Max. output uit datasheet halen / datasheet begrijpen

In dit forum de afgelopen tijd geleerd dat je niet zo maar "effe" een LEDje aan een output kan hangen, omdat de stroom die een IC kan leveren, afh. van type e.d., beperkt is.

Ik heb nog een 2816 (16K EEPROM) liggen en had een Ben Eater (aanrader!) filmpje gezien waar hij 8 LEDs met R's direct aan de outputs hangt. Als dat low current LEDs zijn gaat het maar om een paar mA, maar zo niet, dan wordt het al snel iets van 10 - 20mA.

Ik checkte deze datasheet, maar kan niet direct vinden wat nu de maximale uitgangsstroom voor een uitgang is (en is dit dan "sourcen" of "syncen"?)...

Ik zie wat de totale stroomopname is in verschillende toestanden van het IC (60-140mA) en ik lees iets bij de Absolute Maximum Ratings over "D.C. current output" van 5mA, maar geen idee of dat nu per uitgang is? Ik zou verwachten dat ergens max. ratings staan voor de verschillende outputs van het IC.

En..., wellicht een wat blonde vraag, maar we hebben het hier toch alleen over "DC" (Direct Current). Waarom wordt er in die datasheets dan toch altijd gesproken over "D.C. operating characteristics" en "A.C. characteristics"?

Is dit ook het merk dat je hebt liggen? In jouw datasheet staan geen I/O stromen genoemd.

Meep! Meep!

Pagina 3-20 linksboven,
Absolute maximum ratings...
D.C. Output current.............5 mA

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 16 november 2018 10:55:46 schreef roadrunner84:
Is dit ook het merk dat je hebt liggen? In jouw datasheet staan geen I/O stromen genoemd.

Ja, dit merk, net een iets andere uitvoering ("AD", i.p.v. 'A")...

Op 16 november 2018 11:15:14 schreef Hunter:
Pagina 3-20 linksboven,
Absolute maximum ratings...
D.C. Output current.............5 mA

Mja, dat noemde ik ook, maar er zijn 8 outputs, die zijn allemaal max. 5mA. Normaal staat zoiets toch vrij helder gespecificeerd en niet "tussen neus en lippen" alleen bij de Absolute Maximum Ratings? Omdat ik niet heel ervaren ben en een datasheet best ingewikkeld vind, wilde ik checken hoe ik dit nu op had moeten zoeken.

Linksonder op dezelfde pagina 3-20 staat dat de Output Load 1 TTL gate is.

Als je het netjes wil doen, dan hoort daar een buffer achter.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Arco

Special Member

Voor digitale (oudere) ic's werd soms de output load als 'TTL load factor' gegeven. (hoeveel TTL ic's de output kon aansturen)
Dat was zinvoller als de stroom, omdat eproms niet bedoeld zijn om als driver ic dienst te doen voor grootverbruikers... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En toch. Ja: veel van dat soort dingen staan "tussen neus en lippen door" bij absolute maximum ratings.

Soms moet je wat dieper zoeken. Vaak staat er een stroom vs spanning grafiekje waar je eea uit kan halen. Zo'n oude chip helaas nog niet.

(merk op dat je linkt naar een gescand databoek! )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 16 november 2018 12:10:02 schreef Hunter:
Linksonder op dezelfde pagina 3-20 staat dat de Output Load 1 TTL gate is.[...]

Ik zie het staan, maar dat valt weer in de categorie "A.C. Conditions of Test", dat interpreteerde ik dus als: ze hebben met bepaalde waarden getest, in dit geval "een output load van 1 TTL gate". Maar dat moet ik dan dus aannemen als "veilige waarde" of zo? En ik zal er geen LEDs (rechtstreeks) aan hangen, het is meer om te leren om zo'n datasheet te lezen.

Wat ik nu eigenlijk nog steeds niet weet, wat is nu de waarde in mA? Of is dat de waarde bij "D.C. Output current" (5mA; per uitgang???).

Daarnaast, zie mijn oorspronkelijke post, wat wordt er nu bedoeld met dat "D.C." en "A.C.", ik zou er echt geen snars meer van begrijpen als dat met Alternating Current en Direct Current te maken zou hebben...

Iedereen zover trouwens al bedankt voor de reacties!

Arco

Special Member

Zoals gezegd wordt dat meestal niet vermeldt, omdat eproms daar niet voor bedoeld zijn. Zet er een buffer achter als de 74HC573...
Signaalledjes die 10 tot 20mA gebruiken zijn trouwens niet meer van deze tijd. Een beetje led heeft aan 1mA al ruim genoeg...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 16 november 2018 19:55:27 (33%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij de AC karakteristieken staan de schakeltijden vermeld. Dus hoe lang het duurt als een signaal van niveau moet veranderen, en hoeveel tijd er tussen de verschillende schakelmomenten zit.

Tamelijk belangrijk bij dit soort komponenten.
Bijv 'TOE' geeft aan dat je na een Chip-select een eeuwigheid moet wachten tot er eindelijk data op de uitgang verschijnt.

Eeuwigheid is dan relatief, in dit geval 120 nanoseconden.