vocht in buitenverlichting ?

Beste mensen,
Ik heb het volgende probleem: na ongeveer 10 min gaat de aardlekschakelaar eruit die de buitenverlichting met garage regelt.

Waarschijnlijk een vocht probleem, hoe kun dit het beste oplossen.

( hoe lokaliseer je de oorzaak? ).

Wie kan me helpen?

max23

Begin eens met de buitenlamp open te maken om te zien of het werkelijk een vochtprobleem is.

Als die maar uitvalt na 10min zullen er meerdere lampen de oorzaak zijn, waarschijnlijk een accumulatie van kleine verliezen en ik vrees dat je ze bijna allemaal zult moeten opendoen.

Wat je ook kunt doen is de weerstand meten (megohm's) aan het begin (spanningsloos in de kast) en dan de middelste lamp en dan meten wel deel het slechtst eraan toe is.

LDmicro user.

kun je dit meten met een multimeter met M ohm bereik , of moet je een speciale Megger hebben.

Met een gewone ohmmeter is dat ook wel te doen als je wat feeling hebt en ik vermoed dat het zelfs tussen de 1 en 50 Kohm's zal zijn als je meet.
Je zou toch tenminste 500kohm moeten meten tussen fase's (F+N) en aarde.

LDmicro user.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Met een miltimeter gaat dat vaak niet, de meetspanning is te laag.
Je omschrijving is een typisch vochtprobleem.
Eerst de makkelijkste dingen nakijken, buitenlampen, daar kan van de zomer een spinnetje een webje in gemaakt hebben en dan nu met het vochtige weer ..........
Kijk ook alle zaken na die op een stopkontakt zitten, koelkast, wasmachine, en weet ik niet wat je in je garage hebt staan.
Hoop voor je dat het niet in een onderdgrondse kabel is

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Schaf een weerstandtester aan. Kan je meteen die installatie waar je de groepenkast wilt vervangen, óók even meggeren.

bedank voor de reactie, welke weerstandstester adviseer je mij? ( merk / type )

mvdk

Golden Member

Ik googelde even op "oude megger", en kwam weer op circuits online uit, in een drie jaar oud topic. https://www.circuitsonline.net/forum/view/126442
Kijk daar eens rond.

RAAF12

Golden Member

Maak de buitenlamp eens open en kijk of die vochtig is van binnen. Condenswater moet weg kunnen lopen aan de onderkant. Heb je er alleen last van als het heeft geregend?

mel

Golden Member

De meeste mensen maken buitenverlichting zo waterdicht mogelijk..
Het condensgaatje aan de onderkant moet juist open zijn, zodat het water er weer UIT kan lopen...
Dit geldt ook voor spatwaterdicht schakelmateriaal trouwens.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ik heb op aliexpress gekeken voor een isolatie tester deze kosten ongeveer vanaf een paar tientjes, deze zijn volgens mij niet vergelijkbaar met Fluke.

welke types / merken zijn aan te bevelen en waar moet je op letten?

Ik laat me graag adviseren.

max23

Anoniem

Maar neem die adviezen dan wel met een korreltje zout.
Een megger aanschaffen doe je als je sterkstroomtechnieker bent die regelmatig met verlies geconfronteerd wordt. Of als je ten einde raad bent en denkt hem in de toekomst ook nog regelmatig te gebruiken.
je schaft je toch ook niet meteen een spuitcabine aan als je eens een krasje op je wagen hebt?

Als het een lek is dat voldoende groot is om de ALS er uit te gooien, dan is de verliesweerstand kleiner dan 230V/30mA : 7,6 kOhm. Alhoewel een megger meer zekerheid biedt, is de kans groot dat je ook met een gewone universele meter
dergelijke grote isolatielekken kunt opsporen.
Dus éérst met je universele meter proberen.
Als de gemeten weerstand kleiner is dan enkele honderden kOhm, heb je een aanknopingspunt.

Circuit spanningsloos zetten en de fout zoeken door eliminatie. en visuele inspectie suc6!

Vaak zie je dan al water staan in de verdachte armatuur of condens in de kap. Wat Mel zegt klopt. Als iets waterdicht moet zijn, moet het ook drukbestendig dicht zijn ofwel moet je een opening laten om condenswater weg te laten lopen.
Er hoeft zelfs niet eens insijpeling te zijn.We noemen dat een vochtval. Overdag zet de lucht in de armatuur uit en wordt door kleine openingen eruitgeperst. 's avonds als het vochtig en koud is wordt vochtige lucht door de onderdruk naar binnengezogen en verdeelt zich over de aanwezige lucht en condenseert. De volgende dag herhaalt zich dit en na een tijdje staat er een heuse plas in de armatuur.
Een beschadigde grondkabel is ook een grote kanshebber.

