wandcontactdozen doorlussen

Waarschijnlijk een simpele vraag en waarschijnlijk één die al vaker gesteld is. Maar ik vind niet zo snel een antwoord in het forum.

Ik ben de zolderverdieping aan het renoveren en heb een nieuwe groep naar zolder aangelegd. De kabel komt nogal niet centraal op de verdieping aan (enig mogelijke plaats). Nu wil ik langs de wandjes onder het schuine dak een aantal wandcontactdozen plaatsen (8 ongeveer). De verwachte belasting is niet noemenswaardig: enkele lampen, computer, printer e.d. Het grote aantal is vooral voor flexibiliteit.

Het makkelijkste zou zijn om ze allemaal door te lussen, van wcd1 naar wcd2 naar wcd3 etc. Maar waar ik dat bij 2 dozen zonder al te veel nadenken zou doen, ben ik bang dat 8 doorgeluste wandcontactdozen te veel van het goede is.

Zijn hier regels voor (wettelijk, brandweer, NEN)?
Wat raden jullie aan?

je mag de wcd's gewoon doorlassen, als het inbouw is dan kun je ook lasdoppen achter het wcd gebruiken, dat telt hetzelfde als een lasdoos. ik vermoed echter dat het opbouw wcd's worden, wel een grondplaat gebruiken!

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor je reactie.
Het worden trouwens inbouw wcd'en.

Is er helemaal geen limiet voor het aantal keren dat je mag doorlassen? Iedere las is toch een extra weerstand en een extra kans op een slecht contact?

het beste is achter de wcd lassen met een stel wago's. dat telt als een lasdoos, en 8 centraaldozen op 1 groep komt ook wel vaker voor. als je in het wcd doorlast, gebeurt het nog weleens met terugduwen dat er 1 draad loskomt uit de klemverbinding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vergelijk het met wandgoot in kantoren, daar zitten legio wcd's op 1 groep doorgelust op de dubbele aansluiting van de wcd, of de laatste jaren helemaal hip en snel via 2.5mm2 Wieland doorkoppelstekkers.

Waarom zou je al die steek dingen gebruiken als je gewoon twee draden onder een schroefcontact van de WCD kan leggen?

Hiermee kun je gewoon op een degelijke manier doorlussen.

I love it when a plan comes together !

Op 23 oktober 2018 17:22:06 schreef ritmeester:
Waarom zou je al die steek dingen gebruiken als je gewoon twee draden onder een schroefcontact van de WCD kan leggen?

Hiermee kun je gewoon op een degelijke manier doorlussen.

Misschien omdat schroefcontacten in wcd’s vrijwel allemaal door steekcontacten zijn vervangen. Alleen wat bouwmarktspeelgoed en wcd’s zonder randaarde heeft vaak nog schroefcontacten.

Op 23 oktober 2018 17:25:30 schreef T-sec:
[...]
Misschien omdat schroefcontacten in wcd’s vrijwel allemaal door steekcontacten zijn vervangen. Alleen wat bouwmarktspeelgoed en wcd’s zonder randaarde heeft vaak nog schroefcontacten.

Hmmm... Heb net een set van 16 inbouw WCD's van PH (standard line en met randaarde) binnen en zijn gewoon met degelijke schroefcontacten. Ik ga ervan uit PH geen bouwmarktspeelgoed is.

Al het bouwmarktspeelgoed hebben zeer gammele aansluitingen wat vragen om problemen is.

I love it when a plan comes together !
Sine

Moderator

Peha?

Ben ik niet echt van onder de indruk, het gros van het spul is tegenwoordig (redelijk) aanraakveilig als je het front er af schroeft, het schroefklemmen spul is dat zeker niet.

En schroefklemmen zijn inderdaad zo goed als uitgestorven. En met goede reden.
Ook peha heeft WCD's met veerklemmen overigens, maar ik hoop dat ze die wat beter uitvoeren dan de klemmen van hun schakelaars.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 23 oktober 2018 19:06:01 (12%)

Ik begrijp niet zo goed waarom iets aanraakveilig moet zijn als je het front er af schroeft. Weten we niet meer dat je onder spanning staande delen niet moet aanraken?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Ga je lassen achter de WCD dan zou je kunnen kiezen voor een doos van 50 mm diep i.p.v 40 mm diep, een met"extra lasruimte" en die mooie kleine Wago lasklemmen (geen aandelen hoor :-)), die precies het juiste aantal insteek gaatjes hebben, dat scheelt ook weer ruimte.

2 draden onder de schroef (ben ook geen fan van insteek van dit spul) gaat ook prima, dan kan je gewoon met de 40 mm dozen af.
Met 50 mm diep boren is voor sommige mensen een uitdaging de boel heel te houden bij de wat dunnere muurtjes.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op dinsdag 23 oktober 2018 23:49:54 (31%)

zit sinds 2009 in de PV.

de reden dat schroefklemmen verdwenen zijn is simpel, je monteert een wcd met klemverbindingen gewoon sneller af. ook kan de draad draaien in de klem, met erin duwen wel zo fijn, onder de schroef gaat het loszitten of wringt de hele klem eruit onder druk van de draden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 oktober 2018 23:52:03 schreef testman:
de reden dat schroefklemmen verdwenen zijn is simpel, je monteert een wcd met klemverbindingen gewoon sneller af. ook kan de draad draaien in de klem, met erin duwen wel zo fijn, onder de schroef gaat het loszitten of wringt de hele klem eruit onder druk van de draden.

En vergeet de factor 'hufter-proof' niet, net zoals bij klassieke lasdoppen. Hoe vaak kom je geen slechte schroefverbindingen tegen omdat men simpel de kennis niet heeft en hiermee tal van storingen veroorzaakt(e).