Hoge flow 120 mm 12 v fan

High met Henk

Special Member

Ik zal iets gedetailleerdere foto's maken en een schetsje maken van het systeem zoals ik het bedacht had

Had niet verwacht dat het zo complex was. Je zult echter zien dat met name de aanzuig van een radiaal fan echt bijna niet weg te werken is. Zeker onder de kap niet...

En binnen in de auto ben ik wel iets vrijer, maar daar ben ik de vernauwing al voorbij...daarom zou ik iig iets hebben om avast de flow te hebben.

Zal dan ook even alle opp berekenen. Als ik de snelheid omhoog kan krijgen, heb ik nauwelijks drukopbouw..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik zou daarom dubbel werken, een fan in de motorruimte die de lucht naar binnen duwt, en onder de vooruit een stel fans die de warme lucht aanzuigen en naar de vooruit blazen.

jouw fans hebben misschien wel een groot debiet, maar als ze druk opbouwen valt dat gewoon teniet door de opbouw van de fans.
zo een gewone pc fan kan je plat op tafel leggen en laten draaien, die zal zichzelf niet eens optillen.
en ook daar komt er geen 1liter/uur meer uit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

Ik weet dat, maar had gehoopt dat door een push pull combinatie teniette doen. Heb er 1 voor de vernauwing em 1 meteen erachter.

Voor frisse lucht aanvoer tot de voorruit is xat zo voldoende. Ik zit alleen met die vernauwing...

Die is geschat zo'n 7500 mm2 terwijl de fans dus 11300 mm2 zijn. Maar nogmaals ik moet dat nameten...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik heb zoiets zitten in mijn ligfiets, en dat ding blaast hard.
kan morgen wel eens kijken welke fan erin zit
https://www.reichelt.com/be/nl/ventilator-en-luchtverwarmer-150-watt-k…

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb een 2cvtje en daar zit helemaal geen fan in origineel. Dat werkt prima op de rijwind, als de temperatuur van de lucht maar iets hoger is. Zelf heb ik daar nu een axiaalfan tussengezet en nu heb ik ook bij stilstand een schone ruit.

Misschien kun je 2 van die slakkenhuisfannetjes tegen elkaar plakken met de ruggen naar elkaar toe, dan blijft het een klein geheel en 2x zoveel lucht.

Je hoeft niet veel lucht te verplaatsen, wel met een hoge snelheid, om je gehele ruit te halen.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op donderdag 18 oktober 2018 21:41:20 (11%)

High met Henk

Special Member

dit is de luchtflow
geel zijn kleppen
roze zijn harde scheidingen
blauw is de koude lucht in
rood is de recirculatie
groen is de flow van of recirculatie of verse lucht

zie hier het gat waar nu een 120 mm fan zit: zit op vorige foto dus net op de plek van de groene pijlpunt.

Gaat dit gangetje in

is 5 cm bij 15 cm zoals geschat.

komt in dit gat uit.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

gaat hierin (hier zou ik evt een radiale fan kunnen hebben)

Maar echt diep is het niet. Hier zitten ook 4 kleppen in.

En hier komen nog kleppen op en passen evt. nog dus extra ventilatoren op zoals hier even los gemonteerd....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Aiai,
A grinder and paint makes a welder what he ain’t...

Je zult er wel wat lucht doorheen krijgen, maar of dat voldoende is om te ontwasemen? Laat staan het een beetje koud houden in de zomer.

Ik zal vanavond eens kijken, ik heb nog wat fink heftige ventilatoren uit een UPS ergens rondslingeren, van het type wat pogingen tot opstijgen doet als je er prik op zet.

Enige nadeel, die zijn 24V

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 19 oktober 2018 15:48:45 (33%)

High met Henk

Special Member

Dat interne kleppenblok is idd niet fraai, maar daar zit veel kunststof van een bestaand mercedes kleppenblok aan.

En als bijkomend nadeel bleek mij oude huvema mig defect. Een gescheurde gasslang merk je erg slecht als hij net achter de euroconnector zit en je alleen kleine stukjes last...

Inmiddels is er een esab en het kachelhuis zelf ziet er best aardig uit toch?? Ook allemaal stukjes plaat.

En de motor hangt er ook nog in.. Motorsteunen zijn ook zelf gemaakt. Het rvs hangt ook nog redelijk.. Maar dat laat ik aflassen...

Ik geef idd toe dat het kleppenblok niet fraai is.

Echter 24 vventilatoren.... Moet ik ook nog een step-up converter in de zekeringkast/relaisprint/besturingsprint opnemen... Ben daar eigenlijk niet zo voor. En de auto ombouwen naar 24v helemaal niet. Accubak is net klaar, startmotor, alternator en lier zijn ook 12v..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Zo'n axiale fan heeft al weinig puf, en dan zit de opening ook nog half afgedekt... ;)
(veel hoekige buizen en openingen is ook niet bevorderlijk voor een goede luchtstroming, of er moeten geleidelijke overgangen zitten...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

Daarom zeg ik.. Dat is niet top, maar gat kon niet groter.. Hoewel ik daar wel iets meer diepte heb.

Tot het kleppenblok is het wel redelijk vloeiend.. Die bocht kan ik nog wel iets vloeiender maken.

Vooral de vernauwing met 1/3 zal parten spelen..
Maar binnen zou een radiaal evt kunnen. Of evt 2 radiaaltjes. Kun je open radiaaltjes evt stacken? Dan zou ik de aanzuig dus in serie zetten en de uitvoer parallel...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

met een axiale fan door die radiator en luchtfilter? zal het niet gaan worden. is die behuizing wel afgedicht overigens? kleine spleten lekken al snel veel lucht omdat die weg minder weerstand heeft als door de radiator heen gaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Behuizing is dicht op een afwateringskanaal onder de airco na.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???