flyback transformer

je hebt exacte typenummers in je schema staan? veel preciezer als dat gaat het niet worden, dus die kun je het beste gebruiken
als je zomaar wat bakjes open gaat trekken is de kans groot dat het hele ding doorbrand

maartenbakker

Golden Member

Op 20 oktober 2018 09:51:40 schreef joskee:
ik heb al een micro tesla coil om het principe te begrijpen. Nu wil ik iets verder gaan en vonken van 5 a 10 cm maken.

Dan zou ik gewoon voor een grotere teslacoil gaan, met een flyback krijg je geen langere vonken. Kost je alleen maar onnodig tijd (en werkt volgens een ander principe).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 20 oktober 2018 12:45:15 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 oktober 2018 12:44:48 schreef maartenbakker:
[...]Dan zou ik gewoon voor een grotere teslacoil gaan, met een flyback krijg je geen langere vonken. Kost je alleen maar onnodig tijd (en werkt volgens een ander principe).

Ik heb nu een micro tesla coil van elektor die is aangekocht ik wil dus eerst hetzelfde realiseren van iets dat ik volledig zelf heb gemaakt ik moet van de leraar wel nog even wachten met de néon transfo.

maartenbakker

Golden Member

Mag je van je leraar wel een losse secundaire spoel kopen? Anders gaat het wel erg veel werk worden. Aan de andere kant heb je nog wel wat tijd.

Opzich kun je met een flyback waarschijnlijk wel een resonant ontwerp maken dat je dan een SSTC zou kunnen noemen, maar het is toch geen echte teslaspoel. Of je leraar moet genoegen nemen met een simpele flybackdriver zoals hierboven ergens staat afgebeeld.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 20 oktober 2018 14:30:07 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb een sterk vermoeden dat 99% van de leraren alles gelooft waar een flinke vonk afkomt. De meerderheid zal het verschil niet kennen
Maar jij zult je leraar beter kennen

Mijn leerkracht ziet het verschil ik moet ook het hele schema enzo bespreken het is een eindwerk. Ik zou alles zelf maken.

je koopt een sstc, je bouwt een zvs driver, en je wilt een sgtc opleveren? ik snap niet hoe het ene helpt om een andere uit te leggen, het zijn 3 verschillende principes, enige overeenkomst is dat er een hoge spanning uitkomt

Een sstc had ik al en was een beetje voor de show en met de flyback maak ik een spark gap tesla coil