Panasonic TX-P50VT50E knippert 8 keer rode led bij uitval

Beste mensen,

Mijn plasma valt regelmatig uit en gaat dan met 8 keer knipperen van de rode led in uit/standby stand.
In de service aanwijzigingen van Panasonic staat dat het SS board daarbij verdacht is. Ook wordt aangegeven dat de "grounding paths around the mounting holes" met fijn schuurpapier opgeschuurd dienen te worden. Dat heb ik gedaan en het leek aanvankelijk goed maar nu is het na een paar dagen weer mis. TV speelt max. 5 min en gaat dan met 8 failure links weer uit. Verder heb ik belangrijke soldeerpunten op het SS board nog eens doorgesoldeerd. Helpt dus allemaal niet.
Alle componenten op het SS board zien er netjes uit, geen tekenen van componenten of plekken die erg warm zijn geworden. Ik kan natuurlijk een nieuw SS board kopen en wisselen maar is dat het?. De TV is 5,5 jaar oud, dat vind ik nog te jong om weg te doen.
Het SS board zit rechts boven in de hoek bij opengeschroefde achterwand (zie foto).
Overigens had ik dit verschijnsel een jaar geleden ook en is toen vanzelf weggegaan.

Wie heeft een idee wat ik nog kan doen?
Alvast bedankt voor de reacties.

groeten Erik

Grounding van alle printen nalopen en controleer of SS print geen losse contacten heeft alsmede de voeding nalopen

Bedankt sms voor de tips.
Voor de SS print heb ik dat al gedaan, kan natuurlijk iets over het hoofd hebben gezien.
Voor de voedingskaart en mainboard nog niet gedaan. Moet haast wel zoiets zijn.

Alles nagelopen, aardpunten doorgestudeerd. Niks geholpen.
Waarschijnlijk is het mainboard (A-board) defect. Ik heb al even gekeken maar die is niet zomaar even te krijgen (TNPH0988 1A).
Iemand nog andere ideeën?

je kan controleren of processoren op mainboard oververhit raken eventueel koelen met koudespray om te localiseren.

ik had inderdaad ook dat idee, heb met een extra opgepakt koellichaam geprobeerd. Hielp niet zelfde effect. Het gekke is dat de tv vanmiddag zo weer 1 uur onafgebroken speelt. Nu draait de tv ook alweer een uur zonder uitvallen. Het lijkt wel een soort random gedrag.

zou toch eens voeding op losse of slechte contacten controleren. zou toch even alles qua temperatuur ook even nalopen.

Heb je ook de massa punten van de "achterplaat" van het beeldscherm opnieuw geschuurd?

Error 8 is meestal het ss board, eenvoudig meten door gewoon op de fets te meten en op de ingang van de voeding. Echter heb ik ook vaak genoeg meegemaakt dat het SC module toch oorzaak was, ook sluiting in de fets.
Moeder bord kan inderdaad net zo goed.
Massa problemen kwam bij dit type al veel minder voor dan bij de 30 serie er voor. Wat je kan proberen wanneer je NERGENS sluiting meet, SOS opzoeken en los nemen, vaak genoeg gehad dat de oorzaak dan naar voren komt . Een ampere meter zou ik dan wel in circuit zetten

Da's nou het probleem Arnold, TV speelt gewoon en valt in enen uit. Ik tip nog steeds opeen los contact, maar SOS losnemen is wel een goeie.

Ook meegemaakt in een 50 zeg maar dat de fets op het ss module niet goed gesoldeerd zaten.
Afijn iets moet die SOS hoog maken dus los nemen en meten.

Bedankt voor de tips.
Ik denk inderdaad ook aan een los contact. Alle transistoren heb ik nagekeken op de SS print dat zijn smd contacten, was niks geks aan te zien.
De TV draait nu weer gewoon foutloos sinds een paar dagen. Zondag 3,5 uur. Gisteren een paar keer een paar uur zonder uitvallen. Dat wordt dus lastig meten .....
Overigens wat valt er te meten? Waarvan meet je de stroom als je de SOS hebt los genomen? Welk circuit wordt hier bedoeld? De voeding naar de SS print?

@William: ik had inderdaad massa punten van de achterplaat geschuurd met fijn schuurpapier. Bij de SS print, mainboard en power board.

IDD je meet de stroom welke naar de SS module gaat. Als je een multimeter zoals Fluke een min/max functie heeft, dan kan je de stroom monitoren.

Soldeer gewoon alle FETs na, net zoals Arnold zegt. Ik heb het ook in een bruin verleden gehad zoals ik in eerdere posts heb gezegd. Met huidige soldeer is het erg moeilijk te zien.

TV speelt al de hele week zonder uitvallen. Ik wacht even verder af. Zonder uitval valt er niks te meten en te maken. Bedankt zover.

Misschien heb je ongemerkt toch een schroef harder aangedraaid OID en probleem opgelost.Lekker zo laten,anders zou ik toch de FETs opnieuw solderen.

Na bijna een jaar spelen is het toch weer mis. Het begon van de week met regelmatig uitvallen met de bekende 8 keer knipperen van de rode led. Nu start de TV consequent niet meer op. De groene led licht even op en vervolgens knippert de LED 7 keer, een andere foutcode dus.
Heeft dit met de vorige foutcode te maken? FETs nasolderen is eerder geopperd, is dat het? Wie heeft nog ideeën, als ik de TV toch losschroef ...
Alvast bedankt voor de reacties.

Klinkt nu als losse massacontacten in de voeding en misschien andere onderin de voeding??

Ben nu een paar weken verder en heb het volgende gedaan:
SC, SD en SU board vervangen> geen resultaat, nog steeds 7 links;
Power board er uit gehaald en op een aantal plekken doorgestudeerd: TV ging 1 keer aan, daarna weer 7 blinks;
SS board vervangen: geen resultaat weer 7 blinks.
Ik heb het voedingsboard nogmaals langsgelopen en andere punten doorgestudeerd: geen resultaat.

Verder heb ik met combinaties van het lossneden van stekkers, zie bijgevoegd schema het gedrag van de TV gevolg. Dat komt overeen met de tabel behalve bij S11 en SS33 lossneden blijft de TV niet aan zoals wel in de tabel staat. Er komt weer de 7 blinks code.

Ik krijg de neiging om een ander voedingsboard er in te zetten.
Wie heeft er nog ideeën wat ik nog meer kan doen? Het is een lastige storing.
Alvast bedankt.

Meest gerelateerd naar voeding, maar misschien dat andere hier nog een tip hebben..