Subwoofer die geen geluid meer geeft

Beste mensen,

Mijn Subwoofer geeft geen geluid meer. Ik had hem via mijn receiver aangesloten naar de tulpingang (zie foto).
Ik dacht eerst dat het aan de automatische uit/aan schakelaar lag maar als ik met een stekker de tulpingang aanraak dan springt de sub gewoon aan met een groen lampje. De sub staat ook gewoon aan ;-). Ik heb ook de High power ingang geprobeerd door vanuit mijn speaker uitgang receiver een draad te leggen. Hetzelfde: sub gaat aan maar geeft geen geluid.
Kortom: er komt wel signaal binnen maar geen geluid uit. Mocht je nog een andere foto willen dan hoor ik het wel

Graag jullie reacties

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zou het niet weten. Moet dat erop zitten?

pa3gws

Golden Member

Heb je hem al jaren in gebruik of heb je hem net gekocht?
Ik gok op het laatste want er is naar mijn mening al het een en ander in gerommeld.
Zoals bijvoorbeeld de aansluiting van de luidspreker kabels en de rij instel potmeters achter elkaar.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

heb hem destijds voor een klein bedrag gekocht. De vorige koper had hem bij speaker en co te Haarlem om laten bouwen van sub kist naar een sub met de afmetingen van een pc kast laat ik maar zeggen.
Toen ik hem openmaakte viel het mij ook op dat de luidspreker uitgangen wel erg provisorisch waren gemaakt met kroonsteen en taille reepje.

pa3gws

Golden Member

Zoals Maarten al vroeg waar is het koellichaam?
Zonder dat koellichaam hebben de eindtransistoren geen lang leven.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Over het algemeen zitten modules of transistoren aan de achterplaat vast, zodat eventuele warmte in ieder geval met de buitenlucht in verbinding staat. De TO220's die je ziet zijn, vermoed ik, gewoon een 7815 en 7915 voor het actieve filter.

Maar dit is allemaal maar een gokje en ik zie inderdaad niet waar de eindtorren dan wel zitten... Ook op andere internetfoto's niet. Maar vermoedelijk is het een 65W@8 en 85W@4ohm ampje en misschien nog klasse D ook, dus erg veel koeling is niet nodig.

Edit: Hier zijn grote broer (HS130 volgens de beschrijving) met dezelfde TO220'ers zonder koelvin. Dit zijn los verkochtte 'plate amps' dus hoewel de kroonsteentjes geen toonbeeld van netheid zijn, is dit sowieso een zelfbouwproject geweest (al verwacht in van Speaker&Co wel wat mooiers).
http://www.mijnhometheater.nl/images/fotos/jody/hypex.jpg

Kun je een foto maken van wat er achter de blauwe condensatoren zit? Er lijkt daar een wit (isolerend?) stukje plastic te zitten en aan de achterkant zie je daar een kruiskop schroef/bout zitten. Ik vermoed dat dit de versterkerchip moet zijn. Als je daar gegevens van af kunt lezen, zou dit mooi zijn. Wellicht iets met LM (LM3886 bv.) of TDA (7294 bv.) zou zomaar kunnen. En als je er geen foto van kunt maken, tel dan eens de pinnen of maak daar van de onderzijde een foto van.

ik weet natuurlijk niet wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft...
Ga er vandaag wat foto's van maken!

de nieuwere modules hebben wel een koelvin

Ik heb een aantal foto's gemaakt. Ik hoop dat ze de juiste info geven..
Graag jullie reactie!

High met Henk

Special Member

OMG.. Heeft dit ding een bad in zeewater genomen???

Wat is al die witte aanslag???

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Weet ik ook niet goed. Het verbaasde mij ook dat het erop zat..

Is de verbinding naar je speaker nog in orde? zien er toch niet zo super uit.
Meet ook eens de bedrading uit + de ohmse weerstand van je speaker zelf, is die nog goed?
Er zit ook een mute op de TDA, is die actief?
Verder: Meten via onderstaand principeschema

Meten is weten

Op 19 november 2018 22:26:48 schreef r-p:
snip...
of TDA (7294 bv.) zou zomaar kunnen.
...snip

Krijg ik punten? :)

Bij mij is er eens eentje (TDA7294) opgeblazen, maar die heeft de luidspreker meegenomen (40VDC op dat arme 4 ohm ding) en de TDA was zijn kapje daarna kwijt...

Dus inderdaad luidspreker ook doormeten, en even loshalen in één kroonsteentje als je dat doet. Gewoon met een ohm meter die dan ~3ohm (voor 4 ohm luidspreker) of 6-7 ohm (voor 8 ohm luidspreker) zou moeten geven.

Blaas sowieso het bord even schoon (bv. perslucht vanaf minimaal 20cm afstand) en bekijk de solderingen. Gokwerk, maar de soldering van de gelijkrichter ("KBU 8M" naast de blauwe condensator) lijkt wat slechter. Op zich is het feit dat het groene ledje aangaat een indicatie dat de voedingsspanning waarschijnlijk wel in orde is, maar een slechte soldering komt vaak niet alleen.

RAAF12

Golden Member

Heeel veel punten :-)
De hele datasheet staat op het net maar idd de voeding meten en kijken of de mute aan staat. Heeft de @TS een meter?

beste mensen,

Bedankt voor de reactie. Ik beheers zelf niet de kunst van het doormeten maar mijn vader wel dus daar stuur ik het schema en de amp naar toe. Dan kan hij kijken. Kan ik de woofer ook testen op een losse versterker als ik de speakerdraden uit de kroonsteentjes haal en in de speaker uitgangen van mijn receiver stop?

dijkmane

Golden Member

ja, dan moet je gewoon geluid krijgen.
kun je in ieder geval uitsluiten dat deze in orde is, of niet..

In no Sense, Nonsense

beste mensen,

Heb de woofer aangesloten op mijn versterker maar er kwam geen geluid uit. De woofer trilde ook niet. Bijgevoegd de foto's Graag jullie reactie!

RAAF12

Golden Member

Dan is de spreekspoel doorgebrand. Dan kan je op zoek naar een soortgelijke speaker.

RAAF12

Golden Member

De soepele draden naar de voicecoil zien er goed uit en je hebt de luidspreker getest er er kwam geen geluid uit, dan is er maar een mogelijkheid, de spoel die gewikkeld zit onderaan de conus is defect. Dan is door overbelasting; de wikkeldraad doorgebrand. Je kan hem slopen en de visueel de draad inspecteren. Reparatie zou kunnen, maar dan moet de LS helemaal uit elkaar, een nieuwe wikkeling erop, impregneren, en de conus opnieuw uitlijnen zodat ie gecentreerd in het magneetveld staat. Er zit een permanente magneet in. Voor die klus moet je wel enige kennis van zaken hebben. Een nieuwe LS kopen is een stuk eenvoudiger.

edit hieronder

Jackie heeft al eerder aangegeven de kunst van het meten niet te beheersen. Testen op een spelende versterker lijkt mij voldoende om de juiste diagnose te stellen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 24 november 2018 12:34:17 (13%)

De woofer direct op een werkende versterker moet gewoon geluid geven. Een double check: meet met je multimeter in Ohm stand over de woofer. Je moet pakweg iets tussen 2 en 8 Ohm meten.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Als je een multimeter hebt kun je meten of de spoel nog heel is.
Bij gebrek daaraan kun je ook iets als een coincell (3v 2032 batterij) eroverheen houden. (moet dan gekraak te horen zijn)

Bij inschakelen kun je ook met je oor tegen de luidspreker luisteren. Op zijn minst zou je een tik of heel licht gebrom moeten horen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com