kapotte CRT-monitor

Dit topic is gesloten

mel

Golden Member

Misschien een domme vraag, maar is dat ding niet gewoon te repareren?
Als er weinig licht in zit, KAN dit komen omdat de elco,s in de voeding verdroogd zijn. Het is wellicht de moeite waard om die te vervangen, en alles weer opnieuw in te stellen?
Zelfs als de CRT is ingebrand, moet je toch wel licht eruit kunnen krijgen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
joopv

Golden Member

Op 19 oktober 2018 00:05:50 schreef Bertvangompel:
Hierbij foto's van de beeldbuis en videokaart zoals gevraagd

Die 10 polige card-edge connector is een industrie standaard voor deze inbouw monochroom monitoren. Er staan separate sync en z/w video signalen op. De pinout kan ik zo even niet terugvinden

een monitor van 37 jaar oud, ik gok ook nog af te lezen zonder stroom want nogal ingebrand heeft echt geen emissie meer. miss nog wat met de potmeters te doen op de print, contrast en helderheid iets hoger, maar t zal niet heel veel meer zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zal het nog maar een keer vragen. Wat is de exacte fout van het beeldscherm.

Verder: Brand de "ON" led van het cpu-bord wel? Er zijn bij deze machine ook bepaalde veiligheidscircuits die de boel in het honderd kunnen sturen bij een defect component en dan gaat ook het scherm uit terwijl het scherm zelf niet defect is!

nog afgezien van later aangebrachte veiligheden, er zit tegenwoordig een lichtsluis voor t mes, zodat 3en geen handen bij t mes kunnen houden als iemand ermee snijd. dat mes wil je echt niet aanraken, persdruk van 1ton levert zon machine vlot met de hydraulische persbalk. vervang maar eens zo'n mes, 20 kilo weegt zo'n ding vlot..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De monitor is helemaal doodt.
Ik heb ondertussen al een andere crt monitor uit een andere machine in deze machine geplaatst,maar mijn probleem voor de toekomst is,kan ik zelf een nieuwe lcd monitor met converter samenstellen om in deze machines te installeren.
Ik verleen service aan deze machines en kan wel bij de fabriek een lcd vervanging bestellen maar deze vragen voor deze oplossing € 2.560
en ik vind dat het voor minder dan de helft moet kunnen.
bijgevoegde foto's zijn van de fabrieks oplossing.

Die print is ook een hobby oplossing zie ik. Althans zeker een prototype. Ik zie allerlei patches op het board. Componenten ergens tussen gesoldeerd en pootjes uit een chip omhoog gebogen.

Kortom: Ik zou me diep schamen om daar 2500 euro voor te vragen.

Het lijkt een gewone composite naar LVDS omvormer die ze zelf gemaakt hebben. 30p flex foil gaat naar het LCD. Het printje maakt van het video signaal een frame buffer in een SRAM (K6T1008) met een paar FPGA'tjes (Lattice).

Met een beetje mazzel werkt een willekeurige composiet/kleuren LCD analoog vervang scherm. Misschien dat je RGB aan elkaar moet knopen (met een buffer misschien) en dat je dan gewoon netjes beeld hebt.

Verder is misschien de monitor prima te repareren, 'helemaal dood' klinkt als een potentieel voedings probleem.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

die enorme bedragen zijn vrij normaal, men wil dat de klant een nieuwe koopt natuurlijk. maar ik zou bij helemaal dood ook nog eens gaan zoeken, als er zelfs geen voedingled is, en de machine snijd wel, dan begin maar eens met zekeringen zoeken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oplossingen voor dit probleem kun je kant en klaar kopen. Wij hebben een slijpmachine voorzien van een dergelijke oplossing. We konden twee bedrijven vinden die het speciaal op maat voor je maken. Een Belgisch en een Nederlands bedrijf. Ik kan volgende week wel even kijken of ik kan uitvinden welk bedrijfje wij gevraagd hadden. Maar ze kwamen het netjes inbouwen. het kostte wel een paar K overigens. Maar 70K voor een nieuwe machine of dit maakte de keuze makkelijker. En in de industrie zijn dergelijke bedragen normaal. Ze leveren dan wel iets goeds en geen hobby knutsel. Bij de betreffende beeldbuis was de gloeidraad gewoon stuk. Repareren was dus niet mogelijk. Ook omdat via de normale handel heen beeldbuizen meer te kopen zijn. EBAY is geen normale handel. Anders hadden we het gewoon gerepareerd. Die monitortjes zijn zo eenvoudig opgezet dat als de beeldbuis niet stuk is of hoogspanningstrafo het wel te repareren is. Je kunt je alleen afvragen of je nog wel verder wil met een onwijs ingebrande en versleten beeldbuis die duizenden en duizenden branduren heeft,

Het zou ook best een leuk project zijn om zelf te maken. Een rpi, stevige atmel of microchip cpu die de Hsync, Vsinc en luminantie inleest en daar op een schermpje een beeld van opbouwt. En misschien is een fpga wel handiger.

Leuk om te maken denk ik.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 19 maart 2020 22:41:43 (22%)

Dit topic is gesloten