Advies inzake afgebroken mini-USB contact

Mijn dochter heeft een rekenmachine van een bekend merk die voorgeschreven wordt door school (2 opties van hetzelfde merk).

Er zit een examenstand op, die alleen via een computer uitgezet kan worden (zodat je tijdens een examen niet het hele lesboek dat je in het geheugen hebt gezet kunt inzien ;) ). Dit lukte niet omdat de computer geen indicatie gaf dat de rekenmachine werd aangesloten.

Na onderzoek bleek het middelste pinnetje van de 5 contacten niet uit te steken zoals de andere 4 en er kon dus geen data communicatie plaatsvinden. Door een stukje tandenstoker erin te drukken, had ik lang genoeg contact om hem uit de examenstand te halen. (Zie foto)

Ik wilde een nieuwe USB-contra in de rekenmachine gaan solderen aangezien hij 2 jaar en een maand oud was toen het euvel zich openbaarde (besteld 23-8-2016). Na telefonisch contact (en voordat ik de rekenmachine had opengemaakt) bleek hij echter 3 jaar garantie te hebben en heb ik de garantie aanvraag in gang gezet. Daarbij ook deze foto meegestuurd nadat ze geen genoegen namen met de uitleg dat het "USB-stopcontact" defect was.

https://i.imgur.com/y8Uaxpvl.jpg

Dit is de reactie van het betreffende bedrijf. Graag advies wat ik hiermee moet/kan. Overigens wil ik er nog bij vermelden dat mijn dochter EXTREEM zuinig is op al haar spullen en bv. pertinent weigert om een andere dan de meegeleverde USB snoer te gebruiken.
De "bijgesloten een usb-poort van dezelfde machine"-foto waar zij over spreken is van een USB-contra waar het middelste pootje niet van is gebroken/verbogen. Niet bijgevoegd omdat dit niet zo veel toevoegt: iedereen weet wel hoe de contra er uit zou moeten zien.

Brief van bedrijf:
Geachte meneer xxx

bijgesloten een usb-poort van dezelfde machine als die van uw dochter. Dit apparaat is al 7 jaren (Mei 2001) bij ons bij de Klantendienst in gebruik om her-installaties e.d. samen te doen met de eindgebruikers.

Dat betekent dat het kabeltje een veelvoud van het aantal keren is gebruikt als een scholier/student dit insteekt/verwijdert.

Toch ziet u de aard van de "slijtage", niets aan de lipjes van de poort zelf. Wij krijgen dan ook geen klachten over een euvel als dit, reden waarom we niet anders kunnen dan dit te beschouwen als "oneigenlijk gebruik", "een fysieke beschadiging van buitenaf na bijna 3 jaren gebruik(December 2015)".

Het spijt me u geen beter nieuws te kunnen geven.

Met vriendelijke groeten,

denk dat ik zo'n zelfde ding op de werkbank to do stapel heb liggen die nat is geworden, moet nog gemaakt worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

die sporen van de tandenstoker is wel een probleem nu, goed zichtbaar dat er iets van 'buitenaf' tegen die connector is geweest.
je had een foto moeten nemen voor het gebruik en moeten zeggen dat communicatie met pc nooit gelukt is met het toestel.

dit is gewoon een fabricatiefout van de connector zelf (dus niet de fabrikant van het rekentoestel)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dit is een "mini ab" usb stekker.
Hier kunnen zowel mini-a en mini-b kabels in.

Mini-a heb ik nog nooit gezien en is volgens wikipedia afgeschaft.

https://en.wikipedia.org/wiki/USB

Ziet er naar uit dat een mini b stekker ook past, echter moet de pcb layout wel klopoen natuurlijk.

GMT+1

Zoals gezegd ging ik ervan uit dat de garantie was verlopen (standaard 2 jaar in heel Europa voor elektronische artikelen volgens mij). En er was haast mee om hem werkend te krijgen: het ding is niet voor niets verplicht bij bepaalde vakken.

Ik doe héél erg mijn best om netjes te blijven, maar de argumentatie is gewoon niet correct:
U heeft een auto gekocht en de motor is vastgelopen. Wij hebben eenzelfde auto en die is niet stuk, dus geen garantie.
Dat is toch een vreemde conclusie?

En hoe moet je zo'n pinnetje in hemelsnaam afbreken of verbuigen? Er is mijns inziens, behalve natuurlijk het stukje hout van de tandenstoker dat logischerwijs geplaatst is NA constatering van het defect, ook absoluut geen schade zichtbaar. Als ik met een naald erin had zitten porren (god mag weten waarom iemand dit zou doen...) was dit zeker duidelijk geweest op het plastic. En dat is de enige manier die ik op dit moment kan verzinnen hoe je zo'n pinnetje door "oneigenlijk gebruik" kunt afbreken.

Ik zet maandag wel de consumentenbond en de rechtsbijstand erop. Het geld (dik 100euro) is misschien overkomelijk, de mijns inziens volledig onterechte afwijzing van garantie absoluut niet. En ik loop ook tegen een flink dilemma aan: ik gun dit bedrijf geen enkele cent meer van mijn geld als dit niet fatsoenlijk wordt opgelost, maar ze maken (A) ook nogal wat chips en (B) dan moet deze rekenmachine toch vervangen worden door ééntje van hetzelfde merk (zoals gezegd voorgeschreven door school, en nog één voor de volgende dochter).

maartenbakker

Golden Member

Zolang de rest van de connector geen braaksporen kent, is zoiets als die onmogelijk een gebruikersfout. Rechtsbijstand en consumentenbond klinkt als een oplossing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Tja het in een connector steken van een tandenstoker is oneigenlijk gebruik. Had je zonder gebruik van een tandenstoker een melding gemaakt was er niets aan de hand geweest en had de fabrikant geen poot om op te staan. Nu heb je gewoon pech en zul je de connector zelf moeten vervangen. De kosten van een nieuwe connector is ongeveer 1 euro. Het argument dat het snel moest is discutabel omdat alle functies wel functioneren, ze zijn alleen niet te programmeren. In het geval dat dat tijdelijk is valt er wel mee te leven.

RAAF12

Golden Member

Ik zie een afgebroken stukje hout in de connector als een mislukte reparatiepoging. De firma kan dan met succes beweren dat er geen recht op reparatie meer is. De garantie dekt alleen fabrieksdefecten. Maar je kan altijd een consumentenrecht deskundige raadplegen.

zoals ik al zei dus. er zijn sporen te zien dat je een tandenstoker hebt gebruik in de connector. en dat zal de fabrikant gebruiken om onder de garantie uit te komen.
het zal nu jouw taak zijn om aan te tonen dat die tandenstoker niet de oorzaak was, terwijl het vroeger de fabrikant zijn taak was om aan te tonen dat die connector ooit intakt was.

had je een foto genomen voor je reparatie, en die opgestuurd, had de fabrikant wel moeten reageren.
die kan dan dergelijke fotos doorsturen aan de leverancier van die usb connector en daar zijn schade verhalen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb de connector al maar krijg de behuizing niet open, daarom had ik hen in eerste instantie gebeld en zo gaandeweg de 3 jaar garantie vernomen... Er zit een flink LCD scherm in (lekker breekbaar) en de handleiding op internet is voor een iets andere behuizing dus ik weet niet waar ik kracht of juist geen kracht moet zetten om de behuizing open te krijgen :(

We zien maandag wel verder...

Het zou altijd ook nog kunnen dat de betreffende meneer van de brief wat reparaties door elkaar haalt aangezien hij het heeft over "een fysieke beschadiging van buitenaf na bijna 3 jaren gebruik(December 2015)" terwijl de bestelbon van 23-08-2016 was bijgesloten en wordt genoemd in mijn email.

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 6 oktober 2018 20:31:18 (40%)

maartenbakker

Golden Member

Op 6 oktober 2018 18:39:23 schreef HenkR:
Tja het in een connector steken van een tandenstoker is oneigenlijk gebruik. Had je zonder gebruik van een tandenstoker een melding gemaakt was er niets aan de hand geweest en had de fabrikant geen poot om op te staan. Nu heb je gewoon pech en zul je de connector zelf moeten vervangen. De kosten van een nieuwe connector is ongeveer 1 euro. Het argument dat het snel moest is discutabel omdat alle functies wel functioneren, ze zijn alleen niet te programmeren. In het geval dat dat tijdelijk is valt er wel mee te leven.

Natuurlijk is het het handigste om de connector zelf te vervangen, maar je vergeet in bovenstaande argumentatie voor het gemak even dat de connector al stuk was. De tandenstoker was een workaround die de daadwerkelijke reparatie op geen enkele manier duurder of moeilijker maakt, dus feitelijk is er geen feit. Het enige zwakke punt ligt in de vraag wat er eerder was, het mankement of de tandenstoker. Opzich lijkt dat vrij duidelijk, maar met foto was het inderdaad al beter geweest zoals fcapri stelt.

Op 6 oktober 2018 19:47:06 schreef fcapri:
het zal nu jouw taak zijn om aan te tonen dat die tandenstoker niet de oorzaak was, terwijl het vroeger de fabrikant zijn taak was om aan te tonen dat die connector ooit intakt was.

De bewijslastomkering bestaat nog steeds. In het eerste deel van de garantieperiode moet de fabrikant aantonen dat het mankement door de consument kwam, daarna andersom.

En inderdaad, wat r-p zegt kan door een verwarring komen. Misschien een ander exemplaar, misschien dat december de levering naar de distributeur of de winkel was.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 6 oktober 2018 21:58:44 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

met een kleine schroevendraaier kun je vaak die ingedrukte lip weer boven krijgen, het contact onder de kromming ophengelen is vaak de manier, een kleine priem werkt miss nog beter.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik zou met een hele kleine naald proberen. die is fijner dan een tandenstoker.
kleine schroevendraaiers die daar in passen heb ik niet :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
pa3gws

Golden Member

Wat is het merk en model van het apparaat.
Met die gegevens is het misschien wel ergens te vinden hoe hij open moet.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Het is een TI nspire CX. Nu weten we ook meteen de fabrikant die ik zorgvuldig probeerde niet ik een kwaad daglicht te zetten ;)

De handleiding op internet is van een andere behuizing ('onze' accu is bijvoorbeeld met 3 verende contacten á la mobiele telefoon, de bovenstaande handleiding met een stekker).

Ik had iets nodig om de pen weer boven (of op de foto gezien onder) het plastic uit te laten komen, terwijl ik de USB-snoer erop aansluit en er op dat moment dus niet meer bijkan. Daarom was een stukje hout het makkelijkst: erin drukken en afbreken en hopen dat het genoeg is. Je ziet nog steeds niet het contact aan de onderzijde, dus ik denk dat de pen domweg afgebroken is (maar deze noodgreep was wel voldoende om met de juiste connectorstand contact te kunnen maken, dus de actie had het beoogde effect).

Bovenstaande foto is ook met een max200x USB camera gemaakt (met 50x vergroting of zo), het is ook allemaal te klein voor mijn standaard naald. Goed idee om in de naaidoos eens de kleinst beschikbare erbij te pakken en deze aan het gereedschapssetje toe te voegen.

Bij een oude elektronica leveracier van me hebben ze een elektronenmicroscoop. Ik vraag me af of (zelfs de verzwakking bij) de breuk in de pen in situ zichtbaar gemaakt kan worden en of dit TI zou kunnen bewegen toe te geven dat dit domweg het falen van een componentje binnen de garantietermijn is...

Op 6 oktober 2018 21:53:21 schreef maartenbakker:
...In het eerste deel van de garantieperiode moet de fabrikant aantonen dat het mankement door de consument kwam, daarna andersom.

Zo is het... bijna. De leverancier moet binnen de garantieperiode aantonen dat jij als gebruiker het probleem veroorzaakt hebt. Daarna moet jij dat zelf doen (en wordt eea dus verdomd lastig). De redenatie die in de mail staat ("..gaat normaal nooit stuk...") is natuurlijk geen geldig bewijs.
Dus... gewoon terug naar de winkel.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

Zo is het... bijna. De leverancier moet binnen de garantieperiode aantonen dat jij als gebruiker het probleem veroorzaakt hebt.

Even voor de volledigheid, de eerste 6 maanden ligt de bewijslast bij de leverancier, daarna is het aan de kopen zogenaamde “non-conformiteit” aan te tonen. Dat zou in originele staat niet zo een probleem zijn maar met een stuk tandenstoker er in ligt dat wat anders.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Waar komt die 6 maanden vandaan? Naar mijn weten gaat het om de garantieperiode die je hebt gekregen bij aanschaf. Dat is voor bijna alles 1 jaar, en soms 2. Blijkbaar voor de TS zelfs 3 jaar.
[edit] Ok, even opgezocht hoe het nou echt zit:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/v…

Voor elk product geldt dus die 6 maanden waar de bewijslast bij de verkoper licht. De fabrieksgarantie verlengt deze periode. Daarbinnen ligt de bewijslast dus nog steeds bij de verkoper.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 7 oktober 2018 19:15:30 (49%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

Daarbinnen ligt de bewijslast dus nog steeds bij de verkoper.