Op 14 november 2018 12:12:37 schreef max23:
ik heb op aliexpress gekeken voor een isolatie tester deze kosten ongeveer vanaf een paar tientjes, deze zijn volgens mij niet vergelijkbaar met Fluke.

Ik zou de paar tientjes nog even in de portemonnee houden, en eerst een paar armaturen open schroeven. Grote kans dat je het daarmee gaat vinden.
Een isolatieweerstandmeter (ook wel Megger genoemd) is leuk voor o.a. een storingsmonteur die regelmatig dit soort storingen heeft, en wat ervaring heeft met het gebruik van zo'n meter.

Is het trouwens een aardlekschakelaar met meerdere groepen, of een aardlekautomaat?
Bij een aardlekschakelaar met meerdere groepen moet je er eerst achter zien te komen in welke groep het probleem is.
Als dat standaard na zo'n 10 minuten is kan dat makkelijk zijn, alle groepen achter de aardlekschakelaar uit zetten, en dan elke keer 1 groep aan zetten. Bij welke groep de aardlekschakelaar uitvalt daar zit (waarschijnlijk) het probleem.

Als je de groep gevonden hebt laat je deze uit, en dan alle buitenarmaturen welke dan spanningsloos zijn een voor een open schroeven.

In het uiterste geval even je woonplaats vermelden, misschien is er iemand in de buurt met een isolatieweerstand meter.

Anoniem

max23 zet anders jouw woonplaats even in jouw profiel. Misschien is er wel een COer in de buurt waar je een megger kunt lenen.

Anoniem

Doe maar éérst even met je universele meter, je oogjes, gezond verstand en een schroevendraaier.
Pas als dat niet lukt kun je dat voorstel overwegen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 14 november 2018 12:52:04 (21%)

pas nog bezig geweest met een aardstoring die opkwam bij zware regen. op die groep zei de megger 0,00 en toch bleef de aardlek dan nog in. na wat zoeken in een lichtmast 2 kabels losgegooid die 15kohm gaven op de dmm.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 14 november 2018 19:56:21 (40%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Ter inspiratie enkele zaken waar het probleem kan zitten:

- boiler (kleintje in keukenkast of grote in badkamer/berging/kelder/zolder)
- vaatwasser
- buitenverlichting
- pompje van vijver
- beschadigde kabels

Zonder gereedschap: alle zekeringen afleggen en 1 voor 1 weer op zetten, best lang genoeg wachten tussen 2 zekeringen.

rubber kabels zijn ook kanshebber, door de zon rot geworden, nu zorgen ze voor aardsluiting na de regen van afgelopen dagen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het probleem is opgelost, een van de buitenlampen was de oorzaak.
bedankt voor de reacties.

Het kan ook een vochtprobleem zijn door mieren, deze sjouwen zand onderin je armatuur en het vocht uit het zand circuleert door de zuil en kruipt overal in waar je het niet willen hebben.
[knip]

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 21 november 2018 00:37:03 (18%)

Anoniem

Dat weten we dan ook weer. Als je armatuur vol zand zit ligt het aan de mieren. Als ie vol honing zit daarentegen moet je in de eerste plaats aan bijen denken ;-)

Die site staat bol van de interessante ondehoudstips zoals: "vervang defecte lampen..."

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 20 november 2018 22:25:51 (22%)

Hubie

Special Member

Spam.
Hierboven.En als er vocht inzit? Goudvissen?

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 21 november 2018 00:32:38 (11%)

maartenbakker

Golden Member

Het idee om de armaturen 2 keer per jaar schoon en gangbaar te maken, is opzich niet slecht. Genoeg mensen die dat niet zullen doen.

Alleen om dan als nieuwkomer meteen naar je eigen site te gaan wijzen lijkt me niet zo gewenst. Cut & Paste had misschien geen haan naar gekraaid zolang je er geen advertentie van maakt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 20 november 2018 23:14:39 (42%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Het voorbeeld van mieren die een lamparmatuur vol zand stouwen is er wat met de haren bijgesleept, maar een kortsluiting door een binnengedrongen insect is niet geheel onmogelijk.
Maar of het waarschijnlijk is? Ik heb in de keuken een grote plafondlamp met ronde tl. Daar zit een glazen sierkap op die aan de rand een smalle opening heeft. Elke zomer moet ik die kap er af en toe afhalen om de dode vliegjes en muggen te verwijderen die zich ophopen.
Maar een kortsluiting heb ik er nog nooit in gehad.
En in een buitenarmatuur liggen de draden natuurlijk niet zoals in een uv-vliegenlamp bloot en evenwijdig op korte afstand van elkaar. De kans dat insecten een kortsluiting veroorzaken is niet heel erg groot.