Waarde van 'deze'weerstand.

maartenbakker

Golden Member

Ik heb op een Vestelvoeding een identiek uitziende (zelfde bodykleur, zelfde tinten van ringopdrukken, zelfde ringafstanden) weerstand gevonden, op twee ringen na die andere kleuren hebben. R819 op een 17PW25-4 uit 2014.

Die is geel-paars-groen-goud-zwart, dus onmiskenbaar 4M7. Door vergelijken van afleesrichting en tinten stel ik vast dat de weerstand van de TS kennelijk paars-grijs?wit?zilver?-groen-goud-zwart is. Dus mogelijk iets van 7M8 of 7M9. Waarom de TS dan 4M8 heeft gemeten, snap ik nog niet. Zo groot is de mogelijke afwijking van zijn truukje toch niet (misschien voor de zekerheid de 1M even nameten?).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 16 november 2018 20:19:51 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

paars-zeven weet ik heel zeker uit m'n hoofd (*). Dus als het met paars begint kan het niet 6.8 zijn.

(*) Braindump: 8-9-zilver-goud weet ik niet, 0-7, zwart-paars wel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Ik hoor paars natuurlijk ook te kennen en niet met blauw door de war te halen. Het is volgens de kleurvergelijking met de andere weerstand wel echt de paarstint zoals die fabrikant hem gebruikt. Mijn vorige bericht was warrig en onjuist, dat ga ik nu even aanpassen.

Blijven 2 mogelijkheden over. 1) misdruk, 2) mismeting doordat de parallelweerstand geen 1M was of doordat er in het toestel nog ergens een weerstand parallel zit.

Nu ik nog es nadenk, vind ik een misdruk het waarschijnlijkst. Voor ring 1 en 2 is dan bijvoorbeeld bij de fabrikant het respectievelijke duimwieltje (ofzo) 3 standen te ver doorgedraaid.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die zwarte ring is mij ook onduidlijk!

Nou heb ik wel een missertje gemaakt:

6M8 moest het zijn zoals BUZZY al snel aangaf.
Dat klopt perfect met de kleuren.

Met zwart beginnen kan id niet. Id, wat doet zwart (daar)?
Paars-Grijs-Groen en GOUD moet t zijn dan.

Mijn 1M meette ik al van te voren ( ALTIJD DOEN ), en was ok.

Het verschil tussen 1M//4M7 en 1M//6.8 is beperkt, ik plopte het per ongeluk gelijk aan de waarde van schema...die 4M7...

1M//4M7 = 825k
1M//6M8 = 872k

Thanks, BUZZY!

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat je opnieuw 'plopt', nu op Buzzy inplaats van op het schema ;) Sommige raadseltjes zijn op die manier niet op te lossen. Zo kloppen de kleuren nog steeds niet met 6M8. Ik ben er ook net nog ingetrapt, maar werd terecht terechtgewezen door rew. Tenzij je camera behoorlijk kleurenblind is, is de eerste ring paars. De tint op je foto klopte zoals gezegd perfect met de kleur van de paarse ring van een 4M7 op ook een Vestelvoeding dus als de tweede ring inderdaad grijs is, dan heb je een 7M8 weerstand.

Maar je meting moet je ook niet uitvlakken. 830k ligt een stuk dichter bij 824k dan bij 872k. Dan moeten alle toleranties wel heel erg de verkeerde kant uitstaan wil je op 6M8 uitkomen en aangezien je op de 1M weerstand netjes in de buurt van 1M mat blijven er minder combinaties over die een meetfout kunnen vormen.

Ik houd het vooralsnog op een misdruk, ongeacht of de werkelijke waarde nu 4M7 of 6M8 is.

De zwarte ring is een van de weinige dingen die tegelijk duidelijk en minder relevant is; die geeft het soort weerstand aan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 17 november 2018 14:18:32 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Helemaal geen drukte over maken, hoe hoger hoe beter, deze waarde is totaal niet kritisch als het maar niet veel lager wordt dan 6-8 meg. Dat circuitje met die condensatoren en deze weerstand is er alleen voor om te voorkomen dat tussen primair en secundair een statische lading wordt opgebouwd en daarmee een vonkoverslag optreedt en de optocoupler kan laten sneuvelen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!