RF modulator voor oude antenne Tv

Hallo,

Ik heb een simpel vraagje. Ik heb een RF modulator waarmee ik een scart kabel signaal kan aansluiten op de coax ingang van oudere televiesietoestellen. Bestaat er een manier om deze modulator ook aan te sluiten op oude toestellen die geen coax ingang hebben, maar enkel een antenne hebben?

Als de TV het kanaal kan ontvangen waar de modulator op zendt, dan ja.
Begin eens met een stukje montagedraad te solderen aan de kern van de coax. Het geïsoleerde montagedraad een paar 1 tot 10 slagen om de antenne wikkelen. Eventueel hetzelfde met de mantel, als de antenne een dipool is. Als het één enkele spriet is, dan kan je (als alleen de kern koppelen onvoldoende is) de mantel van de coax verbinden met een aanraakbaar metalen deel van de TV (dus niet de TV open maken en 'm met een normaal onbereikbaar metalen deel verbinden! Daar kan spanning op staan)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bedankt. De kanalen van mijn modulator zijn instelbaar dus normaal moet het wel lukken.

maartenbakker

Golden Member

Sommige van zulke TV's hebben alleen kanaal 2-12 (VHF), dus als je modulator bij 21 (UHF) begint kan je pech hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 14 november 2018 04:02:59 schreef maartenbakker:
Sommige van zulke TV's hebben alleen kanaal 2-12 (VHF), dus als je modulator bij 21 (UHF) begint kan je pech hebben.

Als een TV een antenne heeft lijkt het mij dat het om een portable TV gaat.
Je zult weinig portables vinden met alleen kanaal 2-12 denk ik.

RAAF12

Golden Member

Ik ken ze niet. De ingebouwde UHF tuner was wijdverbreid in dat boeiende tijdsgewricht. Hetzelfde geldt voor de hogere VHF kanalen. Maar om het wilde gokken te voorkomen had de topic starten beter alle relevante informatie kunnen posten. Merk TV, type modulator enz. Als de posting verluchtigd wordt met foto's van de onderhavige objecten zou dat zeer gewaardeerd worden door de geachte speurneuzen hier aanwezig.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 14 november 2018 11:06:10 (52%)

Het hangt helemaal af van hoe oud die tv is ja. Ik denk dat als het om een transistor-TV gaat, dat er wel een UHF tuner in zit.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Ik lees oude toestellen met enkel een antenne als: "er zit een antenneingang op die ik niet ken en waar een sprietantenne aanzit". Dat zijn vaak transistorportables inderdaad en die hebben bijna altijd UHF, maar als er geen type gegeven is, ga ik uit van het algemene geval. Toestellen met een onbekend soort antenne-ingang, en die hebben niet altijd UHF.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

TS heeft het niet over een spriet maar en antenne-ingang. daarbij denk ik richting heel oud, met name de 300 Ohm ingangen met banaan (daar stond een antenne bij getekend) Uhf zit in die kerels niet altijd in.

coax naar dat soort oude bussen doorverbinden kan voor een test door gewoon de centerpin van de coax contact te laat te maken met een van de twee antennebussen. propere oplossing is een balun.

Shiptronic

Overleden

Op 13 november 2018 23:50:31 schreef retro man:
Bestaat er een manier om deze modulator ook aan te sluiten op oude toestellen die geen coax ingang hebben, maar enkel een antenne hebben?

Ik lees iets anders ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 14 november 2018 18:27:57 schreef Shiptronic:
[...]

Ik lees iets anders ?

je hebt gelijk ik lees soms te snel en denk altijd te ver :9

maartenbakker

Golden Member

Enkel een antenne betekent in elk geval niet dat er enkel een onbekende plug opzit, dus blijft over of een heel goedkoop "youngtimer" TV'tje waar echt geen ingang opzit verder of een wat oudere waar de antenne gewoon achterop met schroefklemmetjes of een plug op de antenne-ingang is aangesloten. Ik ken geen oudere modellen zonder aansluitmogelijkheid. Het dichtstbijzijnde zou eventueel nog een Russische portable kunnen zijn waar de antenne bovenop rechstreeks in de plug zit.

De TS is met de antwoorden tot nu toe waarschijnlijk al voldoende geholpen, maar als hij ons terug wil helpen zou het leuk zijn als hij nog even merk en type en/of foto van de achterkant kan plaatsen ;)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 14 november 2018 20:06:02 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor de antwoorden alvast en mijn excuses voor de karige informatie.

De modulator die ik heb is maar een goedkoop ding.

https://www.ebay.co.uk/itm/Compact-RF-Modulator-Audio-Video-TV-Convert…

De bedoeling is om op een kleine tentoonstelling oude foto's te vertonen op een paar retro uitziende(jaren 50/60/70/80) televiesietoestellen. Ik weet dat de beeldkwaliteit niet super zal zijn, maar dat doet er niet echt toe.

Ik heb dus voorlopig nog geen toestellen aangeschaft, maar ik zie dat de toestellen die ik kan vinden op 2dehands of marktplaats vaak enkel een antenne hebben. Nu is de vraag: Welke types toestellen zal ik hiervoor kunnen gebruiken?

deze bijvoorbeeld overweeg ik aan te schaffen

https://www.2dehands.be/audio-video-tv/televisie-apparatuur/zwart-wit-…

Ook is er al een zeer goedkope TV op komst met enkel een sprietantenne

maartenbakker

Golden Member

Op de derde foto kun je zien dat deze gewoon een antenne-ingang heeft, net als 90% van alle TV's uit die jaren.

Ik denk trouwens dat je met dit soort kleinere jaren '70 en '80 toestellen wel het beste af bent, of zelfs nog naar de jaren '90 kunt uitwijken. Jaren '60 toestellen en ouder, en grotere toestellen, zijn wat minder bedrijfszeker voor jouw gebruik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

zou het op dergelijke toestel nog mogelijk zijn?

https://www.2dehands.be/audio-video-tv/televisie-apparatuur/zwart-wit-…

[Bericht gewijzigd door retro man op zondag 18 november 2018 14:13:26 (66%)

maartenbakker

Golden Member

Een late-jaren '50 toestel. Dat kun je niet verantwoord uren laten spelen zonder restauratie. Als je er geen verstand van hebt of geen kundige restaurateur in de buurt, kun je beter voor transistortoestellen vanaf de jaren '70 gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Zo dan,
Dat is wel een heel erg oude doos,de opvolger van het Philips hondenhok??

maartenbakker

Golden Member

Het is een Multi-België toestel, die werden altijd wat langer doorgeproduceerd dus zien er sowieso gedateerder uit. Het zou een 17TX113A kunnen zijn waarvan de productie rond 1955 begonnen is. Dus dan zit er nog een model tussen het hondehok en deze in.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."