, als je vanuit een andere kast een 2e voeding binnenkrijgt kan dit niet.
Grijze zone is het dan weer omdat je 2 kasten die tegen elkaar staan als 1 kast zou kunnen bekijken.

Oplossing zou zijn om de kabels buiten de kast in een lasdoos te verlengen en naar de juiste kast te brengen.
Of in de 300mA kast een extra verliesstroomschakelaar plaatsen.

Waarom wil je dit doen? Ik vermoed dat je een vochtige kring hebt (die 30mA moet hebben) die nu op de 300mA zit? en in de andere kast een gewone groep die op de 30mA zit?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Die twee kasten zitten tegenelkaar?
Ik zie het probleem niet zo. Een paar lasdoppen in een verdeelkast, om draden te verlengen is een betere oplossing dan prutswerk.
Maar jevoorstel verplaats je een groep van een 30mA diff naar een 300mA diff, en daar heb ik heel veel moeite mee. Weet je zeker dat dit geen problemen geeft.
Je kunt beter een groep teveel achter 30mA hebben dat 1 te weinig......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Volgens de NEN1010 mag je geen draden verlengen. Je zou dan de draad naar de eerstvolgende splitsing moeten vervangen door een langere.
Maar NEN1010 is geen wet, dus van mij mag het wel. :-)

De kasten staan volledig tegen elkaar en staan beiden op dezelfde hoofdschakelaar. Na het nog eens grondig te hebben bekeken denk ik de bestaande groep af te koppelen in kast 2 en
twee nieuwe draden te trekken naar de 30 mA groep in kast 1 dan blijven alle bestaande groepen zoals het was en komt er 1
nieuwe bij op 30 mA

Allen bedankt voor de raad.

Etienne

mvdk

Golden Member

Belgies topic, Belgische regeltjes.

mel

Golden Member

In Nederland mogen maar 4 groepen achter 1 aardlek...Dus als je het goed wil doen heb je meerdere ALS nodig... en wij gebruiken alleen 30 mA.
Maar ik weet de Belgische regels niet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 18 oktober 2018 22:03:38 schreef KlaasZ:
Volgens de NEN1010 mag je geen draden verlengen. Je zou dan de draad naar de eerstvolgende splitsing moeten vervangen door een langere.
Maar NEN1010 is geen wet, dus van mij mag het wel. :-)

Ik ben zeer benieuwd waar dat staat in de NEN1010.
Welk artikel?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 19 oktober 2018 09:07:18 schreef Toeternietoe:
Welk artikel?

740.526

In kabels mogen geen lassen zijn aangebracht, behalve waar dit noodzakelijk is om een aansluiting op een stroomketen te maken.

Ik ben geen NEN kenner, maar ik begrijp hoe dit bedoeld is. Met wat fantasie kun je het best anders uitleggen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Verder doet het er niet zo toe, hier hebben we met de Belgische regels te maken die, in tegenstelling tot de Nederlandse, wel bindend zijn.

Op 18 oktober 2018 22:06:22 schreef eross:
De kasten staan volledig tegen elkaar en staan beiden op dezelfde hoofdschakelaar. Na het nog eens grondig te hebben bekeken denk ik de bestaande groep af te koppelen in kast 2 en
twee nieuwe draden te trekken naar de 30 mA groep in kast 1 dan blijven alle bestaande groepen zoals het was en komt er 1
nieuwe bij op 30 mA

Niet meer relevant, maar AREI-technisch is dit slechts 1 kast.

Ja, je mag draadverbindingen maken, zolang die maar in een geschikte "kast" zitten (geen botervloten of vogelkastjes) en dat is hier nu net het geval.

Wago heeft rails waar steek lasdoppen op vast geklikt kunnen worden wat toe gestaan is.

ik heb die railtjes ook al gezien voor wago soepel.. evengoed is een klemmenstrook wel het netste monteren, heb ik pas ook gebruikt in verdelers waar er 4 draden in een wago zaten. een 4 gats phoenix railklem erbij steken en klaar.

je kunt de kabels ook oplassen in een lasdoos boven de kast, en dan met een stukje kabel weer de andere kast in, dat mag wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer