Digitaal gestuurde ventilator werkt alleen op vol vermogen

Hallo,
Ik heb al gezocht voor een antwoord maar de ze lijken net niet aan te sluiten op mijn situatie.
Alsvolgd, we hebben een 3 tal Segenia suskasten met timer en toerenregelbare ventilator welke alleen nog maar op vol vermogen draaien. Ik dacht een PWM printje tussen de voeding te hangen. Dit lijkt te werken maar ik hoor een zacht brom-toon van t printje en de ventilator. En zitten ook 2 draden naar de vent. Ik heb beide geprobeerd. De zwarte draad gedimd werkt op zich wel.
Moet ik het anders aanpakken?

Dat is geen PWM controller, of een speciale vorm van een PWM controller die men gewoonlijk niet zo noemt maar fase-aansnijdings regelaar. Een dimmer, simpel gezegd.

Het zou met een eenvoudige ventilator goed moeten werken, het klopt wel dat het wat kan brommen. Let er wel op dat de ventilator altijd goed aanloopt, stel de minimale snelheid correct in.

Lambiek

Special Member

Op 21 oktober 2018 14:26:31 schreef Pinillie76:
Ik dacht een PWM printje tussen de voeding te hangen. Dit lijkt te werken maar ik hoor een zacht brom-toon van t printje en de ventilator.

Heb je een link naar die regelaar?

Fase aansnijding werkt op deze manier, lees dit eens door als je wil.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 oktober 2018 15:10:49 schreef Pinillie76:
Op Ali-express gekocht via Multple Practical Toolstore. Ik weet niet hoe ik een linkje hiervan moet maken.

Wat voor type motor is dit dan eigenlijk, wel een 1-fase motor in 2 stappen of zo?

Op Ali-express gekocht via Multple Practical Toolstore.

[Bericht gewijzigd door Pinillie76 op zondag 21 oktober 2018 15:12:37 (73%)

Op Ali-express gekocht via Multple Practical Toolstore.

Wat voor type motor is dit dan eigenlijk, wel een 1-fase motor in 2 stappen of zo?

Lambiek

Special Member

Zo te zien een condensatormotor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 oktober 2018 16:18:02 schreef Lambiek:
Zo te zien een condensatormotor.

..en daar is deze schakeling niet voor be doeld?

Dat is een enkelfasige motor die met een variac of geschikte dimmer wel iets te regelen is.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

De regelaar die je nu hebt is een triac regelaar, en dus een fase aansnij regelaar. En daar zou je de ventilator mee moeten kunnen regelen. Als de ventilator tenminste goed aangesloten is.

Hoeveel draden zitten er precies aan de motor? En zit er nog een aanloop condensator op? Er zou een condensator van +/- 1uF op moeten zitten volgens de foto.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 oktober 2018 16:52:01 schreef Lambiek:
De regelaar die je nu hebt is een triac regelaar, en dus een fase aansnij regelaar. En daar zou je de ventilator mee moeten kunnen regelen. Als de ventilator tenminste goed aangesloten is.

Hoeveel draden zitten er precies aan de motor? En zit er nog een aanloop condensator op? Er zou een condensator van +/- 1uF op moeten zitten volgens de foto.

Er zitten drie draden. Bl= nul, Br en Zw.
Op het printje lijkt een 1uF C te zitten, zie foto.
Als ik alleen de zwarte over de schakeling zet werkt het wel op lichtjes zoemen en brommen na.

Nog een paar fotos van de componentjes.
Zou hier wellicht maar ééntje van defect kunnen zijn? Scheelt me de schakeling tussen bouwen...

het lijkt erop dat de print serie condensatoren bevat, die worden in serie met de motor geschakeld om 2 extra lage standen te verkrijgen. vaak zijn die na een tijd rot, en werkt alleen de hoge stand nog. kwestie van die condensatoren vervangen en klaar..

de 1uf is de aanloopcondensator, dus die 0,47uf en 0,68uf zijn de seriecondensatoren. ik zou ze alle 3 vervangen bij alle units. dan ben je er weer 8 jaar vanaf..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 21 oktober 2018 19:41:51 (25%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat zou top zijn. Maar klopt t ook dat deze huidige schakeling traploos te regelen is, want dat was t namelijk. Mijn inziens waren het geen bijv. Drie stappen...
Hebben jullie een adresje om exact dezelfde te kopen? (...Ali? ;0)

ik mis een foto van de onderzijde van de grote print, er moeten triacs opzitten om traploos te regelen. anders heb je gewoon 3 standen die met een halfgeleider worden geschakeld..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hmm dat ziet eruit als waterschade? Kan weleens de oorzaak zijn :)

Ik vermoed van niet, maar dan zou ik de andere 2 units open moeten maken. Ik denk eerder einde levensduur wat Testman al zei... Ik zeg niet dat t níet zou kunnen. Geen triac's, wel??

lijkt erop dat idd de condensatoren worden geschakeld, met een soort optotriac. dat zou betekenen dat je 2 schakelstanden hebt, evt nog een 3e stand als het geheel aangezet wordt.

om het schema te achterhalen moet de boel opgetekend worden, middels via's gaan de sporen over de print. de fan heeft maar 3 draden, wat de normale hoeveelheid is voor een dergelijk type fan met bedrijfscondensator.

dat witte is geen vocht, je ziet dat wel vaker op printen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 oktober 2018 22:28:19 schreef testman:
lijkt erop dat idd de condensatoren worden geschakeld, met een soort optotriac. dat zou betekenen dat je 2 schakelstanden hebt, evt nog een 3e stand als het geheel aangezet wordt.

om het schema te achterhalen moet de boel opgetekend worden, middels via's gaan de sporen over de print. de fan heeft maar 3 draden, wat de normale hoeveelheid is voor een dergelijk type fan met bedrijfscondensator.

dat witte is geen vocht, je ziet dat wel vaker op printen..

Resume, 5 of 6 condensatortjes vervangen welke omcirceld??
Waar kan ik deze bestellen Testman??

Shiptronic

Overleden

https://www.circuitsonline.net/forum/file/36142

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2028425#2028425 lijkt de bruine draad ook niet lekker in de connector te zitten, bij de overige 3 draden zie je de kern.

@ hieronder, dat is idd ook niet aannemelijk

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 21 oktober 2018 23:06:08 (25%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ts heeft 3 van deze kasten, 3x een losse draad lijkt me erg toevallig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi Testman, zou je kunnen vertellen wat ik precies moet bestellen? (en waar) Ik kom niet ver met googlen...
Alvast bedankt.
Die 2 kleine condensatortjes hoeven niet vervangen? Zijn dat ontstoringscondensatortjes?

je hebt x2 condensatoren van 275V nodig, maar de hulpvoeding van dat printje werkt ook via zo'n condensator, hoe ziet de voorkant van dat ronde printje eruit? het kan zijn dat alleen die condensator stuk is, dat ligt meer voor de hand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens mij zit er verder niets meer op dan 4 leds tbv schermpje en 4 microswitches.

lichten dat schermpje en de leds nog duidelijk op? vaak is de hulpspanning te laag waardoor de elektronica niet goed meer werkt.

op de grote print, onderop zit een klein 8 poots ic, dat is een 7805 spanningsreglaar. als de ingaande spanning minder als 8V is dan krijg je problemen. meet de spanning over beide elco's langs dat ic maar eens, 1 zal de 5V zijn en 1 de hogere ingangs spanning..

waar rook was, werkt nu iets niet meer