versterker in auto 12-220v

Anoniem

Ik heb een idee. Ik heb het gevoel dat de versterkers op 220v altijd veel meer aankunnen dan op 12v. Als ik nu mijn techniks 310w dus 2x100wat in de auto bouw en der een omvormer bij in doe, leek mij dit veel harder te kunnen dan die schijt 12v versterkers met van die hoogspannings kabels richting de versterker. Of zit ik nu eigenlijk helemaal verkeerd met het rendement? want je moet van 12v naar 220v en dan weer terug naar 50-60v ofzo.

Hugo Welther

Moderator

Het rendement van je voeding(trafo) in je versterker is altijd 10x beter dan van een omvormer van 12-230V en dan weer in je versterker.

Overigens heb je hier een sinusomvormer voor nodig. De meeste omvormers leveren een blokspanning en daar zijn trafo's niet zo blij mee. Een sinus omvormer gaat aardig wat €uro's kosten.

Overigens is dit onderwerp al meer aan de orde geweest, gebruik even de zoekmachine van het forum.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik denk hier iets anders over. ik heb zoiets namelijk zelf ook ooit gedaan. Met blokgolf. Nu is het zo dat als je een GOEDE versterker hebt met een GOEDE voeding dat het best wel goed werkt. Het enige is dat je de trafo wat meer hoort verder niks. Ik heb er helaas geen schema van was namelijk een proefje.Maar je moet eigenlijk gewoon een grove versterker bouwen die een wisselspanning aan je trafo geeft dan is dat wel te doen.