Philips 3D Led TV 42PFL7008K/12: LED knipperd 2x

Hallo allemaal,

Ik heb een Philips Led 3D TV van het type 42PFL7008K/12.
De LED knipperd 2x kort, dan langere tijd er tussen en dan weer 2x kort (gaat zo maar door).

Nu vermoed ik zelf dat het de voeding is die stuk is.
Ik ben best wel handig met een soldeerbout, maar met electronica onderdelen qua waardes etc. heb ik wat minder verstand van.
Ik kan best het powerboard er uit halen en zelf elco's etc. vervangen, maar er blijft altijd wat spanning op het powerboard staan denk ik?
Ik heb de stekker sinds gisteravond uit het stopcontact.

Hoe kan ik het powerboard het beste ontladen?

En hoe kan ik de componenten het beste doormeten?
Ik heb een multimeter.

Ik heb even een foto gepost van het powerboard

Wellicht komt dit probleem met het powerboard vaker voor?

Alvast bedankt voor de reacties

Groetjes Marco

Op 5 november 2018 12:00:12 schreef m nagelhout:
Hallo allemaal,

Ik heb een Philips Led 3D TV van het type 42PFL7008K/12.
De LED knipperd 2x kort, dan langere tijd er tussen en dan weer 2x kort (gaat zo maar door).

Nu vermoed ik zelf dat het de voeding is die stuk is.
Ik ben best wel handig met een soldeerbout, maar met electronica onderdelen qua waardes etc. heb ik wat minder verstand van.
Ik kan best het powerboard er uit halen en zelf elco's etc. vervangen, maar er blijft altijd wat spanning op het powerboard staan denk ik?
Ik heb de stekker sinds gisteravond uit het stopcontact.

Hoe kan ik het powerboard het beste ontladen?

En hoe kan ik de componenten het beste doormeten?
Ik heb een multimeter.

Ik heb even een foto gepost van het powerboard

Wellicht komt dit probleem met het powerboard vaker voor?

Alvast bedankt voor de reacties

Groetjes Marco

Op 5 november 2018 12:00:12 schreef m nagelhout:
Hallo allemaal,

Ik heb een Philips Led 3D TV van het type 42PFL7008K/12.
De LED knipperd 2x kort, dan langere tijd er tussen en dan weer 2x kort (gaat zo maar door).

Nu vermoed ik zelf dat het de voeding is die stuk is.
Ik ben best wel handig met een soldeerbout, maar met electronica onderdelen qua waardes etc. heb ik wat minder verstand van.
Ik kan best het powerboard er uit halen en zelf elco's etc. vervangen, maar er blijft altijd wat spanning op het powerboard staan denk ik?
Ik heb de stekker sinds gisteravond uit het stopcontact.

Hoe kan ik het powerboard het beste ontladen?

En hoe kan ik de componenten het beste doormeten?
Ik heb een multimeter.

Ik heb even een foto gepost van het powerboard

Wellicht komt dit probleem met het powerboard vaker voor?

Alvast bedankt voor de reacties

Groetjes Marco

Ik zie wel cirkeltjes rond bepaalde solderingen

Met zeer grote zekerheid kan ik je melden dat niet de voeding maar je moederbord defect is.

QFU1.2 chassis, mainboard is de oorzaak. Meten is weten dus even een service manual downloaden.

Dan zat ik er dus helemaal naast.
Ik zal eens kijken waar ik de service manual kan vinden

Ik heb de processor op het mainboard opnieuw warm gemaakt met een hete lucht soldeerbout, en nu doet hij het weer.
Waarschijnlijk tijdelijk.
Maar nu doet de afstandsbediening het niet meer, terwijl ik alle stekkertjes weer terug heb geplaatst.

maartenbakker

Golden Member

Rehotten is geen reflowen. Als je een zo goed mogelijke kans wilt maken moet je er op zijn minst flux onder spuiten en liefst ook nog wat voorverwarmen als het een grote chip is. Begeeft hij het opnieuw dan zou reballen met loodhoudend soldeer mogelijk nog uitkomst bieden. Ik moet er wel meteen bij zeggen dat ik alleen nog heteluchtervaring heb met kleine chips. Als de omstandigheden wat meezitten hoop ik wel wat meer te gaan experimenteren; het is toch belachelijk dat al die mainboards zomaar afgeschreven moeten worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Meestal is reflowen of reballen ook geen succes, de processor zelf is meestal de oorzaak..

Op 5 november 2018 18:52:16 schreef smd:
Meestal is reflowen of reballen ook geen succes, de processor zelf is meestal de oorzaak..

Dat klopt niet helemaal, ik kan hier nu niet verder op in gaan maar er komen ook andere fouten voor die inderdaad lijken op een defecte processor maar wat achteraf iets anders blijkt te zijn.

De processor wordt te warm inderdaad, het koelelement wat er op zit is niet voldoende.

Ik denk dat ik iets heb beschadigd op het moederbord tijdens het verhitten van de processor, waardoor de afstandsbediening het niet meer doet, kan dat?

Ik vermoed dat je TV het beste voor een donor kan gaan, word echt een gebed zonder einde... Processor is te beschadigd en moederborden zijn er niet meer, tweedehands ook niet of ook brak.

maartenbakker

Golden Member

Afstandsbediening is een simpel circuit meestal. Als het ontvangertje en de verbinding tussen mainboard en ontvangertje goed zijn, is de kans aanwezig dat juist net dat balletje van je processor heeft losgelaten. Voor de zekerheid even met schema erbij controleren of ik geen onzin praat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 6 november 2018 19:48:49 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De tv doet het nog steeds goed verder.
Heb een remote app gedownload op mijn telefoon, en kan hem volledig bedienen.
Maar het zou fijn zijn als ik de originele afstandsbediening weer kon gebruiken.

Waar zou ik zo'n schema kunnen downloaden Maarten?

maartenbakker

Golden Member

Bij Elektrotanya, zoeken op chassistype (staat ook achterop, iets van QFU).

Hoe werkt die remote app? Via het netwerk (wifi) ofzo?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oke, dankt je wel.
De app werkt via het netwerk (wifi) inderdaad.
De tv zit bekabeld met het netwerk verbonden.

Ik heb een universele afstandsbediening gehaald, en die werkt wel, dus het ligt aan de originele afstandsbediening die niet werkt.

De originele ab is met rf signalen. Die moet gekoppeld worden .
De universele zal waarschijnlijk alleen ir zijn.

Ik ben er achter gekomen dat ik de originele afstandsbediening opnieuw moest koppelen.
Dus die werkt nu ook gelukkig.

Tv werkt nog steeds naar behoren, maar waarschijnlijk moet ik een extra koeling op de processor plaatsen om oververhitting te voorkomen.

Ik heb gezien dat er een ander moederbord te krijgen is met android, en dat die sneller werkt, maar die zit al snel op ruim €200,-

Iedereen hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Marco

Benl2c, dat klopt inderdaad, daar kwam ik achter toen ik het help menu ging raadplegen in de tv.

Bij voorbaat excuus voor de schop omhoog. Per stom toeval kom ik op deze thread terecht, heb exact dezelfde televisie en exact hetzelfde probleem.

Vanavond dus nieuwsgierig de televisie open geschroefd en de binnenkant eens bekeken. Op het oog niets vreemds te zien en dus na het lezen van bovenstaande de verfbrander erop gezet (in de zachtste stand). Nadat de processorkoeling te warm was om aan te pakken de stekker erin gestopt en tot mijn stomme verbazing ging de televisie aan...! Ik ben het servicemenu ingedoken (062596+INFO) maar kan bij de errorcodes niets noemenswaardigs vinden. Kan iemand me uitleggen waarom dit werkt en hoe lang dit werkt?

Saillant detail is, dat de televisie al enige weken uitstond en morgen de nieuwe televisie geleverd wordt...

maartenbakker

Golden Member

m nagelhout gebruikt als ik het goed begrepen heb, echte reflowapparatuur en flux. Met een verfbrander moet je geluk hebben, dus toestel niet als goed werkend verkopen. Zelf gebruiken, dan zie je vanzelf hoe lang het goed gaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Helemaal stabiel werkt-ie ook nog niet. Maar het verbaast me wel dat met het voorverwarmen van de processor de TV weer werkt. Overigens ook alleen dan, want met een "koude" start blijft het ledje tweemaal kort knipperen. Een soort diesel, lijkt het wel ;-)

Maar hoe is dit voorverwarmen te verklaren? En hoe is dit blijvend op te lossen?

Blijvend oplossen is moederbord vervangen. tussentijds reballen en koeling processor verbeteren.

maartenbakker

Golden Member

Verwarmen kan misschien tot gevolg hebben dat de tin een beetje zacht wordt en alles wat meer tegenelkaar aan trekt als het niet volledig gelijkmatig verwarmd is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Met excuus maar een verfbrander gebruiken om storing te zoeken en te vinden is voor mij helemaal nieuw.