Fruitautomaat elam voyager schorpion

Hoi,

Voor het eerst zit ik op een forum wat voor mij nieuw is.
Ik heb sinds kort een fruitautomaat voor mijn kinderen gekocht.
Momenteel werkt deze naar behoren, behalve de speaker. Draden aan speaker zijn gesoldeerd. Helaas ziin de draden niet aangesloten. Ik denk dat deze aan de printplaat bij audio aangesloten moet worden dmv een connector? Weet iemand hier meer over?
Is er een handleiding / info over deze kast? Alle info is van harte welkom.
Mvg. Gambleproof

Ik ken deze kast niet, maar vrijwel zeker dat deze draden naar het grote moederboard, de MPU leiden. Daar zit ook de versterker en de volumeregelaar. De naam van die kast is iets met "Schorpion" er in, of bedoel je het type van de MPU ("Scorpion")?

Misschien dat wat fotootjes, van het moederbord, helpen. Ik heb hier zelf een te repareren Reel Cash.

Je moet de plug V gebruiken, is gemarkeerd met tekst audio als opdruk. Hiervan de 2 buitenste contacten naar de luidspreker brengen.

Het kan zijn dat het geluidsdeel niet meer werkt vanwege oxidatie door een lekkende accu.

[Bericht gewijzigd door Smallrepairs op zaterdag 20 oktober 2018 23:20:51 (19%)

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Op 20 oktober 2018 23:13:47 schreef Smallrepairs:
[...]Het kan zijn dat het geluidsdeel niet meer werkt vanwege oxidatie door een lekkende accu.

Zeer herkenbaar, helaas. En als die is gaan lekken, zoals bij mij, dan heb je een HELE grote puzzel voor de boeg t.g.v. weggevreten printbanen en wellicht (daardoor) kapotte componenten. Blijft toch bijzonder dat het merendeel van de MPU's daardoor bezwijkt en dat bijv. Varta wegkomt met een product dat linksom of rechtsom na verloop van tijd gaat lekken.

Als iemand schema's zoekt, ik heb alles van mijn MPU ingescand, zij het dat de kwaliteit soms zeer matig is, omdat het drukwerk door de leverancier soms van A3 naar A5 is verkleind...

bprosman

Golden Member

Misschien wat voorbarig maar ik zou na de reparatie zeker de accu extern zetten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bedankt allemaal voor de info.
Mocht het zo zijn dat ik de printplaat moet vervangen, zal ik de accu extern plaatsen.
Dat is een goede tip!
Eerst eens kijken of ik de speaker werkende kan krijgen.
Ik heb een foto van de printplaat toegevoegd.
En als ik inzoom, zie ik een weerstand die bijna weg is.
Dus nog genoeg werk aan de winkel.

Net weer een ander board dan ik heb, al is er veel gelijkenis. Heeft jouw board ook een SW1 (althans, zo heet ie bij mij)? Een soort veertje met een druppel lijm, die kennelijk als een soort van zekering fungeert (je kan de schakelaar niet echt bedienen). Het idiote is dat het ding bij mij aan de andere kant van de knobbel lijm is doorgebroken?! Ik was gisteren het board aan het doorpiepen, omdat de lekkende accu heel veel printsporen heeft opgegeten.

Heb jij trouwens nog schema's e.d. van deze kast / dit board? Zou eigenlijk goed zijn omdat ergens op een centrale plek te hebben staan; ik heb alles wat ik heb gescand...

bprosman

Golden Member

Kan niet inzoomen maar het lijkt of het IC onder de accu ook wat geleden heeft qua lekken en rechts ook.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zie ook een andere thread (van mij als TS), over het stoppen van het "etsproces" door de lekkende accu met azijnzuur (anders gaat het proces gewoon door) en gedeminiraliseerd water. Bij mij is er echt heel veel te vervangen :-(

Op 22 oktober 2018 08:59:27 schreef gdb:
Net weer een ander board dan ik heb, al is er veel gelijkenis. Heeft jouw board ook een SW1 (althans, zo heet ie bij mij)? Een soort veertje met een druppel lijm, die kennelijk als een soort van zekering fungeert (je kan de schakelaar niet echt bedienen). Het idiote is dat het ding bij mij aan de andere kant van de knobbel lijm is doorgebroken?! Ik was gisteren het board aan het doorpiepen, omdat de lekkende accu heel veel printsporen heeft opgegeten.

Heb jij trouwens nog schema's e.d. van deze kast / dit board? Zou eigenlijk goed zijn omdat ergens op een centrale plek te hebben staan; ik heb alles wat ik heb gescand...

Heeft iemand inmiddels schema's en/of een handleiding van deze kast.

Ik ben sinds deze week ook in het bezit van de elam voyager en zou graag de bijbehorende documentatie hebben.

Alles is zeer welkom

bprosman

Golden Member

Er bestaat ook een vrij actieve FB groep met leden met verstand van zaken :
https://www.facebook.com/groups/378692262334891/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.