[NL] Groepenkast vervangen

Beste mensen,
Binnenkort moet ik een groepenkast vervangen, maar heb al 20 jaar geen elektriciens werk meer gedaan ( heb wel MTS-E opleiding gehad ).

Ben bezig om mijn elektro kennis weer bij te schaven, zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten?

Volgens mij kun je alle bedrading gewoon overzetten.

Alvast bedankt.

M vr groet,

max23

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

100.000 dingen waar je op letten moet.
Voldoet je bestaande kast aan de huidige eisen? Nee, Dan moet je dat gelijk aanpakken.
Hoofdschakelaar
Aardlekschakelaar(s) en of aardlekautomaten.
1 of 3 fasen.
Voldoet de aarding?
enz.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

kastje vervangen is niet heel moeilijk, wel de voeding uitzetten natuurlijk. een 13 in dozijn woonhuis kastje is niets moeilijks, max 4 groepen op een aardlek, geen krachtaardlekken met 230V groepen erop tegenwoordig. fornuisgroep of krachtgroep voor koken, krachtgroep garage? automaten B16 nemen. hoofdschakelaar en minimaal 2 aardlekjes 30ma gebruiken.

aardrailtje maken, gas en waterleiding aarden via de aardrail, als dat nog niet is gedaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vraag: is het mogelijk om deze groepenkasten te vervangen door 2 nieuwe met elk 1 x aardlek ( 4 groepen ) en 1 hoofdschakelaar?
Of moet elke groepenkast 1 hoofdschakelaar hebben.
zie bijlage : foto meterkast

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 november 2018 10:10:03 schreef max23:
Vraag: is het mogelijk om deze groepenkasten te vervangen door 2 nieuwe met elk 1 x aardlek ( 4 groepen ) en 1 hoofdschakelaar?
Of moet elke groepenkast 1 hoofdschakelaar hebben.
zie bijlage : foto meterkast

Als ze tegenelkaar zitten wordt het beschouwd als zijnde 1 verdeelkast, en krijg je dus 1 hoofdschakelaar.
Als de kasten meters uit elkaar staan dan zijn het afzonderlijke kasten en moet elke kast een eigen hoofdschakelaar zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt voor de reactie, ik heb hier te maken met 2 aansluitingen ( 2 kwh meters ) hoe sluit je de hoofdschakelaar dan aan? ( naar 1 groepenkast leggen ? )

mvdk

Golden Member

Zoals ik het op die foto zie, (een uitdaging voor m'n bril overigens), gaat er vanuit elk meterbord een buis naar een verdeler. NL reglementen zeggen dat elke verdeler met een hoofdschakelaar uitgeschakeld moet kunnen worden.
Het zijn twee verschillende installaties.

Hoe kom je aan twee aansluitingen? In Nederland mag dat niet op één adres. En heb je ze ook allebei nodig? Of is het een dubbel woonhuis?

Lijkt op de foto alsof het gewoon 2 meterkasten zijn, met 2 kwh meters
Maar een foto die iets groter is dan een postzegel zou wel handig zijn.

Betaal je dan nu ook voor 2x vastrecht?

Is het pand gesplitst of ooit gesplitst geweest? (Dus 2 huisnrs, bv 20 en 20A?)

Zijn beide meters overigens van de netbeheerder? Of is 1 meter later aangelegd door iemand zelf voor het meten van een onderhuurder/garage of whatever?

Het is vroeger een winkelpand met bovenwoning geweest nu in gebruik als kantoorpand met woning, vandaar de twee meters.

het is wel een puinzooi, groepenkast met serieschakelaars in de kap gebouwd, die mogen maar 10A schakelen. ik neem aan dat ze alleen licht schakelen dan? geen hele groep?

overigens zie ik 3 meters zelfs, of is 1 een TF relais?

2 kasten op aparte hoofdaansluiting, eigen hoofdschakelaar geven dus. het zijn 2 verschillende aansluitingen, bij werken dien je niet andermans stroom uit te zetten. de ene handeling telt voor de installatie achter de meter, hier dus 2 installaties..

overigens dien je minimaal 2 aardlekken per kast te gebruiken, dus 2 groepen per aardlek. anders zit meteen alles in t donker met een storing..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 16 november 2018 22:52:12 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik zou hier maar helemaal opnieuw beginnnen.
Begin eerst met is het 1 pand en wil ik 1 aansluiting, of zijn het echt 2 afzonderlijke panden?
Als het afzonderlijke panden en installaties zijn, dan de zaak goed splitsen en overzichtelijk houden.
2 aansluitingen in 1 pand is niet erg gebruikelijk. Het kan verwarring geven, dus als het effe kan dan is mijn advies maak er 1 aansluiting van.
Scheelt je ook in de vaste lasten (vastrecht etc) Nu is dat niet zoveel, maar als je dat uitrekend wat dat is over een periode van 20 jaar dan kun je daar toch leuke dingen mee doen.
Denk ook aan je aarding en gebruik van aardlekschakelaars (liever aardlekautomaten)
Bij 2 aansluitingen op 1 aarde gelden speciale voorschriften!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 16 november 2018 22:58:17 schreef Toeternietoe:
2 aansluitingen in 1 pand is niet erg gebruikelijk.

