2 gebruikers op 1 werkschakelaar

Ik heb een vraagje of dit mogelijk mag of juist niet mag volgens de NEN 1010.
Er hangen op een plek direct naast elkaar 2 apparaten op afstand van de MK en het zou handig zijn in dit geval om beide toestellen op 1 werkschakelaar te plaatsen, mag dat?
Het enige bezwaar wat ik zie is dat als er slechts aan een gewerkt moet worden (wat zelden 1 -2 in de levensduur van hopelijk 10+ jaar) dat dan de andere ook uit staat, maar dat is geen belemmering voor iemand om werkzaamheden uit te voeren oid.

zit sinds 2009 in de PV.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat mag, je mag net zoveel apparaten, toestellen, motoren etc op 1 gezamelijke werkschakelaar aansluiten als je zelf wilt.
Mits de werkschakelaar in de onmiddelijke omgeving zit van de toestellen, etc etc. de rest van de voorschriften voor een werkschakelaar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Het mooiste is natuurlijk als je er een slot aan kan hangen, zodat iemand anders het niet kan inschakelen.. En daarbij horen ook labels...
Het zal de eerste keer niet zijn dat "iemand" even de schakelaar aanzet om "ff vlug" iets te doen... (anders voorzie ik een heel boze Andre 1973 ) :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

dank voor de reacties, er gaat (niet mijn beslissing) toch voor een ander oplossing gekozen worden.
De 2 toestellen met werkschakelaar zouden heel dicht bij elkaar worden geplaatst, meteen vergrendelbare werkschakelaar.

zit sinds 2009 in de PV.
GJ_

Moderator

In machines gebruik je de NEN1010 niet maar onder andere de EN60204.

En volgens de 60204 is een vergrendeling bijna altijd verplicht. Het moet altijd duidelijk zijn waar de schakelaar voor dient:

readily identifiable as to which part(s) or circuit(s) of the equipment is served (for example by durable marking in accordance with 16.1 where necessary).

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 24 oktober 2018 14:35:16 (69%)