Bewijslast bij ondeugdelijk product
Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.
Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.

Re : Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.
Die tandenstoker er in maakt dat er niet gemakkelijker op natuurlijk.

Even een beetje off-topic, er zijn 2 soorten garantie, de fabrieksgarantie en de wettelijke garantie. De wettelijke garantie kent in principe geen termijn. Bijvoorbeeld een wasmachine, een verkoper (want daar heb je een overeenkomst mee) komt er niet mee weg als een wasmachine na 2 jaar en 1 dag kapot gaat.
https://www.consuwijzer.nl/vervoer/garantie-op-vervoermiddel/europese-…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Productie datum was december 2015, vandaar dat die meneer deze datum noemde. Is natuurlijk volkomen irrelevant als ik hem augustus 2016 heb gekocht, maar daar kwam die datum dus vandaan.

Na nogmaals mailen is men bereid tot een 'coulance' "vervanging" (uit mail is niet duidelijk of dit een nieuwe zal zijn).

Consumentenbond gaf aan dat ik dit met de verkoper op moest nemen, niet met TI. Maar zoals al uitgebreid besproken is de gang van zaken nu eenmaal anders geweest (>2 jaar oud, dacht geen garantie meer te hebben, dus zelf connector besteld en TI gebeld omdat ik behuizing niet open kreeg, daar toevallig vernomen dat er nog wel garantie op zat en meteen van TI instructies gekregen hoe garantieclaim in werking te zetten (rechtstreeks bij hen) en daarom niet via verkoper (MM) gespeeld).

Ik denk dat ik dat aanbod maar ga aannemen. Nu nog even uitvogelen hoe we dit gaan doen, aangezien deze machine geen dag gemist kan worden en TI hem pas vervangt als de oude bij hen binnen is...

Op 6 oktober 2018 00:37:39 schreef r-p:
bijgesloten een usb-poort van dezelfde machine als die van uw dochter. Dit apparaat is al 7 jaren (Mei 2001) bij ons bij de Klantendienst in gebruik om her-installaties e.d. samen te doen met de eindgebruikers.
[/i]

Bij een reactie met een dergelijke fout erin, wordt ik al wat achterdochtig. Had hier niet 17 jaar (mei 2001) of 7 jaar (mei 2011) moeten staan?

Hoe dan ook: mijn ervaring is dat als je dergelijke apparatuur in een vakhandel koopt, men minder snel geneigd is je af te wimpelen bij simpele ingrepen om het toestel nog even aan de gang te houden, maar vooral omdat je persoonlijk voor de verkoper in kwestie staat (gewoon eerlijk zijn helpt ook, maar daar twijfel ik in dit geval niet aan).

Wat betreft de examenstand: hoe broodnodig is dat op dit moment? Kan ze niet een vergelijkbare grafische machine, zonder examenstand, ergens lenen? Mijn ervaring was dat vrijwel niemand die dingen na hun schooltijd wegdeed omdat ze zo duur waren geweest of omdat ze ze nogmaals gingen gebruiken, maar dan op de universiteit.
Rondvragen bij familie?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

is het een ti84? die had ik onlangs ook 1 stuk, water ingelopen. 1 rij toetsen deed niks meer, printspoortje weggebakken waar er 7 sporen in 4mm breed pcb lopen. koperhaar van een via naar Tp gelegd en weer gemaakt.

ook hier was het ding niet te missen, nodig voor studies..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 oktober 2018 19:24:47 schreef weardguy:
[...]
Bij een reactie met een dergelijke fout erin, wordt ik al wat achterdochtig. Had hier niet 17 jaar (mei 2001) of 7 jaar (mei 2011) moeten staan?

Goed gezien, was me ook opgevallen, maar heb ik laten gaan. Dit voor de voeten werpen had denk ik mijn zaak geen goed gedaan.

