kapotte CRT-monitor

Dit topic is gesloten

We hebben een kapotte CRT-monitor in de papiersnijmachine Wohlenberg MCS 2 die we willen vervangen door een LCD-monitor
wat is het videosignaal en hoe kunnen we dit converteren
Heeft iemand hier ervaring mee? de originele monitor is één: ORION R5123B31-SDHT

maak eens een foto van de aansluitingen en/of kabel die er nu aan zit

Als het de versie is met de zijwaarts geplaatste en gekantelde CRT kan het ook aan het CPU en videobord liggen. De accu wil wel eens gaan lekken en de circuits beschadigen.

Daarbij zijn deze kleine Orion monitors vrij eenvoudig te repareren. Een nieuwe monitor in LCD vind je niet 1-2-3, als ik me niet vergis is het een aangepaste CGA variant.

[Bericht gewijzigd door Dominic op donderdag 18 oktober 2018 07:41:49 (10%)

Ik zie dat het een gedateerde professionele snijmachine betreft en dat de defecte monitor nodig is om snijprogramma's te maken. De monitor is monochrome en zal qua techniek niet echt complex zijn. Er zal een composiet video signaal vanuit de elektronica van de snijmachine gebruikt worden en dat signaal kan een LCD monitor niet aan. Maar toch en ik kan er wel helemaal naast zitten LCD schermen die gebruikt worden om kinders op de achterbank van de auto een film te laten kijken zijn vaak om voorzien van een composiet video ingang.

maartenbakker

Golden Member

Als het composiet is, kan een TV-achtig LCD-toestel dat zonder meer aan of een monitor met de ondergenoemde converter. Ik begrijp van Dominic dat het een CGA-achtige is. In TV-termen zou je dat dan met een adapter op de SCART-aansluiting zetten. Moderne monitoren zijn kunnen dat niet aan vanwege de scanrate, zelfde probleem met composiet, maar er bestaan (op ebay en ali) wel RGB/composiet naar VGA converters zodat het toch kan. Kwestie van uitzoeken wat voor signaal het nou echt is en hoe je het aan je converter moet voeren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 18 oktober 2018 15:27:57 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Dat soort dingen is eigenlijk nooit composiet, VGA of als het ouder is inderdaad CGA.

Er zijn diverse bordjes te krijgen om CGA te converteren naar VGA

Ik heb even op internet rond gesnuffeld naar deze machine. Het is heel simpel, het is een monochrome scherm, dus alleen groene display. Dus is dat gewoon serial data out plus sync.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Hierbij foto's van de beeldbuis en videokaart zoals gevraagd

maartenbakker

Golden Member

6845 klinkt als CGA-achtig zoals Dominic al dacht, verder is er voor mij uit de foto's bitter weinig af te leiden over de aansluitingen.

Edit: bij de 2e batch foto's zit misschien iets dat een schema of specs van de monitor kan opleveren; het nummer PW1502C. Eens zoeken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 19 oktober 2018 03:31:20 (34%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

6845 kan ook gewoon composiet video zijn :
http://retro.hansotten.nl/uploads/eljunior/ukvducard.pdf

Video kaart toch iets verder reverse engineeren evt met de datasheet.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 19 oktober 2018 01:06:20 (27%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Wat is de klacht exact met het beeldscherm?

6845 kan ook gewoon composiet video zijn :

Dat kan dus niet, dat geldt alleen bij meer kleuren monitoren

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Hewlett

Honourable Member

Composite video kan natuurlijk wel gewoon monochrome zijn, daar zijn ook veel voorbeelden van. Foto is van een Spectravideo SV-806 80 kolommen kaart uit de oude doos gebouwd rond een 6845 CRT controller, video kaart heeft een composite monochrome video uitgang (tulp connector).

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Ik zou niet weten waarom er een composiet signaal aangeboden zou worden. Het is gewoon een zwart wit video signaal wat witte letters geeft op een z/w monitor, en dat zelfde signaal geeft groen of oranje op een monochrome beeldbuis.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Hewlett

Honourable Member

Omdat composite video een redelijk bekende standaard is? Je hebt in dit geval alleen maar het luma signaal waarbij je helderheid kunt regelen. Kleur hangt inderdaad af van de gebruikte CRT fosfor. Lijkt me geen raketwetenschap :+

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
maartenbakker

Golden Member

Composiet is het zeer waarschijnlijk niet, loont ook totaal niet bij een dergelijke ingebouwde monitor. Ik verwacht hsync, vsync en video, alles digitaal en met een beetje geluk TTL niveau. Er zitten zo te zien (?) 6 tot 8 draden aan de monitor, dat zijn er meer dan je zou verwachten bij gecombineerde sync of composietvideo. Het zou zelfs kunnen dat er 2 of meer draden voor video zijn. Doet het scherm groentinten of echt alleen zwart en heldergroen (alle letters zelfde helderheid)?

De monitor staat trouwens in portrait opstelling, als de scanrichting wel normaal is (dus dan lijnen van boven naar beneden), dan hoeft dat geen probleem te zijn, maar wel iets om ook even te controleren. Als hij in de breedte scant, dus korte lijnen, wordt vervangen een verhaal apart.

En vlak ook Dominics vraag niet uit. Zulke monitoren zijn vaak te repareren.

P.S. Het merk van de monitor kan Orion (Japans) zijn maar ik lees ook over KEC (Koreaans). Dat moet wel te zien zijn aan de gebruikt hafgeleiders denk ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit type snijmachine werd in 1982 op de markt gebracht met als extra een monitor dus is al erg gedateerd maar terzijde. Aan de afbeeldingen te zien is de monitor wel stand alone gemonteerd en zou het video signaal uit het bedieningspaneel dienen te komen want die stuurt het beeld aan. Zonder een oscilloscoop is het videosignaal niet te traceren maar maakt niet helder of het signaal ook bruikbaar is. Er zijn forums te vinden met eigenaren/gebruikers van deze snijmachine die met een defecte monitor kampen maar voor zover ik weet heeft nog niemand een oplossing kunnen vinden. Het zou zonde zijn om zo'n snijmachine met al zijn mogelijkheden af te danken want in 1982 was deze snijmachine wellicht wel een van de eerste die een compleet snijprogramma kon maken.

anno 1982 zou ik echt geen composiet verwachten. het zal wel een dingetje worden om dat scherm te vervangen, je mag denken dat de buis wel op is ondertussen. beeldbuizen gaan er nog met vrachtwagens in de shredder doorheen, maar die kleintjes zijn betrekkelijk zeldzaam. je ziet ze overal overigens, ook cnc machines en wat niet meer met zo'n gare buis, soms moet eerst het licht uit om zo'n toestel nog in te kunnen stellen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 19 oktober 2018 16:50:45 schreef Hewlett:
Omdat composite video een redelijk bekende standaard is? Je hebt in dit geval alleen maar het luma signaal waarbij je helderheid kunt regelen. Kleur hangt inderdaad af van de gebruikte CRT fosfor. Lijkt me geen raketwetenschap :+

Dan is het geen composiet, composiet impliceert kleur.

Hewlett

Honourable Member

Nee, composiet video impliceert dat het video signaal een compositie is van luma, h en v sync en chroma, waarbij de chroma subcarrier optioneel is.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
bprosman

Golden Member

Zonder een oscilloscoop is het videosignaal niet te traceren maar maakt niet helder of het signaal ook bruikbaar is.

Is het op de print niet te traceren (mbv de 6845 Datasheet) hoe het videosignaal is opgebouwd ? Zo spannend zal dat toch niet zijn ?

Overigens kwam ik al Googlend dit tegen :
https://www.lektronix.com/equipment/kec-pw1502c/84550
https://twitter.com/monitorkapot/status/860160642317266944

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb gisteren een originele vervangings monitor bekeken waar de volgende componenten in zitten maar dat Ibos zegt me niks

bprosman

Golden Member

Daar lijken ze wel het hele video circuit vervangen te hebben.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Als ik op google zoek naar de monitor, dan krijg ik hits op ebay waar ze een vervanging aanbieden voor 80 dollar en een vervangende LCD voor het tienvoudige. Misschien gewoon de makkelijke oplossing kiezen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten