RTL SDR ontvanger geen ontvangst op HF

Ik heb van iemand een RTL SDR ontvanger gekregen
https://1.bp.blogspot.com/-a2iy7QFLXAU/WndN_SBWn-I/AAAAAAAAA6U/yO6iUo_LtzMKmduDo7bLZ_OntRq8-XsYQCLcBGAs/s320/RtlSdr.JPG

Op de banden > 30 MHz werkt alle gewoon
Op de lage banden is het helemaal doodstil ook in de avond.
Na een halve dag zit klooien met software instellingen, drivers toch maar eens besloten het kastje open te draaien.

Op de detail foto als ik de antenne ipv de sma connector de punt tegen de weerstand 105 aanhoud met de rode pijl heb ik diverse sterke stations.

Bij de zwarte lijn moet ik denk ik spanning meten voor de transistor of fet.
Op de transistor staat nergens dc spanning te meten. Helaas verdwijnt de printbaan van de 102 smd 1 Kohm onder de rtl print.

De transistor is gemerkt als J3, hier vind ik een heleboel mogelijkheden met Google. ( SMD is niet echt mijn ding)

mel

Golden Member

Als je daar wel signaal ontvangt, is het toch goed? Ik zou me verder niet druk maken, en gewoon de antenne aan die weerstand solderen.
En er moet wel gezegd worden , dat de condities nu ook bar en boos zijn...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat kan wel maar dan mis ik de versterking van de transistor en het ingangsfilter.

Zo net vond ik ergens dat iemand het ingangs circuit al op schema gezet heeft. Er moet dus 3,3 Volt op staan. Nu nog eens zoeken welke soldeer verbinding dat moet zijn.

Toch maar eens een draadje van de spanningsregelaar op de rtl naar de 1Kohm gelegd. Werkt al een stuk beter op de antenne ingang.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 28 oktober 2018 11:38:32 (21%)

Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ha Peter112,

Ik zou bijna denken dat in jouw model nog geen up-converter aanwezig is.
Kan je dat zien aan de andere kant.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Klopt, er wordt direct sampling gebruikt.

Hier een linkje.

En hier iemand die ook problemen had met HF ontvangst. Deze fout is op de foto's van Peter112 niet te zien.
Er moet wel 3.3V of 5V staan zoals hij aanduidt op de foto.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Ha Pertinax,

Ja.... en bedank voor de link maar dat is niet tof :o die chip is veelte ongevoelig ook met dat ene torretje.
Nu weet jij ook wel dat het ruis en rommel niveau op de HF banden hoog is maar.... beter is een up-coverter.
Maar goed @TS heb je de link van @Pertinax al gezien? zijn bij jou die draadjes wel aangesloten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Wat wil je (voor die prijs), het is knap dat het kan. Met een preselector zal het al wat beter gaan.

Nog beter is een upconverter.
Hier bijvoorbeeld staat er eentje met nederlandse beschrijving.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Ha Pertinax,

Zo iets bijvoorbeeld, ik heb de losse chips uit Taiwan van rafael micro en heb een eigen(wijs) ontwerp gemaakt met een betere schonere klok deze is ook te synchroniseren aan GPS.
Ik gebruik dan ook een converter systeem dit zijn drie converters van af heel laag 0.001Hz tot 54MHz.
De prijs is inderdaad laag dan kan je niet verwachten dat er nog een stuk analoge techniek in zit.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Er zijn verschillende stations te horen

op 7.095.443 hoor ik nu (redelijk zacht) EW6W contest roepen.

Ik heb hem gekregen van iemand een zgn prepper. Kon er niets mee worden. Hij heeft nu een 2e hands sony wereldontvanger icf-sw55 gekocht.

Misschien dat ik mijn luister hobby weer eens wat oppak.

Ontvanger ergens neer zetten uit zicht vrouwlief en in de kamer op laptop luisteren.

de 3,3 volt zit als op de foto
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/img_20181028_220843.png

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 28 oktober 2018 22:22:11 (13%)

mel

Golden Member

Op 28 oktober 2018 21:01:52 schreef Peter112:
ontvanger ergens neer zetten uit zicht vrouwlief en in de kamer op laptop luisteren.

de 3,3 volt zit als op de foto
[afbeelding]

Een printje aan de muur hangen ipv een schilderij :P
Dat deed ik ook met een OOE06/20 op de kast gezet, gloeide leuk, maar mn vrouw vond het maar niks...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Deze heb ik ook maar doet ook op HF niet met mij praten!
Misschien ook eens even open maken en kijken in het zelfde gebied.

