Afzekeren transformator

Goedemiddag,

Ik heb een transformator type Belpa TR 172.63 welke ik wil inzetten als stuurstroomvoeding voor een verwarmingscircuit.

De transformator heeft de volgende eigenschappen:
Primaire zijde: 230V 50/60 Hz 1-fase
Secundaire zijde: 24V 25VA

Zowel op de transformator, als ook op het informatieblad staat dat de trafo afgezekerd dient te worden met 0.16 A-T.

Ik denk te begrijpen dat dit betekend dat ik de primaire zijde af moet zekeren met een (glas)zekering 0.16A van het type "traag".

1. Is dit correct?
2. Welke mogelijkheden heb ik hiervoor?

Ik heb de trafo, samen met wat andere elektronica ingebouwd in een installatiekast en heb nog wel wat ruimte op de DIN-rail. Ik maak momenteel gebruik van rijgklemmen ed uit de serie Wago Topjob S.

Ik kan zelf alleen maar glaszekeringen 20x5 vinden, maar twijfel of ik deze mag toepassen bij 230V/AC.

bvd, René

mvdk

Golden Member

Er bestaan schroefpatroonhouders voor dinrail, ik googelde zoëven.
Phoenix Contact heeft ze ook.
Waarom wil je die trafo eigenlijk beveiligen? Zo'n patroontje gaat pas door als de trafo geheel opgerookt is, te laat dus.

fatbeard

Honourable Member

Het is correct.

Een 0.16A zekering beveiligt op een vermogen van 230x0.16=36.8VA (nominaal), dat is kortstondig (zekeringen hebben tijd nodig om door te gaan) door een 25VA trafo te leveren zonder schade.
Het moet wel een trage zijn, omdat anders de zekering steevast klapt als de boel wordt ingeschakeld.

5x20mm glaszekeringen mogen afhankelijk van het fabrikaat (sommigen zijn alleen tot 50V toegelaten, het staat op de zekering zelf) gebruikt worden om apparatuur af te zekeren.
Voor optimale beveiliging kun je ook aan de secundaire zijde zekeren met 1.5A middeltraag of traag.
Houdt de bedrading tussen trafo en zekeringen zo kort mogelijk (liefst nog iets korter ;)).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Kijk eens even naar de UK5- hesi van phoenix.

Ding mag 500V hebben, glas zekering is ook afhankelijk in wat voor een omgeving qua kortsluitstromen je het gebruikt.

Of anders een PKZM0.1-0.16-T

gewoon een din rail houder voor 5x20 zekeringen en die voor de trafo zetten, voor die maat is de 160maT tenminste goed te verkrijgen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Over het algemeen is een trafo aan de primaire zijde slecht te beveiligen. Hou er dan ook rekening mee dat de 0,16 Amp er bij inschakelen nog wel eens uit wilt gaan. Een goede beveiliging kun je aan de secundaire zijde toepassen, daar plaats je een zekering van 1 Amp. Dan ben je goed beveiligd.
(Ik beveilig 25 VA en 50VA trafos primair altijd met 1 Ampere traag.)
Als je primaire zekering eruit gaat ben je vaak al te laat, zodat je primaire beveiliging alleen maar zorgt dat er geen verdere schade ontstaat.
Glaszekeringen mag je voor niet al te grote stromen gebruiken tot 500 Volt, afhankelijk van merk en type, kijk ook naar de zekeringhouder. Voor jou kun je de Wago 2002-1611 toepassen, voor standaard glaszekeringen van 5x20mm.
Hou ook rekening mee dat glaszekeringen maar beperkt kortsluitvast zijn. De gegevens kun je vinden in de databladen van de zekeringen. Voorbeveiligen kan noodzakelijk zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Toeternietoe gebruikt dit keer meer woorden dan ik.
Ik blijf erbij, zo'n patroontje gaat pas door als die trafo al opgerookt is.

Edit:
Nou kijk, als zo'n trafo in een machine zit die met iets van 100A, of 35A is beveiligd, dan heeft 't zin om iets voor zo'n trafo te zetten. Net zoveel zin als het heeft om de secundaire bedrading in zo'n machine te beveiligen. Gewoon, om een grote plof in de machine te voorkomen als er iets mis gaat. Maar een trafo zelf beveiligen, nou nee. Dus een 6A of een 4A, dat zijn gewoon verkrijgbare maten in porselein schroefpatronen, omdat er gevraagd werd of het verstandig is om glaspatroontjes te gebruiken

Porselein schrijf je met een S. Heb 't opgezocht.