Het is een TI nspire CX. Volgens mij is de andere toegestane versie de TI-84 PLUS CE-T. Bij aankoop waren ze op een paar cent na even duur, maar de nspire heeft veel meer opties/geheugen dus de keus was simpel. Helaas wist ik destijds niet dat alle boeken uitgaan van de goedkope (TI-84) en dat daar ook meer apps voor zijn. Dus ze zit opgescheept met eentje waarvan de leraren niet weten hoe hij werkt en die incidenteel (maar echt slechts heel af en toe) veel beter/makkelijker/sneller is dan de rest.

Ook uit de examenstand halen is domweg twee dezelfde rekenmachines aan elkaar koppelen, en je kunt hem eruit halen. Maar die van haar kan dus alleen met de PC eruit gehaald worden omdat ze de enige met een nspire is... :( (En nog met software die maar éénmalig geïnstalleerd kan worden ook, (staat op een inmiddels gesneuvelde harddisk) of je gebruikt de 1 maand geldige proefversie die per PC maar één keer geïnstalleerd kan worden, daar waren we mee bezig op diverse laptops toen het me opviel dat Windows geen melding gaf van een nieuw USB apparaat als we de nspire aansloten, en zo is de bal van de defecte USB-poort aan het rollen gegaan).

In beide gevallen is uiteraard wel een werkend USB-contact nodig...

Op 7 oktober 2018 19:33:48 schreef bprosman:
Bewijslast bij ondeugdelijk product
Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.
Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.

Zonder nou te willen doordrammen over het onderwerp wil ik het toch nog eens neerzetten want er is veel onduidelijkheid over (toegegeven, je brengt mij ook aan het twijfelen). In de link hierboven staat naast jouw quote ook dit:

Fabrieksgarantie en verkopersgarantie
Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het niet uw schuld is. In het garantiebewijs staat waar u recht op heeft en voor welke periode.

Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.

Bijna elk produkt heeft een verkopersgarantie van een jaar of meer. En nu hou ik erover op :-) en de TS heeft er ook niks aan verder.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Toch nog even netjes afsluiten:

Korte uitleg: machine is vervangen.

Langere uitleg:
In oktober 2018 een 'coulance' vervanging aangeboden gekregen en instructies (zoals Post.nl barcode voor gratis versturen) per mail ontvangen.

Maar zoals gezegd zat dochterlief in examenjaar en wilden we geen risico lopen dat ze zonder zou zitten op een cruciaal moment.

Begin augustus 2019 teruggestuurd met Post.nl streepjescode.
Week later gemaild (reply zodat alle vorige correspondentie eraan vast zat) of alles goed was gegaan, want nog geen enkel bericht terug maar trackingcode gaf aan dat pakket volgende dag al was afgeleverd.

TI belt om te vragen hoe het precies zit: uitgelegd en betreffende meneer, ook van de mails, weet nog wel het een en ander te herinneren en gaat het intern uitzoeken. Punt is in ieder geval dat de barcode en hun interne systeem na 3 maanden inactiviteit, ongeldig worden danwel uit systeem verwijderd worden. Dus Post.nl had pakketje nooit aan mogen nemen en gratis versturen...
Nog licht verwijtende opmerkingen over (1) het na 10 maanden pas versturen ipv meteen na emailcontact en (2) dat er niet zo veel mis was als dochter nog al die maanden rekenmachine prima heeft kunnen gebruiken* maar al met al geen vervelend gesprek. En uitkomst was dat er een nieuwe vervanging in het systeem gezet wordt en dat UPS enkele dagen later een pakket zal bezorgen.

Hele donderdag thuis gezeten en wasmachine reparatie niet gedaan vanwege geplande UPS bezorging, blijk ik om 18:17 uur een mailtje te hebben gehad (we hebben het dus over betreffende donderdag) dat het morgen wordt. Toen hebben ze op een of andere manier mijn vrouw die thuis was (buiten was ophangen en bel niet gehoord???) weten te missen en pakketje met nieuwe rekenmachine 's avonds bij de lokale Plus (supermarkt) opgehaald, inclusief batterij en USB kabel (mochten niet mee teruggestuurd worden, dus nu dubbel).

* fijntjes opgemerkt dat dankzij het stukje tandenstoker we nog wel konden communiceren ondanks het afgebroken pootje en dat dit nu net was waar zij (TI) zo'n probleem van maakten en eigenlijk de garantie wilden afwijzen. Maar voor mij is dit een halszaak, voor die meneer een van de 100 verhalen die hij vorig jaar langs heeft zien komen dus ik denk niet dat hij al die details paraat had.