Oow en het probleem met vrouw?
Vrouw de deur uit en hobby er in!
(stoer he, dat ik dat hier durf te schrijven!)….hier wel! ;-)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

zoals gezegd zijn er schijnbaar 2 problemen
1 zoals ik de 3v3 aansluiting niet doorgesoldeerd
2 de balans ingangen op de rtl print niet door gesoldeerd

Op het schema van 28-10 de X op de print. Zou die chinees daarom denken dat het niet aangesloten hoeft te worden.

En ja ik durf hier ook van alles te schrijven, voor zover ik weet leest ze niet mee.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op maandag 29 oktober 2018 17:39:01 (20%)

rob007

Yarr, Matey!

Help?
Ik zie op de foto alleen een paars draadje van…. Ik denk de min naar de 102…..weerstand?
Maar dat van die balans ingangen….. daar raak ik de weg kwijt?
Zou je dat op foto misschien willen aanwijzen?
Zou leuk zijn als die van mij het strakjes ook zou doen! (ik blij!)

Over het vrouwelijke schoon(Grapje natuurlijk!)
Mijn heksje vind het allemaal wel goed wat ik doe als het maar binnen de normen blijft. ;)

Groetjes uit omg. Rotterdam!
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Ik kan dat type niet maar de chip wel gebruik ik ook en een type van Sony.
Als je direct op de RTL2832U signaal wil toevoeren dan moet je pin1,2,(3),4,5 gebruiken niet allemaal tegelijk.
De pinnen 1 en 2 worden waarschijnlijk al gebruikt voor de tuner van Rafael pin 3 is massa de pinnen 4 en 5 worden niet gebruikt deze zijn de tweede ingang (Q+), (Q-) op de RTL2832U en kan je gebruiken voor direct sampling techniek.
Er moet in de software een keuze gemaakt worden welke ingang actief is maar ik verwacht dat dit in je software aanwezig is als je de lage banden kiest.

Het versterker trapje op de print doet niet veel maar dient om het HF signaal symmetrisch aan de RTL2832U aan te bieden.
Ik denk dat een of ander figuur vergeten is om de verbindingen te legen tussen de moeder print en de USB stick.

Wat je nu moet/kan doen is de baantjes volgen/meten van pin 4 en pin 5 naar je transistor of hier iets aankomt.
De spanning heeft @Peter112 al aangegeven als je kan schuif hier een ferriet kraal overheen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 30 oktober 2018 09:08:18 schreef rob007:
Help?
Ik zie op de foto alleen een paars draadje van…. Ik denk de min naar de 102…..weerstand?
Maar dat van die balans ingangen….. daar raak ik de weg kwijt?
Zou je dat op foto misschien willen aanwijzen?
Zou leuk zijn als die van mij het strakjes ook zou doen! (ik blij!)

Over het vrouwelijke schoon(Grapje natuurlijk!)
Mijn heksje vind het allemaal wel goed wat ik doe als het maar binnen de normen blijft. ;)

Groetjes uit omg. Rotterdam!
Rob.

De aansluiting zit niet op de min, die spanningsregelaar heeft de + 3V3 op de koelplaat zitten.

Op onderstaand plaatje met paars voor de 3v3 aansluiting en rood voor de balans ingangen.
De rode verbindingen zijn schijnbaar niet altijd gemaakt of niet goed door gesoldeerd.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/rtl-sdr-bw22.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/rtl-antenna-circuit-01-bw.png

Voor je aan de gang gaat overtuig je dat je de goede instellingen in bv HDSDR gebruikt ( Q sampling)

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Peter,

Dankjewel hoor!
Begrepen, dus niet de min maar de plus oké!
Ik weet natuurlijk niet 100% zeker of ik deze fouten ook heb maar is het niet voor mij dan misschien wel voor een ander.
Ik zal hem even moeten opgraven en weer op de laptop aansluiten als ik even de tijd hebt.
Denk ook even open schroeven want vertrouw het toch niet, dus zal het nameten.
:-)
Fijn dat je de moeite neemt voor die foto met aanwijzingen word absoluut gewaardeerd!
Groeten uit omg. Rotterdam!
Rob.

https://www.youtube.com/results?search_query=sdr+receiver+repair

https://www.youtube.com/watch?v=5kst5X_vENA

https://www.youtube.com/watch?v=EUIkflVjgQs

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op maandag 11 februari 2019 10:18:27 (11%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Zelf heb ik deze RTL variant niet, maar ik zou die transistor meteen door een bifilair gewikkeld trafo'tje vervangen.
Weer wat minder kans op oversturing en kruismodulatie.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Ik ga nu pas beginnen om die verbindingen te maken! (beter laat dan nooit! vind het ook eng)
Ik denk dat ik een telefoon als vergrootglas ga gebruiken daarvoor.
Nu had ik ook zitten denken om het strakjes te controleren of ik geen sluiting maak het volgende.
Als ik het eerste rode draadje vast heb en dan een(1) meetpen op de aarde van de antenne aansluiting en de andere aan het draadje mag ik geen, of geen directe verbinding hebben?
Zo ook bij het tweede rode draadje?

Ook had ik gedacht om het draad brugje eerst te buigen en op maat te maken en dan op het weerstandje eerst te solderen.
Daarna zo ook het tweede brugetje.
Deze twee zijn voor mij (denk ik) de moeilijkste om te solderen.
(ben er een beetje bang voor ook want de ogen de handjes…..) ;-)

Tis lullig maar als je in de zon door die twee gaatjes kijkt zie ik zo de zon,
Met andere worden die gaatjes zitten wel mooi in een lijn.
Maar jah, de onderste grote print daar waar de verbinding moet zitten/maken daar kan ik precies niet bij!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Krijg nou de pip! Het is nog moeilijker dan dat ik dacht!

(klik even nogmaals op de foto om te vergroten?)
https://www.circuitsonline.net/forum/file/36324

Ik dacht dat zoals Peter112 getekend heeft in het rood dat die draadjes zo ook moesten,
Maar nee ik moet die gaatjes gebruiken waar ik de zon door zag schijnen!
Ik zat net met mij telefoon te klooien en toen zag ik dat het eilandje het dichtst bij de RTL chip echt alleen maar een eilandje was HOOWWwww stom dat ik dat nu pas zag.

Ik zal nog even wachten met solderen misschien hebben jullie nog tips of zo?

Zelf zat ik nu te denken om eerst met een dun draadje te proberen om die eilandjes te besmeren met soldeerpasta?
En dan het draadje te vertinnen, er in te steken (Te lang houden!) en dan het draadje te verhitten met de soldeerbout.

Mis/vergeet ik nog iets? Zoals eerder gezegd tis moeilijker dan ik dacht!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Nou oké geen tips.
Het geeft niet nee heb ik, en nee kan ik nogmaals krijgen.
Ik zal als ik ff tijd heb gaan proberen de kontakten te solderen.
Hopen maar dat het me lukt want dit is blind solderen wat ik nu ga doen,
Maar het kan niet anders denk ik.

Des al niet te min zet ik hier nog wel neer of het wel of niet gelukt is.
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Ik zie je nu pas ;) je kunt ook je wikkeldraad gebruiken als je een goede diameter heb.
Het voordeel dit smelt/verdampt veel minder snel als PVC.
Dan je voorgestelde werkwijze aanhouden draadje iets langer blank en er door heen.

Nu zie je onder je subprintje ter hoogte van je soldeer gaatjes ook twee gaatjes die mag je ook gebruiken kan je het draadje er doorheen steken.
En de 3V3 mag geen probleem zijn neem ik aan :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hoowww hallo Henk,

Ja wat jij bedoelt dat begrijp ik!
MAAR,
Op dat smalle SDR printje daar zitten ook 2 gaatjes maar als je goed kijkt is een(1) van die gaatjes loos!
Dus van af dat gaatje gaat GEEN spoor! Met andere woorden het spoor zit aan de onderkant.
(kijk maar eens als je die foto nog een keertje aangeklikt hebt, dan kun je het zien!)
Dus dat word even morren en priegelen want heb ik mij zitten bedenken ik ga met een dun draadje –
Van af de andere kant proberen soldeerpasta er op te smeren MET, dat draadje!
Daarna ga ik met een te dun/dunner draadje, Extra dik vertint proberen contact te maken door dat draadje te verhitten.
En misschien moet ik meermaals een poging doen,…….denk ik!

Tis wat omslachtig maar…

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Om het niet moeilijker te maken volg dan @Peter112 zijn advies.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,

Ik ben net klaar nu!
Wat een @#$%&* werk zeg! ( dit is eigenlijk geen werk voor mij! )
Ik heb het ook door gepiept en volgens de piepert zou het oké moeten zijn.
Weet niet of het lukt maar ga nu maar testen, kijken of er brand uitbreekt ;-)
Op hoop van zegen zullen we maar zeggen.

Of ik straks gelijk terug kom of weet ik veel moeten we maar even zien Henk maar je hoort nog!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?