Samsung panel settings 40" na wisselen mainboard 32"

Na het succesvol wisselen van een defect mainboard doet t toestel het weer in deze 40" eh5500 . DE 40" type heeft nu het mainboard van de 32". Echter moet ik de panel option nu aanpassen in een andere type ivm calibratie van het grotere panel of juist niet. Rare is dat ik na selectie van alle drie 40" adressen de presets niet goed meer werkten en dan met name de film presetting in het beeldmenu geeft dan even zwart beeld en totaal verlopen kleuren. Zet ik toestel weer terug in de 32 mode in service dan is alles weer normaal in de presetting. Wat is de juiste setting dus na wisselen van een mainboard in het service menu?

*hier heb ik geen app voor nodig

Ik zou het gewoon lekker op 32" laten staan als alles dan in de "user space" gewoon correct werkt. Dat panel formaat zie je daar toch nergens terug. (Ja, mogelijk bij de service informatie, maar daar kijkt toch geen hond naar.)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Jawel hoor je kan de panelsettings aanpassen . Ik denk alleen dat het niet goed gecalibreerd is omdat de setting voor een 32"panel in fabriek is gebeurd en niet voor de 40" panel. Bij option en dan type instellingen. (Enter en dan links rechts kan je alle schermgroottes instellen)

*hier heb ik geen app voor nodig

Schermcalibratie is m.i. een zwaar overgewaardeerd iets.
Filmmodus is sowieso niet kijkbaar. (Walgelijk gelig en onscherp beeld).
En zó veel verschillen panels nu ook weer niet dat "calibratie" noodzakelijk is. Verschillen zie je alleen als je verschillende toestellen tegelijk naast elkaar zet en exact hetzelfde beeldmateriaal laat weergeven. Als toestel op zich maakt het geen kont uit. Beeldbeleving is ontzettend subjectief.

Ps.: het service menu is geen user space! ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Mijn LG heeft nog steeds 47" software terwijl het een 37" is. Met dank aan de service-monteur...

Kwam er pas veel later achter, werkt verder prima. Behalve dat ik liever 37" software op een 47" paneel had gehad... ;)

Toch is het beeld steeds weer heel anders qua kleurverzadiging en contrast en ook helderheid (ook van de backpanel) lijkt het.... en lijkt het ook de instelling per panelsetting ook te onthouden. Op de 32" setting werkt ie nu goed en loopt ie niet in de soep als ik de filmsetting kies. Doe ik dat wel op de 40" setting (3 mogelijkheden) dan gaat ie ook niet goed terug meer naar de standaard en dynamisch setting en is dit duidelijk een foute instelling. ER is trouwens nog een setting bij MAINL SVC mode en dan SVC panel 2012 origin 2013 SVC of 2014 2015 tm 2021 . Weet iemand wat dit betekent ?

*hier heb ik geen app voor nodig

zoals MnM al zei!overal af blijven en laten !als het toch goed is!
ik heb in de service menu al mensen zitten kloten!en dan weer goed krijgen!?

Yep, al eens prutsers gezien, dachten wel ff MBV youtube filmpje hun TV te kunnen "verbeteren" en ja, verkeerde menu item te pakken en... geen beeld meer! En dan kan ik het herstellen?? Tsja, als ik een tovenaar ben!

RAAF12

Golden Member

Samsung kan via remote service de beeldsinstellingen weer goed zetten. Snipje uit Tweakers

Op 9 november 2018 18:24:45 schreef smd:
Yep, al eens prutsers gezien, dachten wel ff MBV youtube filmpje hun TV te kunnen "verbeteren" en ja, verkeerde menu item te pakken en... geen beeld meer! En dan kan ik het herstellen?? Tsja, als ik een tovenaar ben!

Klinkt bekend, ik kreeg ooit een tv aangeboden voor reparatie die niets meer deed nadat de klant zo slim was in het service menu de MPEG4 optie aan te zetten die er uiteraard niet eens inzat in dat model. Resultaat een TV met een error 2 waar je niet even terug kan in het service menu.
Gebruik het service menu alleen als het nodig is!!

Ok, de tv werkt goed nog steeds. Dus laten we het service menu maar met rust verder. Wel factory reset gedaan dus.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op dinsdag 13 november 2018 12:14:13 (71%)

*hier heb ik geen app voor nodig
Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)