Sterker nog, het is wettelijk verboden. Het mag alleen als het pand kadastraal verdeeld is in twee percelen.

ik vermoed een nummer en A nummer erboven..

overigens betreft dit 2x 25A hoofdaansluitingen, beetje krap om beide op 1 aansluiting te zetten. ik zou dan voor 3 fasen gaan, even duur in vastrecht als 1x 25/35A

de rechter aansluiting is ooit veranderd, er zat origineel ook een TF ontvanger boven, die buis tussen meterbord en kast is nieuwer als de rest..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 november 2018 23:10:44 schreef KlaasZ:
[...]Sterker nog, het is wettelijk verboden. Het mag alleen als het pand kadastraal verdeeld is in twee percelen.

Dat kan natuurlijk best zo zijn.
Naast mijn woning staat een schuur, die staat op een apart stuk grond en binnen ! die grond is weer een apart stukje dat weer van een ander is.
Het is trouwens financieel wel gunstig om beide te behouden al losse aansluitingen, waarschijnlijk krijg je op beide de korting op de vermindering energie belasting, en is de aansluiting dus gratis, en krijg je nog geld toe ook.
Als dat zo is dan dus niet de redenatie van @toeternietoe volgen.
Ik kan t weten, ik heb een negatieve elektra = energie rekening.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 16 november 2018 23:19:58 schreef andre1973:
Naast mijn woning staat een schuur, die staat op een apart stuk grond en binnen ! die grond is weer een apart stukje dat weer van een ander is.

Als die aparte stukken grond aparte kadastrale percelen zijn is het geen punt. Is het kadastraal 1 perceel dan kan het een oude situatie zijn uit een tijd toen ze nog niet zo nauw keken. Maar sinds een jaar of 15 is het onmogelijk om op 1 kadastraal perceel 2 aansluitingen te krijgen. Geldt overigens niet alleen voor elektriciteit, voor gas is het ook zo.

klopt, maar het is ook een truc om bij zware aansluitingen als klant niet voor een eigen veld te hoeven betalen, 2x 80A aanvragen en je hebt ook 160A voor je bedrijf/huis samen :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

testman, wat jij beschrijft zijn geen 2 aansluitingen, maar 1 aansluiting met 2 voedingen. En dat mag dan weer wel.

mvdk

Golden Member

@KlaasZ: ik denk dat ik testman beter doorheb. Een 3x80 is tegenwoordig het maximum wat ze van een hoofd/distributiekabel aftakken. Ga je groter, van 3x100, dan zit je in grootverbruik, en moeten ze je op een eigen kabel aansluiten. Tot rond 2004 werd 3x100 ook nog wel van een hoofdkabel afgetakt.
Maar het is maar de vraag of ze je gaan helpen met die twee aansluitingen, als zo'n kabel al "vol" zit.
Dit zijn overigens mijn ervaringen bij Stedin, voorheen Eneco. Bij andere netbeheerders kan het weer ietsies anders liggen.

Tidak Ada

Golden Member

Mag het ook niet als in hetzelfde pand/perceel een bedrijf gehouden wordt?
Ik kan me voorstellen dat dat praktisch is, zowel voor de eigenaar/bewoner als voor de fiscus.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De gangbare oplossing is dan om het bedrijf een aansluiting te geven en van daaruit een subverdeling in de woning te voeden.
Twee aparte aansluitingen kan ook, maar dan moet het perceel kadastraal gesplitst worden. De wetgeving is hier heel duidelijk in, op 1 kadastraal perceel niet meer dan 1 aansluiting.

Tidak Ada

Golden Member

Hmmm Dat lijkt me voer voor belasting mensen, want hoe kan je een en ander anders fiscaal scheiden. Ligt voor grijpen om dan het overgrote(?) merendeel van het energieverbruik op het bedrijf te zetten.... Behoorlijk fraudegevoelig!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Daar mag je dan zelf 2 meters achter zetten, beide zelfs onge-ijkt.
Een voor de een en een voor de ander. Dan naar rato verdelen asl je niet met de optelling tot hetzelfde komt als bij de hoofdmeter.

zit sinds 2009 in de PV.

ken meerdere van die situaties, woonhuis 3x80A en bedrijf pal erachter ook 3x80A, die 160A samen gaat naar het bedrijf toe, want idd geen eigen veld nodig op die manier. 3x80A is de max op de wijkkabel wat men nog direct levert. daarna zit er niks meer, 100A en 125A zijn er niet meer met nieuwe aansluitingen, je gaat meteen naar 160A toe.

waar rook was, werkt nu iets niet meer