Triac op een transformator?

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Misschien een domme vraag maar….
Ik weet het niet meer ik dacht van niet, maar hoe ik daar aan ben gekomen??? Ik weet het niet meer.
Kun je een Triac op een transformator zetten?
Ik ga dit waarschijnlijk niet doen of gebruiken maar vroeg het me in eens af.
En word dit wel eens zo gebruikt?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
benleentje

Golden Member

Ja dat kan en word /werd in voeding regelmatig gebruikt. Als je voeding is ingesteld op bv 2V op de uitgang dan maakt de thyristor regeling ca 8V (6V hoger). Dat scheelt heel veel warmte wat je moet weg stoken in de transistor.

Het nadeel van met een thyristor een transformator aansturen is dat je een hele grote smoorspoel voor de transformator nodig hebt. De smoorspoel is dan meestal bijna even zwaar (in kG) als de transformator zelf.

Moderne puntlas-machines hebben ook een triac regeling maar dan wel zonder smoorspoel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Ik gebruik ze ook wel eens om trafo's primair te regelen op verwarmingselementen.

Op 19 november 2018 14:40:43 schreef benleentje: Het nadeel van met een thyristor een transformator aansturen is dat je een hele grote smoorspoel voor de transformator nodig hebt. De smoorspoel is dan meestal bijna even zwaar (in kG) als de transformator zelf.

Bij de regelaartjes die ik gebruik is dat niet nodig.

Dok

Golden Member

Hier in huize Dok staat een lastrafo die geregeld wordt met een zwaar opgevoerde stofzuigertriacregelding*. Heb voor nu even geen foto's.

*Mag ik nu drie keer woordwaarde?

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Kruimel

Golden Member

Haha, wat mij betreft mag ji 3x woordwarde en een joker! ;-)

In any case: het komt wel voor, maar doordat (grotere) transformatoren erg gevoelig zijn voor gelijkspanning moet je er voor waken dat de stroom erdoor asymmetrisch wordt, dus daar moet speciaal op worden gelet en een "reguliere" dimmerschakeling zal hiervoor niet goed voldoen. Ik weet niet waar dat verhaal over de seriespoel vandaan komt, want voor het oplossen van dit probleem zou een heel grote condensator nuttiger zijn (maar die is dan ook enorm).

Elektuur had in de jaren '90 ergens eens een voeding gepubliceerd met primaire regeling van de transformator, maar dat gaf DC offset en ik begreep dat er problemen met verzadiging waren. In dit topic wordt een systeem beschreven dat een kleine DC bias in de primaire stroom van een transformator zou kunnen blokkeren. Het leek bestemd te zijn om de inschakelstroom van een voorgemagnetiseerde transformator te beperken, maar dat is er slechts aannemelijk gemaakt en niet bewezen.

benleentje

Golden Member

Ik weet niet waar dat verhaal over de seriespoel vandaan komt,

Omdat in alle voedingen die ik heb gezien met een triac voor regeling er altijd een smoorspoel voor de transformator zit.

Een smoorspoel ondruk in ieder geval hoge stroom pieken en dat is weer fijn voor je zekering

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 19 november 2018 15:43:37 (25%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Waar haal jij die DC vandaan? Ik regel gewoon van 0 naar 100%. Komt geen DC bij kijken. Ben je niet in de war met een thyristor?

neh, vergeet maar.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 19 november 2018 15:46:23 (10%)

RAAF12

Golden Member

Werkt hier ook gewoon, boormachine zonder regeling en een triac dimmer er voor. In gebruik gehad met wat hulpmiddelen om netjes en vlot een trafo te kunnen herwikkelen. edit dat was geen nettrafo maar een boormachine motor :-)

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Ik ben/word simpel hoor, snap van de antwoorden niet erg veel!
Laat ik dan zeggen dit schema:
https://xtronic.org/wp-content/uploads/2009/03/Dimmer-light-switch-cir…
en op de out zet ik een transformator, laten we zeggen voor de LOL een 220~ naar 24V~
maar ik moest 12V hebben dus draai met dat schema dat tussen de 220~en de trafo staat de uitgang naar 12~V
kan dit?

( die 100uH in het schema is dan denk ik de smoorspoel waar jullie het over hebben? Of….? )

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Kruimel

Golden Member

Whoops, ik zie dat ik je vraag ook niet letterlijk heb beantwoord, maar het antwoord is wat mij betreft "nee". Het kan wel en het zal waarschijnlijk wel enigszins werken, maar er zijn valkuilen die te maken hebben met de DC stroom door de transformator en de daarbij horende warmteproductie. Bovendien zullen de piekstromen vrij hoog zijn als je secundair een brugcel met elco hebt staan die ook inefficientie veroorzaken. Ik zou het niet doen in elk geval...

Op 19 november 2018 15:42:29 schreef benleentje:
Een smoorspoel ondruk in ieder geval hoge stroom pieken en dat is weer fijn voor je zekering

Ik denk dat dit meer noodzakelijk is voor EMC emissies dan voor de functionaliteit om eerlijk te zijn. Een ongefilterde triacschakeling veroorzaakt teveel storing om zonder spoelen gebruikt te worden door de grote dI/dt bij het inschakelen, maar de zelfinductie van een trafo zal dat (deels) verminderen. Ik denk dat als je er echt op ontwerpt een smoorspoel in serie met een transformator niet nodig is, maar daar heb ik geen tests mee gedaan.

Dat schema is niet geschikt voor een trafo vanwege de naijlende stroom die deze laatste veroorzaakt.
Zo'n schema is goed voor een lamp of kleine spoelen maar niet voor grote zelfinducties (trafo's).

Die 100µH spoel is een choke tegen het verspreiden van storingen op het net die een triacregeling kan veroorzaken.

Goede triacregelingen hebben een pulstrein ontsteking zodat de triac op elke halve periode zeker ontsteekt wat bij grote zelfinducties niet vanzelfsprekend is door de naijlende stroom.

edit: wat voorbeelden

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 19 november 2018 16:33:13 (11%)

LDmicro user.
Tidak Ada

Golden Member

Zwaardere voedingen van o.a. HP en Delta hebben inderdaad voorregelingen met òf een triac primair òf twee thyristors in de gelijkrichtbrug. Daarachter komt dan inderdaad een smoorspoel.
De regeling is vrij gecompliceerd, met name vanwege de faseaansnijding.
Verder nadeel is dat de regeling traag is.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Kruimel

Golden Member

@MGP: Dat is volgens mij inderdaad de schakeling die Elektuur indertijd gebruikte (alleen dan met een brugcel en optocoupler ipv weerstand). Het kan wel, maar met symmetrie is er geen rekening gehouden (triacs ontsteken in verschillende kwadranten niet precies gelijk).

@hieronder: Whoops... :P

Ik wilde het eenvoudig houden. ;)

LDmicro user.