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 25 oktober 2018 20:35:28 (69%)

als je de trafo overbelast gaat een juist gekozen zekering eruit. tijd terug nog gehad bij een groot hekwerk waar de 12VDC van in sluiting lag, men zet er een zwaardere zekering in en roken ging de trafo. voorheen ging deze zekering er nog op tijd uit..

bij grote vermogens trafo's zit je al snel met de inschakelstroom, zeker bij ringkern. onlangs ook een toestel met 2x 1000VA trafo's stuk gehad waar men pvc mee deed buigen, 10A traag voorgezekerd, zekeringen gingen niet stuk maar wel de houders die nogal warm werden van de hoge stromen..

je kunt dus wel degelijk een trafo juist beveiligen, zeker bloktrafo's in kleine uitvoering.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Precies. Zeker als de fabrikant het voorschrijft is er geen reden om ervan af te wijken. Zo lang de zekering niet te zwaar is (te zwaar gaat niet door) en je een trage gebruikt (anders gaat hij te snel door), heb je er een aardige beveiliging aan. Nog beter is een zekering die op stroom en op temperatuur doorgaat, maar die wordt door de fabrikant meegewikkeld en dan kun je bij defect meteen de trafo weggooien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hartelijk dank voor de reacties.

Bij dezen zal ik de primaire zijde afzekeren met de, door de fabrikant opgegeven, trage 0.16A zekering (geschikt voor 230V).
De secundaire zijde zal ik afzekeren met een 1A zekering. Ik verwacht hiermee dat secundair eerder ploft.

Aanvullende vraag nog:

Deze 230VAC/24VAC transformator dient slechts als stuurvoeding. Het relais van mijn thermostaat schakelt hiermee het 24V-230V relais waardoor mijn verwarmingsbron inschakelt. Deze thermostaat is een eenvoudige kamerthermostaat welke zijn voeding normaliter van de CV-ketel krijgt.

Technische gegevens van mijn thermostaat spreekt over contactbelasting:
0.02A - 1.0A bij 20 - 30 Vac, 50/60 Hz (potentiaalvrij schakelcontact).

Klopt het dat ik deze 24Vac stuurstroom in toom houd door in het secundaire circuit nog een weerstand toe te voegen? Mijn circuitweerstand zou, om 0,5A toe te laten dan (24V / 0,5A) = 48 Ohm moeten zijn. Zonder de interne weerstanden te kennen zou ik een weerstandje van rond de 45 Ohm moeten toevoegen. Of werkt dit niet zo bij wisselstroom?

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Wat denk je met het weerstandje te berijken?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Wat ik hiermee wil bereiken? De levensduur van mijn elektronica niet beperken tot een enkele schakeling.

Je moet weten, ik heb slechts een werktuigbouwkundige achtergrond.
Mijn interesse gaat echter verder richting automatisering. Hierdoor is ook een stukje kennis voor elektronica en regeltechniek benodigd. Hier ontbreekt het af en toe aan, waardoor ik veel lees en af en toe vragen stel op diverse fora.

Mijn Belpa 172.63 is volgens de specificaties een veiligheids en beschermingstransformator.

Het ontbreekt mij aan de kennis of dergelijke transformatoren van zichzelf al begrenst zijn op de 25VA zoals staat genoemd op het typeplaatje.

Is dit niet het geval, dan zou ik me voor kunnen stellen dat, bij het eerste de beste schakelmoment van mijn thermostaat, de transformator wordt kortgesloten en zichzelf of de zekering naar de eeuwige jachtvelden blaast.

Uit jouw reactie begrijp ik dat het vermogen van de transformator wordt bepaald door de transformator zelf en dat het onzin is om een weerstand in het secundaire circuit toe te voegen.

Aanvullende vraag nog:

Deze 230VAC/24VAC transformator dient slechts als stuurvoeding. Het relais van mijn thermostaat schakelt hiermee het 24V-230V relais waardoor mijn verwarmingsbron inschakelt. Deze thermostaat is een eenvoudige kamerthermostaat welke zijn voeding normaliter van de CV-ketel krijgt.

Technische gegevens van mijn thermostaat spreekt over contactbelasting:
0.02A - 1.0A bij 20 - 30 Vac, 50/60 Hz (potentiaalvrij schakelcontact).

Klopt het dat ik deze 24Vac stuurstroom in toom houd door in het secundaire circuit nog een weerstand toe te voegen? Mijn circuitweerstand zou, om 0,5A toe te laten dan (24V / 0,5A) = 48 Ohm moeten zijn. Zonder de interne weerstanden te kennen zou ik een weerstandje van rond de 45 Ohm moeten toevoegen. Of werkt dit niet zo bij wisselstroom?

In dit geval moet je dus kijken wat je 24V-230V relais aan stroom trekt.
Dit is dus bepalend voor de contactbelasting van je thermostaat.
Ga je hier een weerstand inzetten dan heb je kans dat je relais niet goed meer inkomt.

Een zekering mag stuk, dat is z'n functie.
Alleen als dit vaak gebeurd dan moet je uitzoeken wat er mis zit.

een zekering in de primaire kant zit er over het algemeen in om het overige lichtnet te beschermen en schade door brand als gevolg van oververhitting / sluiting te voorkomen , niet om de trafo zelf te beschermen .
de trafo beschermen door middel van zekeringen doe je aan de secundaire kant of door een thermische beveiliging in / op de trafo zelf .

mel

Golden Member

Er zijn bloktrafo's die kortsluitvast zijn.
Geen idee of ze dat allemaal zijn, maar daar hoef je dus niks aan te doen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..