Groepenkast EEM

Beste mensen,
Wie heeft ervaring met groepenkasten van EEM.

Ze zijn goedkoop, maar hebben geen Kema keur.

Wie heeft hier ervaring mee.

Alvast bedankt.

max23

Wat is goedkoop...
Zelf heb ik het niet zo op de budgetkasten en componenten. Een ABB/Hager/Eaton kast is wel wat duurder, maar om nu 100 eur te besparen op een kast.. Kast gaat 10+ jaar mee. Dan ga ik niet het risico nemen om goedkope onderdelen te nemen.
Groepenkast, bekabeling, gas enz.. dat zijn geen dingen waar ik op WIL besparen. Idem overigens voor dingen als autobanden. Veiligheid gaat voor een paar euro besparen.

Merken als EMAT, EPRO en GACIA moeten zich voor mij nog bewijzen op de long-term. Triggert dat ding over 10 jaar nog conform specs?

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op woensdag 7 november 2018 16:18:32 (19%)

die laatste merken is A keuze rommel, alamatjes 18mm heeft geen enkel A merk, maar wel zo'n plekmerk, daar is met specs gerommeld anders had een ander die ook wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 november 2018 16:13:50 schreef DJSmiley:
Wat is goedkoop...
Zelf heb ik het niet zo op de budgetkasten en componenten. Een ABB/Hager/Eaton kast is wel wat duurder, maar om nu 100 eur te besparen op een kast.. Kast gaat 10+ jaar mee. Dan ga ik niet het risico nemen om goedkope onderdelen te nemen.
Groepenkast, bekabeling, gas enz.. dat zijn geen dingen waar ik op WIL besparen. Idem overigens voor dingen als autobanden. Veiligheid gaat voor een paar euro besparen.

Merken als EMAT, EPRO en GACIA moeten zich voor mij nog bewijzen op de long-term. Triggert dat ding over 10 jaar nog conform specs?

Ik heb al best wat EMAT gebruikt.. en de oudste zijn nu jaar of 5... geen probleem tot nu toe...

Geen verlopen aardlek of lamme zekeringen. Ook niet bij zware belastingen... of veelvuldig terecht trippen... (klushok/testbank)

EMAT en eaton is zelfde kast.. voor zover ik weer alleen andere componenten.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Sine

Moderator

De kast maak ik me dan ook niet ZO druk over ...

meer de rommel die erin zit, als je dat spul tegenkomt bij bedrijven of woningen weet je dat er een zzpér of beunhaas bezig is geweest. vooral die zonnepaneel bedrijven willen dat spul gebruiken. aansluiten zoals t hoort kunnen ze ook al niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de reacties,
Toch geeft EMAT al 10 jaar garantie op deze kasten wat aangeeft dat men wel vertrouwen heeft in de kwaliteit.
Dat doen A merken als Hager en ABB niet.( ? )

10 jaar garantie zegt niks over kwaliteit. Zeker voor een onbekender merk is het een marketing-truuk. Het geeft vertrouwen, jij bent het bewijs. En hoeveel mensen komen werkelijk terug met een automaat die onterecht tript of juist trigger-happy is?

Maar andersom vind ik vind de antwoorden hier op het forum (ook in andere topics hier over) kort door de bocht. Weinig goede argumenten dat het werkelijk slecht spul zou zijn. Veelal mensen die zelf in de branche zitten en denken "nooit van gehoord, dat zet je toch niet in een verdeelkast!", maar de onderbouwing is mager.

Het lijkt me logisch dat als je EMAT tegenkomt je weet dat er geen grote installateur bezig is geweest, en dat het meestal kleine bedrijfjes zijn. Maar dat zegt an sich niks over kwaliteit. Want alle grote jongens krijgen van die A-merken dusdanige kortingen op de inkoop dat je ver onder de prijs van (bijv) EMAT uitkomt, dus dan kies je natuurlijk voor een bekend merk.

Begrijp me niet verkeerd, ik ga zelf ook op m'n gevoel af en neig dan naar een A-merk.
Ik moest laatst een 1-fasige kast hebben, 6-groepen + 1-fornuisgroep, 2 aardleks en 1 hoofdschakelaar. EATON was (incl BTW!) nog geen 50 euro duurder dan EMAT. Dus was de keuze snel gemaakt, want voor die laatste paar tientjes besparing ga ik natuurlijk geen "goedkope rommel" gebruiken.

Het blijft echter de vraag.. is het echt goedkope rommel?

If you want to succeed, double your failure rate.

Het is inderdaad goedkoop, maar het gaat wel ver om het dan ook maar rommel te noemen. Je moet je daarbij realiseren waarom de z.g. A-merken zo duur zijn. De prijs van die spullen gaat 4 keer over de kop voordat het bij de klant terecht komt. De "kleine jongens" hebben dat in de gaten gekregen. Ze nemen genoegen met een kleinere marge en kunnen daar toch goed van rondkomen.

Op 7 november 2018 17:41:39 schreef testman:
die laatste merken is A keuze rommel, alamatjes 18mm heeft geen enkel A merk, maar wel zo'n plekmerk, daar is met specs gerommeld anders had een ander die ook wel.

Ik kon me in deze opmerking wel een beetje vinden. Althans, "daar is met de specs gerommeld" is wederom kort door de bocht, maar je kunt je wel afvragen waarom de grotere spelers hun aardlekautomaten niet als 1-module versie hebben; het scheelt al snel veel plaats in de kast.

Maar ik zie dat bijvoorbeeld GE ze ook in het productgamma heeft, dus gaat ook dit argument ten onder (of je moet GE geen gerenommeerd bedrijf vinden...). Ik denk dat we volgend jaar ook de andere fabrikanten met aardlekautomaten van 1-module zullen zien komen.

If you want to succeed, double your failure rate.

GE heeft allerhande merken onder hun dak, oa vyncier valt er onder tegenwoordig. van GE ben ik idd geen fan, kom er wel spul van tegen, maar onder A merken valt het niet..

die goedkope alamatjes hebben minimaal 3000kA afschakelstroom nodig, maar ik geloof dat daar mee is gesjoemeld, de vonkkamer is veel te klein. goedkeuring door kema of vde is er?

mij valt het op dat de kleinere merken vaak een behuizing hebben die te gelijkend is op een A merk, daar krijg je zo een rechtszaak van als dat niet een sub merk was van datzelfde merk, of hun hebben rechten voor gebruik van hun behuizing/mal verkocht.

of het is natuurlijk chinees, die doen dit dagelijks, en daar is een rechtszaak winnen voor jatten van patenten van andere fabrikanten niet te doen, er zit een ronde kant aan, dus niet hetzelfde claimt men dan..

ik ken het, uit de fabrieken van philips en osram in china komen ook fake producten van dat merk, te herkennen aan de vele chinese tekens erop. tevens ook diverse afwijkende specs tov het origineel voor de europese markt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer