hoeveel watt ledverlichting

in het topic van de led TL kwam een aardig stukje text naar boven waar ik wou op inspringen, maar maak liever een nieuw topic

Op 18 oktober 2018 12:59:40 schreef Franssel:
[...]ik heb zelf meerdere 40W tl lampen vervangen door 18W ledbuizen en komt in lichtopbrengst aardig overeen , wil zeggen dat 10W ledbuis te weinig is tov 40W tl .
in keuken 1 , werkplaats 4 stuks en zolder

ik ben van plan om ledstrips in mijn garage te gaan hangen.
ik heb hiervoor 35meter ledstrip gekocht met 60leds/meter
ik maak hiervan 7 strips van 5meter.

de rode lijnen zijn 5050 smd leds met een vermogen van 9W/meter. de strips hangen 4,5meter boven de grond en de afstand tussen beide is ongeveer 5,2meter .
de ledstrips zelf zijn ook 5meter lang.

achteraan in het grote deel garage zit er nog een verdiep. daar zou ik ledstrips met 3528 smd leds gebruiken (oranje lijnen) en die zouden 5,6W/meter zijn.
de ledstrips hangen aan het plafond en de afstand van plafond tot de vloer van het verdiep is 2meter.
onder dat verdiep hangen nog eens ledstrips en daar is de afstand tot de grond 2,2 meter (verdiep zelf is in hout en is 30cm dik).

de vraag is of ik genoeg vermogen ga hebben om een garage van 220m² te verlichten met ongeveer 250W ledverlichting.
ik heb zowel koud wit als warm wit besteld en ik ben van plan beide samen omhoog te hangen.
zodoende kan ik kiezen uit warm wit verlichting, koud wit verlichting of indien nodig beide strips samen. (500W dus)
de voeding zou een solar accu worden met zonnepanelen op het dak.

initieel zaten er 10 TL bakken op 4meter hoogte gespannen, maar zat de tuin en een deel huis ook nog in de garage (ik ga 7 TL bakken vervangen door 250W led. t waren lange TL dus vermoedelijk 40W/lamp??? dus 280W TL)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

de vraag is wat je wil aan licht, hoeveel lux op welke hoogte.. een garage van 14x16 meter met 500W aan leds verlichten dat je aan horloges kunt werken vergeet maar, maar opslag zal zeker wel gaan..

overigens had ik niet voor ledstrips gekozen, kan me je garage herinneren, lekte het dak niet op diverse plekken? open ledstrips gaan oxideren en komen los van de plak, worden vervolgens te heet en stuk gaat het spul.

wat is het vermogen per meter?

lange tl is 58W 150cm, 120cm ofwel 36W is de standaard bijkeuken tlbak..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

mijn dak is volledig vernieuwd. vroeger was het een dak met langs 1 kant ethernit platen en langs de andere kant glas. lekker veel daglicht binnen.
nu is het een volledig gesloten plat dak en pikdonker.
ik kon ofwel kiezen voor lichtkoepels (duur en in de winter ook niet handig) ofwel zonnepanelen en ledstrips

het ziet er ongeveer zo uit nu (tekening gaat uit van de linker bovenhoek op het verdiep en kijkt naar het huis toe. die 2 grote ramen recht voor op het verdiep zijn er NIET
http://fcapri.homelinux.com/waregem/simulatie/garageb.jpg

de 5050leds hebben 9W/meter, de 3528leds hebben 5,6W/meter

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

zou dat even checken, moet de ledstrip die eerlijk over het verbruik/lichtopbrengst is nog tegen komen, van de week nog 12V 9,6W/mtr strip gebruikt die toch over 5,5mtr maar 1,7A trok.

evengoed, geen daglicht dus, dan zou ik die strip toch in alu profiel steken, anders zit het nogal snel scheef geplakt en je hebt wel wat koeling nodig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer