Toshiba 32S3633DG lcd tv - onderdelen en service manual

Goedendag,

Ik ben opzoek naar een service manual voor de Toshiba 32S3633DG lcd tv. Eventueel zoek ik een adres voor specifieke onderdelen (boards en dergelijke)

Het backlight is defect.

maartenbakker

Golden Member

Die zit nog in garantie, dus als het ook maar even mogelijk is zou ik daar gebruik van maken als ik jou was.

Dikke kans dat het een Vestel is, ik zal eens zoeken.

Edit: Yep, Vestel. Mainboard 17MB97 en paneeltype VES315WNDL-2D-N02 en daar zijn losse LED-strips voor verkrijgbaar. Over het algemeen zijn onderdelen voor Vestel best goed verkrijgbaar. Schema's zijn vaak generiek (tonen niet alle, wel alle of juist afwijkende opties; er zijn tientallen of honderden verschillende varianten van elk Vestel mainboard) en kun je op type mainboard meestal het snelst vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dankjewel Maarten! Hij is niet van mij, maar ik zal het aangeven. Waar ik nu wel naar benieuwd ben is hoe je die info hebt gevonden.

maartenbakker

Golden Member

Recente Toshiba's zijn helaas allemaal Vestel, dat wist ik nog uit m'n hoofd.

Voor de rest ben ik lui geweest en heb ik in Euras gekeken. Aswo zal het model dus ook wel kennen, maar ik weet niet hoe simpel het op het algemene internet te vinden is. Schema zal wel op Elektrotanya staan, als niet op toesteltype dan waarschijnlijk wel als 17MB97 of MB97.

Dat hij vrijwel zeker nog in garantie zit, vond ik in de tweakers.net pricewatch, waar de eerste verkoopdatum in staat. De pricewatch komt om een of andere 'mysterieuze' reden altijd bovenaan bij mij in Google, zelfs als ik Ghostery aan heb staan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 14 november 2018 04:05:45 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb even contact gehad met de eigenaar, de tv is ca. 3 jaar oud en uit de garantie (en de bon is kwijt).

Ik heb inmiddels de service manual, bedankt!

maartenbakker

Golden Member

We zitten natuurlijk wel bijna aan het einde van het jaar dus afgerond zou 3 jaar kunnen met modeljaar 2016. Er blijft een klein kansje, maar het gaat dan wel gedoe worden. Wil je het echt weten dan staan jaar en maand van productie op de typesticker tussen de streepjescodes in een rechthoekig kadertje tussen de andere nummers.

Hoe dan ook, ik geef het 90% kans dat de LED-strips stuk zijn. Is een zorgvuldig klusje om die te vervangen maar het kan zonder meer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik meet maar 12v met de multimeter op TP65 (spanning leds), dus het zou ook de voeding kunnen zijn. Ik zal nog eens even opzoeken wat de spanning zou moeten zijn.

Als het de ledstrips zijn weet ik nog niet of ik de tv zover uitelkaar wil halen, zoveel ervaring heb ik ook weer niet en het ziet er allemaal teer uit.

Ik heb wel een filmpje gevonden van een vergelijkbare tv, maar bij deze tv lijkt het net iets anders te zitten. Ik zal er nog eens naar kijken.

maartenbakker

Golden Member

12V lijkt me erg weinig, dus inderdaad de moeite waard om dat eerst even na te gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb nog eens gemeten, het is 30v. Klinkt beter, maar ik weet niet wat de spannign moet zijn.

Ik heb helaas een uitschieter met de probes gemaakt op het psu board, gelukkig kon ik goedkoop aan een gebruikt psu board komen. Ik heb wel besloten om het project aan een echte reparateur over te dragen, ik heb geen zin om het display te gaan 'pellen' om bij de leds te komen...

//edit
Het board zit er nog niet in op dit moment, maar is nog onderweg!

Als je niet vertrouwd er mee bent, is dat beter. Het is immers een zeer breekbare plaat!

maartenbakker

Golden Member

Bij 32" is de breekbaarheid denk ik niet eens het lastigste, ik denk ook aan het per ongeluk losscheuren van de aangehechte bandkabels.

30V vind ik nog steeds aan de lage kant, dan moeten er 2 of 3 strips parallel staan. Blijft die 30V langere tijd staan of is het echt dat de meter even naar 30 springt en gelijk weer omlaag? Aan de andere kant heb je de voeding nu uitgesloten dus is de kans erg groot dat er LED's stuk zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 18 november 2018 19:10:22 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ga de andere board nog proberen als hij binnenkomt, en anders gaat de tv naar de reparateur. Heeft iemand een idee wat het vervangen van zo'n strip kost? Het is een lastig klusje, maar misschien kan een (ervaren) reparateur het wel fixen in een uurtje..

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op maandag 19 november 2018 16:11:59 (46%)