Led tl gewone tl verschil in energieopname

Wanneer ik en tl vervang door en led tl maar het voorschakelapparaat laat staan (ballast) verbruik ik dan meer? Volgens vele sites wel aangezien de ballast ook iets van een 10-20% wegneemt. Dit zou me zeer verbazen aangezien de ballast toch in serie staat met de led tl? In een serieschakeling is de totale stroom toch dezelfde als de kleinste stroom van deze ballast OF led tl? Het is wel zo dat de led tl minder licht zal geven aangezien de ballast 10-20% opneemt, maar het totale verbruik blijft toch gelijk?
Groeten Marc

ik denk dat het opgenomen vermogen vd ballast afhankelijk is van het te leveren vermogen aan de lamp .

40W tllamp verbruikt +/- 48W met ballast
18W tl led verbruikt +/- 20W met ballast (18W zonder ballast)

beetje natte vinger werk maar wel redelijk .

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Sine

Moderator

Ik vermoed dat die 10% het wel / niet laten zitten van het VSA is.

Als je de keuze hebt wil je het ding er altijd uit halen.

Een TL heeft een negatieve weerstand: Als er meer stroom gaat lopen, wordt de weerstand lager, gaat er NOG meer stroom lopen. De ballast zorgt er voor dat het geheel toch stabiel is. Dit is dacht ik normaliter gewoon een dikke spoel.

Nu is de ledlamp niet een TL lamp. Dat gedraagt zich anders. Of dat niet kapot gaat als je het zo aansluit, dat weet ik niet. Als jij zegt dat het goed gaat geloof ik je.

Als je van 38W TL naar 10W led gaat, zal het percentuele verlies ook ongeveer met een factor drie afnemen.

Als het goed is, zit er een "stroombron" constructie in de ledlamp. De lamp zal niet minder fel branden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 oktober 2018 12:54:49 schreef rew:
Dit is dacht ik normaliter gewoon een dikke spoel.
Als je van 38W TL naar 10W led gaat, zal het percentuele verlies ook ongeveer met een factor drie afnemen.
.

ik heb zelf meerdere 40W tl lampen vervangen door 18W ledbuizen en komt in lichtopbrengst aardig overeen , wil zeggen dat 10W ledbuis te weinig is tov 40W tl .
in keuken 1 , werkplaats 4 stuks en zolder

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Ok, maar ik bedoel het totale opgenomen vermogen blijft toch hetzelfde denk ik, met of zonder ballast? Aangezien ze in serie staan.

KGE

Golden Member

Op 18 oktober 2018 15:35:12 schreef bonhomme:
Ok, maar ik bedoel het totale opgenomen vermogen blijft toch hetzelfde denk ik, met of zonder ballast? Aangezien ze in serie staan.

Omdat de ballast een serieweerstand vormt heb je kans dat je LED TL het verlies aan spanning compenseert met een wat grotere stroom en daarmee verspil je dus een beetje energie in je ballast.

Het totale vermogen van LED + ballast zal dus iets groter zijn dan zonder ballast. Beter is het om de ballast af te koppelen en de LED TL rechtstreeks aan te sluiten. Let daarbij goed op het opgegeven schema van de fabrikant van de LED TL en vermeld duidelijk op de TL bak dat die alleen nog geschikt is voor LED!

Ok, begin het te snappen denk ik.
De led tl zal meer stroom gaan trekken omdat de ballast die hiermee in serie staat, minder spanning voor de omvormer van de led tl overlaat. Deze omvormer probeert dit (spanningsverlies en daarmee ook mindere lichtopbrengst)dan te compenseren door meer stroom te gaan vragen doorheen deze ballast?
Dit is dan alleen ook maar waar omdat er een omvormer in de led tl zit? bij 2 serie weerstanden zou dit dus niet het geval zijn?
Dank marc

Op 18 oktober 2018 17:24:53 schreef bonhomme: bij 2 serie weerstanden zou dit dus niet het geval zijn?

Ook dat is niet zo simpel.

Bij lineaire weerstanden daalt het opgenomen vermogen omdat het effect van de stroomdaling kwadratisch is en dit van de weerstand van de ballast proportioneel P=I2R. Bovendien is dit een spoel, grootste aandeel van die ballast is reactief vermogen.

Bij niet-lineaire weerstanden, gloei- en halogeenlampen bv is dit complexer. Dit zijn immers PTC weerstanden die bij een lagere stroom ook een lagere weerstand hebben. Lamp stelt zich in op een lichtsterkte waar een nieuw evenwicht is bereikt.

Denk ook niet dat alle LED-buizen zelfregulerend zijn. Heb ooit dergelijke buizen opengemaakt en in sommige lijken mij enkel Led's te zitten,geen driver.

wat ik van zo'n ledtent begreep is dat een VSA 6% aan stroom vreet.

evengoed is het beste dat de buis direct op 230V zit, al helemaal geen seriecondensatoren laten zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zit te denken om ook 2 TL buizen te vervangen door LED. Nu heb ik aan de hand van dit draadje wat opgezocht over de starter en een ballast.

Als ik een LED lamp monteer moet de starter dan ook vervangen worden door een kortsluiting, zijn hier LED"starters" voor? De ballast gaat er het beste uit.

back to the drawing breadboard

Volgens mij zijn die led-starters als een soort zekering bedoeld. Zelf heb ik ook metingen gedaan met een energiemeter tussen stopcontact en lamp.

2 x 58w tl met starters: 134 watt, pF 0,95
2 x 58w tl elektronisch: 111 watt, pF 0,98
2 x 58w led tl elektronische vsa, 55,2 watt, pF 0,94 (24w hq Philips)

LED-tl met starters weet ik niet meer. Met en zonder vsa heb ik ook gemeten maar het is al bijna een jaar geleden.

Uiteindelijk gaat het om het spanningsval maal de stroom bij een VSA. Dat het vermogen lager ligt, wil niet zeggen dat de stroom ook lager is (vooral goedkope led veroorzaakt geen sinusvormige stroomopname).

[Bericht gewijzigd door Corné 12 op donderdag 18 oktober 2018 18:39:00 (20%)

in zo'n ledstarter zit idd een zekering, net als in de ledbuis zelf aan 1 zijde van de buis.

als je goedkope ledbuizen hebt, zit er geen ledstarter bij. ik wip de oude starter dan open en twist de condensator op, dan heb je ook een doorverbinding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Eigenlijk kun je het heel simpel zien: die vsa vormt een ohmse weerstand die in serie met de leds staan. Doordat er stroom door loopt, wordt ie dus een beetje warm. Dat thermische vermogen kan alleen uit elektrisch vermogen komen. Dat vermogen moet je dus extra leveren, en da's verlies.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 18 oktober 2018 20:42:12 schreef flipflop:
Eigenlijk kun je het heel simpel zien: die vsa vormt een ohmse weerstand die in serie met de leds staan. Doordat er stroom door loopt, wordt ie dus een beetje warm. Dat thermische vermogen kan alleen uit elektrisch vermogen komen. Dat vermogen moet je dus extra leveren, en da's verlies.

helemaal juist .
de LED tl heeft een eigen stroombron , waardoor de toegevoerde spanning weinig uit maakt

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

klopt, heb led buizen getest die op 70V al brandden terwijl er opstond 230V. bij sommige merken ledbuizen wordt het afgeraden om de vsa te laten zitten. de cosinus wordt er ook niet beter van, net als een parallel of serie condensator laten zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer