Welke oscilloscope?

Hallo,

Ik ben vooral bezig met Arduino en dergelijke, nu zou ik graag een oscilloscope willen aanschaffen via marktplaats maar weet totaal niet waarop ik moet letten.
Ooit heb ik eens op school een paar lessen gehad dus de basis is echt nihil. Ik wil hem echt voor de hobby gaan gebruiken om meer te leren van electronica.

Wie kan mij wat tips geven?

Ha DeDraak,

Dat is niet zo gemakkelijk als het lijkt ik denk dat het criterium bij het budget ligt dus wat wil/kan je er voor uittrekken?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Wat wil je er mee gaan meten, en wat is je budget?
Ik zou wachten totdat je hem nodig denkt te hebben en dan de specs opstellen.

Als je MP een tijdje in de gaten houdt kun je soms een mooie analoge scope scoren voor weinig. Dit jaar heb ik nog een scope met een bandbreedte van 150 MHz voor 35 euro bemachtigd. Als je een digitale scope wilt kijk dan eens naar de budget (Chinese) scopes. Deze liggen nieuw rond de 300 euro voor pakweg 100 MHz bandbreedte, tweedehands blijven ze redelijk waardevast dus mogelijk minder interessant om deze op MP aan te schaffen. Succes met de zoektocht

Al een paar dagen ben ik bezig met een sensor op een analoge sensor:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/142616

Nu loop ik steeds vaker tegen dit soort problemen aan, ik wil bij veel projecten steeds meer de basis electronica leren. Dus het lijkt me dat het niet echt een heel extreem duur exemplaar hoeft te zijn. Als ik maar pulsen kan zien etc.

Als je pulstreintjes wilt onderzoeken, dan heb je niks aan een analoge scope. Dat kan wel heel goed met een digitale scope, met flink geheugen. En dan liefst ook met 4 kanalen. Nieuw vanaf +/- 400 Euro.

Is er ergens een website met richtlijnen wat je ongeveer voor scope nodig hebt afh van bepaalde eisen, roep er maar even een paar:
-Audio <25kHz analoog
-Arduino's <100kHz PWM
-Krachtige controlers <1MHz PWM / langzamere kristallen?
-433/866 MHz zenders? Meer logic analyzer gebied?
Zullen ongetwijfeld andere toepassingen met andere signalen zijn, is maar een idee

Zit zelf ook te twijfelen over een scope, maar bv een MHz blokgolf op een 30MHz owon scoopje? Zie je dan alleen maar ruis of hoe ziet zoiets eruit?

Iedereen lijkt meteen maar naar de 100MHz versie te grijpen, maar heb je dat nodig of gooi je eigenlijk gewoon 100 euro weg en was de 50MHz ook prima?

Op 16 oktober 2018 20:52:36 schreef DK:
Zit zelf ook te twijfelen over een scope, maar bv een MHz blokgolf op een 30MHz owon scoopje? Zie je dan alleen maar ruis of hoe ziet zoiets eruit?

Een één MHz blokgolf zal er wel redelijk als een blokgolf eruit zien.
Mocht die blokgolf voorzien zijn van overshoot, undershoot of ringing, dan zal je dat niet zien. Dit soort afwijkingen zitten in het hoge frequentiegebied.
De blokgolf van 1MHz zie er dus mooier uit dan dat hij in werkelijkheid is.
Heb je een blokgolf van 100MHz, dan zie je die op je 30MHz scope als een sinus van 100MHz. De amplitude klopt uiteraard niet. Eigenlijk zie je alleen dat er een 100MHz signaal aanwezig is. Meer weet je niet want de hogere frequenties zijn weggefilterd. Dit geldt voor een analoge scope.

Iedereen lijkt meteen maar naar de 100MHz versie te grijpen, maar heb je dat nodig of gooi je eigenlijk gewoon 100 euro weg en was de 50MHz ook prima?

Voor een beginner lijkt mij 50MHz voldoende. Een duurdere die hoge frequenties kan halen is vaak voorzien van veel toeters en bellen. Dat geeft een lange leerweg. Wat me wel handig lijkt is een optie om de scoopbeelden digitaal op te slaan. Vroeger gebeurde het vastleggen van scoopbeelden met een fototoestel die via een adapter aan de scoop bevestigd was.

Hubie

Special Member

Analoge scopes worden vandaag de dag voor een appel en een ei verkocht.
Vroeger was dat anders,mijn eerste scope was een Handykit HKS- 130 maar die moest je wel nog even zelf in elkaar solderen.

Later ging ik naar een dumpzaak(Blokgolf in Leiden) voor een 2ehands Tektronix,een gigantisch geval vol met buizen en een loeiende ventilator.

Ik zou in jou geval gewoon een analoge Philips scope kopen en daar een beetje mee gaan meten.

Ik zou inzetten op een compact analoog scoopje, twee kanalen opdat je twee signalen kunt vergelijken, > 15 MHz bandbreedte van een bekend merk (b.v. HP, Tek, Philips, Telequipment, Iwatsu) en dan zo modern mogelijk. Daar zijn er zeer veel van gemaakt, o.a. voor reparaties aan analoge video-apparatuur.

Daar kun je alle voorkomende digitale en analoge signalen bij een 'Duino mee bekijken, leren hoe een scope en probes werken en wat de beperkingen zijn.
Complexere scopes met b.v. dubbele tijdbases, heel snel (>100 MHz) of digitale extra's zou ik mijden, het maakt de bediening en reparatie minder overzichtelijk en het gebruik vereist meer specifieke kennis.

Een moderne digitale scope is natuurlijk mooier, maar voor dezelfde functionaliteit al snel veel duurder als je micocontroller gebaseerd speelgoed uit de weg gaat. Persoonlijk gebruik ik die ook met name bij hele trage signalen en zeldzame verschijnselen, waar je vroeger een analoge storage scope voor zou gebruiken (die ik hier overigens ook zou mijden. Want: kwetsbaar, complex).

Voor puur digitaal werk is een goedkoop logic analysertje erg nuttig, en voor minder dan E 10,- bij ali niet de kosten. De combinatie van beiden, een digitale scope die protocollen kent, is op het moment nog erg veel duurder.

Sine

Moderator

Of een Rigol DS1052E,

Die moet je voor een leuke prijs kunnen oppikken, voor een beginner een prima digitaal scoopje. Niet te veel toeters en bellen, maar dat heb je ook niet snel nodig.
Nieuw heb je ze voor 265 euro, tweedehands moet flink goedkoper kunnen.
-edit- https://link.marktplaats.nl/m1331071364

Ga je voor een analoge, zorg dan dat je ook een recht toe recht aan scope pakt, analoge storage en double timebase enzo is allemaal verwarrend. Zeker philips was goed in het bouwen van dozen met teveel knoppen.

Shiptronic

Overleden

Of een logic analyzer bv. https://www.tinytronics.nl/shop/nl/prototyping/meten/logic-analyzer-8-…

€10,--

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 17 oktober 2018 01:36:38 (70%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zou zeggen en en.
De Rigol van @Sine EN de logic analyzer van @Shiptronic

Op 16 oktober 2018 20:06:28 schreef Hubie:
Bij vraag en aanbod staan een paar leuke scoops.
https://www.circuitsonline.net/aanbod/3/meten

Boat anchors en reparatiespul, leuk voor de verzamelaar en of liefhebber. Voor een klein bedrag koop je een nieuwe entry level oscilloscoop die niet zou hebben misstaan tussen de high end modellen van 15 jaar geleden.

This is the world we know best, the world of madness
fred101

Golden Member

Voor niet repeterende signalen is een digitale scoop beter. Voor een beginner ook want ze hebben allemaal een tante truus knop (auto set). Je kunt ze in rolmode zetten voor trage signalen. Dat moet je zien als het equivalent van een rol papier die je beschrijft terwijl je hem steeds verder afrolt.

Een analoge scoop is bruikbaar voor repeterende signalen. Ze kunnen snel genoeg zijn maar zo snel kun jij niet lezen.

De bandbreedte moet minimaal 5X de frequentie zijn van de snelste blokgolf die je wilt zien. Anders ziet de blokgolf er als een sinus uit en kan de amplitude lager lijken dan hij is. Om het lastiger te maken is ook de stijgtijd van belang want een 10 kHz signaal kan een 1 ns stijgtijd hebben. Maar dat is nu nog een ver-van-je-bed show. 40 tot 60 MHz is een mooie bandbreedte.

Als je gebruikt koopt, let er op dat er probes bij zitten. Die dingen kunnen meer kosten dan de scoop.
Blijf weg van eerste generatie DSO's. De bandbreedte is meestal opgegeven voor niet real time gebruik. Ze zijn enorm qua maat, stroom verbruik en fan herrie en het risico op gebreken is veel hoger. (lege RTC batterij), enorme schade van lekke smd elco's, ouderdom kwalen) Je moet goed weten welke te kiezen.

Als je het budget hebt zou ik naar Rigol of Siglent kijken. Dat zijn de goedkoopste merken die (ondertussen) redelijke scoops maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bedankt voor de reacties,

Het is een Rigol DS1052E geworden. Het zal nog een hoop uitzoekwerk worden maar dat komt wel goed.
Nogmaals bedankt voor jullie input!

Op 17 oktober 2018 20:10:59 schreef DeDraak:
Bedankt voor de reacties,

Het is een Rigol DS1052E geworden. Het zal nog een hoop uitzoekwerk worden maar dat komt wel goed.
Nogmaals bedankt voor jullie input!

Ik kwam dit laatst tegen op conrad (usb scope):

--

https://www.conrad.nl/p/velleman-pcsu200-usb-oscilloscoop-12-mhz-2-kan…

Of iets duurder:

https://www.conrad.nl/p/velleman-pcsgu250-usb-oscilloscoop-12-mhz-2-ka…

Geen idee hoe goed dit is, maar ik krijg de indruk dat je dan qua software vrij high end zit (incl. fourier freq. analyse, etc).

--

Verder kun je ook software vinden voor je pc/laptop, en je mic/line-in gebruiken voor de input (je moet zelf dan wel een tussen-print bouwen). Met een externe usb soundcard van 10 euro (uit veiligheid voor je pc/laptop) ben je dan vrij goedkoop uit, en misschien nog niet eens zo slecht.

https://www.instructables.com/id/Use-Your-Laptop-as-Oscilloscope/

--

Als laatste hoor ik graag kritiek (of pluspunten) op de bovenstaande 2 opties. Dit omdat ik zelf in die richting zit te kijken om binnenkort wat mee te doen. Of is zo'n softwarescope in de praktijk toch behelpen, en kun je beter voor een stuk hardware gaan en even sparen voor iets goeds.

Het lijkt me een goede optie als je de investering er uit haalt binnen de afschijftermijn, die is bij dit soort PC-based producten in de praktijk echter een stuk korter als van een normaal apparaat. Je hebt nu ook erg fraaie USB scopes met zwevende ingangen, die lijken mij erg praktisch.

Voor professioneel gebruik is dat geen bezwaar, voor de hobby zou ik het op basis van ervaring in mijn omgeving niet doen. Je eindigd na een jaar of tien, twintig met wiebelige, antieke hardware en OS-sen die moeizaam in bedrijf te houden zijn, alleen maar voor één apparaat of machine waar geen updates meer voor zijn.

ik heb lang geleden zo Velleman ding gehad.
Wat een miskoop was dat.
Ieder zijn smaak, maar ikv ind het gewoon niet praktisch. Ik wil gewoon een ding met knoppen die ik aan kan raken. Stekker erin knop aan en meten.
Ik vind het combineren van dat ding op een laptop waar ik op dat moment waarschijnlijk al tig andere schermen open heb staan persoonlijk niet fijn.

Ik weet ook niet hoe het tegenwoordig is met de pc software die daarbij zat, maar die was destijds al erg verouderd en na de overstap van windows 7 naar 8 en 10 deed het ding het überhaubt niet fatsoenlijk meer volgens mij.
Daarom heb ik nu een Rigol DS1054. Die doet gewoon wat hij moet doen. Ook niet altijd even duidelijk, maar ik weet wel dat die over 10 jaar nog steeds hetzelfde doet als hij moest doen (tenzij componenten slijten natuurlijk), maar geen windows/driver niet meer compatible zijn etc issues.

Bovendien kan de USB-scoop slechts 30V op de ingangen aan.
De Rigol 300 Vrms.

Het is een Rigol DS1052E geworden

Heel makkelijk te leren scope om mee te beginnen.

Die Velleman USB scopes zijn zwaar behelpen. 12 MS/sec is erg traag, en 4k geheugen is niks. En ze worden geleverd zonder probes. Als je die er los bijbestelt kom je op bijna dezelfde prijs als de Rigol. Ik zou het wel weten.

Op 22 oktober 2018 19:44:39 schreef markce:
[...]Heel makkelijk te leren scope om mee te beginnen.

Het gaat inderdaad erg goed, er zitten al de nodige uurtjes in..